Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Användning av Ra 180
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Mikael.89
Har en liten fråga om radio 180...

Hur går en dialog till?

Tänkte att man ju inte pratar som i en telefon liksom, men har inte hunnit göra lumpen och ha utbildning på den än... tveka.gif

Tack för ett underbart lärorikt forum!!

//Lilla jag
Legacy
Hur menar du egentligen? Hur man gör för att prata eller hur man pratar?
Rickard N
Såhär typ:
Jeppe 1: trycker in sändknappen (på telefonen eller telehjälm eller motsv), säger (t.ex.) VL!, släpper sändknappen.
Jeppe 2 (VL förhoppningsvis): trycker in sändknappen, säger: VL kom, släpper sändknappen.
Jeppe 1 (igen): trycker in sändknappen, säger (t.ex, men förmodligen inte): VL från RL, allt är bara härligt, blyet står som spön i backen och fi tar stryck som aldrig förr slutkom, släpper sändknappen.
Jeppe 2: trycker in sändknappen, säger (troligtvis med föregående snack): RL HÅLL DIG TILL REGLEMENTERADE UTTRYCK FÖR**********, men uppfattat, klart slut, släpper sändknappen.

Var det något sådant du ville veta?
(PS
RL brukar fylla etern med dynga, slut)
Karin
Tänk. Tryck. Tala.
Gomer Pyle
QUOTE (Mikael.89 @ Sep 20 2004, 16:34 )

Hur går en dialog till?

Tänkte att man ju inte pratar som i en telefon liksom, men har inte hunnit göra lumpen och ha utbildning på den än... tveka.gif

//Lilla jag

Det är som att prata i vilken kommunikationsradio som helst. Du kan alltså inte prata och höra samtidigt utan måste först hålla in sändknappen - prata - släppa knappen - höra - hålla in sändknappen osv. Det som skijer 180:an från de flesta andra apparater är att sändningen är kodad, vilket får den praktiska innebörden att precis efter du tryckt in sändknappen så hörs ett litet blip och först efter det kan du prata. Sen har 180:an en tilläggspryl som kallas DART vilket i praktiken är ett tangentbort som du kopplar till radion. Jag vet inte hur vanligt det är i utbildningsorganisationerna men i utlandsstyrkan används denna i stort sätt uteslutande. Det blir nästan som att skicka SMS (ok, förvisso med världens dyraste och hemligaste SMS-apparat). Fördelen med DART är att ett textmeddelande tar upp kortare tid i etern än om du skulle snacka på med tal (bra för oss som har en förmåga att aldrig komma till punkt). Detta är alltså fördel eftersom bara en person kan sända/tala/skicka meddelande på samma frekvens samtidigt. Nackdelen (eventuellt ibland en fördel) är dock att ingen annan som lyssnar på den frekvensen hör meddelandet. Vid talmeddelanden hör däremot alla som har den frekvensen inställd.

(var det detta du undrade över, eller nåt annat? Fråga på!)
larsev
Se också vad som finns att läsa i:
http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr_matr_tele.pdf smile.gif
larsev
Om du vill lära dig mer om både militär och civil signalering så föreslår jag att du tar kontakt med närmaste FRO förbund. Se nedanstående länk.
FRO
Kimster
Se på krigsfilmer.. eller nån annan film där de snackar mycket radio.. Malajn.gif
Mikael.89
@Legacy tänkte mest hur man pratar, alltså om det är reglementerat att man ska ha någon speciell ordning på orden eller något sånt...

@Rickard N Precis hur jag ville ha det ;)
Legacy
Plutonsledningen=Adam Bertil
Du (din grupp) Bertil Ceasar

BC- Adam Bertil, Adam Bertil.
AB- Adam Bertil, Kom.
BC- Från Bertil Ceasar. Terrängen tagen, order inväntas, kom.
AB- Det är uppfattat. Upprätta vägpost vid södra infarten, kom.
BC- Uppfattat, vi upprättar vägpost vid södra infarten, kom.
AB- Passningsalternativ fyra. Lösen enligt tidigare BSÖ, slut kom.
BC-Uppfattat, klart slut.

Nåt sånt.
Skuggan
hm...
jag är mest van vid följande (standard dialog)

EA: EF
EF: EF KOM!! (skrikes allt vad man orkar)
EA: EF från EA, VAR ÄR DEN FÖRBANNADE AM RAPPORTEN??? kom
EF: DEN HAR VI SKICKAT 10 GGR VIA KOMPL!! KOM!! (fortfarande skrikandes så man blir hes)
EA: SKICKA IGEN! KOM!
EF: UPPFATTAT, VI SKICKAR AM RAPPORT VIA KOMPL!, KOM!!
EA: BRA, HÖRBARHET 2a, TALA HÖGRE I FORTSÄTNINGEN, KLART SLUT!

vaddå?, fel på radion?? nääääääh (volymen på max Ra180 mobil (eller heter den 480 då??))
jake the snake
Stackars spensliga artillerister som inte har lärt sig att tala med truppröst. laugh.gif
larsev
[SIZE=1]
QUOTE (Gomer Pyle @ Sep 20 2004, 17:04 )
QUOTE (Mikael.89 @ Sep 20 2004, 16:34 )

Hur går en dialog till?

Tänkte att man ju inte pratar som i en telefon liksom, men har inte hunnit göra lumpen och ha utbildning på den än...  tveka.gif

//Lilla jag

Det är som att prata i vilken kommunikationsradio som helst. Du kan alltså inte prata och höra samtidigt utan måste först hålla in sändknappen - prata - släppa knappen - höra - hålla in sändknappen osv. Det som skijer 180:an från de flesta andra apparater är att sändningen är kodad, vilket får den praktiska innebörden att precis efter du tryckt in sändknappen så hörs ett litet blip och först efter det kan du prata. Sen har 180:an en tilläggspryl som kallas DART vilket i praktiken är ett tangentbort som du kopplar till radion. Jag vet inte hur vanligt det är i utbildningsorganisationerna men i utlandsstyrkan används denna i stort sätt uteslutande. Det blir nästan som att skicka SMS (ok, förvisso med världens dyraste och hemligaste SMS-apparat). Fördelen med DART är att ett textmeddelande tar upp kortare tid i etern än om du skulle snacka på med tal (bra för oss som har en förmåga att aldrig komma till punkt). Detta är alltså fördel eftersom bara en person kan sända/tala/skicka meddelande på samma frekvens samtidigt. Nackdelen (eventuellt ibland en fördel) är dock att ingen annan som lyssnar på den frekvensen hör meddelandet. Vid talmeddelanden hör däremot alla som har den frekvensen inställd.

(var det detta du undrade över, eller nåt annat? Fråga på!)

Detta är väl inte helt sant :(
Om stationen är öppen så kan alla som lyssnar på inställd frekvens höra vad du sänder.
Men om stationen står i skyddat läge så hör bara de som har rätt nyckel och är rätt synkade dig. Detta gäller både för foni och DART meddelanden. camo.gif
larsev
QUOTE (Skuggan @ Sep 21 2004, 09:48 )
hm...

EF: DEN HAR VI SKICKAT 10 GGR VIA KOMPL!! KOM!! (fortfarande skrikandes så man blir hes)

vaddå?, fel på radion?? nääääääh (volymen på max Ra180 mobil (eller heter den 480 då??))

Aldrig funderat på att ha mikrofonen närmare munnen?? wub.gif
Man ska inte behöva skrika sig hes. :(
Sedan spelar det ingen roll vad du har för volym inställd då denna inte påverkar mikrofonsförstärkningen. :P
Skuggan
QUOTE (larsev @ Sep 21 2004, 10:07 )
hm...

Sedan spelar det ingen roll vad du har för volym inställd då denna inte påverkar mikrofonsförstärkningen. :P

1, jag/vi skrek rakt in i micken på nära håll (tom plutch gjorde detta)
2, jag vet att volymen inte påverkar men skrev det ändå ;)

avståndet till mottagarstationen var runt 5km
allt funkade dock felfritt efter att vi bytte hela våran station.. vetefasen vad som var felet, men 2v med trasig ra180 var jobbig (jo, reservstationen var logiskt nog också ur funktion)
signal sytarna kunde inte fastslå vad som var felet på våran station.
larsev
Ett exempel på ett skrivmeddelande:

QI = Kompanistaben
AQ = 1. Pluton

QI: AQ AQ
AQ: AQ Kom
QI: Från QI Skriv Till AQ från QI Tidsnummer 211013 Kom
AQ: Repetera tidsnumret Kom
QI: Jag repeterar tidsnumret 211013 Kom
AQ: Kom
QI: Text: Orientering VB MDS rapporterar Kom
QI: att larmet går vid Kom
QI: Objektet C Kom
QI: Order: Tag och skydda Kom
QI: Objektet C Kom
QI: Rapportera när objektet är taget. Slut Kom.
AQ: AQ uppfattat Klart Slut
larsev
QUOTE (Skuggan @ Sep 21 2004, 10:13 )
hm...

1, jag/vi skrek rakt in i micken på nära håll (tom plutch gjorde detta)
2, jag vet att volymen inte påverkar men skrev det ändå ;)

avståndet till mottagarstationen var runt 5km
allt funkade dock felfritt efter att vi bytte hela våran station.. vetefasen vad som var felet, men 2v med trasig ra180 var jobbig (jo, reservstationen var logiskt nog också ur funktion)
signal sytarna kunde inte fastslå vad som var felet på våran station.

Hade inte tid att göra förbindelseprov med apparaterna innan avmarsch?? banghead.gif
Larsan
RL, RL

RL kom.

RL från EC, öppnar, lämnar, går mot färdmål 1, slut kom

EC, RL uppfattat ,klart slut

(tre veckor senare)

RL, RL

RL kom,

RL från EC åter egen camp, bryter, slut kom

EC, RL uppfattat, välkommna hem, klart slut

biggrin.gif
LeadHead
QUOTE (Kimster @ Sep 20 2004, 17:55 )
Se på krigsfilmer.. eller nån annan film där de snackar mycket radio.. Malajn.gif

"Repmånad" kanske? ;)
[MPJ]Sgt.Ratchak
QUOTE (LeadHead @ Sep 21 2004, 12:51 )
"Repmånad" kanske? ;)

Jo säkert jättebra, lika bra som att säga "Over and Out" till en engelstalande raidiooperatör, då får man sig ett gott skratt i örat.
Hade lagt upp mina lathundar till ra180 mm om jag bara hade orkat scanna in dom... vissel.gif
Ing
QUOTE (larsev @ Sep 21 2004, 10:02 )
Detta är väl inte helt sant :(
Om stationen är öppen så kan alla som lyssnar på inställd frekvens höra vad du sänder.
Men om stationen står i skyddat läge så hör bara de som har rätt nyckel och är rätt synkade dig. Detta gäller både för foni och DART meddelanden. camo.gif

Går det att köra DART utan skyddat läge?
Skuggan
QUOTE (larsev @ Sep 21 2004, 10:28 )
Hade inte tid att göra förbindelseprov med apparaterna innan avmarsch?? banghead.gif

jodå, den funkade då... men 8h fordonsmarch senare så funkade den mindre bra...
Mikael.89
Tack för alla svaren!

Tror jag förstår nu... (men inte så säker blink.gif )
Rickard N
Vad är det som är osäkert nu? (lättare att visa/förklara om man vet vad som är otydligt)
Mikael.89
Kom på en till fråga... unsure.gif

Är "anropsignalerna" speciella, eller tar man bara nån man vil ha? T.ex AB..
Adam Wilhelm
Anropssignalerna är specifika.
1. grupp 1 pluton heter alltid samma sak o.s.v.

Edit: Litet förtydligande
Skuggan
olika truppslag har också olika namn oftast...

tex artilleri bataljon börjar alltid på Z tex ZE

strv kompani börjar på antingen S eller T
strf 90 kompani börjar på Q eller R
Ledning börjar på P osv ;)

så det fins ett ganska strikt regelverk om hur anropsnamnen byggs upp smile.gif
Gomer Pyle
Det där med anropssignaler är en vetenskap i sig, säker kan du gräva ner dig i ett reglemente och få reda på exakt hur det funkar (du måste också ha rätt bra koll på ett förbands uppbyggnad). Lite översiktligt och (mycket!) förenklat ser det ut så här (exemplet är den 6:e bataljonen i Kosovo):

(svenska) (engelska)
Gruppnivå

1:a - E (erik) (echo)
2:a - F (filip) (foxtrot)
3:e - G (gustav) (golf)

Plutonsnivå

1:a - A (adam) (alpha)
2:a - B (bertil) (bravo)
3:e - C (cesar) (charlie)
4:e - D (david) (delta)

Kompaninivå

1:a - Q (qvintus) (quebec)
2:a - R (rudolf) (romeo)
3:e - S (sigurd) (sierra)

sedan kombinerar man ihop dessa och får t ex EAR, dvs 1:a grp på 1:a plut på 2:a komp eller GDS, dvs 3:e grp på 4:e plut på 3:e komp.

Därefter kan du lägga till ett sufix om du vill prata med en specifik person:

Chefen - 1 (ett) (one)
Ställföreträdande chef - 2 (två) (two)
Sjukvårdaren - (röd) (red)

och får då DQ1, dvs chefen för 4:e plut på 1:a komp eller BR red, dvs plutonsjukvårdaren på 2:a plut på 2:a komp.

(mycket förenklat, gå till litteraturen så får du svar)
[MPJ]Sgt.Ratchak
Om jag behöver ha tag på en FALA ngn gång vet jag var jag ska leta :P
zaitoh
Det finns ett system för hur anropssignalerna väljs, detta beroende på vilket reglemente man följer. Du har fasta anropssignlaler (FAK) - tre bokstäver som aldrig ändras, rörliga anropssign (RAK) som är hemliga och delas ut taktiskt och ändras enligt hemlig rutin, tvåställiga djurnamn (svalan, spindeln, myran) som främst luft använder, samt en upopsjö för lägre förband (FAL) som får inkludera siffror. Då det inte rör sig om strategist samband används som i exemplena ovan 2-ställiga signaler.

Alla anropssignaler kan bara väljas inom ett visst bokstavsintervall för sin typ. Detta gäller för marint samband och även om armén har lite anorlunda är det huvudidén som gäller. Försök att få tag i ett sambandsreglemente typ SbRM-Ra1 (sambandsreglemante radio 1). Ra2 och Ra3 vore också kul för dig att läsa - men dem är hemliga så du får nöja dig med ettan.

Edit - Det är fel att säga att en viss typ av signaler alltid ser ut på ett visst sätt. Då är det FAK ni pratar om. Riktigt så enkelt blir det inte i ett skarpt läge - då får man lära sig att slå i RAKblad.
Mikael.89
Tack än en gång för alla svar, de har varit till stor hjälp! worthy.gif

Tror jag förstår ungefär hur det funkar nu...

@Gomer Pyle: Väldigt bra fakta!!! dribble.gif
Gomer Pyle
QUOTE (Mikael.89 @ Sep 22 2004, 06:38 )
@Gomer Pyle: Väldigt bra fakta!!!  dribble.gif

At your service, my friend! salute.gif
dxl
Viktigaste att kunna är dock att kunna fömedla
"hörbarhet nolla" komandot vilket med fördel används när högre befäl försöker sig på att få dig och dina kamrater göra något som t.ex omgruppera när ni precis ska till att somna.
106

Enligt TSS/S1 hade påverkade volyminställningen mikrofonförstärkningen om volymvredet stod på lägsta eller högsta värdet (1 respektive 8).
Tanken var att man med vredet på lägsta skulle kunna ligga i busken och ha så låg volym att man inte röjer sig, men samtidigt kunna viska i handmiken och få iväg ett läsbart meddelande. Det omvända var om man satt i en Pbv och behövde hög volym pga buller men själv hördes bra tack vare strupmiken.

Går det att köra DART utan skyddat läge?

Enligt SoldR Mtrl Tele 1993 är svaret Nej. Men det går att ansluta den till fast telefon och om jag minns rätt även annan typ av radio. Jag har även hört att man i Bosnien hade DART380 kopplad till Ra421.
öwall
hur är det med hörbarhet egentligen?
vi har fått lära oss både 1-5 och dålig/bra/mycket bra, samt att vissa även använder 1-3
personligen tycker jag att bra/dålig etc är bäst, men vad är det som gäller?
zaitoh
1-3 ska användas enligt regementet.... dock är det inte ovanligt att höra oseriöst snack i etern då 'nolla' används. Detta gäller det försvaret kallar telefoni (dvs prat). Om nu någon fortfarande skulle få för sig att använda det underbara morsesystemet gäller andra värden... finns tre stycken som avspeglar kvalité och hörbarhet.

Ni som envisas med att använda 'hörbarhet noll' - snälla sluta. Ger ett precis lika oproffisionellt intryck som att gå med alla fickor uppknäppta, lila stövlar och en kaffekopp i var näve.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.