Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Elefantkådis"
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
I22 Vargen
Vet ni vad jag talar om? inte? salute.gif blink.gif

När jag låg inne, la man soväscken i en sån, det är en gummerad avlång "plastpåse" en "Elefantkådis" fun_icon_nana.gif som man rullar ihop öppningen på och sedan spänner fast på ryggsäcken.

Har någon sett någon sådan till försäljning någonstans?

Tillägg, den är grön, den är relativt tjock...... ingen som har sett en sådan!!!?
Adam Wilhelm
Vet exakt vad du pratar om.
Fungerade väldigt bra, en artikel som var extremt fältmässig.
Tyvärr har jag aldrig sett en till försäljning.

Lycka till.
toord
Fick ut en sån när jag hämtade ut mina hemvärnsprylar har dock aldrig använt den.. testa gå på närmaste TSF och fråga ifall det du kan få ut en sån tvivlar på att dom används mer förutom att dom delas ut till HV
I22 Vargen
QUOTE (toord @ Sep 20 2004, 17:53 )
Fick ut en sån när jag hämtade ut mina hemvärnsprylar har dock aldrig använt den.. testa gå på närmaste TSF och fråga ifall det du kan få ut en sån tvivlar på att dom används mer förutom att dom delas ut till HV

Ok, det var ett bra tips, ska kolla upp vid tillfälle.
oak
Elefantkådisen är saknad av många :( men det kan vara så att den finns på ditt TSF.
Den finns i ett väligt litet antal här i k-na.Så ta å kolla på närmsta TSF.
I22 Vargen
Så här ser den ut:

www.ljim.org - fotogalleri - killarna som korsar vattendraget.

Elfantkådisen wub.gif
Ignis nitidus
vet inte riktigt om jag har fattat vad du menar, men det är inte en kanotsäck du söker?
Om du inte hittar "elefantkådisen" så kan du ju i så fall använda en kanotsäck,
de finns ju alla storlekar, former och färger.

Edit: Kanotsäckar ser ju ut så här:

Men det var inte en sådan du menade eller?
I22 Vargen
Egentligen inte, kanotsäcken verkar vara lite "tyngre" tjockare, men helt klart värd att titta närmare på.
Lt. Payne
Jag använder en sån här:

Fick den från en dansk Hemvärnssoldat som hade fått den från en brittisk soldat..
Det går utmärkt att stoppa i en daypack och/eller kängor i huvuddelen.
Det konstiga med den är att den inte en enda gång velat självantända?
Sidron
Jag har sökt länge efter en sådan här för att kunna sova i. Är den vattentät? Är den bra till utan sovsäck? Jag har tittat på vanliga sovsäcksöverdrag men ingen matchar det jag vill ha, en "elefantkådis"! 6n.gif
Lt. Payne
Till övningar brukar jag ha huvuddelen nedstoppad i LK35:an. På det sättet får jag en vattentätt påse i ryggan. Den delen är lika stor som 35:an är invändigt. Bägge delarna går att snöra ihop var för sig.
Kroppsdelen är rejält rymligt och rullas ihop under locket när den inte används.
Jag rekommenderar inte att sova i den utan sovsäck pga. kondensen.
HV.gif

/Stavfel.
Sidron
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 23 2004, 12:57 )
Till övningar brukar jag ha huvuddelen nedstoppad i LK35:an. På det sättet får jag en vattentätt påse i ryggan. Den delen är lika stor som 35:an är invändigt. Bägge delarna går att snöra ihop var för sig.
Kroppsdelen är rejält rymligt och rullas ihop under locket när den inte används.
Jag rekommenderar inte att sova i den utan sovsäck pga. kondensen.
HV.gif

/Stavfel.

Okej men vet du var man får tag i den? vore ytterst tacksam för det! 6n.gif
Elfgren
Vore väll inte allt för svårt att göra ett hemmabygge med pressäning och lite kraftigare sytråd?
Sidron
QUOTE (Elfgren @ Sep 23 2004, 17:55 )
Vore väll inte allt för svårt att göra ett hemmabygge med pressäning och lite kraftigare sytråd?

Det är i och för sig sant! Jag jobar på en lösning!
Lt. Payne
QUOTE (Sidron @ Sep 23 2004, 15:20 )
Okej men vet du var man får tag i den? vore ytterst tacksam för det!

"Fick den från en dansk Hemvärnssoldat som hade fått den från en brittisk soldat.."

Den vägen fick jag den. Prova att googla lite så hittar du nog en sån.
Sidron
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 24 2004, 12:57 )
QUOTE (Sidron @ Sep 23 2004, 15:20 )
Okej men vet du var man får tag i den? vore ytterst tacksam för det!

"Fick den från en dansk Hemvärnssoldat som hade fått den från en brittisk soldat.."

Den vägen fick jag den. Prova att googla lite så hittar du nog en sån.

Googla, är det byta? Det dröjer ett par år innan jag är 18 och får gå Nijmegenmarchen. Då ska jag byta som så många andra! Jag träffade en del Utlänningar (balter) på en tävling vid HvSS, dock så kom jag aldrig på idén med att rråga om byte, synd! Nästa år ska jag komma ihåg.

MEN JAG VILL HA EN ELEFANTKÅDIS! camo.gif
mönstersoldat
googla betyder att söka på sökmotorn http://www.google.se/
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.