QUOTE (jake the snake @ Sep 19 2004, 19:39 )
Ett Rökmoln i handgranatsstorlek hjälper inte särskilt mycket mot stridsfordon. Det är bara att skjuta igenom. Skjuter man spräng kan man räkna med utslag.
Bättre att inte visa sig i såfall.
Men kanske om hela/halva grp kastar i solfjädersform? Tänk på att du diskutterar med en människa vars enda realistiskt övade stridsteknik är att ligga och lura, skjuta på en fi som kör förbi och sedan springa utav bara h*lvete.
Jag vet inte men om jag med mina grg/pskott och fordonsminor har skadat/nedkämpat ett stridsfordon med IR-sikte och gjort dess "rotekamrat" minst sagt sur, då springer jag hellre in i skogen bakom en mur av IR-dämpande rök än avtecknar mig som små gröna gubbar (eller vita/svarta?) i någons sikte.
Ärligt talat, om man heter Dimitrij och kommer körandes i sin BMD-2 bakom chefen, det börjar smälla som tusan ute i skogen, chefens fordon exploderar och det sedan blir tyst, då kan man nog räkna ut att man har blivit påskjuten av ett gäng nedriga skyttesoldater som nu har förbrukat sin ammunition och därmed definitivt är underlägsna. Detta oavsett om tystnaden kompletteras med en rökridå eller ej.
Alltså, jag pratar inte om att kasta rök på Revingehed när Ivans T-80 framrycker 1,5 km bort

utan om en typisk eldöverfallssituation vid någon norrländsk skogsväg.