Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Multispektral rökhgr?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
LeadHead
Finns det multispektrala/IR-dämpande rökhandgranater avsedda för användning av fotfolk? Jag menar alltså någonting i stil med Galix fast i med bärbart format...?

Det är iaf. något som jag skulle vilja ha med mig som skyttesoldat om jag ska verka på ett modernt slagfält med mekaniserade motståndare...

Att FM inte har några (enl. SoldR Mtrl Vapen Hgr) vet jag men finns det sånt att köpa in?
jake the snake
QUOTE (LeadHead @ Sep 19 2004, 20:25 )
Finns det multispektrala/IR-dämpande rökhandgranater avsedda för användning av fotfolk? Jag menar alltså någonting i stil med Galix fast i med bärbart format...?

Det är iaf. något som jag skulle vilja ha med mig som skyttesoldat om jag ska verka på ett modernt slagfält med mekaniserade motståndare...

Att FM inte har några (enl. SoldR Mtrl Vapen Hgr) vet jag men finns det sånt att köpa in?

Varför ska du ha det?

Ett Rökmoln i handgranatsstorlek hjälper inte särskilt mycket mot stridsfordon. Det är bara att skjuta igenom. Skjuter man spräng kan man räkna med utslag.
Bättre att inte visa sig i såfall.
Lt. Payne
Anser att man ska vara ganska försiktig med rökanvändande på gruppnivå.
I offensivt syfte mot en dold eller välskyddad fiende är det ett effektivt sätt
att få fienden att agera till din fördel.

I defensivt syfte, som insynsskydd mot fientliga förband kan röken fungera som en
målangivelse för fi. Röken talar om att här finns det svenskar som behöver gömma sig och antagligen bedömer att deras styrkor är underlägsna våra.
En soldat kan inte kasta särskilt långt och i omedelbar närhet av rökmolnet finns det troligtvis svenska soldater.

I taktiskt syfte kan man i vissa lägen använda rök för att locka fienden till att öppna eld och avslöja sina eldställningar, men det kräver en del av oss.
Ett antal frivilliga till att kasta rök, ett antal observatörer och ett vapensystem som
kan slå ut fienden.
johanp
skulle funka fint i kombination med denna:

eller varför inte med ett hederligt m/48
Gomer Pyle
@ johanp - Ren kärlek wub.gif !!!

På min tid på SSK använde vi röken, som jag ser det, i defensivt syfte. Vid sammanstöt drog den släpande grg-gruppen av två rök och de i täten la ut rökfackla. Därefter in i hus eller till andra alternativa frr-vägar. Förvisso hade vi då redan röjt vår position, så det är kanske inte riktigt defensivt syfte som Lt. Payne menar. En IR-dämpande rök skulle självklart kunna fylla liknande syften och skulle dessutom göra röken även effektiv i mörker.
LeadHead
QUOTE (jake the snake @ Sep 19 2004, 19:39 )
Ett Rökmoln i handgranatsstorlek hjälper inte särskilt mycket mot stridsfordon. Det är bara att skjuta igenom. Skjuter man spräng kan man räkna med utslag.
Bättre att inte visa sig i såfall.

Men kanske om hela/halva grp kastar i solfjädersform? Tänk på att du diskutterar med en människa vars enda realistiskt övade stridsteknik är att ligga och lura, skjuta på en fi som kör förbi och sedan springa utav bara h*lvete. camo.gif fun_icon_nana.gif

Jag vet inte men om jag med mina grg/pskott och fordonsminor har skadat/nedkämpat ett stridsfordon med IR-sikte och gjort dess "rotekamrat" minst sagt sur, då springer jag hellre in i skogen bakom en mur av IR-dämpande rök än avtecknar mig som små gröna gubbar (eller vita/svarta?) i någons sikte.

Ärligt talat, om man heter Dimitrij och kommer körandes i sin BMD-2 bakom chefen, det börjar smälla som tusan ute i skogen, chefens fordon exploderar och det sedan blir tyst, då kan man nog räkna ut att man har blivit påskjuten av ett gäng nedriga skyttesoldater som nu har förbrukat sin ammunition och därmed definitivt är underlägsna. Detta oavsett om tystnaden kompletteras med en rökridå eller ej.

Alltså, jag pratar inte om att kasta rök på Revingehed när Ivans T-80 framrycker 1,5 km bort biggrin.gif utan om en typisk eldöverfallssituation vid någon norrländsk skogsväg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.