Som ni kanske förstår håller jag på att kitta upp mig nu när jag tagit jägarexamen. Är nu på jakt efter en studsare i kaliber .308 w. Helst begagnad runt 4000-5000:-
Vad finns för alternativ ? För och nackdelar med olika modeller ? Ev bilder mm.mm
Tacksam för hjälp då jaktvapen inte är min starkaste sida.
Johan ES
Sep 19 2004, 17:11
Du kommer säkert få mängder av bra svar här, men jag vill ändå rekommendera
Robbans handladdningsforum/Johan ES
Mitt standardsvar är Remington 700 BDL.
Gå in på Torsbohandels.com
Dom har det mesta.
Håller med Yxa, Remington är prisvärda och bra studsare.
Men det finns många att välja bland tex Winchester, sako huskvarna osv.
Prova dig fram och se vad du fastnar för.
En tum regel är dock att spendera inte alla pengar på bössan. Lägg hellre en slant på siktet.
MVH SWJ....
Har någon gång läst att när man ska köpa studsare ska man först lägga så mycket pengar som möjligt på fästet, sedan köpa ett så bra sikte man har råd med och för de pengarna man nu har över köpa ett vapen.......
Personligen är jag svag för SAKO men Remington är som sagt heller inte dyra.
Ta en titt på olika vapenaktioner, ibland (tyvärr inte så ofta..) kan man göra fynd.
Addwiley
Sep 19 2004, 21:58
En begagnad Tikka är aldrig fel det heller. Jagar själv med en Tikka M55 i just .308
QUOTE (Bamse @ Sep 19 2004, 21:41 )
Har någon gång läst att när man ska köpa studsare ska man först lägga så mycket pengar som möjligt på fästet, sedan köpa ett så bra sikte man har råd med och för de pengarna man nu har över köpa ett vapen.......
Ja bra fästen och ringar (i stål!) är väl värda pengarna. Är dessa av dålig kvalitet så spelar det nästan ingen roll hur bra bössan och siktet är då dessa två, pga fäste&ringar, sällan kommer att vara helt samspelta. Annars så brukar jag gå efter att siktet skall kosta minst hälften av vad bössan kostar (ny). Vad fäste och ringar kostar bryr jag mig inte om så länge de är av god kvalitet.
niklassthlm
Sep 20 2004, 08:30
Sako, Tikka, Remington, CG 1900 osv, finns massor av bra studsare. Så åk in o klämm/känn.
Som Johan skren så är
Robsoft att rekomendera. Men sök på frågan först så hittar du allt du vill.
Fredriksson
Sep 21 2004, 00:23
Jag säger Winchester eller Tikka. Men varför .308 och inte 30-06? Väljer du 30-06 så har du HVA 1640, min favorit.
"Varför skjuta klent när man kan skjuta grovt?"
/Fredriksson, .270 Win, 30-06, .338WM, .375HH och 416 Rigby.
www.technika.nu
Sep 21 2004, 06:11
Köp .308 , den levererar nästan lika mycket energi i målet fast till mycket mindre rekyl.
Varför ta mer stryk än man behöver?
därtill använder den en kortare låda som ger utrymme och vikt till annat som kan tänkas vara viiktigt.
MVH Technika.nu
nastyheadwound
Sep 21 2004, 15:42
Jag tror inte den älg är född som känner skillnad på .308 och .30-06 om kulorna är lika. Jag anser också att alla klass 1 kalibrar upp till .300 Win Mag eller så är i princip likvärdiga i termer av flyktsträcka etc, så länge man använder de bästa kulorna. Vill man ha märkbart kortare flyktsträckor måste man gå upp till .338 Win Mag eller grövre.
Var iväg till affären och inhandlade föjlande:
Husqvarna 640 8X57js med tillhörande kikarsikte av okänt ursprung.
Husqvarna 622 .22LR
Fattig student som jag är gick jag helt på prislappen, dock ställde jag standardfrågorna typ, "skjuter den bra" "Är det ett bra köp " Men som alla vet skall ju säljare sälja, därav kanske man inte alltid får ärliga svar.
Är det någon som har erfarenhet av 640:an eller kalibern ? Bra eller dåliga ?
Heter den inte 1640?
Hursom helst min far har en Hv1640 8x57JS, skjuter mycket bra på normala jaktavstånd, kalibern i övrigt är en i mitt tycke mycket trevlig och kanske rätt underskattad, funkar alldeles utmärkt till både rådjur och älg.
Utbudet på ammunition kanske inte är det största men norma har väl vad som behövs, laddar du själv öppnar det självklart nya och trevliga möjligheter.
Alltså mina erfarenheter är bara bra utav både vapen (om det är en 1640), och framförallt kalibern.
Eynosh
Sep 23 2004, 14:31
Självklart ligger Sako högt upp, men det gör den även i priset.
Begagnad Tikka T3 är inte helt fel, hyfsad billig tror jag också.
olaevil
Sep 24 2004, 14:31
Använder själv en gammal SKS för jakt på hjort,elk och Vildsvin där inte skjutavstånden är för långa.När det kommer till långa avstånd använder jag en
Reminton 700 7 mag eller en 22-250 som är förbannat flack i flykten..
Måste väl säga att jag bor och jagar i Texas
och idag börjar Duvjakten
niklassthlm
Sep 25 2004, 08:47
JAg har oxå sett ljuset i en Rem 700 i 7mm Rem mag, All u need!
magnus308
Sep 26 2004, 18:56
Jag slår ett slag för Remington 700.
Det är en mycket välbeprövad konstruktion och skulle det bli något problem så finns det säkert inte någon vapensmed i det här landet som inte arbetat med en.
Anledningarna till varför jag gillar just Remington 700 är bra precision, välbeprövad konstruktion samt att det finns raka stockar och inte bara en massa Monte Carlo tjafs (vissa har Monte Carlo).
Remington 700 är ett bra val och den finns också i dom vanligaste kalibrarna.
Jag har själv en

remington 700 Police som jag är tvärnöjd med.
Min bössa är utrustad med:
HS-precision stock (Orginal på 700P)
Leupold VXIII 6,5-20*40
Leupold Fästen till kikaren
Trycket har jag själv justerat in då det är väldigt tungt i orginalutförande
/Magnus
niklassthlm
Sep 26 2004, 19:12
Remington 700 police?? Känner inte till modellen. Är det VS du menar?
magnus308
Sep 26 2004, 20:59
Hej
Nope, det är inte en VS det är som sagt en 700 Police.
http://www.remingtonle.com/rifles/700p.htm OBS! notera att den inte ligger på Remingtons vanliga sida utan på Law Enforcement sidan.
/Magnus
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.