QUOTE (Foreigner @ May 3 2008, 21:09 )

Var i väg tidigare idag till vår lokala "Jakt & Vapen"-affär.
Det var möjligt för dem att beställa A1 och S1. Dessutom såg jag en...sorry för detta...Cold Steel Master Hunter, därefter en Gerber och en SOG Desert dagger (denna faller bort på engång).
Googlade efter just denna Cold Steel och fann följande på en site:
"Cold Steel Master Hunter Stainless. 9 1/4" overall. 4 1/2" drop point VG-1 San Mai III stainless blade. Black checkered Kraton handle with lanyard hole. Concealex Kydex belt sheath. Made in Japan."
Anledningen att jag öht. nämner Cold Steel är att någon på detta forum (har för mig att denna någon var Sir Vival) sa att om man ska inhandla en Cold Steel så ska man leta efter äldre modeller då kvalité var på topp. Nu vet jag inte om ovannämnda Steel är av "de äldre/tidigare" modellerna. Har bara er på forumet och den korta beskrivningen att gå efter. komentar, någon? Vad är det för kvalité eller är det som det tidigare nämnts på forumet "falsk" markandsföring?
Vidare, som sagt, såg jag en Gerber (kunde inte urskilja vilken modell det var). Är Gerber knivar något att ha? Stålkvalité?
@2Sharp: Kikade lite på strider.com Damn vad vackra de var...och dyra också. Men köper man en sådan och inte försöker bryta sönder ett hänglås så borde de väl hålla hur länge som helst...
MIN bestämda uppfattning var att Cold Steel i början av sin karriär hade mycket hög kvalité på sina knivar och övriga verktyg. När de släppte sin original tanto fanns det väldigt få knivar som hade samma egenskaper. (dvs stål av god kvalité med ett handtag som var användarvänligt och stabilt) Även deras "under cover" knivar var banbrytande. Sedan hände typ inget, de kom ut med modeller som var i billigare uförande, bl.a deras SRK, jag köpte en då jag tyckte min tanto var lite för välpolerad för att mecka med i skogen. Inga konstigheter med SRK'n, den fungerade fint, den avyttrades till en polare och han använde den under sin värnplikt.
Efter det tycker jag att deras urval kännetecknas av billiga modeller, även äldre knivar har modifierats med billigare stål (inte helt sällan odefinierbara stål) billigare knivslidor mao handlar det om att tjäna pengar maximalt. Prisvärt är bra, prisvärt är smart, billigt är dåligt, billigt är snålt.
Vissa modeller de har är rip-off's på andra knivtillverkares detaljer, de snackar även om sina knivar som att de är über-ninja kvalité, det är
fel. Vad man gillar och vad man sätter i främsta rummet i val av kniv är alltid individuellt/subjektivt, men i Cold Steel's fall är det fan
fel!!

Att sedan C Cold Steel (Lynn Thompson) är en tönt som har en ärthjärna hör kanske inte hit men jag tycker att kvalitén på deras produkter direkt speglas av attityden hos ägaren/grundaren.
Hade de bara sålt sin skit för vad det är så hade allt varit peachy, men håller man låda och gapar om hur sjukt bra ens grejor är så blir det lite fattigt när grejorna är typiska standardprodukter tillverkade i låglöneländer...
Gerber är helt ok kvalité, jag har haft åtskilliga av deras produkter (BMF, Mk II, Mk I Gerber/Emerson Alliance etc.) Kan tycka att priserna inom riket inte riktigt överensstämmer med kvalitén, dvs de är för dyra här hemma.
Jag tycker ofta de tar snåla lösningar, hårt blästrade blad, inga spännande stålsorter, enkla, billiga knivslidor etc.
Som sagt, inget häpnadsväckande, men heller inget att bli kissnödig av.
Jo, Strider kostar en del, men å andra sidan är det grymt bra verktyg och med deras garanti så tycker jag det blir en långsiktig investering och slår man ut det på några år är det billigt i mina ögon. Oavsett om jag tycker det är sjukt roligt med knivar och har absolut fler än jag "behöver" så är det en charm att ha samma kniv över en längre period som bara håller, fungerar och presterar. Hellre det än att ha en kniv utan personlighet som man byter ut 3 ggr. om året.
Jag är hyfsat kass på stålsorter, vissa stål är i princip likvädiga men har olikanamna, vissa företag som säljer stål har också egna namn.
Jag tycker personligen att stålet kanske inte är extremt viktigt, dock köper jag sällan knivar där jag inte är bekant med stålet.
Vissa stål har bra/bättre egenskaper för att vara knivstål, dock verkar det absolut viktigaste vara att man har behandlat stålet rätt för att uppnå optimalt resultat.
Så, stålet kanske inte är det viktigaste, men känner man inte igen beteckningen eller det är svårt att hitta hur stålet är sammansatt så kanske man skall börja undra varför man har valt ett odefinierbart stål?? Snålhet?
Mina 10 öre...