Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Knivar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Foreigner
Var i väg tidigare idag till vår lokala "Jakt & Vapen"-affär.
Det var möjligt för dem att beställa A1 och S1. Dessutom såg jag en...sorry för detta...Cold Steel Master Hunter, därefter en Gerber och en SOG Desert dagger (denna faller bort på engång).
Googlade efter just denna Cold Steel och fann följande på en site:
"Cold Steel Master Hunter Stainless. 9 1/4" overall. 4 1/2" drop point VG-1 San Mai III stainless blade. Black checkered Kraton handle with lanyard hole. Concealex Kydex belt sheath. Made in Japan."

Anledningen att jag öht. nämner Cold Steel är att någon på detta forum (har för mig att denna någon var Sir Vival) sa att om man ska inhandla en Cold Steel så ska man leta efter äldre modeller då kvalité var på topp. Nu vet jag inte om ovannämnda Steel är av "de äldre/tidigare" modellerna. Har bara er på forumet och den korta beskrivningen att gå efter. komentar, någon? Vad är det för kvalité eller är det som det tidigare nämnts på forumet "falsk" markandsföring?

Vidare, som sagt, såg jag en Gerber (kunde inte urskilja vilken modell det var). Är Gerber knivar något att ha? Stålkvalité?

@2Sharp: Kikade lite på strider.com Damn vad vackra de var...och dyra också. Men köper man en sådan och inte försöker bryta sönder ett hänglås så borde de väl hålla hur länge som helst...
Gusten
QUOTE (Sir Vival @ May 3 2008, 10:44 ) *
QUOTE (Pappsen @ May 3 2008, 10:27 ) *
AK4 bajonett?

/.../

Fast kanske för "ocool" för herrskapet?

För "ocool"... Vad menar du?!? rolleyes.gif

Ak4 bajonetten är brutal. Då jag fick tag i ett exemplar så slogs jag av längden.
Gillar den skarpt. Allt från att öppna guldburk till att slå in den i en spånskive-vägg och använda den som "stege" vid rensning av hus. /Gusten wink.gif
Foreigner
På jakt efter knivar sprang jag på en F1 som såldes under annat namn Kolla här

Får man göra så? Nu kan man inte längre rätta sig efter namn utan är tvungen att känna igen kniven.
Kollar ni dessa knivar så kommer ni att se att olika, ska vi säga, stålkvlité har använts. Vem kan längre hålla koll på alla dessa beteckningar och vilka egenskaper de står för?! wacko.gif

Finns det en lista någonstans som tolkar dessa "koder"?

Några ex.:
-Blade Material: 4116 Krupp
-Blade Material: VG-1 San Mai III
-Blade Material: SK-5 Steel
-Blade Material: ATS-34

Jösses...
sgt Odh
QUOTE (Foreigner @ May 4 2008, 01:41 ) *
På jakt efter knivar sprang jag på en F1 som såldes under annat namn Kolla här

Får man göra så? Nu kan man inte längre rätta sig efter namn utan är tvungen att känna igen kniven.
Kollar ni dessa knivar så kommer ni att se att olika, ska vi säga, stålkvlité har använts. Vem kan längre hålla koll på alla dessa beteckningar och vilka egenskaper de står för?! wacko.gif

Några ex.:
-Blade Material: 4116 Krupp
-Blade Material: VG-1 San Mai III
-Blade Material: SK-5 Steel
-Blade Material: ATS-34

Jösses...

Det är väl inget konstigt med det, förutom att de som vanligt visar bilden av en kniv som inte finns. Fällkniven F1 har aldrig funnits med just den märkningen. Märket blev litet och flyttades upp till hörnet INNAN det blev laminerade blad.
Det är inte ovanligt att F1 kallas pilot survival knife, A1 Army survival knife, S1 Forest knife osv.

Apropå ståltyper: olika stål har olika egenskaper. ATS34 användes av Fällkniven före 1997.
Sir Vival

Du kan kolla på Knivkompaniets sida "knivkunskap" för lite sammanfattande info.
2Sharp
QUOTE (Foreigner @ May 3 2008, 21:09 ) *
Var i väg tidigare idag till vår lokala "Jakt & Vapen"-affär.
Det var möjligt för dem att beställa A1 och S1. Dessutom såg jag en...sorry för detta...Cold Steel Master Hunter, därefter en Gerber och en SOG Desert dagger (denna faller bort på engång).
Googlade efter just denna Cold Steel och fann följande på en site:
"Cold Steel Master Hunter Stainless. 9 1/4" overall. 4 1/2" drop point VG-1 San Mai III stainless blade. Black checkered Kraton handle with lanyard hole. Concealex Kydex belt sheath. Made in Japan."

Anledningen att jag öht. nämner Cold Steel är att någon på detta forum (har för mig att denna någon var Sir Vival) sa att om man ska inhandla en Cold Steel så ska man leta efter äldre modeller då kvalité var på topp. Nu vet jag inte om ovannämnda Steel är av "de äldre/tidigare" modellerna. Har bara er på forumet och den korta beskrivningen att gå efter. komentar, någon? Vad är det för kvalité eller är det som det tidigare nämnts på forumet "falsk" markandsföring?

Vidare, som sagt, såg jag en Gerber (kunde inte urskilja vilken modell det var). Är Gerber knivar något att ha? Stålkvalité?

@2Sharp: Kikade lite på strider.com Damn vad vackra de var...och dyra också. Men köper man en sådan och inte försöker bryta sönder ett hänglås så borde de väl hålla hur länge som helst...

MIN bestämda uppfattning var att Cold Steel i början av sin karriär hade mycket hög kvalité på sina knivar och övriga verktyg. När de släppte sin original tanto fanns det väldigt få knivar som hade samma egenskaper. (dvs stål av god kvalité med ett handtag som var användarvänligt och stabilt) Även deras "under cover" knivar var banbrytande. Sedan hände typ inget, de kom ut med modeller som var i billigare uförande, bl.a deras SRK, jag köpte en då jag tyckte min tanto var lite för välpolerad för att mecka med i skogen. Inga konstigheter med SRK'n, den fungerade fint, den avyttrades till en polare och han använde den under sin värnplikt.

Efter det tycker jag att deras urval kännetecknas av billiga modeller, även äldre knivar har modifierats med billigare stål (inte helt sällan odefinierbara stål) billigare knivslidor mao handlar det om att tjäna pengar maximalt. Prisvärt är bra, prisvärt är smart, billigt är dåligt, billigt är snålt.

Vissa modeller de har är rip-off's på andra knivtillverkares detaljer, de snackar även om sina knivar som att de är über-ninja kvalité, det är fel. Vad man gillar och vad man sätter i främsta rummet i val av kniv är alltid individuellt/subjektivt, men i Cold Steel's fall är det fan fel!! smile.gif

Att sedan C Cold Steel (Lynn Thompson) är en tönt som har en ärthjärna hör kanske inte hit men jag tycker att kvalitén på deras produkter direkt speglas av attityden hos ägaren/grundaren.
Hade de bara sålt sin skit för vad det är så hade allt varit peachy, men håller man låda och gapar om hur sjukt bra ens grejor är så blir det lite fattigt när grejorna är typiska standardprodukter tillverkade i låglöneländer...

Gerber är helt ok kvalité, jag har haft åtskilliga av deras produkter (BMF, Mk II, Mk I Gerber/Emerson Alliance etc.) Kan tycka att priserna inom riket inte riktigt överensstämmer med kvalitén, dvs de är för dyra här hemma.
Jag tycker ofta de tar snåla lösningar, hårt blästrade blad, inga spännande stålsorter, enkla, billiga knivslidor etc.
Som sagt, inget häpnadsväckande, men heller inget att bli kissnödig av.

Jo, Strider kostar en del, men å andra sidan är det grymt bra verktyg och med deras garanti så tycker jag det blir en långsiktig investering och slår man ut det på några år är det billigt i mina ögon. Oavsett om jag tycker det är sjukt roligt med knivar och har absolut fler än jag "behöver" så är det en charm att ha samma kniv över en längre period som bara håller, fungerar och presterar. Hellre det än att ha en kniv utan personlighet som man byter ut 3 ggr. om året.

Jag är hyfsat kass på stålsorter, vissa stål är i princip likvädiga men har olikanamna, vissa företag som säljer stål har också egna namn.
Jag tycker personligen att stålet kanske inte är extremt viktigt, dock köper jag sällan knivar där jag inte är bekant med stålet.
Vissa stål har bra/bättre egenskaper för att vara knivstål, dock verkar det absolut viktigaste vara att man har behandlat stålet rätt för att uppnå optimalt resultat.
Så, stålet kanske inte är det viktigaste, men känner man inte igen beteckningen eller det är svårt att hitta hur stålet är sammansatt så kanske man skall börja undra varför man har valt ett odefinierbart stål?? Snålhet?

Mina 10 öre...
Foreigner
QUOTE (Sir Vival @ May 4 2008, 10:02 ) *

Så där, ja...Mycket informativ sida. Finns att läsa om många ståltyper. Tack för den.

@2sharp: Är alla Strider knivar gjorda av samma ståltyp? På vissa saknas info. Isåfall gäller följande (från Knivkompaniet.se):
Beteckning: CPM S30V
Hårdheten (HRC) :57-59
Typ: Rostfritt
Kommentar:
"Ett amerikanskt tillverkat och utvecklat stål av hög kvalitet. Skapat speciellt för att användas i knivblad. Enhetlig struktur och rena stålegenskaper. Som ett knivblad står det emot korrosion mycket bra och har utmärkta eggegenskaper."

EDIT: Vad är det för knivslida som medföljer en Strider?
EDIT2: Vad var det för ståltyp på din SRK? Hittade info att om det är Carbon V stål då är det prima vara, men om det är bara röstfritt stål så är det skit. Stämmer det?
2Sharp
QUOTE (Foreigner @ May 4 2008, 17:10 ) *
QUOTE (Sir Vival @ May 4 2008, 10:02 ) *

Så där, ja...Mycket informativ sida. Finns att läsa om många ståltyper. Tack för den.

@2sharp: Är alla Strider knivar gjorda av samma ståltyp? På vissa saknas info. Isåfall gäller följande (från Knivkompaniet.se):
Beteckning: CPM S30V
Hårdheten (HRC) :57-59
Typ: Rostfritt
Kommentar:
"Ett amerikanskt tillverkat och utvecklat stål av hög kvalitet. Skapat speciellt för att användas i knivblad. Enhetlig struktur och rena stålegenskaper. Som ett knivblad står det emot korrosion mycket bra och har utmärkta eggegenskaper."

EDIT: Vad är det för knivslida som medföljer en Strider?
EDIT2: Vad var det för ståltyp på din SRK? Hittade info att om det är Carbon V stål då är det prima vara, men om det är bara röstfritt stål så är det skit. Stämmer det?

Standard idag är S30V, på de äldre är det BG-42 och ATS-34. Finns en del, ovanligare, knivar och andra verktyg i udda metaller, ex: titan, beryllium, stelite.

Knivslida är kydex på de mindre knivarna och en syntethistoria från Eagle (motsv.) med kydex liner för de större.

Jag tror, min SRK var i ett tidigare stål innan Carbon V, detta var innan 1992 så jag kommer faktiskt inte ihåg, jag kan vara helt ute och cykla..
Jo, Carbon V skall ju vara "the heat", dock verkar många vara av den uppfattningen att det inte är ett stål, utan det stålet som Cold Steel råkar ha använt just då. Mao ett coolt samlingsnamn för olika stål med liknande/samma sammansättning/egenskaper. Varför man väljer att göra så får du fundera på själv ;)

http://www.zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml sök på Carbon V infon kan vara lite gammal, men vad jag har hört så stämmer det fortfarande.

Finns bra rostfritt, dåligt kolstål, jag hade valt rostfritt 10 ggr. av 10 för att det är enklare att underhålla.

Tycka och tänk om knivar är ju som jag tidigare sagt mycket subjektivt smile.gif
sgt Odh
Jag kan inte riktigt förstå att Cold Steal ens är med i diskussionen.
Om du vill ha en kniv som ser ut som en SRK (120USD), köp en A1 (150USD).
Om du vill ha en kniv som ser ut som en Master Hunter (140USD), köp en F1 (85USD).
Om du vill ha en kniv som ser ut som GI Tanto (35USD), köp en Strider WB (325USD). CS kopierade denna modell rakt av från Strider, dessutom skriver fettot på sin sida, i ren My Space-stil, att man inte skall köpa tokdyrt skräp av killen så och så som skall ha suttit i fängelse osv. Hur barnsligt som helst.

OK, SRK mfl kanske var bra ungefär samtidigt med de första 01-missionerna på Balkan, då fanns ju inget bättre. Numera är det Fällkniven eller Strider som gäller.

Du behöver en halvstor (ca 10 cm blad) j***ligt vass kniv att SKÄRA saker med. Bajonetten är till för att bröta med. Gräver gör man med spade. Om din tokvassa kniv dessutom kan användas att bända med, bra, men det är huvudsakligen ett skärverktyg.
Fu Dahlberg
Snor tråden lite.
Är det någon som kan rekomendera någon bra DykKniv?
Behöver uppdatera min Gear lite inför sommaren.
Någon som har någon bra svensk näthandel för ovan sagda?
Foreigner
QUOTE (sgt Odh @ May 5 2008, 08:43 ) *
Du behöver en halvstor (ca 10 cm blad) j***ligt vass kniv att SKÄRA saker med. Bajonetten är till för att bröta med. Gräver gör man med spade. Om din tokvassa kniv dessutom kan användas att bända med, bra, men det är huvudsakligen ett skärverktyg.

Det är precis det jag behöver. S1 eller något ur Strider-sortimentet. Ska kolla storleken på Strider...
Btw. kan man köpa en kydex knivslida som är tillverkad till att passa S1 och isåfall var?
2Sharp
QUOTE (2Sharp @ May 3 2008, 15:50 ) *
Hade jag inte haft en estetisk fäbless för Strajder knivar så hade jag högts troligt haft en Fällkniven S1 som brukskniv. Samt kompletterat med en, eller två, knivslidor i kydex från On/Scene Tactical: http://www.mnsi.net/~nbtnoel/

Jag citerar mig själv smile.gif
sgt Odh
On Scene Tactical gör väldigt smidiga fodral, till alla möjliga sorters knivar.
De till F1 och S1 är väldigt bra. Kniven sitter stenhårt. Inte fastgjuten som en LMF II, men alldeles tillräckligt. Du kan skruva i Tek-Lok om du vill och sätta kniven hur du vill. Det enda som jag kanske saknar är en extra låsning som finns på Fällknivens gamla kydex och på den nya zytel.
Det kanske inte behövs, men jag ser det som transportsäkring. Om du har kniven med handtaget uppåt behövs det inte.

Strider har många fina modeller, en kort slidkniv eller en fällis är alldeles utmärkt.

En variant på fästpunkt för kniven är ju på benplattan, framför pistolen.
Foreigner
QUOTE (2Sharp @ May 5 2008, 17:12 ) *
QUOTE (2Sharp @ May 3 2008, 15:50 ) *
Hade jag inte haft en estetisk fäbless för Strajder knivar så hade jag högts troligt haft en Fällkniven S1 som brukskniv. Samt kompletterat med en, eller två, knivslidor i kydex från On/Scene Tactical: http://www.mnsi.net/~nbtnoel/

Jag citerar mig själv smile.gif

Och jag skäms... blush.gif
QUOTE (sgt Odh @ May 5 2008, 16:25 ) *
On Scene Tactical gör väldigt smidiga fodral, till alla möjliga sorters knivar.
De till F1 och S1 är väldigt bra. Kniven sitter stenhårt. Inte fastgjuten som en LMF II, men alldeles tillräckligt. Du kan skruva i Tek-Lok om du vill och sätta kniven hur du vill. Det enda som jag kanske saknar är en extra låsning som finns på Fällknivens gamla kydex och på den nya zytel.
Det kanske inte behövs, men jag ser det som transportsäkring.
Om du har kniven med handtaget uppåt behövs det inte.

Strider har många fina modeller, en kort slidkniv eller en fällis är alldeles utmärkt.

Just det jag saknar med. Hur smidiga/krångliga är Fällknivens zytelslidor är att fästa i SV2000 på det viset jag frågade om. Nevermind det estetiska med zytel (fast jag har inget emot zytel).
QUOTE (sgt Odh @ May 5 2008, 16:25 ) *

Såhär?
sgt Odh
Här finns bilder på hur man satt fast en Mora 2K på en SV2K.
http://www.soldf.com/stridsvast2000.html
Om du tar bort duellfickan så kan du stoppa in kniven under den övre gummerade remmen.

Man borde kunna borra bort nitarna i ett zytelfodral och ersätta dem med tryckknappar så att du kan öppna och stänga bältesfästet.
Stoppa då in fodralet innanför det övre gummerade bandet, öppna bältesöglan och dra runt den nedre gummerade delen och stäng på "insidan" Nu sitter fodralet jättebra.

Om det är band under den nedre gummidelen så kan du skära ut skåror i den yttre "rutan" och dra bältesöglan så att låsbandet till kniven kommer fram.
Jag har ingen väst så jag kan inte visa :( Jag har bara en NIB 304K. De hade bättre prylar på ÖB än på TSF Skredsvik.

Lycka till.
LeadHead
QUOTE (Foreigner @ May 5 2008, 16:55 ) *
Just det jag saknar med. Hur smidiga/krångliga är Fällknivens zytelslidor är att fästa i SV2000 på det viset jag frågade om. Nevermind det estetiska med zytel (fast jag har inget emot zytel).

här kan det se ut. Nedstucken (ej upp och ned) med Recon bäradapter (buntband eller liknande borde också funka för fixering). Bäradaptern gör dock att det sitter (relativt) stadigt och borde funka även upp och ned.
Foreigner
@sgt Odh & LeadHead: Nice tips. Klart värda att tänkas över. Får se hur det blir. Måste först bestämma mig angående vilken kniv det blir. Inte uteslutet att jag ändå kommer att kompromissa angående var jag ska fästa kniven. Tack!
2Sharp
Montage på benplattan till Safariland (motsv.) är riktigt smutt, kanske under förutsättningen att kniven inte är för stor. Vilket ju varierar beroende på kroppsbyggnad. Jag är ju halv-kort som en förvuxen smurf så jag nöjde mig med en Strider DB.
Lätt att nå och fler saker på samma yta utan att det blev tungt och klumpigt. Eller hur o-klumpigt det nu kan bli med ett benhölster...

De zytelknivslidor jag kikat på från Fällkniven har inte riktigt varit så tighta så jag hade litat på dem vid ett upp-och-ned montage.
Sir Vival
QUOTE (2Sharp @ May 5 2008, 22:17 ) *
De zytelknivslidor jag kikat på från Fällkniven har inte riktigt varit så tighta så jag hade litat på dem vid ett upp-och-ned montage.

Måste tyvärr instämma - zytel-slidorna är väldigt smidiga, men låsningen är *hrm* lite "så där" (utan tryckknappslåsnigen).
Har testat lite varianter för att belasta plasttungan som låser mot fingerskyddet, men ingen jag blivit helt nöjd med...
Johan Martin
QUOTE (Sir Vival @ May 6 2008, 10:45 ) *
QUOTE (2Sharp @ May 5 2008, 22:17 ) *

Måste tyvärr instämma - zytel-slidorna är väldigt smidiga, men låsningen är *hrm* lite "så där" (utan tryckknappslåsnigen).
Har testat lite varianter för att belasta plasttungan som låser mot fingerskyddet, men ingen jag blivit helt nöjd med...

Jag har dragit en bit cykelinnerslang över slidan och över låsningstungan. Funkar riktigt bra.
Funderar dock på att köra utan igen eftersom jag bär den "rättvänd" och då ska det mycket till för att kniven ska trilla ut.
HV.gif
sgt Odh
Här kommer ett modifieringstips igen smile.gif
Det skulle ju gå att fila bort originalflärpen och sätta dit någon hemmagjord som med hjälp av cykelslang motsv håller kniven på samma sätt som magasinspärren på AK4. Du måste trycka på en flärp med tummen för att få ut kniven. Då kan ju kniven sitta hur som helst utan att lossna.
En variant är att ta en metallbit som har ungefär samma storlek som magasinspärren på AK4 i ena änden och samma dimensioner som plastflärpen i den andra. Metallbiten böjs lite grann för att få hävstångsverkan och superlimmas fast på plastflärpen. Med cykelslang ovanpå så håller flärpen fast kniven tills man tryckern in. Då lyfts den nedre delen och tar med sig plastflärpen och kniven kommer ut.
Var det NÅGON som förstod hur jag tänkte? Jag får rita en bild.
Foreigner
QUOTE (sgt Odh @ May 6 2008, 10:20 ) *
Här kommer ett modifieringstips igen smile.gif
Det skulle ju gå att fila bort originalflärpen och sätta dit någon hemmagjord som med hjälp av cykelslang motsv håller kniven på samma sätt som magasinspärren på AK4. Du måste trycka på en flärp med tummen för att få ut kniven. Då kan ju kniven sitta hur som helst utan att lossna.
En variant är att ta en metallbit som har ungefär samma storlek som magasinspärren på AK4 i ena änden och samma dimensioner som plastflärpen i den andra. Metallbiten böjs lite grann för att få hävstångsverkan och superlimmas fast på plastflärpen. Med cykelslang ovanpå så håller flärpen fast kniven tills man tryckern in. Då lyfts den nedre delen och tar med sig plastflärpen och kniven kommer ut.
Var det NÅGON som förstod hur jag tänkte? Jag får rita en bild.

Något sånt? Fast detta är "fabrikstillverkat"

Den lilla "haken" som man kommer åt med tummen när man har greppat om handtaget på kniven. Väldigt smidigt gjort av Benchmade.
Rickard N
Har någon en aning om varför Fällkniven gått över till zytel från kydex?
M00nStalker
Lättare att tillverka, billigare, mindre temperaturkänslig, bättre på alla sätt enligt Fällkniven, håller inte riktigt med.
Har för mig att jag har sett något om att tillverkaren av kydexslidorna slutade tillverka slidor men citera mig inte på den punkten.

Har både zytel, kydex och läder till mina och kydex är det överlägset bästa.
Foreigner
Ja, nu var det dags för lite fler frågor smile.gif

Denna gång angående "serrations" dvs. "sågtänder" längs egget. Hur ofta har man nytta av dessa? Ok, om de är längs ryggen på kniven, så att säga...men längs egget...nej...Eller vad tycker ni?

Exemplaret jag finner intressant

Milade dem och fick följande svar:
--------------------------------------
Thank you for your email. Your English is very understandable – good job! I am sorry to tell you we do not offer any variations on the Pacific. They all come with serrations on the bottom and none on top. Have you considered the Neil Roberts Warrior Knife? It is made of the same materials but does not have any serrations. I have attached a photo for your convenience. Shipping to Sweden via USPS Express insured is $42. We do not have a PayPal account and accept VISA, MasterCard or Discover or an international money order. Please let me know how you want to proceed.

Kind regards,

Heather
--------------------------------------
Kniven hon föreslog
Denna känns som om den saknar något...gillar den inte riktigt.

Iallafall så hade jag tänkt komplettera med en sågtandad fällkniv...
M00nStalker
Varför vill du ha serrations om du inte vet hur ofta eller till vad du ska använda det?

Tycker inte att det ska vara serrations på större knivar eftersom jag tycker att det hindrar användandet en del när det ska skäras. Tycker att de kan vara av användning på mindre fällknivar eftersom de ger en större skäryta. Men då handlar det om knivar med blad runt 7-10 cm, det vill säga en liten fällkniv för dagligt bruk. Brukar fungera precis lika bra utan om man har en kniv som har en vettig eggvinkel och som är väl underhållen. Vilket leder oss till nästa punkt, serrations håller skärpan bättre utan underhåll men är svårare att fixa till om det behövs.

Så om man ska vara i långtbortistan och skära kartonger i sex månader så är serrations bra, annars så är det mest i vägen på större knivar.
sgt Odh
Varför skall du ha taggar på ryggen? Hur ofta kommer du att såga dig igenom kraschade flygplan. Det är därför de sitter där. Ditt knivfodral kommer att bli utslitet ganska fort med ryggtänder.
Jag kan inte se behovet av taggar någonstans. Skära bilbälten gör man med en vass rejäl fällkniv som U2, CQC7, SMF osv.
Jag hade en kniv med taggar en gång.

Köp utan taggar.
Vargas
Tilläggas bör att Chris Reeve-knivar är bra grejer det. Den sågtandning som finns på dom funkar rätt bra för tamp och liknande samt ger ett gediget och hållbart intryck. Den ser lite annorlunda ut jämfört med den sågtandning som brukar finnas på fällknivar från tex Spyderco.
Personligen gillar jag inte sågtandat på en allroundkniv utan i så fall ska det vara på dedikerade räddningsknivar eller liknande.
Sir Vival
QUOTE (sgt Odh @ May 14 2008, 08:46 ) *
Varför skall du ha taggar på ryggen? Hur ofta kommer du att såga dig igenom kraschade flygplan. Det är därför de sitter där.

Så har det ju varit traditionellt, men beroende på hur sågtänderna är utformade, så är det inte nödvändigtvis det som är huvudsyftet.
Foreigner
@Moonstalker: Måste tillägga...Jag vill INTE ha serrations längs egget. Det kanske inte framgick i mitt inlägg.
@sgt Odh:Sen om denna som jag är intresserad av fanns med serrations "on the top", ja..det skulle jag kunna tåla till förmån att serrations inte är längs egget. Det var så jag menade.
@vargas: Ja, de ger ett gediget och hållbart intryck.

Kolla denna sida om Knivtester. De riktiga kniventusiasterna ombeds inte klicka på länken.
Bl.a kan man se hur en A1 ser ut på "insidan". sad.gif Killen blev imponerad av A1.
Eller hur en Green Beret inte håller vad den lovar. Hmmm..undrar om även den jag är intresserad av håller samma mått... unsure.gif
T.o.m Chris Reeve erkände att bladet inte var det ursprungligen fel på och skickade killen en ny kniv. Finns att läsa på den sidan.
Persson_Insats
Det där med sågtänder är ju en grej som kan vara lite knepig då det verkar finnas gott om åsikter på dess vara eller inte vara. Jag personligen anser att om dom behövs så sitter dom oftast fel, och passar bättre som sagts på ryggen eller längre fram på eggen. Då detta lämnar plats för "tryckande" bearbetning med eggen (täljning). Jag pesonligen undviker dock sågtänder helt och hållet och nöjer mig med att bryna den främre halvan av bladet grovt och polera den inre halvan. detta gör att jag får mikroskopiska "sågtänder" längre fram på eggen som lämpar sig för tampskärande eller liknande snitt då jag drar eggen för att skära. medan den polerade delen av eggen lämpar sig för täljarbeten då jag trycker på kniven för att skapa ett snitt.
Huruvida detta är rätt eller inte är nog en smaksak men det funkar för mig.
M00nStalker
Knifetests.com tillför inget vettigt egentligen. Deras poäng är att "knivar går att förstöra!!!" när ingen tillverkare någonsin har påstått något annat (möjligtvis undantaget Cold Steel...).

Ägaren/"testaren" har också en lång historia av att skriva diverse skräp på forum, alltid med avsikten att väcka mer intresse för hans sida så alla kan se att knivar kan gå sönder. Finns eller har funnits en del tveksamma videor där också, där en kniv går sönder precis när kameran slocknar vilket betyder att de kunde kört över den med en stridsvagn sextusen gånger.
sgt Odh
Alla knivar dör hos Knifetests.com. Vissa snabbt, andra långsamt. Det är lite som Mythbusters. Hur mycket PANG behövs för att förstöra X? (tex betongbil i grusgrop osv).

Grovslipat i spetsen och fint längst in verkar smart. Jag kanske skulle testa det på min nya M/07 smile.gif
Foreigner
QUOTE (M00nStalker @ May 14 2008, 10:58 ) *
Knifetests.com tillför inget vettigt egentligen. Deras poäng är att "knivar går att förstöra!!!" när ingen tillverkare någonsin har påstått något annat (möjligtvis undantaget Cold Steel...).

Ja, självklart att knivar går att förstöra på många sätt. Och självklart kommer jag inte att banka på min kniv för att tvinga den igenom betong och liknande. Det jag fastnade för var att den "ökända" SRK'n orkade utstå mer stryk än en Chris Reeve och fick bättre betyg... surprise.gif
Glädjande var dock att A1 imponerade stort på "Jason".
Sir Vival
QUOTE (Foreigner @ May 14 2008, 23:27 ) *
Det jag fastnade för var att den "ökända" SRK'n orkade utstå mer stryk än en Chris Reeve och fick bättre betyg...

Det finns flera parametrar att ta med i värderingen om kniven anses "bra" eller inte. Tex kan en seghärdad kniv i lagom lämplig stålkvalitet klara mer stryk (i form av bänd och bank i skruvstäd eller betongblock) än en av "finare" stål - de andra parametrarna är hur håller kniven eggskärpan och viken vinkel på eggen är mest optimal för just det eller det stålet. Och inte minst hur bra är stålet härdat.

Ett exempel på "dussinstål" är 440C, som inte anses som speciellt sexigt: det finns dock mycket duktiga knivmakare som bara använder just detta, men har då snorkoll på härdningsprocessen och producerar riktigt riktigt bra knivar.

Lycka till med ditt knivköp!
trädet
Bland er "knivfånar", som är ganska jättekunniga bland allt vda knifar och dyl heter.
Vad är era åsikter om Mora2000?

Det är ju i min åsikt inte den bästa kniven, men i mina ögon är det en väldigt funkis brukskniv som klarar ganska mycket stryk.
Min mora är ganska väldigt misshandlad, jag har huggit ner träd (ganska små, men fortfarande) med den, petat i kaminer, grävt, råkat kasta den i stenar och dyl. MEN den har hållit. Den är sne och böjd, men den gör fortfarande sitt jobb med bravur. Även om den har vart "sågtandad" så var den enda frödelen jag såg med det att man kunde såga slanor och sådant med den.

Men som sagt, vad är era åsikter?
Rickard N
Du kan nog hittaa en del åsikter om mora2k i de 33 sidorna som finns. Kortversionen av "knivfånarnas" åsikter är "obra" typ smile.gif
M00nStalker
QUOTE (trädet @ May 15 2008, 10:31 ) *
Bland er "knivfånar", som är ganska jättekunniga bland allt vda knifar och dyl heter.
Vad är era åsikter om Mora2000?

Det är ju i min åsikt inte den bästa kniven, men i mina ögon är det en väldigt funkis brukskniv som klarar ganska mycket stryk.
Min mora är ganska väldigt misshandlad, jag har huggit ner träd (ganska små, men fortfarande) med den, petat i kaminer, grävt, råkat kasta den i stenar och dyl. MEN den har hållit. Den är sne och böjd, men den gör fortfarande sitt jobb med bravur. Även om den har vart "sågtandad" så var den enda frödelen jag såg med det att man kunde såga slanor och sådant med den.

Men som sagt, vad är era åsikter?

Den är väl generellt sett en bra kniv för priset, det är verkligen ingen dålig kniv. Den har ett tunt blad som kan böja sig om man bryter med det. Ja, man "ska" inte bryta med en kniv men ibland kan man vara i den situationen att man måste göra vissa lättare brytuppgifter som 2k inte klarar, vad gör man då?

Annars tycker jag att den är helt ok om man bara ska skära saker med den och ett stort plus är att den inte har en stor parerstång som ändå bara är i vägen. Det är ingen kniv jag skulle välja att bära under några omständigheter idag dock, jag har knivar som är bättre på alla områden. Tycker ändå att 2000 är bra mycket bättre än Clipper och den fula gröna plastsaken som har en parerstång. För att inte tala om den klassiska scoutkniven (den med trähandtag) som enligt mig är en av de sämsta knivar som någonsin designats.
Mora of Sweden's 746 (helt gummerat grepp) fick vi ut under GU och det är också en hyfsad kniv även jag inte gillar utformningen på parerstången speciellt mycket. Skulle som sagt välja 2000 över alla dessa men den förlorar i sin tur till många andra (men då är vi uppe i lite dyrare pris också).

För övrigt så finns det inte mycket som är mer korkat än att peta i kaminer med den. Skulle väl vara att "råka" kasta den i stenar då.
trädet
Jag och min kniv lever på den glada och obetänksamma sidan av det rosa skynket smile.gif.
Massa dumheter som man gjort med den kniven... bland annat när den blev oavsiktligt sågtandad (när jag högg ner ett träd).
men men. kniven är vassare än någonsin och den fungerar för det jag använder den till.
Var bara lite nyfiken på vad folk som har mer vett än jag om knivar anser om den.
Foreigner
Angående Green Beret testet jag nämnde längre upp.
Fick detta bifogat i mailet från CRK. Det var Anne Reeve som skrev det och som samtidigt postade detta på Bladeforums som svar på Noss4 (Jason-killen som utför tester):

------------------------------------------------------------------------
What a lot of words and opinions! I look at the size of this thread, with the number of participants and viewings, and am humbled by CRK’s respected place in the market.

Those who know CRK know that we do not rush to comment on these volatile threads. We wait and let everyone have their say, all the opinions be stated, and allow the acrimony and criticisms run their course.

The Yarborough was designed for U S Army Special Forces with a great deal of care and with cognizance of the exceptional men by whom it would be used. The specifics given were simply that it had to be a 7” blade with a full tang and that the knife needed to accomplish the range of tasks an SF soldier may encounter in the execution of his duties. We have no knowledge of the testing process other than “rigorous evaluation criteria” – such information is not available to us. We have since learned from the Special Forces men we have come to know that CPMS30V passed all requirements relating to use in extreme climate conditions and terrain, from warm marine environments to desert; a critical feature is that the knife is light enough to be carried (vital – as the knife is combined with the multitude of other equipment a soldier requires to work self-sustained in an area where support is days or even weeks away); the serrations performed admirably when used to cut free the webbing/rigging used for airborne equipment drops; the knife is robust enough to do serious work and ergonomically sound for their unique purposes and situations, especially when used with a gloved hand. Special Forces are not loud mouthed about what they do, but they are not afraid to speak up if there is a problem with their equipment.

The Green Beret knife is identical to the Yarborough, except for the engraving. We have never had a Green Beret or Yarborough returned because it had broken or for any other performance or design reason. As an aside, in the 24 year history of the company and tens of thousands of fixed blade knives we’ve made, we have had +/- a dozen one piece knives returned for breakage – one had a flaw in the metal; in the early years, we had about 6 returned because the cutting edge had been ground too thin; the rest were being used abusively - used as a pry bar, thrown extensively against a tree, levered with a pipe, etc. All were replaced at no charge, even though our warranty says, “This guarantee does not cover natural materials, incorrect applications, neglect or abuse.”

We do know that some SF men do not use their Yarborough knives and keep them for heirlooms – we have no idea which knives they use. We do know that some SF men keep their Yarboroughs for heirlooms and have purchased Green Berets to use instead. We do know that SF men use their Yarboroughs – SF men are not loud talkers, especially while still in the service – exactly why they are known as The Quiet Professionals. It was a few years before we heard any feedback from them as to how the Yarborough performed in the field (or sandbox, as the case may be) and all comments have been positive. We have received several Yarboroughs back for refurbish – a quick count gives three in the past six months – we consider that no more or no less than any other CRK model. Most recently, we had a Yarborough returned to be refurbished – the soldier had cut a live electrical cable with it. There was a decent size chunk of the cutting edge melted and a long gouge along the hollow grind. We chose to replace the knife. Two or three years ago, we were approached by the team mate of an SF soldier who had been killed in Afghanistan when his vehicle was blown up by an IED. He had retrieved the Yarborough of the soldier and wanted us to refurbish it for presentation to his family. We did this, even though the temper of the knife had been completely ruined by the ensuing fire. We wrote a letter saying as much, and both the knife and letter were presented to the soldier’s widow and young son at a ceremony at Ft. Bragg.

We constantly receive positive comments on the performance of the Green Beret – from military and non-military customers. We have no ability to estimate how many are being used in the Middle East right now – I only know we get several calls each month to the effect of “I’m deploying (or my son/nephew/brother-in-law) soon, how quickly can you supply a Green Beret......?”

I can understand Noss’s concept in wanting to find “the toughest strongest blades and separate what I was reading with actual hard use” (Noss’s post #322). The series of destruction tests compare how long different knives will survive being abused – this has no bearing on what the different knives were designed for or how the design features will respond to the abuse. The tests are not wrong; they are simply not the “final answer” as many of the contributors to the thread interpret.

Noss has returned the knife to us to examine. At first evaluation, there is nothing wrong with knife. The heat treatment (tested right in spec at 56Rc); the naked eye shows no irregularities in the grain structure; the knife has been forwarded to Crucible for expert analysis but we do not expect any different result.

Did the Green Beret perform as well as other knives destroyed? No. Were the design aspects of the knife considered? No. Do the Green Beret and Yarborough knives perform to the high standard expected of them in real world use every day? Absolutely.

Anne Reeve
For Chris Reeve, Bill Harsey, Dave Fujii and the Team at CRK
-----------------------------------------------------------------------

Ifall någon vill läsa....
BUCK
Testerna på knife tests.com är kanske inte de mest vetenskapliga och de lämnar ofta mycket att önska, men ibland för de fram bra poänger. Som tex i detta fallet med CRK Green Beret.

Kniven som testades är i min värld felhärdad och därmed aldeles för spröd. Det spelar ingen roll att man använder ''superstål'' ifall man inte behärskar härdningsprocessen till fullo. En sak som förvånade mig i testet är också hur dåligt kniven höll skärpan, vilket är konstigt då kniven är härdad till så hög hårdhet.

En sak som jag upplever lite komisk är att du måste ca 7 cm fram på eggen (från handgreppet) innan du har en egg som faktiskt är avsedd att skära med..
Foreigner
QUOTE (BUCK @ May 19 2008, 18:27 ) *
Testerna på knife tests.com är kanske inte de mest vetenskapliga och de lämnar ofta mycket att önska, men ibland för de fram bra poänger. Som tex i detta fallet med CRK Green Beret.

Kniven som testades är i min värld felhärdad och därmed aldeles för spröd. Det spelar ingen roll att man använder ''superstål'' ifall man inte behärskar härdningsprocessen till fullo. En sak som förvånade mig i testet är också hur dåligt kniven höll skärpan, vilket är konstigt då kniven är härdad till så hög hårdhet.

En sak som jag upplever lite komisk är att du måste ca 7 cm fram på eggen (från handgreppet) innan du har en egg som faktiskt är avsedd att skära med..

Kan inte tro att alla Chris Reeve knivar genomgår samma härdningsprocess. T. ex Green beret och Pacifc. Någon som vet?
Vidare angående sågtänder...det är just därför jag vill skippa dem på min kniv. Är intresserad av Pacific men stör mig på "tänderna". Just nu håller jag på och "lobbar" på bladeforums.com mot "serrations". Hoppas det fångar CRK's uppmärksamhet.
Vår lokala "Jakt & Vapen"-affären har beställt hem både A1 och S1 och jag ska dit på lördag för att kika på dessa knivar och känna dem i handen....

Btw, har vi några "Busse Combat Knives"-fans här på forumet? Kommentarer om dessa knivar?
BUCK
QUOTE (Foreigner @ May 19 2008, 19:06 ) *
Vidare angående sågtänder...det är just därför jag vill skippa dem på min kniv. Är intresserad av Pacific men stör mig på "tänderna". Just nu håller jag på och "lobbar" på bladeforums.com mot "serrations". Hoppas det fångar CRK's uppmärksamhet.
Vår lokala "Jakt & Vapen"-affären har beställt hem både A1 och S1 och jag ska dit på lördag för att kika på dessa knivar och känna dem i handen....

Sågtänder är i de flesta fall ett otyg, men jag tänkte även på den långa ricasson som är vanlig på andra sidan pölen. När jag letar efter en kniv är det i första hand eggen jag är ute efter, ifall jag hade velat ha en enorm ricasso hade jag lika gärna kunnat köpa ett stämjärn.

A1an har endel fördelar framför S1an, tex är den är bättre att hugga med, det går även utmärkt att hamra och spika med A1an. Civilt röstar jag dock på F1an.
Brigadgeneralen
Happy hunting på en S1:a, det är troligen den enda kniv du behöver...

FN1.gif Rangern.gif
Foreigner
Här har jag hittat en massa knivar av olika tillverkare.
Finns det något ni rekomenderar som allround kniv med tanke på ståltyp, bladlängd, tjockleken mm mm.
Kort sagt en kniv till allt inom det militära (utlandsstyrka). Nevermind A1 och S1 på denna sida, vi vet vad de går för.
Vanligt förekommande märket på sidan är TOPS (aldrig hört).

Varsågod och välj....
SISU
Ontario gör bra knivar denna tex :KNIF
sgt Odh
Om jag inte har läste helt fel på diverse forum så hade väl Ontario någon sorts licensavtal med de som idag har RAT Cutlery. Det var lite bjäbb fram och tillbaka och numera gör RAT en RAT-3 som är lite bättre än Ontarios RC-3 osv.
Knivarna som sådana kanske är bra kvalitetsmässigt, gjorda av 1095 eller D2. Dock tycker jag inte om knivar som har en ricasso stor som ett hus.
Jag vill ha fingerskyddet mellan fingrarna och bladet, inte mellan två fingrar.
gallil
QUOTE (sgt Odh @ May 20 2008, 16:21 ) *
Om jag inte har läste helt fel på diverse forum så hade väl Ontario någon sorts licensavtal med de som idag har RAT Cutlery. Det var lite bjäbb fram och tillbaka och numera gör RAT en RAT-3 som är lite bättre än Ontarios RC-3 osv.
Knivarna som sådana kanske är bra kvalitetsmässigt, gjorda av 1095 eller D2. Dock tycker jag inte om knivar som har en ricasso stor som ett hus.

Nja, tvärtom ska det va, RAT-3 görs av Ontario.
Jag beställde en RAT-3 med D2 blad här knivar och den är jag väldigt nöjd med!
Bra skaft, bra fodral, bra stål i bladet.
Det finns ju en uppsjö av mer eller mindre bra knivar, Fällkniven är ju säkra kort, men ibland vill man ju prova nått annat!
2Sharp
QUOTE (gallil @ May 25 2008, 10:53 ) *
QUOTE (sgt Odh @ May 20 2008, 16:21 ) *

Nja, tvärtom ska det va, RAT-3 görs av Ontario.
Jag beställde en RAT-3 med D2 blad här knivar och den är jag väldigt nöjd med!
Bra skaft, bra fodral, bra stål i bladet.
Det finns ju en uppsjö av mer eller mindre bra knivar, Fällkniven är ju säkra kort, men ibland vill man ju prova nått annat!

Här står lite info som ev. kan förklara...

http://www.ratcutlery.com/history.htm
Foreigner
Hej igen! smile.gif

Jag var helt inne på att söka efter en kniv till utlandstjänst och glömde fråga om det finns bestämmelser över privata knivar som man tar med (alt. köper på plats på PX) och deras storlek.
Vill inte hamna i situation då jag skaffar en kniv och sen visar det sig att just den storleken inte är tillåten eller något liknande...
Storleken på bladet hade jag tänkt mig till mellan 5"-6" (som absolut max 6,5" om jag hittar något jag gillar).

Är det någon som vet vad som gäller? Är det olika från mission till mission/område eller är det helt upp till befälen?

Tack,
//Foreigner
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.