Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Explosion i Nordkorea
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3
Pappsen
Vet någon mer?

"Publicerad 12 september 2004 07:39

Svampmoln efter nordkoreansk jätteexplosion

En väldig explosion har skakat ett gränsområdet i Nordkorea nära Kina. Explosionen inträffade i torsdags i samhället Yangkang, kommunen Ryanggang i provinsen Yanggang.

Ett svampliknande moln reste sig mot himlen från detonationsplatsen, skriver nyhetsbyrån Yonhap i en rapport från Kinas huvudstad Peking.

Det var troligen ingen atombomb som orsakade explosionen. Det sade Sydkoreas minister för återförening Chung Dong-Young på söndagen.

Chung lämnade beskedet till journalister vilka väntade ut medlemmarna med Nationella säkerhetsrådet, som sammanträtt på morgonen.

Smällen förefaller dock ännu värre än den som dödade minst 170 människor i april i år, uppger Yonhap.

I april förintades ett ammunitionståg och ett persontåg när de kolliderade i Ryongchon, också den gången nära gränsen till Kina. Förödelsen blev stor runt olycksplatsen med många förstörda byggnader.

Den senaste explosionen upptäcktes av en satellit, men orsaken till den har fortfarande inte fastställts, uppger en anonym källa i Peking. Den ska dock ha inträffat samtidigt med 56-årsfirandet av den nordkoreanska republiken.

USA, som anklagar nordkoreanerna för att bygga ett atomvapen uppgavs visa stort intresse för torsdagens smäll. Regeringen i Washington funderade över huruvida den inträffade i samband med vapenbyggandet, sade en anonym källa.

President George Bush ska enligt New York Times ha fått spionrapporter om flera förvirrande åtgärder i Nordkorea, åtgärder som kan tyda på förberedelse för ett kärnvapenexperiment. USA:s underrättelsefolk tycks dock var splittrat i sin tolkning av uppgifterna från Nordkorea.

Bland annat har det förekommit transporter av något slags material runt flera misstänkta testplatser.

Från TT-AFP"

Jag gillar sydkoreas ministers säkra uttalande, " det var nog ingen atombomb.."

...nog...

vissel.gif
9x19
// ändrade trådens namn en aning så den blir lättare att hitta //

Jag bor ett stenkast från nordkoreas ambassad, kanske ska knalla ner och höra efter smile.gif

Förmodligen är det bara att vänta och se. Var det ett vapen lär vi höra det så småningom (när det är dags för nya biståndsförhandlingar), är det en olycka lär vi också höra det (när de behöver medicinskt bistånd för att ta hand om de skadade).
Lt. Payne
Ger en markexplosion av ett kärnvapen ingen EMP?

Min personliga gissning är att NordKoreas misstänkta kärnvapenprogram fått både Kina och USA att placera mätutrustning runt NK. Ingen kan eller vill bekräfta vad som orsakade smällen, undrar varför?

@9x19

Om du vill ha sällskap dit, hör av dig? ;) Jag skulle gärna vilja be de idioterna att köpa mat till folket istället för anrikat uran!

Lt. Payne bong.gif Kim il shit (eller vad han nu heter)
heiho
En kärnladdning ger EMP inom det område som explosionen kan ses ifrån, grovt sett.
Sker den på marknivå så blir EMP'n inte så värst stor men om den sker 30 km över nordpolen så kommer även vi i skåne att drabbas av EMP.

EMP = Elektro Magnetisk Puls.
En puls som karaktäriseras av höga fältstyrkor,(100000v) brett frekvensomfång(hundradels Hz till flera hundraMHz) och en stigtid på någon miljarddels sekund.
Denna puls slår ut elinstallationer, elektronik, optik, radio och radar.
Ing
QUOTE (heiho @ Sep 12 2004, 22:21 )
Denna puls slår ut elinstallationer, elektronik, optik, radio och radar.

7.gif

...får se till att skydda sina kikare och speglar då med andra ord.
Lt. Payne
Blev lite nyfiken och hittade detta:

SEOUL/BEIJING/WASHINGTON/NEW YORK, Sept. 12 (Yonhap) -- A large explosion reportedly occurred in northern North Korea on Sept. 9, but officials in Seoul and Washington dismissed possible links with the North's nuclear weapons program.

Diplomatic sources in Beijing and Seoul said on Sunday morning that a massive explosion, accompanied by a column of black smoke with a radius of about 3 kilometers, occurred in Kimhyongjik County in North Korea's northernmost inland province of Yanggang last Thursday.

Talks of a mushroom-like cloud allegedly spotted in the reported site of the explosion immediately triggered speculation that the North had carried out an atomic weapons test.

However, government officials in both Seoul and Washington said the possibility of a nuclear weapons test in North Korea is very slim.

A ranking official at the Unification Ministry said the South Korean government has not detected any signs of a nuclear test in the North Korean-Chinese border town.

"The National Security Council discussed North Korea's latest explosion this morning, but concluded that chances of its being linked with a nuclear experiment are very low," the official said. "It seems very difficult for the North to conduct a nuclear weapons test near its Chinese border."
In Washington, U.S. State Department officials also said they are "pretty sure" that a reported blast in North Korea three days ago was not a nuclear explosion or test.

"We've got no indication that anything of the sort (nuclear test) has happened. We believe these reports to be completely unfounded," said an official, who asked not to be named.

Earlier in the day, a Seoul diplomatic source said the Sept. 9 explosion, accompanied by a mushroom-like cloud, occurred at around 11 a.m., adding that it is not clear yet whether the explosion is related to an intentional nuclear experiment or a simple accident.

He noted that the site of the explosion and mushroom cloud
is not far from the North's Daepodong missile base.

Unification Minister Chung Dong-young said the government is trying to confirm whether or not a huge explosion occurred in North Korea. He said he was not aware of the scale of the blast and played down the possibility of a North Korean nuclear weapons test.

Hittade den här.

Verkar det som om de vill tysta ner händelsen, och av vilken anledning i så fall tror ni?
Erik_G
Dat kanske är så att de helt enkelt inte vill skapa panik och störa de känsliga diplomatiska förbindelserna med nordkorea med en massa anti-nordkoreansk propaganda när de inte har bevis för att det verkligen var en kärndetonation. Det KAN ju ha varit nordkoreas jätteförråd med sprängdeg som gick upp i rök, eller nån bassejävel som använde ej M-numrerad utrustning.

Eller så är det en del av den sionistiska världskonspirationen... foliehatt på beordras! gasmask.gif

/E
J-Star
Noteras bör att svampmoln på intet sätt är något som exklusivt inträffar vid kärnvapendetonationer utan även konventionella exposioner kan orsaka svampmoln.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mushroom_cloud

/J
Lt. Payne
Ett knallskott av den äldre modellen (i plast) i en halv tunna med diesel ger också ett svampmoln i miniformat. Been there, done that! :P
Haegg
Nordkorea har låtit en grupp diplomater från Storbritannien, Tyskland, Mongoliet, Tjeckien, Polen, Ryssland och Sverige besöka platsen för explosionen. Jag har inte sett något officiellt uttalande ännu men media (bl.a. Radio Free Europe) talar om att de skulle ha sett en mycket stor byggnadsplats. De ska enligt media fått noggranna beskrivningar om hur mycket som sprängts bort, i vilket syfte och hur mycket spängämne som använts.

De initiala rapporterna talar med andra ord för att de officiella nodkoreanska förklaringen om att det rörde sig om en sprängning i samband med ett kraftverksbygge stämmer. Det är dock inte utan att tankar på att det vore en snygg maskirovka att maskera ett vapenprov som ett bygge. ;)
Lt. Payne
En gissning är ju att någon av diplomaterna hade någon form av Dosimeter med sig. Jag tror inte att Diplomaterna blev genomsökta innan de tilläts komma dit?

Är det praktiskt/tekniskt/intressant att detonera "vanliga" sprängämnen i syfte att
konstruera kärnvapen?
Magnus Redin
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 17 2004, 09:57 )
Är det praktiskt/tekniskt/intressant att detonera "vanliga" sprängämnen i syfte att
konstruera kärnvapen?

Ja, det är nog tom nödvändigt men då rör det sig om test av sprängämneslinserna
som komprimerar laddningen så det går att få igång kärnreaktionen och det rör sig
om laddningar som inte behöver vara på så många kilo. Den tekniska utrustning man
skall spana efter om man skall se om någon håller på med sådan utveckling är nog
röntgenuntrustning för att fotografera förloppet.

Stora smällar kan man använda för att simulera övertryck för att testa skyddsrum
odyl men de är inte nödvändiga för att utveckla kärnvapen.

Men det är kanske möjligt att detonera stora konvenktionella laddningar i sekvens
med ett litet kärnvapen och på det sättet dölja kärnvapnets stötvågssignatur?
Kanske kan tom de konvenktionela laddningarna "fluffa upp" kärnladdningens
omgivning så det inte finns någon direkt koppling till berggrunden? Men det blir
ett helvete att montera mätapparatur om man spränger sönder kärnladdningens
omgivning innan man detonerar den.
Vildmannen
Snart blir det "Skott kommer" enligt Nordkoreanska källor.
Tror ni att testet lyckas?
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13784819.asp
CBRN-fåne
QUOTE (Vildmannen @ Oct 3 2006, 12:07 ) *
Snart blir det "Skott kommer" enligt Nordkoreanska källor.
Tror ni att testet lyckas?
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13784819.asp

Med tanke på deras tekniska förmåga, ja det är inte helt otroligt att de faktiskt
kan testa inom en snar framtid. Med tanke på det politiska läget just nu, med
snart återupptagna sexpartssamtal, så är det inte heller så konstigt att de
hotar med detta även om de inte skulle testa. Hota lite, backa lite, få klapp på huvudet.
Om de faktiskt skulle testa så blir mitt jobb bra mycket intressantare ett tag framöver,
antagligen mer intressant än vad jag skulle vilja...

Edit: Intressant nog står det inte ett ord på KCNA! Jag blir lite nyfiken på
källan...
skaya
skott har kommit?

är det nu "för sent" att ingripa militärt mot NK?
Richie_3000
QUOTE (skaya @ Oct 9 2006, 05:53 ) *
skott har kommit?

Nu blir frågan hur FN som hotade med "påföljder" tänker reagera och vad dem gör åt detta?
UAV
Är det bara jag som tycker att Bush hoppade på fel land 2003 ?

Jag hittade för övrigt det här på CIA:s hemsida om Nord Korea, https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/kn.html:

Diplomatic representation from the US:
none; note - Swedish Embassy in Pyongyang represents the US as consular protecting power

Lite häftigt.
CBRN-fåne
Den öppna seismiska arrayen i Sydkorea (de har en militär precis vid gränsen norr om
huvudstaden) registrerade en anomali motsvarande 3.8 på Richterskalan i natt. Centrum
för anomalin var enligt de första preliminära analyserna lokaliserat nära Mantap-san.
Allt tyder på att det är på riktigt. Analysen m.a.p. laddningsstyrka och typ pågår för fullt.
Sverige (d.v.s FOI) är beredda att sända ner unik mätutrustning till antingen Japan eller
Sydkorea för att assistera dem om de vill därnere.

FN har nu en glödhet potatis att hantera. Det är mycket svårt att göra ett effektivt embargo mot
ett land som på egen hand redan ordnat det. Det blir dess utom svårt att få med Kina där.
Ju mer uppmärksamhet NK får för detta, desto mer känner de att de har gjort rätt. De bryr
sig inte om att det är negativ uppmärksamhet (det är ju ändå bara propaganda) så länge
som de är en "spelare".

Indien och Pakistan kommer med stor sannolikhet accelerera sina program och Japan
kommer inte att sitta stilla. Risken är stor för att USA:s ledning kan övertyga senaten att
det är rätt och viktigt att återuppta sin egen testverksamhet, både av RNEP och RRV, och
sedan är anden helt ute ur flaskan. Välkommen till femtiotalet!

EDIT: Det har definitivt skett en sprängning som har registrerats bland annat i Sverige men
den uppskattade laddningsstyrkan är så låg, runt ett kT, att en konventionell explosion inte
kan uteslutas. NK har dessutom sagt att provet var så väl genomfört att ingen radioaktivitet
har läckt ut. På plats kan man mäta radioaktiva ädelgaser som är unika för fissionsprocesser
och som inte går att stänga inne men jag tror inte NK låter oss åka dit och mäta och det blåser
mot Kina så där kan det vara svårt att mäta likaså.
Isgubbe
QUOTE (skaya @ Oct 9 2006, 05:53 ) *
skott har kommit?

Det blilr nästan aldrig för sent. Det blir bara jobbigare. ;)
Vildmannen
Ok, då har Nordkorea kärnvapenkapacitet. Nu är frågan vad dom kommer att utveckla för vapenbärare. Deras missiltester har väl inte imponerat so far?
vemtogmittnamn
QUOTE (CBRN-fåne @ Oct 9 2006, 08:04 ) *
Den öppna seismiska arrayen i Sydkorea (de har en militär precis vid gränsen norr om
huvudstaden) registrerade en anomali motsvarande 3.8 på Richterskalan i natt. Centrum
för anomalin var enligt de första preliminära analyserna lokaliserat nära Mantap-san.
Allt tyder på att det är på riktigt. Analysen m.a.p. laddningsstyrka och typ pågår för fullt.
Sverige (d.v.s FOI) är beredda att sända ner unik mätutrustning till antingen Japan eller
Sydkorea för att assistera dem om de vill därnere.

FN har nu en glödhet potatis att hantera. Det är mycket svårt att göra ett effektivt embargo mot
ett land som på egen hand redan ordnat det. Det blir dess utom svårt att få med Kina där.
Ju mer uppmärksamhet NK får för detta, desto mer känner de att de har gjort rätt. De bryr
sig inte om att det är negativ uppmärksamhet (det är ju ändå bara propaganda) så länge
som de är en "spelare".

Indien och Pakistan kommer med stor sannolikhet accelerera sina program och Japan
kommer inte att sitta stilla. Risken är stor för att USA:s ledning kan övertyga senaten att
det är rätt och viktigt att återuppta sin egen testverksamhet, både av RNEP och RRV, och
sedan är anden helt ute ur flaskan. Välkommen till femtiotalet!

EDIT: Det har definitivt skett en sprängning som har registrerats bland annat i Sverige men
den uppskattade laddningsstyrkan är så låg, runt ett kT, att en konventionell explosion inte
kan uteslutas. NK har dessutom sagt att provet var så väl genomfört att ingen radioaktivitet
har läckt ut. På plats kan man mäta radioaktiva ädelgaser som är unika för fissionsprocesser
och som inte går att stänga inne men jag tror inte NK låter oss åka dit och mäta och det blåser
mot Kina så där kan det vara svårt att mäta likaså.

Jag är lite nyfiken på att höra motivationen för Indiens och Pakistans accelererade upprustning. Nordkorea når inte dit. Menar du att världen kommer fokusera på Nordkorea istället, så att I och P får rum att aggera?

Jag tror inte riktigt att det här är början på ett 3:e världskrig..

QUOTE (Vildmannen @ Oct 9 2006, 10:57 ) *
Ok, då har Nordkorea kärnvapenkapacitet. Nu är frågan vad dom kommer att utveckla för vapenbärare. Deras missiltester har väl inte imponerat so far?

Jag minns att Japan och S.Korea inte var särskillt roade av de senaste testet, vilket hade tillräcklig räckvidd för att nå dem i alla fall..
CBRN-fåne
Kärnvapen har en politisk aspekt utöver användningen på slagfältet. Det är lite som
att vara killen i gänget som har en pistol. Den är häftig att visa för polarna även om
man inte tänker använda den just då. När den där dryga killen som också vill vara tuff
har skaffat en pistol så måste jag skaffa en ännu coolare osv. Det handlar mindre om att
NK kan verka mot Indien eller Pakistan utan vem som är regionens ledande nation (efter
Kina) när det gäller I och P. Japan och Sydkorea har nog mer att fundera på.
Status quo
Kina har ju gått ut och varnat nordkorea från att göra kärnvapen tester. Men frågan är om det verkligen är sant, enligt CIA skulle det vara lätt för NK att fixa kärnvapen men enligt seismologerna var skalvet (3.8 på richterskalan) för litet för att egentligen vara ett test. Detta var man iof inte säker på i natt och jag tror nog att även fast NK har samma trovärdighet utåt i det dom säger som baghdad bob så lär dom nog ha tillgång till kärnvapen iaf.
Vi får hoppas att kina blivit så penga giriga att de inser att nordkorea är ett litet skitland som lika gärna kan sanktioneras på obegränsad tid.
Krigsmakten
Jag skulle gissa att det bästa sättet att få Nordkorea att lägga ned vapnen är att landets politiska ledning isoleras fullständigt. Idag är ju Kim Jong Il själv och hans koryféer de största enskilda kunderna hos Hennesy & Moët Chandon. Kim Jong Il borde för länge sedan betraktats som en efterlyst brottsling. Hans brott mot mänskligheten är ju välkända. Ändå behandlas han som en statsman och släpps in i de politiska finrummen. Göran Persson träffade ju honom personligen under Sveriges ordförandeskap i EU för några år sedan.

Är det inte dags att börja i rätt ända av ett problem för en gångs skull?
Pal
QUOTE (Status quo @ Oct 9 2006, 11:51 ) *
enligt seismologerna var skalvet (3.8 på richterskalan) för litet för att egentligen vara ett test.

Ja, men om jag förstått saken rätt så ökar laddningens litenhet sannolikheten för att det var en bluff, 1000 ton nedgrävd dynamit. Men det kan också innebära att de verkligen har förvånansvärt användbara kärnvapen, betydligt mer sofistikerat än man trott.

De första bomberna är ju normalt stora, såsom amerikanska big boy som ju alla har sett bilder på. Och en sån sätter man ju inte i nosen på en raket direkt. En mindre 1 kt laddning är betydligt mer high tech och något som fungerar väldigt bra i nosen på en av nord koreas missiler.
Erik_G
QUOTE (Pal @ Oct 9 2006, 14:48 ) *
De första bomberna är ju normalt stora, såsom amerikanska big boy som ju alla har sett bilder på. Och en sån sätter man ju inte i nosen på en raket direkt. En mindre 1 kt laddning är betydligt mer high tech och något som fungerar väldigt bra i nosen på en av nord koreas missiler.

Har laddningen ett direkt samband med storleken på laddningen?
Trodde inte att den fysiska storleksskillnaden mellan en 100kt och en 500kt laddning var speciellt stor, bara graden av sofistikering och mängden klyvbart mtrl.
Men jag är inte expert, så jag lär mig gärna ngt nytt.

Nordkorea borde väl rimligtvis fått lite hjälp på traven och inte behövt börja helt från noll, som Manhattanprojektet gjorde. De teknologiska framstegen på alla fronter sedan 40-talet borde medfört att deras första bomb torde kunna bli både mindre och smidigare, men med högre yield än de första amerikanska bomberna.

/E
Darkwand
Patetiskt här har dom talat om sina kärnvapen i flera år nu och vad kan dom prestera en detonation på 1kt som det inte ens är säkert är en atombomb (man kan säga att när dom skulle prestera så blev det för tidig utlösning).

För nordkorea måste det här ju bvara en katastrof nu får dom alla nackdelar med att skaffa kärnvapen men det pågår foortfarande en diskussion om dom har kärnvapen så avskräckningen uteblir.

Själv är jav väldigt besviken man hade ju klart väntat sig en "Air Burst" då det vore det effektivaste sättet att påvisa att man har kärnvapen, nu lutar jag åt att tro att dom inte klarat av att bygga en bomb och var tvungen att fejka när den riktiga inte fungerande.
Erik_G
QUOTE (Darkwand @ Oct 9 2006, 15:44 ) *
Patetiskt här har dom talat om sina kärnvapen i flera år nu och vad kan dom prestera en detonation på 1kt som det inte ens är säkert är en atombomb (man kan säga att när dom skulle prestera så blev det för tidig utlösning).

För nordkorea måste det här ju bvara en katastrof nu får dom alla nackdelar med att skaffa kärnvapen men det pågår foortfarande en diskussion om dom har kärnvapen så avskräckningen uteblir.

Själv är jav väldigt besviken man hade ju klart väntat sig en "Air Burst" då det vore det effektivaste sättet att påvisa att man har kärnvapen, nu lutar jag åt att tro att dom inte klarat av att bygga en bomb och var tvungen att fejka när den riktiga inte fungerande.

Problemet med att testa bomben ute i det fria är väl att det krävs en hel del öppna ytor som kan avvaras i några miljoner år för en sådan sak. Sen gäller det ju att inte skiten driver iväg och hamnar i ett grannland, för då är det nog bäst att man får bomben operativ illa kvickt.. annars kommer miljörörelsens intenrationella brigader slå till snabbt och skoningslöst biggrin.gif
Finns det någon som håller på med atombombsprov i det fria nu för tiden? De senaste att testa atombomber är väl fransmännen, och de gör det så vitt jag vet under jord/vatten vid mururoa.

/E
Pal
QUOTE (Erik_G @ Oct 9 2006, 14:54 ) *
Trodde inte att den fysiska storleksskillnaden mellan en 100kt och en 500kt laddning var speciellt stor, bara graden av sofistikering och mängden klyvbart mtrl.

Jag är definitivt ingen expert på detta. Men som jag fått det förklarat av andra vars expertis jag inte heller känner så påverkar storleken laddningen. Så med reservation för att jag inte kan detta så här är vad jag hört.

Den enklaste formen av atombomb är i stort sett bara ett rör med en klump uran eller plutonium i vajre ände. Sen skjuter man klumparna emot varandra och då blir den klumpen tillräckligt stor för att nå kritisk massa och då smäller det. Den minsta man kan göra på det sättet skall väl då vara runt 15 kt. Och mindre kan man alltså inte göra på det simpla sättet. Det är ett dyrt sätt eftersom det svåra är att framställa är plutoniumet och dessutom blir bomben stor och tung och har dålig verknigsgrad.

Den svårare formen av kärnvapen kan göras med mindre plutonium då den detoneras utan att nå kritisk massa. Eller snarare den lilla icke kritiska klumpen pressas ihop av en perfekt sfär av sprängdeg i ett mycket avancerat och svårt system som pressar på klumpen utifrån och in med ett perfekt och likadant tryck runt hela. Detta är betydligt svårare, tydligen väldigt komplicerat att få trigger detonationen att trycka helt perfekt rätt inåt från alla punkter. Men denna bomb blir mycket effektiv, hög verkningsgrad och man kan göra en bomb som är mindre till storlek och vikt. Den är dessutom billigare då man behöver mindre plutonium för samma smäll. En sån bomb kan göras mindre än 15kT, ju mindre dessto svårare att göra.

När man istället vill öka sprängkraften så är det till en början enkelt, bara att tillverka mera av det dyra och svårtillverkade plutoniumet. Men efter ett tag så börjar det bli väldigt svårt att öka sprängkraften då bomben bli allt mindre effektiv igen. Den spränger ut för mycket av sitt plutonium odetonerat till slut. Så då måste man tillslut ta till vätebomber. Och det är i princip ett steg till.
Istället för sprängdeg som pressar ihop en sfär plutonium till detonation. Så måste man ha en atombomb som med sin explosion pressar ihop en kärna av väte tills den tänder sin fusion och då har man en vätebomb som är en makalös mycket värre smäll än en vanligt atombomb.
Erik_G
QUOTE (Pal @ Oct 9 2006, 18:08 ) *
QUOTE (Erik_G @ Oct 9 2006, 14:54 ) *

Den enklaste formen av atombomb är i stort sett bara ett rör med en klump uran eller plutonium i vajre ände. Sen skjuter man klumparna emot varandra och då blir den klumpen tillräckligt stor för att nå kritisk massa och då smäller det... dessutom blir bomben stor och tung och har dålig verknigsgrad.

Den svårare formen av kärnvapen kan göras med mindre plutonium... Men denna bomb blir mycket effektiv, hög verkningsgrad och man kan göra en bomb som är mindre till storlek och vikt. Den är dessutom billigare då man behöver mindre plutonium för samma smäll.

När man istället vill öka sprängkraften så är det till en början enkelt, bara att tillverka mera av det dyra och svårtillverkade plutoniumet. Men efter ett tag så börjar det bli väldigt svårt att öka sprängkraften då bomben bli allt mindre effektiv igen.

Jo, så långt är jag med. Den enkla formen av atombomb är ju likt de (två olika typer faktiskt) som användes över Japan stora och klumpiga.
Men vad jag menar är att NK kanske skippat "Atombomb för nybörjare" och hoppat direkt på "Atombomb för den avancerade amatören".
Nu har jag aldrig skruvat på en atombomb, men min okvalificerade gissning är att till skillnad från vanligt sprängämne, där du behöver fysiskt dubbelt så mkt sprängdeg för att få en smäll som motsvarar dubbelt så mkt sprängdeg, så behöver inte en atombomb bli dubbelt så stor fysiskt för att smällen ska bli dubbelt så stor. Vad man behöver är däremot mer teknologi, mer kunskap i hur man använder det material man har och det faktum att jag tror att plutoniumet som används i atombomben utgör en relativt liten del av bombens totala volym.

Denna diskussionen tenderar att bli lite "en blind leder en blind".. men det kanske kommer någon expert och räddar oss biggrin.gif

/E
Darkwand
Då ju landet fullständigt skiter i om deras egen befolking svälter ijäl så tror jag inte att dom bryr sig om miljörörelsen.
Nu blir ju inte ett område obeboeligt om eldklotet inte får kontakt med markytan och bildar ett radioaktivt dammoln, detta är varför det kan bo folk i två japanska städer idag.

För en diktatur som nordkorea så skulle den propagandistiska effekten av ett kärnvapenprov i det fria med häftiga filmer och sådant verkligen pränta in hos omvärldens befolkningar att dom inte bluffar.

Anledningen att man inte testar kärnladdningar ovan jord är ett avtal mot detta från 60-talet.

Inte nog med att Nord Korea är världens sämsta land, dom har världens sämsta kärnvapen också.
CBRN-fåne
Vad krävs för att bli kärnvapenexpert? Duger jag? Malajn.gif

Det är (relativt) enkelt att bygga en implosionsladdning runt 10-20 kT.
Det är svårare att bygga en betydligt mindre laddning och svårare att
bygga en betydligt större laddning. Undre gränsen för hur liten ett vapen
kan bli ges nog av amerikanernas W54-laddning.
Antingen har man en kompakt boll av Pu som är liten men kräver en större
mängd explosivämne för att driva kompressionen eller så har man ett lättdrivet
men större skal. Vilket man än väljer så krävs det mycket kunskap eftersom
man rör sig på gränsen för kriticitet.

När det gäller kraftiga vapen så finns det självklart en koppling till den
fysiska storleken men den är ganska svag. Återigen så är kunskapen viktig
eftersom man vill hålla en stor mängd Pu och HEU underkritiskt så länge som
möjligt för att sedan få det superöverkritiskt mycket snabbt. Ett högt utbyte
kräver hög utbränning vilket kräver boostning och det är inte helt enkelt.
Gränsen för en oboostad fissionsladdning ligger runt 40 kT och för en boostad
fissionsladdning ca 500 kT (se Mk 18).

Den senaste generationens tvåstegsladdningar (fusionsladdningar eller "vätebomber")
har ett utbyte på mellan 100 ton och 300 kT i samma laddning (ev. måste man in och
mecka lite för att komma över 170 kT) och dessa är mindre än en beagelhund även om
de väger några hundra kilo. Storleken och vikten på laddningen beror ganska svagt
på laddningsstyrkan och mycket starkt på hur avancerad byggaren är.

Kanonrörsmodeller (som alltid innehåller HEU) går att göra relativt små och svaga,
t.ex. har man testat vapen som går att skjuta med 10.5 cm artilleri. Denna typ av
laddning är svårare att göra små eller stora och används inte idag. Är ett land så
avancerat att de kan framställa HEU så kan de bygga en riktig implosionsladdning.

Att prova ovan mark är uteslutet, så irrationell är inte ens den käre ledaren. Då visar
man att man inte är mogen att inneha kärnvapen (missförstå mig rätt nu) och kommer
att bli en föraktad paria på ett helt annat sätt än om man "sköter" sitt innehav. Ingen
provning har skett ovan mark utanför Kina och Frankrike efter 1963, med ett eventuellt
undantag för Vela-incidenten 1974. Kina har inte testat ovan mark efter 1980. Ingen
har testat överhuvud taget, fram till idag, efter 1998.
Lfskbat
@Skaya
Japp "Skott kom" men det var inte klart bakåt biggrin.gif
Erik_G
QUOTE (Darkwand @ Oct 9 2006, 21:11 ) *
Anledningen att man inte testar kärnladdningar ovan jord är ett avtal mot detta från 60-talet.

Om det nu är så "ofarligt", varför skapade man ett avtal mot det? :P

QUOTE (CBRN-fåne @ Oct 9 2006, 21:27 ) *
Vad krävs för att bli kärnvapenexpert? Duger jag? Malajn.gif

Att man har någonting med kärnvapenanknytning i sitt nick, och att man kan en massa technobabble som låter som om det har med kärnvapen att göra, så jag köper din förklaring rakt av Malajn.gif

Vad tror du om NK´s program? Var det en riktig bomb eller fejkar de?

/E
Darkwand
Tja det är ju inte ofarligt men om man detonerar vapnet högt i atmosfären så får man inte alls så särskilt mycket radioaktiva partiklar, i alla fall jämfört med en markdetonation.
Dock sprängde man lite mer än enstaka laddningar förr i tiden.
CBRN-fåne
QUOTE (Darkwand @ Oct 10 2006, 01:28 ) *
Tja det är ju inte ofarligt men om man detonerar vapnet högt i atmosfären så får man inte alls så särskilt mycket radioaktiva partiklar, i alla fall jämfört med en markdetonation.
Dock sprängde man lite mer än enstaka laddningar förr i tiden.

Man uppmätte rejält förhöjda halter av bland annat radioaktivt krypton på norra halvklotet
efter Sovjets provsprängningar ovan mark. Fissionsprodukterna kommer man inte undan
även om man spränger på högre höjd. Man får dessutom en hel del radioaktivt kväve.
Kommer man riktigt högt upp får man även problem med EMP. Alla på jorden kommer
givetvis inte att falla ner döda bara för att man provar ett kärnvapen ovan mark men
om man gör en överslagsräkning på hur många extra dödsfall under t.ex. 50 år som
orsakats av provning ovan mark så inser man snabbt att man inte ska prova där.

@Erik_G:

Nordkoreas kärnvapenprogram... hmm. Jag tror inte att de är så pass avancerade så
att de kan bygga en 0.5 kT-laddning. Då återstår en fizzle eller fusk. Idag är det svårt att
veta. Om det var ett skarpt skott och NK känner att omvärlden tvivlar så kommer de med
mycket stor sannolikhet testa igen om några dagar. Om de fejkade så kommer det att
vara tyst, mycket tyst. Vi får helt enkelt vänta och se. Det går inte att säga något utgående
ifrån seismiska data. Jag har sett ryssarnas rådata och deras 5-15 kT är inte övertygande
utgående ifrån dessa. Eventuellt åkte vårt OSI-team till regionen sent igår men det blåser
tyvärr från SV så det finns inget bra ställe att placera systemet.
Blackadder
QUOTE (Vildmannen @ Oct 9 2006, 10:57 ) *

dom behöver knappast någon mer avancerad bärare än dom redan har tillgång till nu i form av containertraden, med skrämmande tidspassning kan dom parkera en container innehållande en laddning i vilken större hamn i hela världen och sedan detonera den via fjärrstyrning efter att ha följt dess resa över världshaven med gps.
Det är väl snarast det som gör att man är orolig för att ondskans axelmakter ska få tillgång till kärnvapen.... du vet min fiendes fiende är min vän.

/u
Status quo
Som jag har förstått det finns det ingen oro över att NK har missiler som klarar av att bära en kärnladdning längre än till de närmsta grannländerna. Vilket dock får ses oroande nog för sydkorea och japan.
Dock kvarligger ju tvivel över om det verkligen var ett lyckat kärnvapenprov..
Det ger alltså möjligheten att det antingen var ett fejkat med en rejäl laddning konventionella medel eller ett misslyckat prov, alltså att man inte uppnått en kedjereaktion. hur som helst skulle ju NK kalla det lyckat om det ens inte ens small så vad de säger ska man knappast lita på.
Ryssarna påstod tydligen att smällen uppgick till 15kt (samma som hiroshima) medan de flesta andra påstod något mellan 0.5 till 2kt (enligt DN / expressen)..
Slöbevakarn
Jag tror att detta kan leda till en kapprustning i regionen.
Nu när NK tydligt har visat vilken vapenkapacitet han besitter kommer granländerna att vilja upprusta för att skydda sig.
SK kanske ber (Eller om det redan finns) USA placera några kärnvapen hos dom.
Kina och Japan kan komma att upprusta likaså eftersom man fruktar vad NK kan hitta på.

Och då har vi Europa 1914 igen.
Alla sitter med kraftiga vapen som dom bara letar en ursäkt för att använda.
Vysotskij
War Nerd har ju sin vinkel på Nordkorea.
CBRN-fåne
QUOTE (Slöbevakarn @ Oct 10 2006, 08:54 ) *
SK kanske ber (Eller om det redan finns) USA placera några kärnvapen hos dom.

USA har B61 i Sydkorea, tillräckligt många för att slå ut hela NK. Dessutom
har de sjöstyrkor i farvattnet som kan kärnvapenbeväpnas.
cf112
Från Aftonbladet:

En "ofelbar" ledare
För Kim Jong Il är ofelbar. Alla nordkoreaner vet att han är en av världens smartaste män - hans IQ ligger på 160. Minst.
Få nordkoreaner får tillfälle att spela golf. Men när Kim gick sin första runda slog han elva hole in one.
Kim är världens största filmkännare. Han kan välja på 20000 filmer i palatsbiografen och gillar Hollywoodfilmer. En vanlig nordkorean känner inte ens till att Hollywood existerar.
Han har komponerat sex operor - och det är välkänt att de är bättre än historiens alla andra operor tillsammans.
Som poet är han oöverträffad i litteraturhistorien.
Dessutom är han världens störste fältherre - någonsin.

Ödmjuk herre... En ledare med fullständig megalomani som har fungerande kärnvapen.
Kn Glock
Bush är pressad sedan tidigare

Han känner nog att han måsta göra någonting.

Hans "hök" rådgivare kommer att säga att NK har kärnvapen och att dom snart kommer kunna att placera dessa i missiler. "

Mr President we must act now before NK has the capability to strike. We must strike first against his Nuclear assets to set him back a few years. This is what the israelis did in the 80s when the felt that IRAQ was on the road to be a nuclear power. There is a small window of time to conduct this operation and that is now"

Frågan är vad Bush svarar?

Och om Bush bombar NK så vet ingen vad som kommer att hända.

Och om Bush inte bombar NK så vet ingen vad som kommer att hända.

Planera inga semstrar i Seoul den närmaste tiden...
jake the snake
Jag kan rekommendera Demokratiska folkrepubliken Koreas officiella hemsida

Där kan man bland annat läsa de korta (.......) biografierna om både Kim Il Sung och Kim Jung Il.
Det är fantastiskt hur man kan klämma in så mycket skitsnack på så kort tid. Läs så förstår ni.

Eller varför inte köpa en liten souvenir?

Songs of Korea, volume 98 kanske skulle smaka?
Slöbevakarn
Ett annat scenario är att någon(USA mest troligt) gör som Israel gjorde mot Iran när dom för X antal år sedan försökte framställa kärnvapen.
Och flygbombar NK kärnvapen anläggningara.

Sen förnekar man allt och säger att NK gjorde något fel och att all gick åt skogen.
Möjligt eller omöjligt. tveka.gif
Erik_G
QUOTE (Slöbevakarn @ Oct 10 2006, 08:54 ) *
Kina och Japan kan komma att upprusta likaså eftersom man fruktar vad NK kan hitta på.

Jag är skeptisk till att Kina behöver rusta upp för att möta ett hot från Nord Korea. Det verkar inte heller som de är beredda på att ställa upp på vad som helst för sina ideologiska bröder i söder.

QUOTE (Slöbevakarn @ Oct 10 2006, 11:41 ) *
Ett annat scenario är att någon(USA mest troligt) gör som Israel gjorde mot Iran när dom för X antal år sedan försökte framställa kärnvapen.

Du tänker på israelernas flygräd mot Osirak, som ligger i IraK antar jag?
Slöbevakarn
QUOTE (Erik_G @ Oct 10 2006, 11:46 ) *
Du tänker på israelernas flygräd mot Osirak, som ligger i IraK antar jag?

Ja det är möjligt. Mitt minne är lite luddigt. :P
109 Eken
Vysotskij hann före mig med war nerd länken men jag tänkte jag skulle delge ett ganska klockrent citat från killen

And I don't care if the missile fell into the ocean. As far as I'm concerned, it's the thought that counts. Like if the psycho down the block starts cleaning his rifle and howling, "I'm comin' fer you, Brecher!" I wouldn't be too reassured if the cops told me, "Don't worry, he's a terrible shot!"
Vinter
Kanske dags att dom får igenom det där fredsavtalet i Korea nu då. Känns som om dom skjutit på det länge nog.

QUOTE (Erik_G @ Oct 10 2006, 11:46 ) *
Jag är skeptisk till att Kina behöver rusta upp för att möta ett hot från Nord Korea. Det verkar inte heller som de är beredda på att ställa upp på vad som helst för sina ideologiska bröder i söder.

Det här är nog helt och hållet Kinas dans, så det håller jag med om. Kina är egentligen enda anledningen till att NK går runt ekonomiskt, ger ju viss kontroll.
Lfskbat
@ jake the snake
Tackar för länken! Var även inne på det officiella forumet, vilka tokstollar!!! Herrejösses! Hoppas dom är i minoritet banghead.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.