Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nationella Insatsstyrkan
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Materielplatsen
Pages: 1, 2
CfrHGB
Hittade en fin länk idag med en del bra info om deras utrustning med mera (och även lite intresanta länkar). Ända frågan är väll om den är 100% seriös, även om det verkar så. B)

Nationella Insatsstyrkan
Yxa
QUOTE (CfrHGB @ Sep 11 2004, 12:31 )
Hittade en fin länk idag med en del bra info om deras utrustning med mera (och även lite intresanta länkar). Ända frågan är väll om den är 100% seriös, även om det verkar så. B)

Nationella Insatsstyrkan

Tja, det verkar som skaparen försökt göra ett seriöst jobb, mycket referenser till tidningsartiklar etc (källor ser man ju sällan på oseriösa sidor). Sen att informationen om deras utrustning är kraftigt begränsad är väl förståeligt då skaparen berättat att han inte tänker uppdatera sidan mer, samt att NI nog försöker hålla tyst om sådant (även om man ser diverse beväpning på bilder i media).

Måste dock säga att om organisationsschemat är korrekt så är det rätt pinsamt att de kör med amerikansk namngivning av grupperna.
Larsan
Även "vanliga"polisen benämner sina grupper: Alpha Bravo osv vid särkilda insatser så det stämmer säkert..
simon
"Grupp Alpha, ni täcker Grupp Bravo härifrån, som går in och säkrar byggnaden."

Urk. brow.gif
SteQve
Hm, det låter inte helt 100 med amerikaniserad gruppindelning. Men vad skall man ha?

Grupp Ananas, Banan, Citron och Druva :P

Seriöst så vet jag inte om det är kanske av praktiskt anledning man har den amerikanska modellen. Det måste finnas någon logisk förklaring....ingen "det där låter tufft".
Vargas
Bokstavering på engelska är inte helt ovanligt i den gröna världen heller, men visst lite skönt är det gamla hederliga "Adam Bertil från Ceasar Filip, Gaslarm, gaslarm, kom!"

Edit: Själv har jag överhört begrepp som "tangosarna" av personer i samma skrå som NI. Svengelska är alltid lika fräckt att slänga sig med ...
Yxa
QUOTE (Larsan @ Sep 11 2004, 15:42 )
Även "vanliga"polisen benämner sina grupper: Alpha Bravo osv vid särkilda insatser så det stämmer säkert..

ARGH! banghead.gif Vad är det för fel på Adam Bertil till Ceasar David?
Yxa
QUOTE (SteQve @ Sep 11 2004, 16:15 )
Hm, det låter inte helt 100 med amerikaniserad gruppindelning. Men vad skall man ha?

Grupp Ananas, Banan, Citron och Druva :P

Seriöst så vet jag inte om det är kanske av praktiskt anledning man har den amerikanska modellen. Det måste finnas någon logisk förklaring....ingen "det där låter tufft".

Tja, svensk bokstavering enligt Adam Bertil... Men frågan är som sagt varför de gör på detta viset. 7.gif
allan
I en stressad situation kan kanske personer i grupperna som faktiskt heter Bertil, David osv. bli förvirrade. Bara en teori.
Yxa
QUOTE (Vargas @ Sep 11 2004, 16:27 )
Bokstavering på engelska är inte helt ovanligt i den gröna världen heller, men visst lite skönt är det gamla hederliga "Adam Bertil från Ceasar Filip, Gaslarm, gaslarm, kom!"

Nej inför Bosnien fick man ju lära sig att bokstavera enligt amerikanskt system, men det fanns ju förståeliga skäl för det i och med att man samverkar med utländska enheter osv. Antalet tillfällen då detta är fallet för polisen i Sverige måste ju vara försvinnande litet.

Edit: Själv har jag överhört begrepp som "tangosarna" av personer i samma skrå som NI. Svengelska är alltid lika fräckt att slänga sig med ...
Samma skrå? brow.gif Må vara om man varit utbildad av internationella instruktörer som använder sig av dylika uttryck, men annars är det fan bara löjligt. Blir litet mycket ph34r.gif 8.gif över det hela.
Yxa
QUOTE (allan @ Sep 11 2004, 16:38 )
I en stressad situation kan kanske personer i grupperna som faktiskt heter Bertil, David osv. bli förvirrade. Bara en teori.

[ironi]Jo, det problemet har vi ju haft i FM i åratal.[/ironi]
allan
Faktum är att jag är fullkomligt övertygad om att missföstånd har skett vid något tillfälle. NI och FM har har ju för det mesta mycket skilda uppgifter. En hundradel av en sekunds tvekan i en skarp situation kan ju betyda mycket för utgången, varför lämna nått åt slumpen.

Tog bort en fråga, då den redan var besvarad.
Yxa
QUOTE (allan @ Sep 11 2004, 16:56 )
Faktum är att jag är fullkomligt övertygad om att missföstånd har skett vid något tillfälle.

Att du är "fullkomligt övertygad" kvittar. Vi har ju ett par poliser på forumet, så de får väl berätta hur det går till - om man ofta använder sig av sitt eget förnamn för att rapportera in sin verksamhet eller vid ordergivning på radion, "Ja det är Adam här, nej inte Olsson, Johansson. Nej inte Adam Johansson från Solna, Adam Johansson från Enskede Gård... Ja just det - den Adam. Nåväl jag behöver förstärkning."

Nu verkar det ju dock som polisen oftast använder sig av nummerkombinationer för de olika "enheterna" där vi inom FM normalt ser bokstavskombinationer. Larsan sa visserligen att det gällde "särskilda insatser" så frågan är vad som gäller i normalfall och varför ett annat system krävs vid dessa "särskilda insatser"?

NI och FM har har ju för det mesta mycket skilda uppgifter.

Och? Uppgifterna har ju inget att göra med bokstavering, "Andersson, ni kan väl för bövelen inte säga 'Adam Bertil klart!' när ni säkrar ett rum under inbrytning?! Det här är inte det militära - 'Alpha Bravo' heter det!"

En hundradel av en sekunds tvekan i en skarp situation kan ju betyda mycket för utgången, varför lämna nått åt slumpen.

Ja varför inte UTBILDA och TRÄNA litet så att man är inkörd på systemet? Inga av de David jag gjorde lumpen med hade några problem (träffade aldrig på några Quintus eller Xerxes - kanske sådana hade större problem?) Men enligt denna tes så skulle ju inte det amerikanska systemet funka heller - vad om man har poliser som heter Mike, Juliet, Romeo, eller Viktor, eller om någon råkar vara pappa? Vad om man har ett hotell eller golfbana i närheten? Usch vad svårt det blev.
Malajn.gif
Vargas
Det är ju inte utan att man kommer att tänka på flygplansbesättningen Clarence, Victor och Roger i "Airplane!". Även rymdskyttelbesättningen Oveur, Unger och Dunn från uppföljaren "Airplane II" kan vara på sin plats.
Yxa
QUOTE (Vargas @ Sep 11 2004, 18:37 )
Det är ju inte utan att man kommer att tänka på flygplansbesättningen Clarence, Victor och Roger i "Airplane!". Även rymdskyttelbesättningen Oveur, Unger och Dunn från uppföljaren "Airplane II" kan vara på sin plats.

Så sant så sant. Men var är alla våra polismedlemmar? unsure.gif
dxl

Du skojar nu va?

Dels så avänder man vääldigt sällan förnamn i det miltära (utom på tjejer av någon märklig anledning)

Jag hade ETT missförstånd i lumpen men det var för att mina kollegor i en annan komp stab ville driva med mig.
(david xerxes ludvig anropade och jag undrade vem i helvete det var, skrev det jag har här som nick redan då på böcker och så eftersom det går snabbare)

Men annars så..... ne du måste skoja

edit
finns kanske en anledning till att man alltid har två bokstäver i såväl grupp som pluons anrops signaler?
Ska ju ha ett FALA med förklaringar och hela kittet någon stans.
*letar*
KD803
QUOTE (dxl @ Sep 12 2004, 06:01 )

Du skojar nu va?

Dels så avänder man vääldigt sällan förnamn i det miltära (utom på tjejer av någon märklig anledning)

Men nu var det polisen som diskuterades, inte försvaret.

Den troligaste förklaringen är kanske att man ursprungligen använt sig av amerikanska instruktörer/egna instruktörer som utbildats i USA, och att terminologin lever kvar från detta.
Isgubbe
Polisen radio disciplin är ju kanske inte den bästa. Det är ju ganska ofta man hör Tango10 till Foxtrot 10 – ja tjena hasse kan ni ta med er Yankey 11 och komma ner till Bravo 10?

Sen mer än att det låter lite fånigt så är det ju oftast skit det samma så länge man inte har problem att förstå varandra.
lilleobelix
Hmmmm... ska vi reda ut i radio träsket???
'Polisen har 2 radio system, S70 ( täcker hela sverige) och S80 (delar av stockholm, göteborg och malmö). En vanlig konstapel på fältet har en radio och en anropsignal. Dvs en radio bil i östergötladn heter en sifferkombination. På landsbygden startar denna med "7" och sen **** . I städerna börjar siffran med "8". På landet med relativt få bilar heter tex uppsala län ett prefix som beslutatats på post och telestyrelsen (ex 11) det gör att en radio bul heter 7 11 ** där ** är ett individ nummer som brukar vara knuten till område/verksamhet och individ i området, ex 7 1112. Tadda! ett anropsignal nummer. I städerna är det annorlunda prefixet är "8" och sen kommer område eller verksamhets nummer ( tex "3"för västerort eller "9" för operativa) Sen kommer verksamhetsnummret och sist id numret: ex 8 3110 = radiobil i västerort, 8 3820= trafikbil 9070= kommisariebil, 8 9110= piket osv. Bokstaveringarna används bara vid kommenderingar , tex fotbollsmatcher och det är nog bara en "ballhets"faktor som gör att man nytthar engelsk signalering på bokstäverna. Ingen här i huset har gett en bra förklaring utan alla hänvisar till RPS........'
vissel.gif
lilleobelix
Och ang radio disciplinen... den fungerar ofta bra initialt i olika ärenden men sen har man inte lika mycket kunskap / disciplin och färför blir det ett dj kackel från och till!!!!
Yxa
QUOTE (lilleobelix @ Sep 13 2004, 18:18 )
Bokstaveringarna används bara vid kommenderingar , tex fotbollsmatcher och det är nog bara en "ballhets"faktor som gör att man nytthar engelsk signalering på bokstäverna. Ingen här i huset har gett en bra förklaring utan alla hänvisar till RPS........'
vissel.gif

Kommer osökt att tänka på nån av Hamiltonböckerna där NI figurerar som ena riktiga wannabepuckon som IIRC kör hårt med amerikanska kommandon etc. ph34r.gif
Vysotskij
QUOTE (Yxa @ Sep 13 2004, 18:28 )
Kommer osökt att tänka på nån av Hamiltonböckerna där NI figurerar som ena riktiga wannabepuckon som IIRC kör hårt med amerikanska kommandon etc. ph34r.gif

I den mån Guillou visste något om läget 1993 kan det ju ha hänt något med drillen sen dess...
Yxa
QUOTE (Vysotskij @ Sep 13 2004, 18:44 )
QUOTE (Yxa @ Sep 13 2004, 18:28 )
Kommer osökt att tänka på nån av Hamiltonböckerna där NI figurerar som ena riktiga wannabepuckon som IIRC kör hårt med amerikanska kommandon etc.  ph34r.gif

I den mån Guillou visste något om läget 1993 kan det ju ha hänt något med drillen sen dess...

Naturligtvis. Jag menade inte att Guillou hade rätt i det han skrev - mannen har ju haft fel förr, och ett litterärt verk är ett litterärt verk - inte Nationalencyklopedin. Men som jag sa, det fick mig "osökt att tänka på nån av Hamiltonböckerna..."
lilleobelix
Glömde förresten att eddela. tyvärr hör ni inte när NI pratar, de kör krypterat. Det ni hör är övriga enheter....... ph34r.gif
CfrHGB
Sidan har tydligen uppdaterats en sista gång, bland annat med den här artikeln. Det jag reagerade på var längst ner på sidan där det stod om nya vapen, bla
Flash and bang - distraktionsgranater (ser tydligen ut som en toarulle dry.gif )
CGA 5
El-pistol.
Pepparsprej.
Bönpåse.

Det jag reagerade på var att de använder "bönpåsar", vad är det och hur/var/när används de? Jag undrar också vad de ska ha el-pistolen till, före eller efter de handklovat brottslingarna eller ;) ?
(Nej, jag har inte sökt, men det kanske jag borde ha gjort?)

Tillägg till radiosnacket: Jag håller med vem det nu var som sa det att möjligheten finns ju att NI ska kunna samarbeta med andra länders insatsstyrkor och därför övar de också med engelska bokstaveringsalfabetet, om någon vid en nationell insats skulle ropa efter xerxes skulle svaret förmodligen blivigt något i stil med blink.gif och skar skulle för all framtid bli förklarade som wacko.gif Malajn.gif eller nått ditåt ;)

Bara en tanke /CfrHGB
Gator
@CfrHGB
Bönpåsar är en sorts "non-lethal ammunition", avfyras med hagelgevär el motsv. Så långt (kort!) sträcker sig min kunskap. Tanken är väl att illgärningspersonen skall exempelvis kunna få motsv ett kraftigt magslag från säkert avstånd.
HV.gif
2Sharp
Enkelt förklarat används "el-pistolen" när man inte vill skjuta någon och samtidigt hålla ett visst avstånd.

Det är alzå ingen kofösare utan en pistol som skjuter iväg 2 elektroder i upptågsmakaren --- > *bzzzz* = upptågsmakaren lugnar ner sig och går att packa ihop.

Jag är hyfsat säker på att det är en Taser dock lite osäker där.

http://www.taser.com/index.htm
Nifelhel
Bönpåse aka Beanbag finns i kaliber 12 till hagelvapen samt i 37mm och 40mm. Det är inte ett NonLethal utan ett LessLethal vapen.
Syftet med Beanbags, pepparspray, Taser osv är bla att polismannen skall slippa skjuta verkanseld med sitt tjänstevapen, slippa gå nära och slå med batongen om gärningsmannen tex har en kniv. Man vill minska skador på både tjänstemannen och GM.
Pepparspray har nu blivit godkänt och skall ut till de flesta poliser i landet. Hitentills har det bara varit ett bärprov där några få utvalda fått prova.
Beanbags och Taser verkar komma på bärprov nästa år.

Tillverkare av Beanbags och Pepparspray. Defense-Technology

2Sharp har rätt det är en Taser, sen om det blir M26 eller X26 det vågar jag inte svara på.
Info om Taser M26 och X26

Ang cga5p. Glöm vad som står i den artikeln. De tre piketenheterna använder Hk53 inte cga5p.
NI använder den tills vidare. I övrigt är det bara SBP som har den. Övriga polisen har inte utbildningen på den. Deras försvarsutbildning(grpsstrid osv) har legat i träda de senaste åren, den har nedprioriterats för annan verksamhet.

Jag kan fixa bild på flashbanghgr. Men inte idag...
CfrHGB
@ Nifelhel

Tack för ett väldigt informativt svar, jag blir lika förvånad varje gång medlemmarna här på forumet visar sin kunskap!

CfrHGB --> worthy.gif HV.gif <-- Forumsmedlemmarna

Bilder mottages som alltid med stor glädje!
bushman
QUOTE (lilleobelix @ Sep 13 2004, 17:18 )
Hmmmm... ska vi reda ut i radio träsket???
'Polisen har 2 radio system, S70 ( täcker hela sverige) och S80 (delar av stockholm, göteborg och malmö). En vanlig konstapel på fältet har en radio och en anropsignal. Dvs en radio bil i östergötladn heter en sifferkombination. På landsbygden startar denna med "7" och sen **** . I städerna börjar siffran med "8". På landet med relativt få bilar heter tex uppsala län ett prefix som beslutatats på post och telestyrelsen (ex 11) det gör att en radio bul heter 7 11 ** där ** är ett individ nummer som brukar vara knuten till område/verksamhet och individ i området, ex 7 1112. Tadda! ett anropsignal nummer. I städerna är det annorlunda prefixet är "8" och sen kommer område eller verksamhets nummer ( tex "3"för västerort eller "9" för operativa) Sen kommer verksamhetsnummret och sist id numret: ex 8 3110 = radiobil i västerort, 8 3820= trafikbil 9070= kommisariebil, 8 9110= piket osv. Bokstaveringarna används bara vid kommenderingar , tex fotbollsmatcher och det är nog bara en "ballhets"faktor som gör att man nytthar engelsk signalering på bokstäverna. Ingen här i huset har gett en bra förklaring utan alla hänvisar till RPS........'
vissel.gif

hmm har inte jag hört orden "tango sierra" yttras på en fotbollsarena i gbg under helt andra förhållanden än fotboll?
och av en sambandcentral? :P

fast det är ju ball med metallica.........

nog med OT nu.
fattar jag rätt att men skiljer beanbags från distansbatong?

distansbatong enl det jag har hört träkloss eller motsvr.
som skjuts med hagelbrakare, och mot marken framför tex dosentsöner från örgryte, så de får den i veka livet aka nötterna, när den stutsar upp.
Fredriksson
Man brukar skämtsamt kalla bean-bags för distansbatong.
Nemo
QUOTE (CfrHGB @ Nov 27 2004, 12:50 )
Det jag reagerade på var att de använder "bönpåsar", vad är det och hur/var/när används de? Jag undrar också vad de ska ha el-pistolen till, före eller efter de handklovat brottslingarna eller  ;) ?
(Nej, jag har inte sökt, men det kanske jag borde ha gjort?)

Tillägg till det som redan skrivit om bean bags:
Ta en titt på på 'Jackass the Movie', där tar en av jackass-medlemmarna en sådan projektil i magen camo.gif . Ser ut att smärta ganska duktigt, kan tänka mig att man håller sig tämligen passiv efter en sådan kyss... Polisen--> 6n.gif
Sytare
QUOTE (bushman @ Nov 28 2004, 18:32 )
nog med OT nu.
fattar jag rätt att men skiljer beanbags från distansbatong?

som skjuts med hagelbrakare, och mot marken framför tex dosentsöner från örgryte, så de får den i veka livet aka nötterna, när den stutsar upp.

Dessa distansbatonger finns i lite olika kalibrar, bl.a. så hade Discovery ett program där dom bl.a. visade upp distansbatonger i 40x46mm, d.v.s. till granattillsatser.

Poängen med att köra ner batongerna i backen är att dom annars har sådan kraft att dom riskerar att få penetration i målet, och ett hyfsat farligt vapen är då näst intill livsfarligt (visst, det är ju en tanke det också, alltså att man kan skifta mellan ett dödligt och mindre dödligt vapen bara genom att ta olika riktpunkt).

Men jag tror att distansbatongerna i 40x46mm skulle vara ett förbannat fint köp för "firman" (FM) till internationella uppdrag där dom trots allt har en hygglig tilldelning av granattillsatser på plutonerna. bong.gif
bushman
nu får jag väl på nöten av Nifelhel men har inte både piketen och NI någon form av 40 mm bössa till att skjuta tårgas med?
så det är inte bara firman som har distansbatong modell träslöjd.
hoppas jag.

men eftersom de finns i firman så kanske polis får låna dessa på obestämd tid?
106
Men jag tror att distansbatongerna i 40x46mm skulle vara ett förbannat fint köp för "firman" (FM) till internationella uppdrag där dom trots allt har en hygglig tilldelning av granattillsatser på plutonerna.

Tårgas och less-lethal am i 40x46 hade varit jättebra, om granattillsatser fanns i tillräcklig omfattning, i Kosovo (utom de tidiga missionerna) fanns inga granattillsatser alls (och IMF var en av uppgifterna).
som skjuts med hagelbrakare,

När vi sköt utländska vapen under GU visades diverse isärplockad ammunition, bland annat någon 40mm där projektilen i princip var en plastcylinder med rundade hörn vilken såg ut att kunna göra ganska ont.
Nifelhel
@Fu Fredriksson
Det är inget skämt. Det svenska samlingsordet för dylika produkter är just distansbatong(er). Det är vedertaget.

@Bushman mfl
Här är det gasvapen du sökte. Heckler&Koch MZP A1 40mm. Och ja det är i stort sett bara Piket och NI som får lägga gas idag. Dock undviker man det för gör man det så har man en tidsgräns att jobba mot. För lägger man gas så måste man ovillkorligen gå in, med allt vad det innebär. På bilden syns även de två projektiler som är godkända att användas av svensk polis. En övningsproj(kommer ifrån FM) samt en skarp Tårgas(innehåller pulver), missade att ta bild på den nya Ferrett tårgaspatronen(vätska). Men det är samma effekt på båda. Det räcker med 2st projar för att fylla ett 50kvm stort rum. Då har man nått gränsen för uthärdlighet gånger 50, det tar ca 90sek att uppnå detta. Det är dagsläget inte aktuellt att köpa in distansbatonger i 40mm varken Foam, Rubber, Beanbag eller Hickory. Ja man skjuter Hickory på "studs", dvs riktat snett ner i marken.

Jag lova bild på Flashbang, här kommer den. Ni får själva lista ut vilket som är vad.. ;)

bushman
att få en 40 mm beanbag i fortplantningsorganet låter inte som en höjdare direkt.
nu vet jag iofs att amn siktar på central body mass, men den känns nog i solar plexus också.

kan du förklara foam och rubber varianterna lite närmare.
ok för att jag listar ut hur de funkar på namnet men lite mer info vore trevligt.
skjut tex en rubber-distansbatong direkt mot kroppen, eller låter man den stutsa i backen och fara som en flipperkula in i folksamlingen?
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Nov 29 2004, 20:14 )
Jag lova bild på Flashbang, här kommer den. Ni får själva lista ut vilket som är vad.. ;)

Klarar man inte det kan det blir jävligt obra när man skall gå på muggen..

blink.gif

Har man en sorts flash-bang eller finns det flera olika sorter?
ARN
QUOTE (2Sharp @ Nov 29 2004, 23:12 )

Vad menar du med sort? Märke, modell etc? Det finns olika många "smällar" att välj mellan smile.gif
2Sharp
QUOTE (ARN @ Nov 30 2004, 09:22 )
QUOTE (2Sharp @ Nov 29 2004, 23:12 )

Vad menar du med sort? Märke, modell etc? Det finns olika många "smällar" att välj mellan smile.gif

Jag förtydligar, använder Svenska polisen flera olika sorter eller har man en modell/tillverkare som är standard?

smile.gif
CfrHGB
Vad är det för mening med att ha flera smällar i granaterna? Det finns säkert en bra anlednig till det men jag har inte listat ut den än smile.gif

Jag såg förövrigt ngt reportage (när nyhetsredaktionerna tyckte att det var fegt av polisen att kasta in flashbang-granater när gisslan skulle fritas dry.gif ) att det fanns både 2- och 7- (eller 9-, kommer inte riktigt ihåg) smällars granater.

Hur nära måste man kasta för att de ska ha effekt? Misstänker att de har större efekt i ett slutet rum än på en gata, men hur stort kan rummet vara?
2Sharp
QUOTE (CfrHGB @ Nov 30 2004, 13:01 )
Vad är det för mening med att ha flera smällar i granaterna? Det finns säkert en bra anlednig till det men jag har inte listat ut den än smile.gif

Jag såg förövrigt ngt reportage (när nyhetsredaktionerna tyckte att det var fegt av polisen att kasta in flashbang-granater när gisslan skulle fritas dry.gif ) att det fanns både 2- och 7- (eller 9-, kommer inte riktigt ihåg) smällars granater.

Hur nära måste man kasta för att de ska ha effekt? Misstänker att de har större efekt i ett slutet rum än på en gata, men hur stort kan rummet vara?

Fler smällar torde ge en högre distraktionsnivå.

Om jag slår dig en gång i nyllet eller om jag slår dig 5 gånger, när är du mest distraherad?
smile.gif

"Fegt" av polisen? Herregud... det är ju bara så dåligt/fåingt/korkat sagt att personen borde sättas i skampåle på torget...

Nästa gång kan de ju storma utan distraktion och skjuta samtliga som finns i huset/lägenheten, det är ju inte fegt? blink.gif
mjukis
Eftersom jag är efterbliven och inte har läst den här tråden förrän nu, så har jag inte sett diskussionen kring amerikanska vs. svenska bokstaveringar hos Farbror Blå... Jag såg att någon tog upp att de kanske haft amerikanska instruktörer etc. Det tror jag är osannolikt, då i princip alla polisstyrkor i USA använder det gamla bokstaveringsalfabetet (Able, Baker, Charlie, Dog, Easy, osv komplett lista fås via PM). Jag har även i mitt radiokommhäfte en uppsättning bokstaveringsalfabeten från olika polisstyrkor här borta. Tyvärr saknar de tidsangivelse, så de kan lika gärna vara från förra sidan av första världskriget. De är dock i linje med de flesta äldre amerikanska bokstaveringssätt (Adam, Boy, Charlie, David, Edward, etc).
Fredriksson
@Nifelhel: Har du någon aning vad lagboken säger ang. placering av distansbatongen på busets kropp? Gäller det samma regler för var man får anbringa den som det gör med vanlig/expanderbar batong?
Nifelhel
QUOTE (Fu Fredriksson @ Nov 30 2004, 20:24 )
@Nifelhel: Har du någon aning vad lagboken säger ang. placering av distansbatongen på busets kropp? Gäller det samma regler för var man får anbringa den som det gör med vanlig/expanderbar batong?

Mja det där tänker jag inte ge mig in på. För då är jag ute på tunn is en skitvarm sommardag i juli. Om den kommer i bruk som kommer man att ta fram underlag för användade av den samma. Just nu vet bara RPS.

-----------------------------------------------------------------------------

Mig veterligen är det ett tyskt märke, kommer inte ihåg vilket. Samma märke över hela landet. Och det fär mig veterligen 1bangs, 2bangs och 9bangs som används.

Lite allmänt om flashbangs:
Ljudnivån är hög runt 170db samt en ljus"blixt" på runt 1miljon candela
Det kan skilja sig mellan olika fabrikat men syftet är det samma. Och det är att vinna tid, om man så vinner en halv sekund så kan det ha avgörande betydelse för utgången.

@Bushman
Hmm kolla in denna sidandefense-technology Där kan du se skillnaderna mellan olika projar
Här har du Foam-projar. Dem är för korta avstånd och direktskott.

Här är bild på en Beanbag kal12, dock inte längst till vänster.

2Sharp
Klarar man inte det kan det blir jävligt obra när man skall gå på muggen..

Haha tja det är väldigt självmarkerande annars. Learning by doing, learning by pain. ;)
Wolfie
Britterna har/hade sina "baton guns" i Kosovo, just för riot control, där "kulorna" var stora som faan. Vi provsköt och jag kan säga att inte en chans i helvete du står efter en sån träff. Jag har sett Jackass och kan inte tänka mej att han hade en s repat sig efter en sån kula.

Bifogar länk, den vi sköt var den äldre varianten. Den nya i plast ser inte roligare ut den.

these plastic guns don´t come from toy guns!
Nifelhel
Finns ett jätteenkelt sätt att undvika att bli skjuten med en sådan proj..för all del med alla ovan nämnda ammunitionseffekter.
Nämligen: GE FAN I ATT BEGÅ BROTT OCH BRÅKA MED LAGENS LÅNGA ARM!! :P
niklassthlm
Såååååå riktigt o rätt sagt. Bra där. Ge faan o busa så slipper du biverkningarna av buset. ( från ordningsmakten dvs)
JoelFfs
lite bump

QUOTE (CfrHGB @ Sep 11 2004, 12:31 ) *

Nationella Insatsstyrkan

Den sidan funkar inte längre, så vet inte vad som fanns där. Men titta på denna länk:

http://www.youtube.com/watch?v=QpF2peub7es&NR=1

Vid 5.30 visas deras väst och hjälm. Någon som vet vad det är för väst dem använder?
Hjälmen sa dem var Israelisk, vet nån vilken modell?
Sen undrar jag om/vart man kan få tag på såna flamsäkra huvor?
GC1
QUOTE (Wolfie @ Nov 30 2004, 22:08 ) *
Britterna har/hade sina "baton guns" i Kosovo, just för riot control, där "kulorna" var stora som faan. Vi provsköt och jag kan säga att inte en chans i helvete du står efter en sån träff. Jag har sett Jackass och kan inte tänka mej att han hade en s repat sig efter en sån kula.

Bifogar länk, den vi sköt var den äldre varianten. Den nya i plast ser inte roligare ut den.

these plastic guns don´t come from toy guns!

Instämmer!

Efter att ha sett en förevisning på razorback frågade jag om den verkligen var non-lethal, svaret blev, well ur not allowed to aim at the head....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.