Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ostindiefararen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Markan (off topic)
|lj|
När man kommer en fin eftermiddag över götaälvbron kan man se den ståtliga Ostindiefaraen Göteborg i hamnen.

Men, den för örlogsflaggan? Det får den väl inte göra!?
(eller ja, de får den väl, men varför. Vet att de hade tillstånd då det begav sig, men räcker det?)
Erik_G
QUOTE (|lj| @ Sep 2 2004, 20:17 )
När man kommer en fin eftermiddag över götaälvbron kan man se den ståtliga Ostindiefaraen Göteborg i hamnen.

Ståtlig och ståtlig.. den ser ju ut som en jolle bredvid Viking ju..
Efter all reklam och mediaståhej får man ju intrycket av att fartyget är större än ett hangarfartyg ju biggrin.gif

/E
sleget
Har för mig att det har med något avtal med Soic (Svenska OstIndiskaCompagniet) att göra. Det står väl SOIC på flaggan?

Apropås, var inne i en marin affär och stod och beundrade alla deras modellbyggen.
Det fanns banne mig allt, jagare, fregatter, bogserbåtar mm.
Och en modell av Götheborg.
Det tog en bra stund innan jag kom på vad det var som inte stämde riktigt.....
propellrarna!
Såg rätt kul ut när man kom på det.
KalleSWE
QUOTE (sleget @ Sep 2 2004, 23:49 )
Har för mig att det har med något avtal med Soic (Svenska OstIndiskaCompagniet) att göra. Det står väl SOIC på flaggan?

Apropås, var inne i en marin affär och stod och beundrade alla deras modellbyggen.
propellrarna!

Och XY på den butiken är?
nsky_517
Kanske HC Hobby vid stigbergstorget? de har iallafall massa roliga modeller.
dxl
QUOTE (|lj| @ Sep 2 2004, 20:17 )
(eller ja, de får den väl, men varför. Vet att de hade tillstånd då det begav sig, men räcker det?)

På tiden då ostindiska kompaniet "levde och verkade" så var detta högst privata företag de enda som förutom kungliga flottan som fick bära örlogsflagga.
Gissar på att den får vara kvar i våra dagar för att vara så autentisk som möjigt samt att den i grund och botten endå är byggd för att knyta internationella kontakter för våra svenska företag och då ser det pampigare ut.
roboso
Såg invigningen häromdan, den är verkligen vacker, jag skulle inte tacka nej till en resa med den.

Men när de sa att det fanns pirater i kinesiska sjön fick jag en lustig tanke, varför inte skicka med en pluton utklädda karoliner med skarpa musköter..hehe.

Eller om man ska vara allvarlig så skulle de ju kunna skicka med en pluton från amfibiekåren eller marinen eller nått.
bushman
QUOTE (roboso @ Sep 5 2004, 23:44 )
Såg invigningen häromdan, den är verkligen vacker, jag skulle inte tacka nej till en resa med den.

Men när de sa att det fanns pirater i kinesiska sjön fick jag en lustig tanke, varför inte skicka med en pluton utklädda karoliner med skarpa musköter..hehe.

Eller om man ska vara allvarlig så skulle de ju kunna skicka med en pluton från amfibiekåren eller marinen eller nått.

med tanke på att "göteborg" skall medföra kanoner så borde de väl kunna skicka till priaterna en bresida.
fast med rätt flagga på båten kanske de klarar sig ändå.

upp med jolly roger
Sniff
<HEMLIGT>
"göteborg" är i själva verket en sk. trojansk häst.
hon är en del av TÖV-06 (Ta Över Världen -06).
En pluton med ninja navy2.gif har gömts på skeppet, listigt förklädda som "galleons" figurer.
Kanonerna är för övrigt funktionsdugliga och kan laddas med diverse Nuklära laddningar.
<SLUT HEMLIGT>

gasmask.gif
bushman
QUOTE (Sniff @ Sep 6 2004, 17:03 )
<HEMLIGT>
"göteborg" är i själva verket en sk. trojansk häst.
hon är en del av TÖV-06 (Ta Över Världen -06).
En pluton med ninja  navy2.gif har gömts på skeppet, listigt förklädda som "galleons" figurer.
Kanonerna är för övrigt funktionsdugliga och kan laddas med diverse Nuklära laddningar.
<SLUT HEMLIGT>

gasmask.gif

för att säja som pölsa i "smala sussie":

"VAD HAR DU RÖKT, OCH HAR DU NÅTT ÖVER TILL MIG?"
sleget
QUOTE (KalleSWE @ Sep 3 2004, 14:17 )
QUOTE (sleget @ Sep 2 2004, 23:49 )

propellrarna!

Och XY på den butiken är?

Marinius på Östra hamngatan.
Numera borta, vet ej vart den tog vägen.
De hade måååååååånga roliga nautiska saker (DYRA).
ThornBjorn
Nån mer än jag här som tittade när Ostindiefararen avseglade mot Kina idag?

Jag tog ganska många bilder, tänkte dela med mig av dom bästa bilderna för dom som är intresserade smile.gif
Bilderna är rätt stora och jag är ingen expertfotograf direkt, men jag tycker att dom blev rätt bra smile.gif

På väg ut ur Göteborgs hamn med hundratals följebåtar.

Stenafärjan var chratrad och åkte ut med passagerare för att titta på Ostindiefararen.

Ostindiefararen, i bakgrunden några av dom hundratals, kanske tusentals följebåtarna.

Ostindiefararen utanför Vinga.

Jäkligt vackert fartyg.

På väg ut mot havet.

För er som inte var där kan jag säga att ni missade någonting stort, det var en jäkligt häftig känsla att få se Ostindiefararen på så nära håll, det var många hundra nyfikna båtägare som var ute med familj och vänner för att titta på avfärden, ett tag var det fullkomligt trafikkaos, båtar åkte kors och tvärs om varandra för att komma så nära Götheborg som möjligt.
Synd bara att vinden låg åt fel håll så vi inte fick se henne med fulla segel.
Hotel Charlie One
Det där var i sanning ett vackert fartyg!
JBP
måste hålla med....mycket vackert fartyg
Nestor
Det är något särskilt med träfartyg med segel och allt vad det medför.
H0lK
mm, båtarna var finare förr...

Bon voyage salute.gif
RRM Sjöbev
Hon är ståtlig, jag önskar befälet och besättning lycka till! Man har kockar som är utbildade inom Marinen så det lär bli förstaklassigt käk ombord!

Som det står på officiella hemsidan:

"Budbärare för svensk kultur, näringsliv och handel ute i vida världen"

salute.gif

Nu har hon 2400 ´till Cadiz, hoppas det går bra!
eskil
Oooh! Ny skärmbakgrund. smile.gif
Hjelm
QUOTE (sleget @ Sep 2 2004, 22:49 )
Har för mig att det har med något avtal med Soic (Svenska Det tog en bra stund innan jag kom på vad det var som inte stämde riktigt.....
propellrarna!
*

Nu är inte jag nån flottist, men ett fartyg av den strl måste väl ha maskin pga säkerheten?

Btw så var de massa utklädda karoliner när hon låg i hamn här i sthlm. Skarpa musköter vet ja dock inte =)
dxl
HÄR
finns det blogg repotage och positioner för Fartyget.
F.U.B.A.R

Flaggan ostindiefaren bär är bara tvåtungad och således inte en örlogsflagga. En örlogsflagga är tretungad
sleget
QUOTE (Hjelm @ Oct 3 2005, 09:50 )
QUOTE (sleget @ Sep 2 2004, 22:49 )
Har för mig att det har med något avtal med Soic (Svenska Det tog en bra stund innan jag kom på vad det var som inte stämde riktigt.....
propellrarna!
*

Nu är inte jag nån flottist, men ett fartyg av den strl måste väl ha maskin pga säkerheten?

Btw så var de massa utklädda karoliner när hon låg i hamn här i sthlm. Skarpa musköter vet ja dock inte =)
*

Jo att de finns kan jag ju fatta, men ändå, en gammal 1700 tals skorv med props därbak ser faktiskt litet udda ut....
Men jag har avrit ute i ph34r.gif och camo.gif och rlwhore.gif horny.gif
Synd att jag missade avseglingen......
eskil
QUOTE (sleget @ Oct 4 2005, 05:08 )
Jo att de finns kan jag ju fatta, men ändå, en gammal 1700 tals skorv med props därbak ser faktiskt litet udda ut....
*

Du kan ju trösta dig med att de inte syns när hon nu är sjösatt. smile.gif
sleget
Mmmm de är bra att ha ibland de särna snurrande mojängerna därbak. Malajn.gif
Vamtiin
Har hört att Göteborg ska till Norrtälje? Stämmer detta? Om det är så, när?
Chassi
15-17 Juli, vid hamnen.
Vamtiin
Tackar, kommer lätt gå dit ^^
Psilander
Pratar vi HMS Göteborg? Isåfall är det en överraskning större än ett svenskt EM guld i hästpolo!

Vid närmare eftertanke är det nog ostindiefarearen, men hon stavar väl Götheborg?
Sådana här saker skämtar man inte om navy2.gif
Vamtiin
Ah, så då måste jag ställa en följdfråga - Är det någon som vet säkert om det är HMS Göteborg eller Götheborg?

Det var min bror som berättade för mig att han hört att "det där stridsskeppet Göteborg" skulle komma till Norrtälje så jag vet inte.
Behöver jag påpeka att han inte är speciellt möp:ig? Inte ens mip :P
Psilander
Jodå, det är Götheborg

http://www.soic.se/4.3e5ef9061165f27833a800067552.html

Att HMS Göteborg skulle dyka är som sagt lika troligt som svenskt medalj i Hästpolo EM.
Vamtiin
Jaha, hade hoppats att det var HMS Göteborg - det vore lite tuffare. Men jo, det är ganska otroligt :P

Dyker väl upp där ändå, är ju ganska kul det med ^^
Rokare
Sammanslaget med tidigare Ostindiefararetråd.

Rokare BG
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.