SuperSandman
Aug 22 2004, 15:27
Scannat in lite kort från farsans vlp -68 / -69 som han gjorde ombord på jagaren Småland. Tänkte dela med mig lite av bilderna på detta underbara fartyg.
Jag får en klump i halsen när jag inser att dessa tider är förbi. Den svenska flottan är inte vad den en gång var. Både på gott och ont.
Småland 1Småland 2Småland 3Småland 4Småland 5HMS Hälsingland på Nordsjön på väg till England.HMS Hälsingland by nightHMS Öland, HMS Hälsingland, HMS Småland förtöjda på Themsen, LondonSå det kan gå...Småland 10EDIT: Bytte webhotell för bilderna.
EDIT 2: Bilderna finns i betydligt bättre upplösning om så önskas. Gjorde dom mindre för att underlätta för internetanvändare som inte är lika lyckligt lottade med uppkoppling som vissa andra.
Hotel Charlie One
Aug 22 2004, 21:02
Fy vad ögonen rinner... Kan det vara linserna? (Som jag inte har.)
Min morfar var maskinist på Småland så jag har varit ombord mååånga gånger.
Säga vad man vill om henne men att se henne ligga där i Göteborgs hamn får ofta tankarna att vandra...
C 2.a pjäs
Aug 23 2004, 08:56
Roine snackade i nattmössan när han ville skrota alla "plåtschabrak"...
SuperSandman
Aug 23 2004, 19:16
QUOTE (dxl @ Aug 22 2004, 22:43 )
Min morfar var maskinist på Småland så jag har varit ombord mååånga gånger.
Säga vad man vill om henne men att se henne ligga där i Göteborgs hamn får ofta tankarna att vandra...
min farsa va torpedtekniker.. lekte med dom nya fina robotarna, å även med minor till viss del.. pimplade 96-procentig sprit som va till drivmedel till torpederna efter att dom filtrerat det i gasmaskerna.. då var det lumpen på riktigt
har varit ombord ett par ggr här nere i göteborg.. det kliar lika mycket i fingrarna varje gång :P man borde dra igång skorven å ha turer med den. åtminstone en gång per år, så den kommer ut och blir luftad.
Nestor
Aug 28 2004, 19:01
Så vackert, så vackert!
Måste ha varit en häftig syn att se alla jagare åka ut på övning.
PS: Pappa kände en killa som låg på en jagare, de hade tydligen lyckats trycka upp den i 50 knop!. Pappa, som låg på fregatten Visby har sagt att enligt maskinkillarna så klarade Visby av BETYDLIGT högre farter aän officiella 30 knop
Hasse-57
Sep 1 2004, 21:12

Låg på jagaren Östergötland, som vi fick upp i 47 knop under högfarts-
prov på väg hem från Tallin (Halland jorde också högfartsprov på denna resa
framme i Berga 3 tim efter oss).
APC-mannen
Sep 1 2004, 21:33
Hur länge har Småland legat i Göteborg? Är det fortfarande så pass intakt att det skulle vara möjligt att ta en tur ut på böljorna de blå?
jonte72
Sep 1 2004, 21:44
QUOTE (APC-mannen @ Sep 1 2004, 22:33 )
Hur länge har Småland legat i Göteborg? Är det fortfarande så pass intakt att det skulle vara möjligt att ta en tur ut på böljorna de blå?
Den har legat där sedan 1987 och den var på varv för några år sedan - för att hålla rosten borta.....
AdamKalle
Sep 1 2004, 22:38
Är det fortfarande så pass intakt att det skulle vara möjligt att ta en tur ut på böljorna de blå?
Har de inte skurit upp något (typ turbiner, reduktionsväxlar motsv) så är det nog bara en fråga om pengar.
Har de skurit upp något viktigt är det nog bara en fråga om ännu mer pengar.
Så kommer det någon oljeschejk som absolut vill ha en tur med svensk jagare och har mycket pengar över är det nog inga större problem, bara han beställer resan ett par år i förväg.
QUOTE (AdamKalle @ Sep 1 2004, 23:38 )
Är det fortfarande så pass intakt att det skulle vara möjligt att ta en tur ut på böljorna de blå?
Har de inte skurit upp något (typ turbiner, reduktionsväxlar motsv) så är det nog bara en fråga om pengar.
Har de skurit upp något viktigt är det nog bara en fråga om ännu mer pengar.
Så kommer det någon oljeschejk som absolut vill ha en tur med svensk jagare och har mycket pengar över är det nog inga större problem, bara han beställer resan ett par år i förväg.

Maskin är såvitt jag vet intakt med alla turbiner, hjälpmaskiner etc.
Hotel Charlie One
Sep 2 2004, 12:33
47 knop!!??!!! Jädrar i min lilla låda vad det gick undan!!!
Jo, man blir tårögd
Farfar låg i marinen och det var ett ungefär likadant fartyg han tjänstgjorde på, har en massa blider från hans tid på båten...mm..minnen är till för att bevaras.
Skandevall
Sep 7 2004, 11:10
Farsan var signalist på höger bryggvinge på Småland (om jag inte minns fel

) någon gång under tidigt 70-tal. Ska se om han har några bilder från sin värnplikt..
// Skandevall
SuperSandman
Sep 10 2004, 15:00
QUOTE (Hendrix @ Aug 28 2004, 20:01 )
Så vackert, så vackert!
Måste ha varit en häftig syn att se alla jagare åka ut på övning.
PS: Pappa kände en killa som låg på en jagare, de hade tydligen lyckats trycka upp den i 50 knop!. Pappa, som låg på fregatten Visby har sagt att enligt maskinkillarna så klarade Visby av BETYDLIGT högre farter aän officiella 30 knop
nja.. när farsan låg inne så hade dom högfartsprov och lyckades pressa upp den i 40 knop innan dom blåste en ångledning i maskin å skållade en stackars maskinare.. 50 knop är nog lite överdrivet :S
Sidron
Sep 15 2004, 08:14
Jag kan bara säga att jagaren Småland och ubåten Nordkaparen tillsammans med det nya tillskottet på Göteborgs maritima museum är värt att besöka! Det går till och med att smyga in utan att pröjsa!
Blden från London var fin. Tre svenska maritima klenoder i förgrunden och den industrihistoriska klenoden Battersea power station i bakgrunden.
Erik_G
Sep 15 2004, 10:08
QUOTE (Sidron @ Sep 15 2004, 09:14 )
Jag kan bara säga att jagaren Småland och ubåten Nordkaparen tillsammans med det nya tillskottet på Göteborgs maritima museum är värt att besöka! Det går till och med att smyga in utan att pröjsa!
Så, du rekommenderar muséet men vill inte medverka till att fartygen hålls i utställningsbart skick?
Nästa gång betalar du för de gångerna du smitit in. Det är en order.
mvh
Erik G
Hotel Charlie One
Sep 15 2004, 10:36
Vi får nog hålla ett öga på Sidron.. Han både korpar och plankar
Skuggan
Sep 15 2004, 11:32
ja usch, om man knallar in på ett militärhistoriskt museum mår man ju riktigt illa om man går därifrån utan att pröjsa...
undertecknad lägger helst några kronor extra om det är ett sådant museum där man får betala valfri avgift...
usch... har smugit in utan att betala på pansarmuseet i axvall en gång utan att betala.... har dock betalat igen det vid senare tillfällen...
Rokare
Sep 15 2004, 11:39
Om nu Rokare råkar stå där nere för att genomföra en guidning på Småland och han får syn på en plankandes Sidron så kan man hypotetiskt tänka sig att Sidron i förlängningen mycket väl kan tänka sig att gladligen betala
B)
Sidron
Sep 16 2004, 11:06
QUOTE (Erik_G @ Sep 15 2004, 11:08 )
QUOTE (Sidron @ Sep 15 2004, 09:14 )
Så, du rekommenderar muséet men vill inte medverka till att fartygen hålls i utställningsbart skick?
Nästa gång betalar du för de gångerna du smitit in. Det är en order.
mvh
Erik G
Jag sa aldrig att jag hade smitit in! Det är ju så billigt (struntsumma om man inte är äldre än 15, har jag för mig) att jag kan betala, vilket jag också gör. Dem som har ont om stålar kan ju smita in om dem vill.
Är guidningen något att rekomendera, har aldrig varit på en sådan?
'
Erik_G
Sep 16 2004, 11:20
QUOTE (Sidron @ Sep 16 2004, 12:06 )
Dem som har ont om stålar kan ju smita in om dem vill.
Utgick ifrån att du talade av egen erfarenhet.
De som har ont om pengar kanske ska be mamma eller pappa om bidrag. Annars finns det alltid gräsmattor som behöver klippas. Jag lovar att den som klipper min gräsmatta och rensar trädgården från fallfrukt kommer bjudas på en guidad tur på muséet.
/E
Sidron
Sep 17 2004, 07:03
QUOTE (Erik_G @ Sep 16 2004, 12:20 )
QUOTE (Sidron @ Sep 16 2004, 12:06 )
Dem som har ont om stålar kan ju smita in om dem vill.
Utgick ifrån att du talade av egen erfarenhet.
De som har ont om pengar kanske ska be mamma eller pappa om bidrag. Annars finns det alltid gräsmattor som behöver klippas. Jag lovar att den som klipper min gräsmatta och rensar trädgården från fallfrukt kommer bjudas på en guidad tur på muséet.
/E
Hur mycket fallfrukt har du då?
guran_b
Jan 10 2005, 18:59
Hej
Jag gjorde militärtjänsten 1968/69 samma år som din pappa och minns resan till London även när Småland gick in i kajen vid Hårsfjärden och knäckte nosen.
Vi gick även från Stockholm till Göteborg och Malmö samt upp till Strömstad.
Har även de korten som du har lagt upp samt flera.
skinner
Jan 10 2005, 19:27
Hur mycket marina fatyg hade Sverige på den tiden?
lanrezac
Jan 11 2005, 20:27
För er som vill veta hur det var i Flottan förr så har en kille skrivit en berättelse om det på nätet.
Sju år i Flottan
Psilander
Jul 19 2005, 15:42
Sverige hade 1957 ca 200 stridsfartyg. Flera av dessa var dock äldre och mindre som tex ,massor av minsvepare, MTBs mm. Men vi kunde också rusta 2 pansarskepp och tre kryssareskadrar. 1980 hade vi ca 100fartyg, idag ca 30.
Småland är en skönhet som jag håller på att tillägna en (
HemsidaDen är inte riktigt färdig än.
Problemet med att köra Småland är främst pannteglet som ite nyttjats på 26år som spricer om man eldar på det och att hon plockades resevdelar ur för HMS Halland som gick 1980-82. Men hennes pjäser kördes i mitten på 90-talet eftersom Holländarna ville köpa dem till sina nya jagare för deras gamla på Tromp var utslitna efter 40+år i tjänst.
Rekordet för en landskapsjagare lär vara 42knop som Gästrikland kom upp i på fullkraftsprov i mitten på 70-talet. ÖStersjöns blå band hade annars HMS Stockholm.
(Fartygen har inga signalister de har signalmän -dvs de som blinkar lampa på signalbryggan, telegradister (gnistar) som sänder signalmeddelanden och krytar (kryptotekniker som krypterar meddelanden.)
Undrar hur det blivit om man lagt ner de pengar man la på Stockholms korvetterna på Halland och Småland istället. De hade ju system som hängde med länge efter deras skrotning som tex PS-726, arte-726 mm
sleget
Jul 20 2005, 09:39
Plankar på ställen som kämpar för att bevara något fint för eftervärlden gör jag bara inte! Småland har jag besökt måååånga gånger, stått och lekt amiral på bryggan

eller bara stått och funderat på hur det var att leva ombord.
Ett bra tips för den som har intresse men kort om pengar är att bli medlem i GMC (Göteborgs Maritima Centrum). Kostar väl 200? om året och ger fritt inträde året runt.
Strv101
Jul 22 2005, 07:32
Om pratar om vackra skepp som har funnits i våra marina stridskrafter ska vi inte glömma kryssarna som såldes till bla. Chile.

Fd Göta Leijon
Är det någon som stiiter på lite mer info om dessa, så lägg ut det på forumet.
Noname
Jul 23 2005, 09:30
QUOTE (Strv101 @ Jul 22 2005, 08:32 )
Om pratar om vackra skepp som har funnits i våra marina stridskrafter ska vi inte glömma kryssarna som såldes till bla. Chile.

Fd Göta Leijon
Är det någon som stiiter på lite mer info om dessa, så lägg ut det på forumet.
Var det inte den vi aldrig fick betalt för?
Psilander
Jul 23 2005, 23:17
HMS Tre kronor 1947
HMS Göta Lejon 1947
Byggda efter ritningar inköpta från Ansaldo varveti Italien. Fartygen var faktiskt inte precis vad ville ha men de konstruerades runt de kanontorn som egentligen var ämnade för ett par hoillänska kryssare. Flottan ville ha en något mindre (ca 140m) sk pansarjagare som ledare för jagarflottiljerna. De var fina fartyg men tyvärr lite för stora för svenska mått mätt. Hade vi fört en mer offensiv politik med tex deltagande i Korea mm hade de varit bra men i ett renodlat invasions försvar var de lite stor och svår hanterliga.
De var de största fartyg som någonsin seglat med tretungadflagg. 180m ö.a, 8000ton. 7 helautomatisk 15,2cm kanoner, 8 x57mmlvakan, 20x40mm lvakan. 6x53cm torpeder.
Tre Koror såldes som skrot 1964, Göta Lejon gjorde sin sista expedition sommaren 1964 då 1500granater avfyrades med meedelsvåra artilliet!. Hon såldes till Chile 1971. För pengarna byggdes de sista MTBerna (T50 serien) om till vedettbåtar.
SuperSandman
Aug 2 2005, 12:44
Ja de svenska jagarna är verkligen skönheter och som sagts så kunde dom behållts en liten stund till. dock var dom ju rätt gamla och omoderna.. bara för att dess system används än idag betyder det inte att dom är up-to-date :P
08:orna har ju fått en ansiktslyftning med samma prylar i slc som visby.. göteborgskorvetterna har väl kvar den halvnya stuffen.
ja e inte inne på slc, så ja ska inte uttala mig.. dock var chiefen på Carlskrona som jag låg på pannrumsbefälhavare i pannrum 2 på hms småland.

låg väl där totalt 10 år eller nåt sa han.. måste varit riktigt roligt.
han har fortfarande kvar nycklarna till båten eftersom han hade sista vakten ombord när dom lämnade över skutan till maritima museet. om nycklarna fortfarande passar förtäljer inte historien.....
Psilander
Aug 2 2005, 23:23
KUl med chifen på Ckr, vilket år seglade du ckr, jag gjorde min utbildningsexpidition 01.
08or nahar fått en ansiktslyftning men är på det hela fortfarande bara robotbåtar som fått sonar av misstag. Göteborgsklassen är riktiga korvetter, det är bara den lilla formen som skiljer den från en stor fregatt som Typ 23 eller Meko. Sto-klassens ansiktslyfning under 2000-2001 hav lite bättre system men de har kvar sina gamla sensorer som är de samma som satt(obs imperfekt) på robotbåtarana.
Det är effektiv pengar förstöring att sktrtoa Gbg systemet utan HTM, 0Sto, Mmö har blivit vinnare i Karlskrona lobbyingen och får därför vara kvar.
Av de gamla maskinister jag känner från jagar eran så lär man ha skjutit alla ventilerna på Hallandspannor efter sista resa, måste vart rätt kul.
Problemet med jagarna var just driftskostnader på maskinsidan, annars var de i topptrim, ryktet säger att en av de yngre Landskapsjagarna bara hade 800gångtimmar!!!
Jag har alltid drömnt om att man skulle lägga pengarna man la på Sto och Mmö skulle gått till en moderninsering av Jagarna.
The Swede
Aug 6 2005, 20:27
En liten fråga från en landkrabba.
Var på Maritiman häromveckan tillsammans med Erik_G.
Längst upp på Småland så sitter det ett robotställ och under det ett antal torpedtuber. Det finns ytterligare ett ställ med torpedtuber för om detta.
Till dessa torpedställ går det räls för omladdning av torpedtuberna och min fråga är nu var förvarades torpederna? Rälsen fortsätter förut och slutar rätt in i en vägg, hade man torpederna utomhus på små vagnar eller förvarades dom innuti skeppet?
Hur fick man isåfall upp dom till torpedtuberna?
Det fanns även räls och en torped på ett lägre däck men inga torpedtuber på den nivån om jag såg rätt.
The Swede
Halland-jagarna hade inga torpeder ombord utöver de i tuberna. Däremot så skulle de ju in i tuberna på något sätt och även kunna plockas ut utan att skjutas...
The Swede
Aug 6 2005, 21:10
Det förklarar ju en del, jösses vad jag och Erik_G grunnade på detta.
Darkwand
Aug 7 2005, 04:05
Det är väl önsketänkande men man kan ju alltid hoppas att vi får ha Jagare i det här landet igen. Man ska aldrig förespråka en lätt flotta för då ser politikerna att dom kan spara pengar.
Holländarna har väl haft samma torntyp som halland på 3 fartygsgenerationer nu?
Psilander
Aug 7 2005, 09:56
Holländarna vill tom köpa smålands kanoner i mitten av 90-talet till sin nästa generation jagare. Projekteringen gick så långt att de var här och testkörde på Småland.
Smålands pjäser fungerade klockrent utan problem efter ha stått stilla i närmare 20år, vilket jag tycker är tecken på god kvalite.
Jag tror det fanns olika meningar med vad en lätt flotta innebar. Läser man böcker om vilka tankar som presenterades för framtiden under och strax efter Vk2 så var det en flotta i stil med den franska "La jeune ecole" man ville ha dvs en "lätt flotta" basarad kring kryssare och jagare stöttad av stora torpedbåtar. Sedan tappade man greppet under 50/60-talet och förlorade tabken med sjöstridskrafter och de blev mer eller mindre en förlängning av armén. Man tappade helt enkelt förståelsen för sjökrigets natur och "låste för hårt" på invasionsförsvaret och glömnde alla lärdomar från neutralitetsvakten då flottan fick slita riktigt hårt.
RRM Sjöbev
Aug 7 2005, 10:55
Fina bilder!
Vi behöver större fartyg helt klart!
SuperSandman
Aug 10 2005, 14:44
*gråter en tår* är den fortfarande i drift?? farsan va med när dom träna besättningen i sverige.. vimmla av chilenare sa han :P hörde att dom fick slut på kol en bit i

nnan chile å fick bogseras sista biten..
QUOTE (SuperSandman @ Aug 10 2005, 15:44 )
*gråter en tår* är den fortfarande i drift?? farsan va med när dom träna besättningen i sverige.. vimmla av chilenare sa han :P hörde att dom fick slut på kol en bit i

nnan chile å fick bogseras sista biten..
Är det Göta Lejon du menar så höggs hon upp i Taiwan 1986. Kol fick de knappast slut på då hon var oljeeldad...
Strv101
Aug 11 2005, 15:39
Persoligen tycker jag att det skulle ha varit trevligare att ha något av dessa fatyg kvar som skolfartyg istället för Carlskrona eller dess föregångare bananfartyget Älvsnabben.
Jag tror att en mordenisering av en landskaps jagarna skulle ha varit billigare.
Detta är min personliga åsikt.
Psilander
Aug 12 2005, 00:23
Kolla den
här tråden på Skalman så får du massor av intressanta uppslag för moderninseringar.
Tyvärr hade det nog blivit för dyrt att ha dem som skolfartyg. Halland gick faktiskt en långresa 80-81, men den var bara till Medelhavet för det blev för dyrt annars.
Innuendo
Aug 12 2005, 09:03
Känns kanske inte helt värt att starta en ny tråd för denna frågan, så jag provar här, passa ju ganska bra.

De här beteckningarna HMS MS SS, med mera, vad betyder de egentligen? Jag har för mig att MS är motorship, annars vet jag inte
Adam Wilhelm
Aug 12 2005, 09:28
HMS: Her/His Majestys Ship
SS: Steamship
zetruz
Aug 15 2005, 22:04
Okej. Har (nuförtiden) segelskepp något speciellt namn? Skulle ju passa med SS, men men..
Hasse-57
Aug 19 2005, 15:49
[quote=zetruz,Aug 15 2005, 22:04 ]
Jagarna var mycket dyra i drift.
Låg själv på Östergötland bränolje åtgången var i fredstid begränsad till 100L olja per panna på 35sek, med andra ord 343 L/min då vi hade båda pannorna påeldade och gick med högsta fart i fredstd ca 33 knop.
Högsta fart i fredstid begränsadet alltså av olje åtgången och villken typ av propeller som var monterad.
Vi jorde högfartsprov med stridspropeller och obegränsad oljeåtgång då kom vi upp i 43 knop.
Psilander
Aug 19 2005, 21:54
Intressant, nån som kan bekräfta dessa rifigare "fantasi siffror" på jagarnas farter, HMS Stockholm gade under 40-talet östersjöns blå band har jag förstått, hur snabb var hon.
Fartygs prefix
HMS = His/ her Majestys ship, notera att det på engelska endast är Royal Navys fartyg som benämns HMS, övriga flottors benämns te HSwMS - His Swedish Majestys ship.
RMS = Royal Mail ship
SMS = Seine Maistäts schiff (HMS på Tyska)
S/S = steam ship
S/Y = sailing yacht
M/S = motor ship
USS = United states ship
I Nato brukas också förkortningar på fartygens typ/kapacitet tex DDG (destroyer, Guided missle).
http://www.navweaps.com/index_tech/index_ships_list.htm
Drevenstam
Sep 3 2005, 16:58
Vi åkte ner ett gäng från HMS Göteborg för att titta på HMS Småland tillsammans med en av sytarnas farsa som tjänstgjorde ombord.
Här kommer lite bilder från den turen.
Småland 1Småland 2Småland 3Småland 4Småland 5Liten skillnad mot 57mm granaterna hehe...
Småland 6Småland 7Småland 8Småland 9Småland 10Småland 11Underbart att se att hon är så välvårdat, känns nästan som om de lade till igår och bara liggar där med paradeleverade kanoner och väntar på att få lägga ut igen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.