Tycker fortfarande att denna topic inte är vettig, men...
För att återknyta till ordinarie topic och fylla ut lite vad övriga skrev:
Hendrix:
Tänker op saker som MiG-25 Foxbat, MiG-31 Foxhound, Su-37 Flakner (Super Flakner), S-37 Berkut eller likande.
Själklart uppgraderade till dåvarande standard
Mig 25 flyger endast "operativt" ( i teorin) som spaningsflygplan inom ryska flygvapnet. Jaktversionen nedlagd. Ruskigt överskattat flygplan, som många spädde på för att öka egna flygvapenbudgetar. Bärande delar gjorda av trä, vändradie som en 747 och sist men inte minst: dess höga hastighet var en engångsföreteelse. Efter att ha varit uppe och nosat på höga Mach 2 farter var motorerna skrot och stora delar av flygplanet med, som hade en skrämmande benägenhet att vara strukturellt lättare ( om än mer slimmad och aerodynamiskt korrekt B) ) vid landning efter hastighetsrepor över M 1 ....
Den har en större RCS än en B1B Lancer...eller..fel..11 st B1B. Bra för ryska stridsledarna på 80 talet..man borde inte ha kunnat tappat bort monstret ( förutom den som "flög fel" 1976)
MiG 31 är en mer allsidig maskin och är förbättrad på alla fronter, men sanslöst dyr i drift, vilket betyder att den oftast inte är det, i drift alltså. Häftig maskin att se på i alla fall
S 37/ Su 47 Berkut var en testmodell och en mycket ambitiös sådan. Modellen som väckte uppståndelse med framåtsvepta vingar är nedlagd då det visade sig att det inte gick att lasta erfoderliga vapen på vingarna ( vilket X antal andra länder kunde ha berättat) samt att slitaget på de samma var enormt. Sukhoi OKB ritar på ny variant med konventionella vingar.
Su 37 F-l-a-n-k-e-r. Finns inte längre mer än i västerländska flygsimmar ( tex i Saabs Domesim). Stammade från Sovjets/Rysslands främsta stridsflygfamilj, Flanker. Detta leder oss in på:
GrodanBoll:
Åtminstonne Su-37 är ett bra mycket bättre flygålan än Gripen (tvåmotorigt, thrust-vectoring, supercruse egnskaper, bakåtriktad radar, fantastisk manöverförmåga trots storleken, hjälmsikte, 16 luftstridsrobbotar + 30mm akan etc).
Förutom att det är nedlagt då ( viss teknologi över till Su 35):
Supercruise: Japp, med rent flygplan utan vapenbalkar( Källa: Turmanski-ingenjör samt rysk ff). Världens snabbaste Bizjet?
Bakåtriktad radar: Ja. Jag har har flugit i ett av de FÅ västerländska jaktplanen som haft bakåtradar, P51D Mustang ( WWII). Har aldrig sett det direkt nödvändiga behovet. Inget modernt västerländskt jaktplan av idag har aktiv radar där bak och då är det inte särskilt svårt att spika dit en. Den hade varit till hjälp för en F18 pilot 1991, men då sov även AWACS killarna som skulle ha räddat honom. Moderna radarantenner har en viiiid sökzon och när man vänder nosen hemåt så drar man inte fötterna efter sig. De 100 kilona kan man lägga på annat.
Då jag träffade en Su 34 förare i Tyskland och frågade om stjärtradarn blev han skitglad och trampade iväg till stjärten på maskinen, ropade på en mek, som mindre glad skruvade upp luckan och visade innehållet: Mössor från CCCP
tiden( krängdes glatt senare under kvällen)....fanns visst två radarenheter, totalt.
Hjälmsikte: Hjälmsikte är något som ryssarna skall ha all credit för, men de stannade där. Ett hjälmsikte har ett ytterst begränsat optiskt flöde och har väster om floden nu ersatts med hjälmdisplay som kan projicera från noll till alldeles för mycket info: HUD data,FLIR osv osv. Inte för inte som det planeras att göra sig av med HUD:en helt i sena varianter av JSF och Typhoon.
16 AAMs: Nja, Su 37 planerades ha 12 eller 14 balkar. 10 av dessa kunde bära tunga AAM (BVR), 4 kunde bära lätta(WVR). Operativ last beräknades var ungefär som Su 27/30= 6-8st + soppa. Finns inget idag operativt datasystem för Flanker som tillåter mer än 8 AAMs
Thrust Vector: I närstrid är MiG 29 och Flanker giftiga ,med TVC är den senare än mer jävlig, inget snack om det. Frågan är om det behövs. En älgtjur har stora horn och rätt mycket muskler, dock brukar de klaga över kill/loss ration efter varje hösts övningar. Sk super agility är en svår fråga, det är väldigt dyrt med TVC och kommer endaast till nytta vid extrem tillfällen, där antagligen en hjälmdisplay och en IRIS-T (motsvarande) hade fungerat lika bra.
Ryssland är framgångsrika inom vissa områden men har enligt mig ännu inte tillverkat ett helt effektivt stridande system. Flanker är nära och en svår motståndare för samtliga idag operativa västmaskiner, men kräver mer assistans från marken för att vara effektiv.