Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsbåt 90?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > SJÖ
EES
Vad är detta? Är det någon som vet något om denna vackra skapelse?

Stridsbåt?
KD803
Såg den (eller en likadan) ligga på varvet vid Pampas Marina i Stockholm i våras. Enligt en AMF-kd så skulle det vara en tidig prototyp.
Vargas
Den är väldigt lik "Korpen" som finns på Muskö.
EES
"Korpen"? Förklara...
69:an
Korpen byggdes (av Storebro om jag inte minns fel) som prototyp för Stridsbåten, lyxig inredning med skinnfåtåljer och trädetaljer kom den att bli populär hos höga marinofficerare. Den brukades som "VIP"- båt vid utländska besök osv.

Sist jag såg den låg den som Vargas säger på Muskö, men den kan ju ha sålts alt. så har ägaran till båten på bilden fått tag på en liknande prototyp.

//C
Yxa
En till bild:
http://gallery.winte.com/040806/pic012.asp
wanten
God morgon.

Det är jag som har tagit bilderna, och det är min sida som ni länkar till.
Intressant att det var en privatägd prototyp som jag stötte på.
Undrar vad man kan tänkas få betala för en sådan? ;)
Vill ha!

Vänligen
Johan
Pappsen
finns nyare (snyggare? smaksak)

tillsätt bara lite pengar.... kolla modell 90

http://www.storebro.se/

navy2.gif
helinerd
Fast stridsbåt 90 är det ju dockstavarvet som bygger http://www.dockstavarvet.se/index2.php?con...at_boat_cb_90_h

men det finns ju en annan stridsbåtsvariant, och det är väl den som storebro har, deras var ju för övrigt i plast...

Docksta har också en VIP-båt, utlånad av marinen, för förevisning till prospektiva kunder osv.
Erik_G
QUOTE(helinerd @ Aug 20 2004, 04:12 )
Fast stridsbåt 90 är det ju dockstavarvet som bygger http://www.dockstavarvet.se/index2.php?con...at_boat_cb_90_h

men det finns ju en annan stridsbåtsvariant, och det är väl den som storebro har, deras var ju för övrigt i plast..

Stridsbåt 90H = Dockstavarvet
Stridsbåt 90E = Storebro

Källa:någon suspekt militärsajt

/E
-M-
Dockstavarvet skall enligt uppgift fått beställning från en privatperson på en förkortad Stridsbåt 90. Varvet tackade för intresset men avslog beställningen med hänvisning att en förkortad båt inte skulle få samma sjöegenskaper som var beräknade för originalet. Men beställaren stod på sig och sa att det var viktigt att båten var kortare eftersom den skulle få plats där han hade tänkt sig den. Varvet förklarade igen varför det var omöjligt och eftersom inget fanns att göra tackde beställaren för sig.

Efter en tid hörde han av sig igen och var nu intresserad av att köpa en "vanlig" stridsbåt. Varvet tackade för beställningen men undrade emellertid varför beställaren ville ha just en kortare båt och hur det kom sig att det nu gick bra med den ordinarie stridsbåten.

De fick då veta att den skulle tjänstgöra som "jolle" till beställarens något större flytetyg och att att han nu hade byggt ut den större så att stridsbåten kunde få plats ...

Säkert en skröna (men varför förstöra en bra historia med något så tråkigt som en sanning?) . Borde kunna gå att kollas upp.
Dr. T-68
Ja, ja, jag vet att detta är en gammal tråd.
Om jag inte har helt fel så rör det sig om en tidig prototyp det stämmer.
Från början var det fyra olika prototyper som var med och slogs om hur stridsbåten skulle se ut. Detta är det som "vann". Den gjordes av smuggler marin, det är en plastbåt och i den sitter vad som då var Scanias största motor fram drivningen vad Hamiltonjet. Jag såg någon notis någonstans att det är en på Pampas marina som äger den. Hur gammal den informationen är och om det fortfarande stämmer har jag svårt att kontrollera just nu. "Smugglern" som den kallades var helt väldigt skön och behaglig att åka i. Tyvärr tyckte även befälen det som hade den som privat taxi ibland.

Den andra som gick vidare till "finalen" byggdes av Djupviks (kan ha varit Docksta) varv och hade ytskärnade propeller. Det var något befäl som skulle visa upp båten för andra inbjudna vid ett tillfälle. Han skulle göra en våldsamlandstigning men tänkte inte på att backen inte funkar så bra med arnessondrev. Det blev båten på bilden som fick dra ut den i vattnet igen.

Efter detta gjordes det två nya prototyper som baserades på smugglern. Dessa hade hade namnen Helga och Helge. Nu är vi framme vid 89-90. Den stora skillnaden mellan dem var nog olika bottenvinklar. Jag tror att det var 24 och 27 grader men minnet kan svika.

En av de prototyperna som utgick först gjordes av FVM på Gotland, den såg ut som en förvuxen 300-båt och fick namnet 370. Eftersom det var FMV som byggde den så den var kvar i organisationen efter proverna, medan de andra gick tillbaka till varven som de kom ifrån. Hamnade på KA2 där den var vid ubåtsjakt, vart den hamnade efter att KA2 stängde vet jag inte.
När jag gick högfartskurs för spectra förra året hörde jag att den nyligen blivit såld.

Puh det blev ett långt svar men det kanske kan kaste lite ljus på starten för stridsbåten.
G..
Lånar denna tråden, ang denna artikeln på mil.se

För att klara framtida krav började Försvarsmakten i slutet av förra året att återkalla utlånade stridsbåtar inför den halvtidsmodifiering och ombyggnation som påbörjas under 2008. Ytterligare ett stort antal båtar ska genomgå en internationell anpassning med bland annat installation av splitterskydd. Samtidigt ska de också byggas om till lednings-, vapen- och sensorplattformar.

Nån som sitter inne med mer infomation om vad halvtidsmodifieringen innebär?

G../ Blivande amfare
amfvrak
QUOTE(G.. @ Mar 15 2007, 21:08 ) *
Lånar denna tråden, ang denna artikeln på mil.se

För att klara framtida krav började Försvarsmakten i slutet av förra året att återkalla utlånade stridsbåtar inför den halvtidsmodifiering och ombyggnation som påbörjas under 2008. Ytterligare ett stort antal båtar ska genomgå en internationell anpassning med bland annat installation av splitterskydd. Samtidigt ska de också byggas om till lednings-, vapen- och sensorplattformar.

Nån som sitter inne med mer infomation om vad halvtidsmodifieringen innebär?

G../ Blivande amfare

Rent generellt så halvtidsmodifieras hela amfibiebataljonen (4. amfbat, som numera har fått ny devis? eller var det 2.?) så man modiferar i stort sett all mtrl samt taktik inför hoten som vi möter i skärgården.

Vad det gäller båtarna så ska vell dom som kallas in bli modifierade till HS (halvplutonSplitterskydd). Dom har splitterskydd för finkalibrig eld (men inte 5,56mm?) samt CBRN skydd samt AC och bättre motorprestanda. Några andra båtgösar kan säkerligen fylla i det jag har missat :P

Rangern.gif

// Amfvrak
Schalldämpfer
QUOTE(amfvrak @ Mar 15 2007, 22:21 ) *
4. amfbat, som numera har fått ny devis? eller var det 2.?hoten som vi möter i skärgården.

Hur menar du nu? Eller rättare sagt: vad har jag missat här? Ny devis?
Dizzy_keys
http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=36229

Edit: För att tydliggöra, Länken handlar om devisen
Schalldämpfer
Aha där ser man! Fjärdes devis lever vidare. Som kuriosa kan nämnas att jag var med när det bestämdes att bataljonens motto skulle vara "Victoria", vilket var Batch Övlt Eriksson idé. Mot den stod "Viljan segrar" men det förslaget föll på att man vid den här tiden (1993) var livrädd på KA1 för att förknippas med något som helst nazistiskt. Triumph des willes ni vet.... Mitt eget förslag "Finnes vilja finnes väg" togs inte ens upp....

</OT>
Jelzin
Så den enda amfibiebataljonen som idag återstår benämns (för logikens skull?) 2. amfbat? happy.gif
amfvrak
QUOTE(Jelzin @ Mar 16 2007, 23:27 ) *
Så den enda amfibiebataljonen som idag återstår benämns (för logikens skull?) 2. amfbat? happy.gif

Mmm. och innan detta så var det (tror jag) 2, 4 6, för logikens skull (finns iofs. viss logik med varannan :P). Dock är det vell inga som sörjer 3. "Amf"-bats bortgång? biggrin.gif Men det behandlas i en annan tråd...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.