Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stavningspolizei
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
KD803
Jag vet att det är en småsak, men är jag ensam om att ha irriterat mig på "Vänta medan vi flyttar dig..." när man gör inlägg mm?

Nu tar jag på mig gasmask.gif och drar över mig lätt lucka medan jag väntar på konstruktiv feedback. laugh.gif
Vargas
Eller vart har du varit? gasmask.gif
9x19
Tack!

Bara för det hittade jag ju massor av språkfel.. sitter och editerar nu.

smile.gif
KaffeKalle
Hört på riktigt av undertecknad vid bussarna på Slussen:

[stressad resenär, "A"] "Vart går bussarna till Björknäs??!!"
[kolugn bussförare, "B"] "Till Björknäs."
[A] "MEN VART GÅR DOM!!??"
[B] "Ja de går som sagt till Björknäs, men vill du veta varifrån bussarna till Björknäs går, så står en inne på hållplats G, den går om ca 6 minuter."
[A] "Jävla språkfascist, helvetes skit-SL!! FAN!!]
[B] "Varsågod, det var så lite så."

laugh.gif
Dexter
Vid spårning av PM kan man läsa följande:

'Meddelandena som visas här har lästs av personen de skidades till.'

'Skida ett meddelande', det låter som danska. ;)

/D
Andreas
I den popup som dyker upp på startsidan när man fått nya pm står det längst ner "Sickat den: Xdag, XX:XX", simpelt men ack så onödigt. :P
Aquila
Lade märke till att den nya forumrutan på soldf.com's startsida lägger till/ändrar tecken.

Ex.
Lite organisationsfrågor 2006-07-13, 16:19
Hej! Gör lite research ang förbanden runt om i Sverige mellan 88-92. Jag vet hur dom var organ..

Patgb 203A - frågor 2006-07-13, 02:43
Har några frågor ang. SISU´n som jag hoppas få hjälp med; 1. �r det någon f�..

Den verkar också inte uppdatera sig, senaste inlägg skrevs 1430 enligt den.
UAV
Har stört mig länge på "stog" som verkar vara dialekt för stod. Hur uppstod detta fenomen?
henke
Ang förstasidans RSS Feed.

1. Den visar senaste skapade TRÅD och INTE inlägg.
Feeden medvetet skapad så att den inte väljer från alla underforum utan enbart de vi specat och som anses som de viktigaste.
2. När man uppdaterar RSS feedens settings manuellt töms dess cahce och den glömmer bort att teckentabellen är satt till 8859-1. Förhoppningsvis är det något FeedDigest kommer tillrätta med inom kort.
jonar242
Inte en felstavning, men en sammandragning med militär anknytning....
Såsom förutvarande vpl vid Södermanlands regemente vänder jag mig att Södermanland allt oftare förkortas till det helt ovärdiga, vederstyggliga "Sörmland". Det hela började väl en gång på 80-talet när Södermanlands läns landsting blev Landstinget Sörmland. gasmask.gif Hur ska det nu gå att sjunga länets/landskapets egen hyllningskantat "Jag hälsar dig, soliga Södermanland"?!?

/J pansar2.png
Syltryggen
"medan" funkar alldeles utmärkt i talspråk likaså "vart" istället för blev (ex. det vart mörk när lampan slocknade...).

Ni språkintresserade kan med fördel besöka Språkrådet på nätet:

http://www.spraknamnden.se/

Där finns till exempel "Frågelådan".
Vildmannen
QUOTE (Syltryggen @ Jan 17 2007, 09:20 ) *
"medan" funkar alldeles utmärkt i talspråk likaså "vart" istället för blev (ex. det vart mörk när lampan slocknade...).

Ni språkintresserade kan med fördel besöka Språkrådet på nätet:

http://www.spraknamnden.se/

Där finns till exempel "Frågelådan".

Även TT har en sida med språkråd HV.gif
http://www.tt.se/ttsprak/
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.