Help - Search - Members - Calendar
Full Version: DAP
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
LRRP
Har fått lite privata mess om vad en DAP är, folk på chatten (jo det finns lite folk där då och då) har också undrat.

DAP: Defensive Armed Penetrator eller Direct Action Penetrator

En DAP är en (oftast) MH 60L Blackhawk som modifierats för att kunna överleva i en stridande miljö. Med detta menas oftast inte anfall, utan snarare att med överlägsen eldkraft skjuta sig ut ur en situation. Beväpningen är inte konstant men dessa varianter är vanligast:

Variant 1:

2st M 134 Minigun
2st 30mm  M230 Akan
1st 0.50 Heavy mg

Variant 2:
2st M 134 Minigun
4-8 Hellfire pv/allmålrobot

Variant 3:

2st M 134 Minigun
2st Extratankar
1st 0.50 Heavy Mg.

Bilder på vapenaternativ:

30mm akan + M134. Akan fixerad framåt. M134 är rörlig, men fixeras framåt då skytten gör annat. Detta leder til en "rätt" kraftig eldkraft framåt.

0.50 HMG. Denna flyttas till den sida som den behövs på. Dräneringsrören är till för tomhylsor, så de kommer bort från hkpns rörliga delar.

Övrigt: DAPen led från början av lite klena motorer, men dett är nu åtgärdat över större delen av flottan.Finns ingen direkt standard över maskinerna dock, de kallas därför för "Velcro hawks" (velcro=kardborre) för att det sätts dir och tas bort en mängd utrustningar. Maskinen är dok den mest kompetenta natt maskinen jag träffat på efter Pave Low (HH 53). Har över 100 flygtimmar på denna maskin och den har aldrig krånglat nåt speciellt. Besättningarna älskar den och tro mig det gör LRRP/Ranger och alla andra inom SOCOM också. Just DAPen är begränsad till max 6 man+crew pga vapen, så den sätter oftast in just 6 manna team.

Maskinen har en kill list på över 800 fordon/installationer, utan förlust.

De förluster som förekommit har varit powerstalls vid markeffekt där motorerna inte orkat med. Att landa den utan motoreffekt (autorotation) skall också vara mycket mindre roligt.
Calle no1
LRRP: Hur mycket ammunition till det olika vapensystemen medbringas? Sköts en del av vapnen av gruppen som "flyger med"? Jag tänker på M134 framförallt.

Intressant info förövrigt!
LRRP
Ammunitionen till 30mm är ganska begränsad.

Am till M134: Tja, mycket var det.

Finns tilldelade skyttar till M134orna. Till 0.50 var det lite blandat, dock oftast utbildad SOAR skytt. det är MYCKET komplicerat att få punktverkan med ett vapen från en hkp därför försöker man ha utbildade och dedikerade M134/0.50 skyttar.

Vi hjälpte väl till nån gång med våra M4/"ksp 90"...men det kändes mest löjligt.
HvPrsk
LRRP:
Vad upplevde du som svårst med att få träff med eldhandvapen när du sköt från HKP?

Antar att det är en ovan kännsla att behöva kopencera för skjutvinkel samtidigt som den egena farten.
Skuggan
Ahhh... jag blir snart religiös... Nej fan det är jag redan, Murphyismen biggrin.gif

varför köper inte sverige in några sådana. vad kan de kosta 1? 10? 20? 70 milioner kr st?
jag vill ha en på gräsmattan här hemma.
LRRP
HVp: Då en hkp sällan flyger raktfram utan roterar runt ALLA axlarna är det ofta omöjligt att få punktträffar. Har i skarpa lägen enbart lagt ner nedhållande eld (2st gubbar på varje sida understödjer M134 skyttarna) mot ett specifikt område, tex skogslinjen på en het LZ.

På övning mot punktmål så lärde vi oss att utnyttja hkpns rörelseriktning. Alltså du siktar in dig i höjd och skjuter burst/auto mot en punkt som om hkpn fortsätter framåt kommer att driva in kulorna mot punktmålet. Detta fungerar bra om hkpn ej svänger.

Vid hovring/rotation är det lättare, men då SOAR har som princip att ALDRIG hovra så får man aldrig den chansen.
Doggydriver
Jag har en våt dröm som dock än såå länge verkar omöjlig, om att få se HKP15 i DAP-utförande..... (':p')
LRRP
Som nämns i Del 2 i min dagbok är 70mm FFAR ännu ett vapenalternativ till DAP. Dessa kan fästas på en extra förlängning av vapenvingen, alltså utan att ta bort 30mm kanonen.

Bild på 19 rakettub, det andra alternativet är en tub med 7 raketer.

FFAR=Folding Fin Artillery Rocket. Går ofta under namnet Hydra.
Fu Frippe
För en hkpgalning som mig är detta redan porren!!! biggrin.gif *dregla*

Vill VERKLIGEN ha en sådan här!!! ;)
LRRP
Har ett mycket starkt förhållande till DAPen och dess besättning. Dessa maskiner vände aldrig, var man än ropade på hjälp så kom de. Har som jag nämnt på chatten sett en DAP skjuta/spränga sig fram där en Apache tidigare hade vänt. Detta kan delvis bero på relationen mellan 160 SOAR och Ranger folket, som är  MYCKET stark, är den ene i problem kommer den andre.

160 SOAR Nightstalkers motto säger allt:

"Nightstalkers don´t quit!"

Detta har bevisats i Desert Storm,Panama,Kosovo,Afghanistan

De är enligt mig sanna hjältar mer än något annat förband, då de hela tiden jobbar för att få ut sina kollgegor på marken. Var de än dyker upp vet de att de kommer att bli en magnet för fiendens eld. Då jag en gång sa detta till en SOAR pilot fick jag svaret:

"Well, then they can´t really shoot at you at the same time, can they Lurpie?"

Som sagt, mina hjältar

Hälsa på dem:

http://www.nightstalkers.com/
LRRP
Niffe: Det här är tråden om DAP...........den hjälper nog till  :rolleyes:
Nifelhel
Tack!! Glömde av att man kunde söka efter ämnet :0 :shaun *tar på mig dumstruten och ställer mig hörnet å skäms lite* ;)
Lt. payne
Man bugar och tackar för de fina bilderna!

Men,du nämnde att maskinen har en kill list på 800 utan förluster?

Är de två Hkp:na i Mogadishu inte i den statistiken och i såfall varför?
LRRP
DAP fanns inte som renodlad maskin 93. Det var "vanliga" Mh 60 från SOAR  som användes då, beväpnade med Miniguns. Eldunderstöd fick de sköta själva eller med Little Birds.

Man kan delvis säga att DAP är ett resultat av Mogadishu.
achilleos
QUOTE (The_shadow @ Juni 15 2002,22:12)
varför köper inte sverige in några sådana. vad kan de kosta 1? 10? 20? 70 milioner kr st?

Tja, varför köper vi inte MLRS, bandhaubitsar, attackhelikoptrar, svävare, hangarfartyg, osv...???

För att vi inte har råd... Sen kan man ju diskutera nyttan med en sådan här "DAP" eftersom vi i Sverige inte genomför den typen av "combat insertions" (eller vad det nu kan ha för fräckt namn) med små specialförband som jänkarna gör. Och anledningen till DET är ju att vi inte är värdspolis och således inte åker runt i tredje världen och slåss mot talibaner, knarklangare och annat pack. Säga vad man vill om DAP, men mot en modern och väl utrustad fiende med bepansrade fordon så har den ju inte så mycket att säga till om.

Men det är ju därför USA har Cobra och AH-64 också...

Fråga: Hur är det med VMS-system på DAP?
Skuggan
hehe, Achilleos, det var visserligen ett tag sedan jag skrev det inlägget men det var menat som ironi, det hade varit fräckt om lilla sverige kunde skaffa ett gäng såna däringa maskiner, det var aldrig menat som en seriös fråga...
LRRP
Det jag kan komma på på rak arm är: AN/ALQ-211 (op testing just nu)

Sedan är det en hel del annat, som jag inte har koll på.
achilleos
Känner inte till det systemet i detalj, men det innehåller väl inga dispensers (chaff och flare)? Med tanke på att Tjetjenerna verkar ha fått tag på ett gäng SA-7 så borde ju i alla fall flares vara ett "måste" på DAP tycker man.

Om inte annat så vill nog ryska Mi 8/26 piloter att det snarast införs på deras maskiner...
LRRP
Jo dispensers för både chaff och flares har jag sett...även omladdningskasetter för dessa inne i lastutrymmet.

Achilleos: Finns det några allmänna beskrivningspärmar för tex Hkp 9/10 osv som det finns för Viggen. för Viggen heter de tex SFI FPL JA37 (4 pärmar). Dessa är öppna för allmänheten att låna. Har ett behov om att lära mig lite om teknik i och runt hkp.
Informatör

Denna kärran känns mer verklighetsbaserad och fältmässig, har även högre häftighetsfaktor i mina ögon, och det verkar betyda mycket avsett DAP:en. Att den sen säkert inte kostar mer än 2 sekunders ammo till DAP:en (vad kostar en ny rysk hkp tro?) gör inte saken sämre.

"The Mi-17 Helicopter can be configured to provide significant firepower capability. When equipped with the armament pylons, the Mi-17 can carry a wide range of guns, guided and unguided missiles, and a variety of bombs up to 500 kg. Machine-guns are situated in flexible mounts in the cockpit and at the rear door. Cabin windows are equipped with eight gun-pivot units to enable troopers to fire from the helicopter during flight. The armament pylons can carry four containers with twin 23 mm gun, grenade launcher, and mine dispenser. The rocket launchers consist of four units, each equipped with twenty 80 mm unguided rockets. The firing results are registered by photo control device. Armour protection from small arms fire is provided for the cockpit, the pilots’ seats, the gunners’ floor, the hydraulic unit. The main gearbox and engine integrated electronic counter measure systems (ECM) comprise flare dispensers, omni-directional infrared jammer and engine exhaust suppressers. In addition to the existing features of the Mi-17, a high level of safety on the battlefield is also ensured by the dual hydraulic system; self-sealing fuel tanks; polyurethane foam filled fuel tanks."

http://www.kazanhelicopters.com

114-1027905316
QUOTE (Informatör @ Nov. 11 2002,09:35)
Denna kärran känns mer verklighetsbaserad och fältmässig, har även högre häftighetsfaktor i mina ögon

Tycker du ? ? ?
Jag personligen tycker att det är ljusår
mellan en "upphottad" Mi-8 Hip
och DAP:en......
Känns som att jämföra en Trabant med en BMW..
Det är väl Mi-8:an som Finnarna har va? ?
smile.gif
ARN
QUOTE (rille116 @ Nov. 11 2002,12:07)
Känns som att jämföra en Trabant med en BMW..

Med tanke på försvarets ekonomiska situation, är "trabant" antagligen det troliga, oavsett om det gäller strumpor eller hårfönar... ???
114-1027905316
Joo ....Bättre att "spara" då istället för att köpa
östöverskott som bara är toktvå i allt....
Men att JÄMFÖRA DAP:en med en trimmad ryssmygga? ?
Njaa....tror inte det
Det finns iofs väldigt Hkp-kunniga personer på forumet.
Jag låter nog dom avgöra om det finns ngn likhet
mellan Dap:en och Mi-8:an.
ARN
Håller med, bättre att "panga" med det vi har, än att köpa b-varianten av de "coola" leksakerna
73-1030022792
:cool: Någon som vet vad det är för förmånsvärde på en DAP som tjänste hkp…  :inlove
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.