Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PATGB 203
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3
Tompa
Nån som vet nåt om tjänster på denna vagn? även vilka förband som utnyttjar dem? självklart utlandsstyrkan men vilka fler?
The Swede
PaTgb203 är främst avsedd för utlandsstyrkan.
Den används på försök av Livgardet för bl.a. stadsskytte.
De befattningar som finns är:
Förare
Skytt
Vagnchef
Dessutom har man en pansarskyttegrupp i bakskåpet.

The Swede
76-1020256557
Tja Tompa, rätt populär vagn framförallt för utlandstjänst, används av nedanstånde länder i alla modeller:

"In service with Finland (500 plus), Ireland (2), Norway (80), Sweden (31 plus, 104 on order) and Netherlands 92 (72 Army and 20 Marines)."

Tha Swede eller nån annan som kan ta FMV i försvar. Hur kommer det sig att det inte duger med ett sånt här torn med en hederlig 12.7:a. Jag tänker väl främst på att Pbv 302 tornet dem slänger på PaTgb203 tar bort utrymme för personal eller plats för extrautrustning. Enligt

http://www.mss.mil.se/index.php?c=news&id=5486

så tycker jag det närmast framgår som om Pbv 302-tornet är nån budgetlösning snarare än nåt annat.

"Tornets placering, en bit bakom centrum på bilen innebär en begränsning vid korta skjutavstånd, till exempel vid en sammanstöt/självförsvar. Akan kan inte verka 55m framför bilen om inte föraren vrider upp bilen mot angriparen.
Placeringen av tornet har inneburit en del problem bland annat att det är problem att genomföra batterivård. Tornet sitter i vägen vilket innebär stora problem att lyfta ut och rengöra batterierna. Vill det sig illa och bilen välter och skytten har tornet riktat mot klockan tre kan det ta tid för skytten att nödutrymma. Framför allt behöver han hjälp med att skruva bort ett galler så att han kan utrymma bakåt. Frågan är om det finns tid för detta vid en kärv situation."
The Swede
Dom problemen har du oavsett vilken vapenhuv du sätter dit.
Anledningen till att man valde vapenhuvar från Pbv302 var väl att man har en massa över nu när Pbv302 börjar fasas ut.

Personligen skulle jag hellre sitta med en 20mm i en ordentlig vapenhuv än med en 12,7 i nån halvöppen plåtvariant.

The Swede
76-1020256557
Men å andra sidan är varken Norges 12.7 torn på deras XA-186

eller bilden på UN-vagnen ovan speciellt halvöppna. Den norska vagnen kan tydligen skjuta HE från sina rökkastare också. Säkert mysigt om Sergei, Ivan o Vladimir dyker upp framför ett hörn mindre än 55 meter framför vagnen o pansarskyttegruppen sitter o jäser inne i vagnen
The Swede
Den norska varianten är inte halvöppen det håller jag med om men den som sitter på den finska FN-vagnen är halvöppen och tillverkad av ganska tunn plåt.
Men vad är mer ekonomiskt?
Att använda befintliga vapenhuvar eller att köpa nytillverkade?

The Swede
Tompa
tänkte bara säg tack för infon Swede!!!

Tänkte även passa på att fråga dej som är kunnig på området vad skillnaden mellan Ptgb:n och SISU:n är???
The Swede
Patgb (Pansarterrängbil)203 är en nyare variant av den gamla SISUn XA180.
Den har bl.a. tjockare pansar och annorlunda bakdörrar.
Inredningen är annorlunda med bättre stolar för skyttesoldaterna.
Den har inga propellrar som den gamla vagnen då den inte är amfibisk.
Tyvärr har jag inte kommit åt att klänga runt på någon 203:a ännu så mina kunskaper är knapphändiga.
Här kommer några länkar med info:
http://www.atk.mil.se/index.php?c=news&id=4345
http://www.armen.mil.se/index.php?c=news&id=4343
http://www2.mil.se/index.php?c=news&id=4333
http://www.armen.mil.se/index.php?c=news&id=4310
http://www.mss.mil.se/index.php?c=news&id=5486
Tompa
Än en gång tack Swede för ditt stora kunnande!
76-1020256557
Swedes länkar var ju egentligen allt som behövdes. Men ska vi frångå den officiella propagandan en smula så kan man ju alltid kolla på hur vagnen i sig kom till, hur var varför o vilka modeller i övrigt det finns. Då är denna sidan rätt bra

http://members.surfeu.fi/stefan.allen/

En bild säger 1000 ord. Detta var den ursprungliga meningen med XA-180 serien, helt enkelt som en splitterskyddad terrängbil för jägarbrigaderna där soldaterna hade högre skydd än med en vanlig tgb. De hade inte ens beväpning ursprungligen. Konstruktionsmässigt har de också ändrats massor, ursprungligen så var det rent reservdelsmässigt i händelse av ofred tänkt att man skulle kunna plocka rätt mycket från SISU:s lastbilsserie (mäkta populär i Finland).
Tompa
Någon som har tjänsgjort på någon av dessa vagnar t.ex nere på balkan som vill berätta sin version????
76-1020256557
o så bara ett kort tillägg

Från ingen beväpning alls till minst 12.7 mm tksp på samtliga vagnar. Tyngst beväpnad är nog XA-203 AMOS med sina dubbla 120 mm grk. Denna är dock i hälarna med 4 x TOW

Tompa
Den där är inte o leka med!
The Swede
QUOTE (Tompa @ Maj 12 2002,01:21)
Någon som har tjänsgjort på någon av dessa vagnar t.ex nere på balkan som vill berätta sin version????

Jag har skumpat runt en hel del i SISU både i Libanon och i Bosnien. (XA180)
Det är en bra vagn som lämpar sig väl för fredsbevarande/fredsframtvingande missioner.
De vagnar vi hade i Libanon hade en väldigt liten HMG-krans så man hade handtagen till 12,7:an i magen när man stog som skytt.
Den hade heller inget pansarskydd för skytten.
De vagnar som rullade i Bosnien och numera i Kosovo har en bättre HMG-krans samt ett öppet "torn"
Bakskåpet är ganska rymligt men takhöjden är väldigt låg.
Är man som jag 195cm lång kan man inte sitta rakryggad utan måste sitta framåtböjd.
Den har ett väldigt gott skydd mot stridsvagnsminor och SISUn är nog ett av dom fordon jag helst skulle vilja sitta i om man går på en mina.

The Swede
70-1020649961
Det finns två Ptgb 203 på I20 (Nerlaggda NB20). Tror vakten använder dom...
Tompa
Varför har vakten Ptgb 203???
Sudden
Nej, nej....fungerade ju inte alls.

Varsågod, lite hjälp på traven biggrin.gif

The Swede
BLÅGUL
76-1020256557

"Ericsson Giraffe Mk.IV target acquisition radar system" på SISU XA-181. Hör ihop med ovanstående lvrobotsystem XA-181 Crotale NG (New Generation). Giraffen måste ha en jävla räckvidd eftersom Crotalevagnens egen radar når 20 km.

Giraffvagnen kan även kopplas ihop med ZU-23-2 luftvärnskanonen som moderniserats i Finland (23 mm x 2). "By using the interface for Target Designation System, a battery of 1-4 guns can be pointed to the threat direction. The Target Designation System can be connected to a radar based Early Warning System."

Jag undrar nu varför Sverige inte köpte ovanstående system (på XA-203) istället för Piranha III med i stort sett samma radar. Man ville väl försvåra reservdelslogistiken ännu mer i händelse av krig?

Haegg
Som gammal 12.7-skytt och vagnschef på den gamla SISUn har jag en del erfarenheter från den vagnen.

I början på den svenska missionen i Bosnien fanns inget skydd för skytten utöver själva vagnen. 12.7:an satt monterad i en enkel krans. Det var en något uppfriskande upplevelse att åka in i "håriga" områden med hela överkroppen utanför vagnen. Att ingen träffade dessa fetemål som vi skyttar utgjorde får väl tillskrivas en god kontakt med de högre makterna. Efter ett tag så fick vi baljor, eller "öppna torn som Swede skrev, som i och för sig var både låga och öppna med de minskade målytan i alla fall. Det de inte påverkade nämvärt var köldfaktorn. Det är nästan sjukt hur kallt det var att stå som skytt vintertid på t.ex. längre konvojer. Ofta med regn i dalarna och åtskilliga minusgrader i bergspassen.

En fördel med våra Bosnienvagnar var att de var rätt rena innuti. Det gjorde att vi själva kunde avgöra var fästen för diverse utrustning och annat skulle placeras. Det gjorde att min plutons vagnar blev optimerade för våra uppgifter och för hur vi ville ha det.

12.7-skytt I Bosnien

SISU fryser

Trasig SISU i Bosnien
Unicorn
Har du hämtat dig från "Lilla Maria", Häggo?

Dina bilder funkar för övrigt inte...
Buddha
Tänkte visa några bilder på hur libanon vagnarna men får bara scriptfel så jag lägger in sökvägen till de intresserade

Vagn

Vapenstation

The Swede, kolla in övriga bilder på nästa sökvägen, tror nån av dem är den bilden jag lovade för nåt år sedan.
http://w1.455.telia.com/~u45516887/pics/
/Ken

Tog mig friheten att fixa dina bildlänkar.

The Swede
BLÅGUL
Haegg
Men va faan. De funkade igår det såg jag själv. Någon som vet vad det kan vara för fel som är trasigt.

Buddha

Jo då jag är vid liv. Själv då?
76-1020256557
Vilken skönhet.

Inget man vill stå upp o åka in i farligt område dock. Kp-bilarna hade ju en vattenkyld 8 mm x 2 ksp på taket där man exponerade ännu mer.

Sett bilder när svenska FN-soldater exponerar sig groofvt o brassar på mot gerillan. Där snackar vi fet målyta om nån skjuter tillbaka.
70-1020649961
Mmmm Kollar på bildern ovan och fantiserar lite... Måste ha varit lite mer känsla att skjuta HMGn innan den monterades i vaggan... Hörde av en kurskamrat på en FBU kurs att det var bra drag i 8mm x 2 Lv sprutan...
The Swede
Fu Fjellman.
Jodå det var ett jävla drag att skjuta HMG utan rekyldämpare.
Hela vagnen riste biggrin.gif

The Swede
70-1020649961
Svårt less man blir... alla soldater borde få provskjuta alla vapen smile.gif
70-1020649961
Fick ett nytt tips från ett Bef. som jag känner på I20.

Han trodde att dom två Ptgb203 som finns där var till för Skyddsskolan. Dom håller ju på med bl.a IRV skydd, Multispektral vatten dimma och NBC skydd... så jag tror nog det är så det ligger till... och inte att vakten använder dom..

//Fu Fjellman
The Swede
Fu Fjellman.
Är du säker på att det är Patgb203 som finns där uppe så det inte är den äldre Patgb XA180?

Iofs, om det är Skyddsskolan som har dom kanske det är möjligt.

Bilder? frågas kom.

The Swede
70-1020649961
Har inga bilder (Får ju inte fota där ju.. :P)... men du kan nog få svar om du svarar på hur man ser skillnaden på dom två...

//Fu Fjellman
The Swede
De Libanonbilder som Buddha lagt in ovan är den gamla XA 180.
Patgb203 har ett Pbv302 torn samt tilläggspansar.

The Swede
70-1020649961
Tror nog att det är en Ptgb203... Har för mig att det inte var så där lite pansar runt sprutan på dom som stod där.

//Fu Fjellman
76-1020256557

Hittade den här bilden på bildsidan vars adress finns ovan. Hm, gallret är väl till som ett skydd mot RPG-7 skulle jag tro?

Nån som vet om galler fortfarande används idag nånstans i världen eller om det är "omodernt". Inte ofta man ser såna iaf, britterna hade iaf galler på sina patrullfordon på Nordirland.

Fu Fjellman: Hur man ser skillnad på de olika SISU/Patria-modellerna, från XA-180 till XA-203, kolla denna sidan

http://members.surfeu.fi/stefan.allen/XA-180.html

På tal om torn där man exponerar otäckt mycket. De finska vagnarna har en rysk NSV 12,7 på norsk ring, o likadant(?) sikte som de svenska tksp. Skytten lever lite farligt.

Unicorn
Lonely Dwarf: LV-kransen på bilden längst ned är densamma som satt på vagnarna under BA01:s första månader i Bosnien. Detta omnämndes av Haegg i ett tidigare inlägg.

Intressant upplevelse för HMG-skytten kan förtäljas. Mången HMG-skytt under BA01:s första insatser i Vares intygar att kulor passerande under armar, mellan fingrar, över axlar och huvuden får en att få perspektiv på ens dödlighet...

Herr Chefen, överste Henricsson, lär dock ha satt tämligen god fart på Swedint att skeppa ned de "optimistjollar" i pansarplåt som damp ned i Tuzla i november-december 1993 för montering på XA-180. Viljan att bistå med skydd för personalen brukar annars vara ett flerårsprojekt. Nu gick det ju på nästan bara ett halvår...
The Swede
Hittade lite mer info om Patgb203A på FMVs hemsida.
http://www.fmv.se/index.asp?K=005024&L=SE

Dessutom läste jag i Metro idag att försvaret har köpt in ytterligare 63 vagnar.

The Swede
Buddha
Japp, för leverans 2003-2004

http://defence-data.com/current/page14658.htm
/Ken
76-1020256557
Saxat från www.patria.fi

"Swedish Defence Materiel Administration (FMV) has exercised a contract option by awarding Patria an additional EUR 39 million order to deliver 63 Patria XA-200 6x6 series armoured wheeled vehicles to the Swedish Armed Forces. The vehicles will be delivered during 2003 and 2004. More than half of the originally 104 vehicles ordered in July 2000 has been completed to this date."

Idag är nog 99% av officerskåren och alla försvarsintresserade tagna på sängen. Hur går dessa beslut till egentligen? Ett par grabbar på FMV sitter och fikar tillsammans och "ja vafan, vi köper ett par till"? Verkar inte så troligt.

Sverige har haft option på fler vagnar ända sen början, tror man har det på ett tiotal fortfarande. Men var ligger behovet? PaTgb 203 är ju så gott som endast utlandstjänstfordon och räcker inte det man har? Tillsammans med de Strf 90C man har dessutom?
Buddha
För mig är det bara en bepansrad jeep.

Om den skall in i svenska krigsmakten så det enda den kan användas till, är detsamma som vi använde våra gamla jeepar till. Om det är så, tror jag den fungera ypperligt i den rollen.

Man skall inte misstaga den för ett stridsfordon även om vissa versioner fått 20 mm kanon.
/Ken
The Swede
Precis Buddha.

Det står även att läsa på FMV hemsida:

"Utdrag ur inledningen till Försvarsmaktens målsättning:

"Det nya fordonet skall passa in i förband med internationella uppgifter och ingå i en framtida förbandsstruktur. I denna struktur skall fordonet kunna ingå i förband som inte har strid som huvuduppgift, men krav på splitterskydd, t. ex. militärpolisförband och flygvapnets basförband. Under en övergångsperiod avses fordonen nyttjas som substitut i en insatsbataljon."
"Olika funktioner såsom trupptransport, sjuktransport, ledning och reparation bör utnyttja samma grundchassi."
"Fordonet är ett trupptransportfordon och inte ett stridsfordon. Fordonet skall ha ett underhållssystem som medger anpassning till olika uppgifter och förbandsstrukturer."
"Fordonet skall ha ensådan överensstämmelse med tidigare anskaffade XA-180, att de äldre fordonen kan nyttjas under utbildning och som substitut i organisationen"

The Swede
Tompa
Har lite nytagna bilder på 203:an (läs: Idag ) som jag ska försöka få in här så snart som möjligt.

// Tompa  :shaun
The Swede
Jag hittade ungefär 15 st på Ing2.
Gissa om kameran är med nästa vecka biggrin.gif

The Swede
darkstar
RLptgb 2024 Nya fordon
RLptgb 2024 Förarutbildning

Det här verkar vara en intressant version. Kanske något för utlandstyrkan? Någon som har klättrat på den, och som kan berätta lite om fördelar/nackdelar jämfört mot rlbv2068 eller rlpbv3024? Skillnad i utrustning? Vilken roll är det tänkt att den ska spela på S1? AP/APS/APN/APF etc?

Jag har sett bilder på något som antagligen var en prototyp, men nu verkar det vara på G. Någon annanstans än S1?

Saknar nog beväpning. Kommentarer från er som bemannat en pbv2024 i utlandet?

Fler bilder kanske?
PIC
Ja om man läser lite längre ner står det att den ska användas som anslutningspunkt, och det var ju på ledningsplats 1 dvs APF. B)
KP2
Rullar detta utbår som KP på P18!
darkstar
QUOTE (PIC @ Nov 28 2004, 14:35 )
Ja om man läser lite längre ner står det att den ska användas som anslutningspunkt, och det var ju på ledningsplats 1 dvs APF.  B)

Jag skrev på S1, inte på deras pluton så... B)

P18, då verkar den lanseras på bredare front än jag väntat mig.
Elfgren
Vi på GRK P4/kvarn har PTGB 203, rakt igenom. Plutonen består av 5 stycken. 3 pjäsgrupper, 1 rek grupp samt en b-blats.

Edit: B-plats har 202:an.
johanp
Om nån nu vill tjänstgöra på denna vagn undet sin gu så har även MP på Livgardet och Eskort på T2 Patgb203 att glida runt i.
Jelzin
Samt även L1:an som Rasbo Kompani (2:a) utbildar på S1.
simon
Samt, som det ser ut nu, på det lätta skytteförband som P4/LG ska sätta upp i januari 2007.
johanp
såg på i19's hemsida att sjukvårdarna på pbat har fått 203or
106
De flesta nyare fordon i FM verkar sakna mönstermålning, dvs de är enbart mörkgröna.
I Bosnien fanns SISU (XA-180) med mönstermålning men hittills har jag endast sett en mönstermålad Patgb203 (regnr 203725), på MSS/Kvarn. Finns det flera eller är det någon som tagit ett eget initiativ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.