Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PATGB 203
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3
martinator
Strök detta inlägg, letade upp tre blåljustrådar istället.

/martinator.

Edit: har hittat lite blåljustrådar för de som vill fortsätta den diskusionen.
Här är en
Och en till
Ytterligare en
Olga-Belle
Någon på detta forum som kan ordna ett par snygga foton på brunmålade Patgb 203 i Afghanistan?
Erik_G
QUOTE (Olga-Belle @ Mar 17 2007, 18:00 ) *
Någon på detta forum som kan ordna ett par snygga foton på brunmålade Patgb 203 i Afghanistan?

Finns det? Brunmålade svenskflaggade patriapråmar alltså? Det skulle jag också vilja se!

/E
106
QUOTE (Erik_G @ Mar 17 2007, 23:31 ) *
QUOTE (Olga-Belle @ Mar 17 2007, 18:00 ) *

Finns det? Brunmålade svenskflaggade patriapråmar alltså? Det skulle jag också vilja se!

/E

Ett par bilder finns i följande artikel från mil.se:
Svenska soldater eskorterar FN:s säkerhetsråd
Olga-Belle
Jo, jag vet att det finns lite på mil.se, men jag skulle vilja se Patria i helfigur inte bara en lucka. dribble.gif

106
QUOTE (Olga-Belle @ Mar 18 2007, 19:22 ) *
Jo, jag vet att det finns lite på mil.se, men jag skulle vilja se Patria i helfigur inte bara en lucka. dribble.gif

Bättre?

Erik_G
Mye bedre..

Synd bara att de inte varit lite mer avancerade och målat öken-splinter, så som vi spekulerat om i modellbyggetråden biggrin.gif
Då komemr nästa modellnördsfråga.. vad är det för färgnummer?

/E
Ringo
QUOTE (Erik_G @ Mar 18 2007, 23:32 ) *
Mye bedre..

Synd bara att de inte varit lite mer avancerade och målat öken-splinter, så som vi spekulerat om i modellbyggetråden biggrin.gif
Då komemr nästa modellnördsfråga.. vad är det för färgnummer?

/E

Kanske hör hemma i modelltråden men men...

@ Erik_G Varken 180 eller 203 finns väll som modellsatser? Tänker du scratchbygga en eller??
Erik_G
QUOTE (Ringo @ Mar 19 2007, 08:15 ) *
@ Erik_G Varken 180 eller 203 finns väll som modellsatser? Tänker du scratchbygga en eller??

Japp, nån gång, om det inte hinner komma någon byggsats innan..

/E
Olga-Belle
@ 106

Tackar tackar, jag visste väl att det fans någon som satt inne med snygga foton.
Charlie/Foxtrot
QUOTE (Erik_G @ Feb 26 2007, 18:48 ) *
Jag kan bara inte låta bli att komma med en egen liten kommentar till denna tråden

Tänk er att möta en blåljusbestyckad Patria med en hög mast svängandes, som sladdar över vägen i snömodden i runt 100 knyck... biggrin.gif

Kanske inte 100 knyck...

http://img404.imageshack.us/img404/3055/img0189gr2.jpg

Men... Mer hastighet behövs inte...
Vagnen släppte mer eller mindre efter ca 50km/h så i 70 hade man nada grepp... saint.gif
Det går även att göra 180° vissel.gif

Not: Bakre vänster hjulet...

Halkbanan utanför Kumla, hösten -06
Schmutte
Lite OT..

Jag satt och kollade igenom mina bilder på SISU vagnar och undrade vilka färger som har användts på dom?!
Tänkte starta en ny tråd men kollade sista sidan på denna tråd, och tur var det dribble.gif

De färger jag vet som användts är:

(militär) Grön: Sverige samt i US innan öken kom
(beige/brun) Öken: i US
(spräckt) Vit: Vinter i Sveariket
Vit: Uppdrag med/från FN/UN

Vet någon nått mer om när/varför den bruna/beiga började användas?

//Schmmutte
The Swede
Så vitt jag vet har inga SISU varit målade bruna.
SISU (Patgb XA180) användes i Libanon, Makedonien, Bosnien och Kosovo.
I Libanon var dom vita.
I Makedonien var dom vita.
I Bosnien var dom först vita, därefter mörkgröna, med något litet mellanspel där vissa vagnar målades fyrfärgsmönster.
I Kosovo var/ är dom gröna.

Patria (Patgb 203A) har hitills endast används i Liberia och Afghanistan.
I Liberia var dom vita
I Afghanistan är en del gröna och numera en del bruna.

Varför dom är bruna kan du nog räkna ut om du tittar på hur landskapet ser ut.

The Swede pansar2.png
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Apr 19 2007, 13:44 ) *
I Liberia var dom vita

The Swede pansar2.png

Hade inte LG några fyrfärgsmålade patrior (Patgb 203A aka XA 203) också?
vad är det för färgnummer på den bruna?
Den vita, är den titanvit, offwhite eller ivory?

/E
Schmutte
QUOTE (The Swede @ Apr 19 2007, 13:44 ) *
Så vitt jag vet har inga SISU varit målade bruna.
SISU (Patgb XA180) användes i Libanon, Makedonien, Bosnien och Kosovo.
I Libanon var dom vita.
I Makedonien var dom vita.
I Bosnien var dom först vita, därefter mörkgröna, med något litet mellanspel där vissa vagnar målades fyrfärgsmönster.
I Kosovo var/ är dom gröna.

I Liberia var dom vita

The Swede pansar2.png

Tänkte rätt, skrev fel banghead.gif
Så är det när man är sjuk och trött

Associerar till SISU vagnarna i bosnien; använde de M/90 eller nått annat fyrfärgsmönster?

Att tänka ut varför dom är bruna var inte svårt, frågan blev bara lite klurigt formulerad tongue.gif
Menade: när började de använde de bruna/målades om till bruna?

//Schmutte
The Swede
Vad menar du med M/90?
De vagnar som målades i Bosnien målades enligt anvisning mönstermålning.

De vagnar (Patgb 203A) som finns i trefärgsmönster är målade enligt anvisningarna i I-boken.
Vagnarna i Afghanistan målades bruna rätt nyligt, runt årsskiftet?
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Apr 19 2007, 13:58 ) *
De vagnar (Patgb 203A) som finns i trefärgsmönster är målade enligt anvisningarna i I-boken.

Ja, det var ju det jag menade.. du ska inte ta allt jag skriver så bokstavligt.. säger jag fyrfärg om ett modernt fordon menar jag naturligtvis trefärg. biggrin.gif

/E
Schmutte
QUOTE (The Swede @ Apr 19 2007, 13:58 ) *
Vad menar du med M/90?
De vagnar som målades i Bosnien målades enligt anvisning mönstermålning.

med M/90 så menade jag ju självklart det trefärgsmönstret som anges i anvisning mönstermålning..
finns det nått annat snabbt namn?

[bild funkade ej]

Är det denna de använde i bosnien (camot)?

EDiT: Tror dock att det är en finsk patria på bilden
The Swede
Att kalla mönstret som används på våra svenska fordon för m/90 är helt fel.
Det heter inte, och har aldrig hetat, m/90.
Det fanns långt innan fältuniform 90 kom till.
Mönstermålning är korrekt benämning.

Vagnen på din bild är en finsk vagn så nej, det var inte det mönstret som användes i Bosnien.
Återigen, vissa vagnar i Bosnien målades fyrfärg, dvs mörkgrön, ljusgrön, brun och svart.
Den finska vagnen på din bild har endast tre färger. Dock är det finska mönstret snarlikt det svenska.
Rallarn
Angående den bruna färgen så började vagnarna målas sommaren 2006 under FS11.
Målarna från Sverige sa att färgen var samma som användes på de norska stridsfordon 90.

De målades delvis om för att sänka värmen i vagnarna som i min vagn toppade 52 grader i bollhavet.
Pansaret blev så varmt att man var tvungen att heltäckande kläder för att sitta som skytt eftersom man hela tiden kom åt nån del av pansaret och brände sig.
Ommålningen funkade faktiskt och sänkte temperaturen ett par grader, varje grad spelar rätt stor roll.
Det trista med vagnarna (och övriga fordon) i Afghanistan var att luftfuktigheten är så låg att AC aggregaten inte har nått att kondensera och därför inte fungerar alls.

Jag vet inte om man har löst AC problem eller de andra värmerelaterade problemen som finns i vagnarna. Hoppas att det är löst om det blir SU01...
Stella-Polaris
På en av bilderna här i tråden syns en 203:a med wire cutter (eller vad det nu kallas på Svenska.)

Vanligtvis användes denna till att skydda folk som står upp. Men:

I 203:an har man ju god sikt frammåt och luckorna, för skyttet, är så vitt jag vet placerade bakom tornet. Vid färd framåt torde det inte vara så vanligt att någon sticker upphuvudet framför tornet. Skulle nu tornet i sig inte ge tillräckligt med skydd för skyttarna?

Kan det inte vara en risk med wire cuttern om man skjuter med spränggranater?? Detta med avseende på ev öppna luckor och besättning samt stående i bollhavet. Eller är det så att spränggranaterna har en viss osäkringstid efter de lämnat eldröret?

1-2 spränggranater som går av när de träffar wirecuttern torde ju inte vara speciellt trevligt.
The Swede
Du har en vagnchef som ibland står uppluckad, även skytten kan sitta med huvudet ovanför kanten på vapenhuven.
I dagsläget använder man så vitt jag vet endast spårljusbrandhalvpansarprojektil och den har ingen bansäkring.
Den gamla spränggranaten hade en bansäkring som osäkrades ungefär en meter framför mynningen.
I fredstid måste man plocka bort vajerskäraren innan man skjuter med kanon, i krig skjuter man bara, förhoppningsvis är vagnchefen nerluckad.

The Swede pansar2.png
Ing
QUOTE (The Swede @ Oct 2 2007, 21:17 ) *
I fredstid måste man plocka bort vajerskäraren innan man skjuter med kanon, i krig skjuter man bara, förhoppningsvis är vagnchefen nerluckad.
Tillägg att man ju faktiskt får tänka till en gång extra, med tanke på elektroniska säkringar, för att skjuta frammåt när vagnchefsluckan är öppen.
Vilket du ju självklart kan förklara bättre själv om någon undrar. rolleyes.gif
The Swede
QUOTE (Ing @ Oct 3 2007, 05:41 ) *
Tillägg att man ju faktiskt får tänka till en gång extra, med tanke på elektroniska säkringar, för att skjuta frammåt när vagnchefsluckan är öppen.

Det går ju även att skjuta manuellt genom att osäkra reservavfyringen och trycka ner pedalen.
Ing
QUOTE (The Swede @ Oct 3 2007, 05:42 ) *
QUOTE (Ing @ Oct 3 2007, 05:41 ) *

Det går ju även att skjuta manuellt genom att osäkra reservavfyringen och trycka ner pedalen.
Men som sagt.. man får tänka till en liten gång extra, SITTER den där vagnchefen med huvudet strax framför mynningen eller ej?
Kan ju bara hoppas. Tjo. smile.gif
ugly
QUOTE (Rallarn @ Oct 2 2007, 19:59 ) *
Angående den bruna färgen så började vagnarna målas sommaren 2006 under FS11.
Målarna från Sverige sa att färgen var samma som användes på de norska stridsfordon 90.

De målades delvis om för att sänka värmen i vagnarna som i min vagn toppade 52 grader i bollhavet.
Pansaret blev så varmt att man var tvungen att heltäckande kläder för att sitta som skytt eftersom man hela tiden kom åt nån del av pansaret och brände sig.
Ommålningen funkade faktiskt och sänkte temperaturen ett par grader, varje grad spelar rätt stor roll.
Det trista med vagnarna (och övriga fordon) i Afghanistan var att luftfuktigheten är så låg att AC aggregaten inte har nått att kondensera och därför inte fungerar alls.

Jag vet inte om man har löst AC problem eller de andra värmerelaterade problemen som finns i vagnarna. Hoppas att det är löst om det blir SU01...

Men visst fungerade AC:n.
Jag mätte dock upp 47 grader på förarplats, och det hade varit betydligt varmare utan ac.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.