Som sagt, så var det inte så långt kvar....
Håll till godo!
-----------------------
7: e september 11:25, Östergötland.Beskedet att fienden för närvarande saknade indirekt understöd tyngre än 12 cm, hade mottagits med glädje och viss lättnad av kompaniets befäl under morgonens kompanimöte. Grehn hade som sista punkt delgivit dem den glädjande informationen som kom direkt från arméledningen, och därmed uppnått önskad verkan. De som deltagit på mötet och oroat sig över hur man skulle kunna klara av ett bataljonsanfall, något som oftast försummades under den fredstida grundutbildningen, hade nu kunnat lämna mötet med en strimma nyfunnet hopp, och ett glädjeämne som de mer än gärna skulle sprida vidare neråt i leden. Uppgiften hade haft samma effekt på Grehn när han nåddes av beskedet under bataljonsorienteringen tidigare under förmiddagen, ett besked som underlättade utförandet av anfallsuppgiften otroligt mycket, från bataljonsnivå, ända ner till den enskilda soldaten.
Förvisso hade han och hans soldater börjat ana att något inte stod rätt till med fiendens artilleri, då det överhuvudtaget inte hade använts under de två tillfällen man mött honom. Särskilt eftersom ryssen var ökänd för att använda sitt ofta ansenliga artilleriunderstöd i tid och otid. En misstanke som nu hade blivit bekräftad som sanning. Hade fienden haft artilleriet på sin sida så hade utgångarna av kompaniets eldöverfall både vid åbädden, och vid dalmynningen, högst sannolikt haft helt andra utgångar. Det var Grehn och övriga i kompaniet väl medvetna om, och många tacksamma tankar riktades till marinens fartyg och personal för tidsfristen de skänkt sina kamrater på land.
Bataljonens förberedelser inför anfallet genom Högbrodalen var genomförda sedan 20 minuter tillbaka, och en tryckt och oroligt förväntansfull stämning sträckte ut sig över förbandet där det låg och väntade i skogsbrynen. Allt som soldaterna nu kunde göra var att vänta och försöka få sig några minuters sömn, innan startsignalen gick. Själv satt Grehn i sin vagn och gick igenom anfallsplanen i huvudet gång på gång. Planen var relativt simpel i sin utformning. Det var tänkt att bataljonen skulle framrycka längs två anfallsaxlar, en nordlig axel, över åker och slättmark, och en sydlig genom Högbrodalen. Grehns kompani skulle leda den södra anfallsaxeln, och han lade därför mest koncentration där. Hans kompani skulle framrycka längst fram, med Stenströms stridsvagnar strax bakom sig. Grehns tanke var att sprida ut sitt kompani så gott det gick, formerat på stridslinje med Östbergs och Husics två stridsvagnsplutoner centralt och med Dalmans och Johanssons båda pansarskytteplutoner på varsin flank.
För att undvika att fienden lätt skulle kunna peka ut hans och Honkalas stridsvagnar, som annars brukade framrycka en bit bakom övriga kompaniet, valde han att låta hans och Honkalas vagn sluta upp med varsin stridsvagnspluton i anfallet. Honkala skulle följa med Östberg, och Grehn med Husic. Det skulle förhoppningsvis göra det svårare för fienden att utskilja kompaniets ledningsvagnar.
Under kompanimötet tidigare under dagen hade han, Dalman och Johansson, kommit överens om att deras plutoners skyttesoldater skulle vara beredda på att strida uppluckat under stora delar av anfallet. Främst för att kunna skydda kompaniets flanker från fientliga pv-vapen som eventuellt grupperats längs dalsidorna, men även för att agera närskydd för pansarskytteplutonerna när de gick in i Krusbo och Högbro. Det sistnämnda var det orosmoment som störde Grehn mest. Pansarförband i bebyggelse kunde råka väldigt illa ut om man inte skötte sina kort rätt. En välövad och förberedd fiende skulle säkert försöka, och lyckas, slå hans vagnar inne i samhället, och det gällde därför att hans förband höll hög fart och utnyttjade överraskningsmomentet till fullo. Förhoppningsvis skulle han på det viset kunna överrumpla fienden så till den grad att de inte skulle hinna reagera med full kraft innan hans kompani var över bron i Högbro, och stod tryggt i sina stridsställningar utanför samhället på andra sidan Högån. Han skulle alltså inte tillåta att kompaniets vagnar fastnade i några utrensningsaktioner inne i samhället, det skulle bataljonens båda renodlade pansarskyttekompanier sköta, så fort hans kompani hade säkrat ett brohuvud på andra sidan ån.
Efter ett tag började Grehns tankekoncentration svikta, och när hans skytt Jensen och laddaren Ström återigen började snacka bilar med föraren Englund, kände han ett plötsligt behov av att komma ifrån allting och få lite frisk luft, om så bara för en liten stund. Han hivade sig upp ur stridvagnens stridsutrymme, och hoppade ner från stridsvagnen, med en mjuk landning på den barrtäckta marken vid sidan av vagnen som följd. Ett femtiotal meter åt höger stod Honkalas vagn, strax jämte ett mosstäckt flyttblock. Grehn kände att han behövde någon att ströprata med och begav sig av mot L2:an och hans ställföreträdande löjtnant. Halvvägs dit uppenbarade sig den resliga finlandssvensken bakom stridsvagnen, som förstrött stod och kliade sig på magen, innan han fick syn på Grehn och hälsade honom välkommen till L2:an med ett trött leende på läpparna.
"Överskott av myror i brallan, Joakim?" Honkala plockade upp ett grästrå, stoppade in det mellan tänderna, och lutade sig med ryggen mot den dieselluktande stridsvagnen.
"Jo, jag börjar få svårt att samla tankarna, kände att det krävdes ett miljö- och sällskapsombyte för en stund. Visserligen är mina vagnskillar ett jävligt trevligt gäng, men jag delar inte riktigt deras passionerade intresse för amerikanska bilar, så det blir lätt lite tråkiga samtal inne i vagnen..." Grehn ryckte lite på axlarna, och markerade med ett litet leende att hans pina kanske skulle tas med en nypa salt.
"Ja, hehe, du berättade om det nån gång förra veckan. Hur stor är chansen att tre killar med samma smala intresse ska krigsplaceras i samma vagn, och till råga på allt, i just din vagn? Du får ursäkta, men jag kan inte låta bli att tycka att det är skitkul!" Ett brett flin prydde Honkalas ansikte, förstärkt av hur hans tänder skarpt avtecknades mot resten av ansiktet som till stor del täcktes av utsmetad mörk maskeringsfärg.
Efter några sekunders lättsam tystnad lade Grehn an en allvarligare ton.
"Vad tror du om allt det här?" Honkala tittade avvaktande på Grehn i några sekunder, och han tyckte det verkade som om Honkala inte riktigt uppfattat frågan. Till sist släppte hans tunghäfta.
"Det går nog bra. Det måste det göra. Annars sitter vi ordentligt i skiten." Honkala var en man som gärna såg allting i svartvitt, och det var något som krigets simpla logik enbart förstärkte. Hans klingande finlandssvenska bidrog också till allvaret i hans ord.
"Jag vet." Grehn suckade tungt. "Att kompaniet kommer klara av det tror jag säkert. Våra befäl och soldater är rätt så varma i kläderna nu. Det jag oroar mig mest för är resten av bataljonen, och då först och främst bataljonsledningen. Lyckas inte de samordna anfallet så kommer vi att gå under innan vi hinner fatta vad det var som hände." Med en lätt snärt med pekfingret mot tummen, slog Grehn symboliskt bort en liten skalbagge från ärmen.
"Jo, jag har också tänkt på det. Kanske alldeles för mycket den senaste tiden. Men det är inget vi egentligen borde bekymmra oss om, det får vi överlåta till nissarna högre upp. Det enda du och jag ska bry oss om är att hålla ihop plutonerna och stridsformationen, rapportera uppåt, delge neråt och hitta värdiga mål åt våra skyttar!" Honkala lät positiv, men hans kroppspråk visade på en annan sinnesstämning.
"Jo, visst är det så..." En talande tystnade lade sig över de båda, som med fundersamma miner, iakttog marken.
"Sa jag förresten att jag brukade följa med min morfar ut till de här skogarna och jaga rådjur när jag var mindre?" Honkala fokuserade blicken på en punkt längre in i skogen.
"Neä... Eller jo, jag har för mig du har nämnt det nån gång på mässen."
"Det var i alla fall här i krokarna jag fick lära mig att hantera ett vapen för första gången. Sicket öde att jag nu ska göra det här som... ja, du vet. Neä, fy, nu låter jag som hämtad ur en sämre dramaserie från TV. Men ändå..." Grehn kunde ana en aning osäkerhet i den annars så självsäkra löjtnanten.
"Och ett sånt öde får vi passa oss för, eller hur?" Han klappade Honkala på överarmen och såg på sin ställföreträdare, som var den som skulle ta över kompaniet om han själv dödades.
"Nähe, nu måste jag nog sticka tillbaka till min vagn innan någon saknar mig på BatL. Ta hand om dig min vän."
"Detsamma. Vi syns sen." Med uppmuntrande blickar till varandra skiljdes de åt en sista gång innan deras förband åter skulle ut i strid, med dem vid rodret. Båda försökte, så gott det gick, skjuta bort tanken på att det kanske var sista gången de träffade sin kollega och kamrat.
Snart var Grehn tillbaka på chefsplatsen i sin stridsvagn, och försökte, så gott det gick, hänga med i besättningens bilsnack. Plötsligt avbröts Englund mitt i en utläggning om sina nyinskaffade fälgar, av Grehn som, med en handrörelse, markerade att han vill ha tystnad i vagnen. Hans besättning kunde höra det avlägsna ljudet av radiosignalering i Grehns telehjälm, och såg med allvarliga blickar på sin vagnchef där han satt och spetsade öronen för att kunna höra vad som sades i lurarna. Ingen av de andra kunde höra vad som meddelades på bataljonsfrekvensen, eftersom ljudet isolerades i Grehns hörlurar, och bara slapp ut som dovt oförståeligt brus. Efter några sekunder ryckte de alla till när Grehn plötsligt öppnade munnen.
"Qvintus Johan, klart slut." Ingen av killarna i vagnen hann fråga sin vagnchef vad som hade sagts, innan han harklade sig och rättade till mikrofonen, för att sekunden senare på nytt tala över nätet.
"Alla Qvintus, alla Qvintus. Från Qvintus Johan. Orientering: Viktor Johan har beslutat att anfalla HÖGBRO. Anfallet påbörjas Klockan: Kalle, Klockan Kalle EGO. Sidoförband Rudolf- och Sigurd Johan i norr, samt Tore Johan som följer bakom oss." Efter en stunds andningspaus fortsatte Grehn mekaniskt.
"Order: Alla Qvintus. Ta KRUSBO, ta därefter Adam 22, därefter beredd ta HÖGBRO. Förbered för strid. Stridslinje, Adam Qvintus riktvagn, alla svarar, kom." Tystnaden inne i vagnen var total. Det enda som hördes var det dämpade ljudet av andra röster på radion, som sipprade ut ur Grehns telehjälm. När ljuden återigen tystnade talade han på nytt.
"Anmäl färdiga för strid, alla svarar, slut kom" Grehn släppte därefter blicken från kartan framför sig, och riktade den åter på sin besättning.
"Samtliga, genomför åtgärder före strid. Alla anmäler klar. Nu bär det snart av killar."