dahl Posted den Aug 16 2004, 13:44
Ni som har bravo två noll av Andy Mcnab. Finns den på svenska? Om den gör det, var köpte ni den? Samma fråga gäller black hawk down av Mark Bowden
Jag lånade en svensk Bravo två noll på biblioteket för en massa år sedan. Kollade på stadsbiblioteket i Lund (på nätet) och enligt dem så finns det två olika ex. Ett från 1994 och ett från 1997.
Ett tips är att utnyttja sitt eget bibliotek och ev fjärrlån om man absolut inte vill köpa boken.
Jag själv hämtade ut Gorazde av Johanne Hildebrandt (Swede föreslog ju den) på biblioteket idag..det kostade mig 5kr..BILLIGT!
QUOTE (BA02 @ Aug 16 2004, 17:31 )
dahl Posted den Aug 16 2004, 13:44
Ni som har bravo två noll av Andy Mcnab. Finns den på svenska? Om den gör det, var köpte ni den? Samma fråga gäller black hawk down av Mark Bowden
Jag lånade en svensk Bravo två noll på biblioteket för en massa år sedan. Kollade på stadsbiblioteket i Lund (på nätet) och enligt dem så finns det två olika ex. Ett från 1994 och ett från 1997.
Ett tips är att utnyttja sitt eget bibliotek och ev fjärrlån om man absolut inte vill köpa boken.
Jag själv hämtade ut Gorazde av Johanne Hildebrandt (Swede föreslog ju den) på biblioteket idag..det kostade mig 5kr..BILLIGT!
Ok. Tack för svaret. Nån som vet nån hemsida, eller butik i sthlm där den kan finnas?
The Swede
Aug 16 2004, 19:10
Gå in i närmaste bokaffär och fråga.
Klart enklast.
Självklart har testat. Fast det var bara hos den lokala bokhandlaren. Jag ska testa hos nån annan ;)
Vinter
Aug 17 2004, 01:24
Testa min favorit bokhandlare
http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...libris.se/shop/Läs C.Q.B av Mike Curtis istället....
Köpte mitt exemplar av bravo två noll på antikvarie för 10kr, det var det inte värt ;)
QUOTE (Vinter @ Aug 17 2004, 02:24 )
Testa min favorit bokhandlare
http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...libris.se/shop/Läs C.Q.B av Mike Curtis istället....
Köpte mitt exemplar av bravo två noll på antikvarie för 10kr, det var det inte värt ;)
Nej tyvär fanns den inte där. Gillade du inte bravo två noll eller var boken i dålig kvalité?
Gomer Pyle
Aug 17 2004, 16:25
Om man som jag, utöver att vara en MÖP, även är en AIP (akademiskt insöad person) så är dessa ett måste:
Om kriget - Clausewitz, Carl von, 1780-1831
(översättning: Hjalmar Mårtenson, förlag/år: Stockholm : Bonnier fakta, 1991)

Tyskt stadardverk om västerlänsk taktik och strategi
Sunzi talar - Cai, Zhizhong
(bearbetad och illustrerad av Tsai Chih Chung ; översättning av Bo Ericson
förlag/år: Furulund : Alhambra, 1996)

kinesisk militär klassiker, här i serieform (typ 70:- i bokhandeln)
Sir Vival
Aug 19 2004, 17:26
Veckans boktips *pling*
För er boende i Malmö så har Hamrelius 50% flyttrea fram till 21/8.
Detta innebär att man kan få en inbunden Elitstyrka SAS av Ken Connor för skapliga 49kr.
Lockwed
Aug 19 2004, 23:12
Sen så måste man ju ha ett ex av ÖB,s kioskvältare, Vägen framåt också.
The Swede
Aug 20 2004, 05:24
Läser just nu "Flykten från Ryssland" av Carl von Roland.
Den handlar om en svensk löjtnant som blir tillfångatagen efter slaget vid Poltava och hans väg hem till Sverige igen.
Boken baseras på von Rolands egna anteckningar men är bearbetad till modernt språk av Tommy Jansson.
Jag har läst ungefär två tredjedelar och det är en mycket läsvärd bok.
ISBN: 91 89394 17 8
The Swede
Addwiley
Aug 20 2004, 08:33
QUOTE (The Swede @ Aug 20 2004, 06:24 )
Den handlar om en svensk löjtnant som blir tillfångatagen efter slaget vid Poltava och hans väg hem till Sverige igen.
Boken baseras på von Rolands egna anteckningar men är bearbetad till modernt språk av Tommy Jansson.
The Swede

Det fanns en version från 1986 på bib här i Östersund, tror du att det innebär att den inte är bearbetad till modernt språk?
The Swede
Aug 20 2004, 11:16
QUOTE (Addwiley @ Aug 20 2004, 09:33 )
QUOTE (The Swede @ Aug 20 2004, 06:24 )
The Swede

Det fanns en version från 1986 på bib här i Östersund, tror du att det innebär att den inte är bearbetad till modernt språk?
Ingen aning, du får väl låna den och kolla.
FhF laddare
Aug 26 2004, 13:31

Förbands Böcker är ju både historia å fakta
Vinter
Aug 26 2004, 23:43
QUOTE (dahl @ Aug 17 2004, 16:44 )
Nej tyvär fanns den inte där. Gillade du inte bravo två noll eller var boken i dålig kvalité?
Vem vill egentligen läsa en bok om en misslykad operation skriven av en mytoman? hehe Andy(och den andre) är ganska impopulär inom SAS eftersom dom säljer ut andra soldaters historier som bestsellers.
Läs C.Q.B av Mike Curtis , finns även en liten notis i boken om när hans SAS grupp fick ett medelande att B20 hamnat i skiten.
LeadHead
Aug 27 2004, 00:10
QUOTE (jake the snake @ Aug 3 2004, 15:28 )
Dessa herrar tog bagdad city på två dygn med en pansarbrigad och hade endast ett fåtal förluster bland vagnarna. De förluster bland personal som uppstod var främst vid enheter som INTE befann sig bakom (aluminium)pansarplåt.
Det var dock mot en motståndare som använde typ medeltida stridsteknik, saknade tyngre pv-vapen (pvrb, etc) och enbart hade ett fåtal omoderna stridsfordon som de förmodligen var dåliga på att hantera.
Min subjektiva bedömning är att ett någorlunda kompetent ingenjörkompani och definitivt en ingenjörbataljon med motsvarande svensk organisation hade kunnat sabotera rätt mycket (ordentligt lagda mineringar försvarade med pvrb, förstöring av väg/bro när förband passerar, etc.).
Ja, man kan nog säga att vill man anfalla en underlägsen motståndare i bebyggelse så går det förmodligen bäst med pansar.
Vill man anfalla en icke underlägsen fiende i bebyggelse så går det förmodligen fortfarande bäst med pansar men det betyder ändå inte att det skulle bli lika lätt som i mer pansarvänlig terräng.
Limpan
Aug 27 2004, 10:39
QUOTE (Victorr @ Jul 28 2004, 00:31 )
kompletering...
Fågelbröstet av Staffan H Westerberg
Kan meddela att boken är mycket svår att få tag på, den har en tendens att försvinna från biblioteken. Hittar ni den, håll i den hårt och tillkalla förstärkning...
Jag kollade runt lite på nätet. Vet inte om sajten är tillförlitlig men ändå...
Fågelbröstet
Limpan
Aug 28 2004, 14:04
QUOTE (BA02 @ Aug 27 2004, 15:08 )
Jag kollade runt lite på nätet. Vet inte om sajten är tillförlitlig men ändå...
Fågelbröstet Av dom tre nätbutiker som listas på sajten hade två stycken boken restad. Vi får se om den tredje, Wttergrens, kan leverera...
Tao Te Ching.
Fem ringars bok.
Utvecklande ledarskap.
Fyra bra böcker
Det finns tre sorters människor:
Dom som kan räkna och dom som inte kan
YxBobo
Aug 29 2004, 15:52
Kodboken av Simon Singh. Mycket intressant bok om hur vi kommit fram till dagens krypteringar och koder. Helt klart läsvärd.
Upprepar också Operation Garbo I, II och III. Mer boktips kommer senare.

YxBobo
Vargas
Aug 29 2004, 16:13
Hmm, det blev en liten beställning på Bokus idag:
Bandit Country av Toby Harnden:To the army, South Armagh is Bandit Country, 200 square miles of the most hostile terrain in Northern Ireland which has claimed the lives of 115 soldiers since 1969. The author has interviewed members of the army, MI5, RUC and IRA to form a picture of the delicate balance of tensions in the area.Bullseyes Don't Shoot Back av Rex Applegate/Michael D. JanichThe Complete Textbook of Point Shooting for Close Quarters CombatFields of Fire av James WebbNåt fictionartat MÖP-porrigt verkade det som.Fighting For Peace av General Sir Michael RoseGeneral Sir Michael Rose was educated at Oxford and the Sorbonne. Now retired from the army, he had one of the most distinguished careers in the service, commanding the 22nd SAS Regiment through the Iranian Embassy siege and the Falklands War. He now lectures on peace-keeping.Kill Or Get Killed av Rex ApplegateRiot Control Techniques, Man Handling and Close Combat for Police and the MilitaryKrav Maga av Imi Sde-OrHow to Defend Yourself Against Armed AssaultThunder Run av David ZucchinoThis is the story of how, with fewer than a thousand men, and facing dug-in Iraqi forces, the Second 'Tusker' Brigade of the Third Infantry Division of the US Army punched a hole through the heart of Baghdad with a high speed charge to Saddam Hussein's Presidential Palace.Det borde räcka ett tag framöver ...
niklassthlm
Aug 30 2004, 07:52
Ngra nya böcker som jag läst o verkligen rekomenderar.
Warrior Elite, The forging of Seal class 228, Dick Couch
The Finishing School: Earning the Navy Seal Trident, Dick Couck
Handlar om att bli/vara en navy seal. Från BUD/S till placering med en SEAL skvadron.
Skrivna av en ex seal plut chef. Mycket läsvärda.
[img]http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://www.bokus.com/book_pics/140/004/1400046955.gif[/img] [img]http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://www.bokus.com/book_pics/140/004/1400046548.gif[/img]
Har även jag beställt böcker från bokus, det blev bla:
Winter in Kandahar[img]http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=362&a=298475&g=0&URL=http://www.bokus.com/book_pics/097/294/0972948007.gif[/img]
niklassthlm
Aug 30 2004, 08:04
QUOTE (Vargas @ Aug 29 2004, 17:13 )
Fields of Fire av James Webb
Nåt fictionartat MÖP-porrigt verkade det som.
Thunder Run av David Zucchino
This is the story of how, with fewer than a thousand men, and facing dug-in Iraqi forces, the Second 'Tusker' Brigade of the Third Infantry Division of the US Army punched a hole through the heart of Baghdad with a high speed charge to Saddam Hussein's Presidential Palace.
Har läst dessa. Fields of fire är riktigt bra. Rekomenderar även Lost soldier av samma författare.
Sitter just nu och plöjet "The Art of War"
Min egen bibel: SoldF Soldaten i fält
Och Påtaglig Fara - Tom Clancy
Eller om ni gillar gamla historiska slagoch intriger så är Olof Svedelid en toppenförfattare på sådant.
Han harbland annat skrivit:
Skjut Kungen! som handlar om mordet på Gustav III
Jag har läst ett parstycken i högstadietmen minns tyvärinte så många titlar, men jag råder erom ni gillar sånt, de är toppen.
kronvrak
Sep 6 2004, 07:17
QUOTE (Limpan @ Aug 27 2004, 11:39 )
QUOTE (Victorr @ Jul 28 2004, 00:31 )
kompletering...
Fågelbröstet av Staffan H Westerberg
Kan meddela att boken är mycket svår att få tag på, den har en tendens att försvinna från biblioteken. Hittar ni den, håll i den hårt och tillkalla förstärkning...
Eftersom det var bibliotekets bok så kunde jag inte hålla fast den, jag hittade den alltså och det var inte någon kö på den.
A2Keltainen
Sep 7 2004, 12:21
Jag läste nyligen klart;
Zen and the Way of the Sword
Winston L King
Oxford University Press
1993
ISBN: 0195068106
och rekommenderar den varmt. Bokens röda tråd är hur och varför samurajerna använde sig av zenbuddismen som ett psykologiskt verktyg för att maximera sin förmåga i strid. Förutom detta så innehåller boken även en hel del allmänt diskuterande kring samurajernas och dåtidens japanska etik, moral, filosofi, religion och politik. Boken tar även upp det japanska militära agerandet under VK2 och diskuterar i synnerhet då begrepp som kamikazeattacker, banzaiattacker, kamp in i döden och behandlandet av krigsfångar. Boken torde vara av intresse för alla som som har ett intresse för den mentala delen av strid/krig och/eller som har ett intresse för dagens och dåtidens japanska samhälle. Det finns ett stort antal historiska exempel i boken, vilka väsentligt bidrar till bokens underhållningsvärde, då de erbjuder en så otroligt stark kontrast till dagens svenska samhälle. Ett exempel:
"To advice one's lord, particularly to recommend a different course of action from the present one, was tricky, especially if one was low on the scale. To set one's own (retainer's) judgement directly against the lord's would never do; it would confirm the lord in his present unwise course of action. Any advice should be given offhandedly as though
nonadvice. If the retainer is too low on the scale to approach the lord directly, let him talk to others higher in the samurai scale.
If a loyal retainer sees his lord following the perverted advice of an evil, toadying confidant and nothing can be done to dissuade him, then he can relate evertything to other principal retainers and himself slay the evil counselor directly, standing ready to take the consequences. Nitobi suggests that such a course of action was, indeed, almost the
pro forma samurai standard, perhaps climaxing in suicide:
When a subject differed from his master, the loyal path for him to pursue was to use every available means to persuade him of his error, as Kent did to King Lear. Failing in this, let the master deal with him as he wills. In cases of this kind, it was quite the usual course for the samurai to make last appeal to the intelligence and conscience of his lord by demonstrating the sincerity of his words with the shedding of his own blood [by seppuku]."
"There was another very significant use of seppuku: as a means of protest. We have already heard Nitobe proclaiming it as a bushido obligation for the retainer to make a last appeal to his lord's "conscience and intelligence" by his own purely voluntary seppuku to persuade the lord of the wrongness of his present policies. An actual case was the seppuku of a district shogunal administrator under the early Tokugawa regime.
Suzuki Shigenari (younger brother of Suzuki Shosan, samuraj-become-monk) took a leading part in the shogunal destruction of the "Christian" revolt in 1637-1638 in Shimabara (Kyushu) and after the conclusion of the battle was appointed administrator of the district. He soon realized that the revolt had been as much sparked and fueled by the confiscatory taxes levied on the peasants as by their Christian beliefs. He petitioned unsuccessfully for their reduction. When a second petition was likewise rejected, he left his post. Now in official disfavor and in the hope that his suicide would produce a change in policy, he returned to his residence in Edo (Tokyo), and committed seppuku in protest. This level of protest produced the result that Shigenari had sought in his two petitions - the abatement of the tax rate. Ironically, his adopted son was appointed to succeed him as aministrator of the district, and the grateful inhabitants of the area had both son and father enshrined as deities in the local Suzuki family shrine."
Av någon anledning så har jag
vissa svårigheter att framför mig se hur en lokal svensk politiker i dag skulle begå rituellt självmord för att visa allvaret i sina protester mot hur svensk skattelagstiftning slår mot hans "undersåtar".
ok, mina solklara boktips:
Treblinka av Jean-Francois Steiner ISBN 91-0-057808-8
Operation Eichmann av Zvi A Haroni och Wilhelm Dietl ISBN 0-304-35201-2 (Eng.)
Farfar var rasbiolog av Eva Dahlgren (nej inte den Eva..) ISBN 91-46-20366-4
Där järnkorsen växer av Bosse Schön ISBN 91-7643-833-3 (mycket bra!)
Svenskarna som stred för Hitler av Bosse Schön ISBN 91-7643-681-0 (mycket bra!)
Martin Ekström -orädd frivillig i fem krig av Sivert Wester ISBN 91-852666-35-3
Såsom en brinnande eld av Torkel Ivarsson ISBN 91-631-4541-3 (Bra!)
Medborgare i vapen av Lars Ericsson ISBN 91-88930-72-6 (om svensk värnplikt)
The balkan wars av Andre Gerolymatos ISBN 0-465-02731-8 (Eng.)
På hemliga uppdrag av Otto Skorzeny (nassen som fritog Mussolini, samlarbok, svår att finna)
Lekplatsen - Thomas Sanders
hyfsat ny bok om jag förstod det rätt, och om något som dom flesta inte känner till har ens ägt rum (till skillnad från alla bertil tvåa nolla, black hack down och alla wwii).
Har försökt kolla upp om det stämmer som står i boken men hittade endast en pdf fil med en tysk artikel om saken som jag inte förstod så mycke av.
Iallafall handlar om en "elitstyrka" (vill inte använda elit men då styrkan enligt thomas sanders kallas för elit kommando ost så).
Iallafall runt 10 man i tyska armén plockas in för skapa en liten enhet för användas på andra sidan muren i östtyskland under kalla kriget. Läste väl hela på 2-3 dagar, grymt spännande men samtidigt även en "riktig" bok, dvs det står om hans relation till sin flickvän med mera, inte bara ren "pang, pang" om man säger så.
Rekommendera starkt, vill dock inte avslöja för mycke.
men någon som kan bekräfta eller vet någon sida som tar upp om hur "sann" den är?
LeadHead
Sep 7 2004, 22:06
Jag har bara läst vissa delar av den men en del saker låter då lite väl stora för att de skulle ha resulterar i mindre än ett tredje världskrig...
Rune Frunkh
Sep 8 2004, 07:43
Jag saknar den eminenta Slaget om Gävle [Thol Andersson], där en rysk invasionsstyrka får stryk av Hemvärnet, beväpnad med bl.a. pilbågar (?). Operation Bottenkap [Anders Leopold Elmqvist] är också en gammal klassiker, där bottenvåningen på Stockholms slott byggs om till tortyrkammare.
En kul parodi på SAS är annars Who Cares Who Wins av Andy McGrabb.
För den seriösa MÖP:en är annars det mesta av Peter Englund att rekomendera.
Pilsner
Sep 8 2004, 09:57
Konstigt att inte Svart Krabba av Jerker Virdborg nämts tidigare.
Boken behandlar ett framtida krig i nat som liknar sverige.
Helt lysande faktiskt.
"Generation kill"Journalisten Evan Wright följde med 1. Recon Btn, USMC på deras väg mot Baghdad. Välskriven, personlig och enligt min mening tämligen objektiv rapportering.
Kan någon berätta emrom "Slaget om Gävle"?
Vad är det för påhitt? ;)
Några böcker som inte är Fiction...
Flyg WW2.****
The blond knight of Germany - biografi av Toliver och Constable om Erich Hartmann som flög på östfronten 42-45 med
352 segrar och förlorade aldrig en rotekamrat. Boken handlar även om hans långa fångenskap i ryskt fängelse efter kriget och tiden efter hemkomsten.
Reach for the sky - biografi om Douglas Bader, englands mest berömde jaktpilot som dessutom inte hade några ben!!
The big show - biografi av och om Pierre Closterman som var Frankrikes största ess (flög för RAF), Boken är grundad på hans dagboksanteckningar.
Slag WW2.****
En bro för mycket - C. Ryan, antar att dom flesta känner till denna. Suveräna ögonvittnesskildringar, Ryans bästa.
Corregidor - Flanagan. Jr Om den kombinerade luftlandsättningen/landstigningen av ammrisarna på den lilla (3 km2) klippön corregidor i stillahavet, som visade sig innehålla en bra bit över 6000 japaner och inte 800 som underrättelsetjänsten trodde (US underättelsetjänst var redan då under isen och gissade hej vilt), svåra strider om dom flera 100-tals (!) grottor och bunkrar som perforerade den lilla ön. (Har för mig att denna ö finns med i BF1942?!?)
Battle, the story of the bulge - John Toland. Gripande berättelse om slaget vid "the bulge"... Ofrivillig sträckläsning
**
Stalingrad - A. Beevor. Om... Ja... Stalingrad. Bra men inte spännande/gripande.
Sedan finns det ju ett 100-tal andra titlar... i andra tidsåldrar och genre... samma tidsålder också för övrigt..
C 2.a pjäs
Oct 11 2004, 09:06
"Alarm i Atlantvallen" av Bertil Stjernfelt är en bra bok om man är helt såld på kustartilleri. Tyngsta luftvärnet på atlantbatterierna var 20 mm akan och några halvkassa ryska 7.62 cm lvpjäser. Som pjäsmanskapet skulle betjäna. Om de kom på hur kanonerna funkade, ville säga.
En annan bra bok är "
Från kustbefästningar till Amfibiekår". Står en hel del om kustartilleriets krigsförband för oss som går igång på sådant.
"Skånelinjen", "Blekinge-det hemliga landskapet del I & II " av Leif Högberg och Jörgen Sjöblom är helt underbara. Varenda värn, varenda batteri finns förtecknat och i många fall även fotograferat. Askalas"
Sedan är ju "
Rasken" och "
Utvandrar-serien" av den eminenta Vilhelm Moberg helt underbara. Vilken talang, vilken författarstil. Underbara landskapsmålningar, skeenden och människoöden tillsammans med en underbar dialekt. Nationalverken med stora N!
Stockman
Oct 14 2004, 17:13
Svenska Slagfält - En mycket bra bok om svenska fält- och sjöslag med detaljerade beskrivningar och illustrationer. Täcker slag från 1500 talet fram tills början av 1800 talet.
A2Keltainen
Oct 15 2004, 16:15
I dag gjorde jag ett av de bästa bokköp jag någonsin gjort, om man ser till läsvärde per krona, då jag för 50 kr på lokalt antikvariat köpte:
Taktik på östfronten - Erfarenheter och slutsatser
Eike Middeldorf
Militärlitteraturföreningen, Nr 219
Stockholm, 1958
(248 sidor)
Medarbetare
F d översten, dr Oehmichen
F d översten Reinicke
F d översten Stirius
F d överstelöjtnanten Wätjen
F d kaptenen Hackenbuchner
Författarens militära tjänstgöring
1934 - 1942 Pluton-, kompani- och bataljonschef vid Infanteriregemente nr 8.
1941 - 1942 1. ordonnansofficer i 3. motoriserade infanteridivisionens resp 3. pansargrenadjärdivisionens stab. Generalstabsutbildning vid 102. infanteridivisionen.
1943 Krigshögskola. Generalstabsofficer vid 4. pansardivisionen.
1944 - 1945 Föredragande för bearbetning av taktiska stridserfarenheter i Härens överkommando (Generalstaben), utbildningsavdelningen.
1952 - 1956 Föredragande i Amt Blank resp. Försvarsministeriet.
"Som källor till föreliggande bok stod till förfogande:
-- det viktigaste materialet från den dåtida Härens överkommandos (OKH) utbildningsavdelning -- särskilt alla därifrån utgivna utbildningsanvisningar och erfarenheter,
-- ett omfattande underlag från den dåtida infanteriskolan Döberitz och pansartruppskolorna Wünsdorf och Bergen,
-- efterkrigstidens militära litteratur såväl i Tyskland som i utlandet samt
-- författarens och hans medarbetares personliga erfarenheter och dagboksanteckningar."
Några smakprov ur boken:
"Det råder inget tvivel om att av de båda stora infanterimakterna i det sista kriget -- Ryssland och Tyskland -- tyska armén både i början men också i slutet av kriget hade det mest slagkraftiga infanteriet. Detta konstaterande måste dock inskränkas i så måtto att i flera viktiga utbildnings- och beväpningsfrågor det ryska infanteriet särskilt i början av kriget var överlägset det tyska.
Detta gäller:
(1) Utbildning
Strid i mörker,
strid i skog och sumpmarker,
prickskytteutbildning,
befästningsarbeten,
strid under vinterförhållanden.
(2) Beväpning
Kulsprutepistoler,
granatkastare.
Mot detta står dock stark tysk överlägsenhet på följande områden:
anfall,
det lägre befälets utbildning,
samverkan,
utrustning med kulsprutor och kulsprutegevär.
Under krigets gång lärde de båda motståndarna av varandra och olikheterna utjämnades."
"Under det senaste kriget utbildades det tyska infanteriet först 12, senare bara 6 veckor. Krigserfarenheten ger vid handen, att en modern infanterist under fred behöver sex månader för att utbildas till >> Einzelkämpfer >>. Till detta måste anslutas ungefär tre månaders utbildning i grupp, pluton och kompani och därefter tre månaders förbandsutbildning. Den enskilde mannen kan redan efter de första sex månaderna användas i fält som >> Einzelkämpfer >> i ett fast sammanfogat kader- eller fältförband även om hans enskilda utbildning, på vilken tyngdpunkten måste ligga, måste fördjupas och repeteras under hela tjänstgöringstiden.
Den evigt gällande satsen att >> i krig har endast det enklaste framgång >> gäller särskilt vid utbildningen. Och det såväl för infanteriet som helhet som helhet som för den enskilde. Man får inte tvinga infanteriets chefer att vid sidan av den rent infanteristiska utbildningen ägna sin uppmärksamhet och kraft även åt de talrika specialvapen, stormartilleritjänst, pionjärtjänst, signaltjänst o s v. Krigserfarenheten lär oss att dylik verksamhet inte ens har till resultat att cheferna blir bättre ägnade att fylla sina uppgifter i samverkan på stridsfältet eller som truppförare. Detta sker mycket bättre och grundligare genom ständigt upprepad utbildning för bataljons- och stridsgruppchefer. Man når en väsenltligt högre utbildningsståndpunkt med mindre insats av tid och pengar, om man under fredsutbildningen befriar infanteriet från icke-infanteristiska enheter och tilldelar understödsvapnen först vid början av förbandsövningarna. För att inte hänfalla till ensidighet måste man också fordra, att varje infanterichef från plutonchef och uppåt minst tre månader kommenderas till pansartrupperna och till artilleriet. Samma sak gäller naturligtvis omvänt.
Medan man är i gång med förenklingen, måste det även sättas stopp för den enskilde mannens specialisering. Varje man måste numera kunna betjäna alla huvudvapen, stormgevär, kulspruta, handgranat och närpansarvärnsmedel. Också sambandsmedlen (utom spaningsmaterielen) är i dag så enkla och vanliga att var och en kan lära sig att betjäna dem. Det återstår därefter i infanteriförbanden inte många som fortfarande kan kalla sig >> specialister >>: granatkastar- och pansarvärnspersonal och pionjärer.
Vad måste då varje man i ett infanteriförband lära sig?
(1) Att natt och dag röra sig som en jägare i terrängen, att spana, att bevaka, att gräva ned sig och att maskera.
(2) Att i alla lägen utnyttja terrängen.
(3) Att till yttersta gränsen för vad hjärna, lungor och ben förmår förflytta sig fram till och under strid. Trots all motorisering är infanteristernas ben fortfarande i dag ett viktigt stridsmedel.
(4) Att >> i sömnen >> kunna betjäna alla huvudvapen och på rätt ställe och i rätt ögonblick kunna sätta in dem mot rätt mål.
Hur och var kan han lära sig detta?
Kaserngården bör man numera endast använda vid utbildningens början och som idrottsplats. Den nutida infanteristen utbildas där han en gång skall slåss, i terrängen där han kan lära känna och utnyttja ljus och skuggor, mörker, rök och dimma, väder och vind. Stridsutbildning, sammankopplad med skjututbildning, är huvuduppgiften. Övrig vapentjänst, undervisning och fysisk träning tillhör hjälputbildningen. Exercisen lär ut den nödvändiga formen för uppträdande i förband och enskilt och måste inskränkas till härför nödvändigt minimum.
Hela utbildningen måste inriktas efter krigets krav. Överskjutning av alla slags egna vapen, överkörning av stridsvagnar, bortfall av chefer, flera dagars vistelse i en försvarsställning måste bli till en vana. Ingen utbildning utan orientering om fienden! Till en början behövs bara: >> Fienden försvarar höjden 300 m i den riktningen! >>
Ur vapentjänsten måste varje överflödig teori strykas. Moderna vapen är praktiskt taget fullständigt funktionssäkra och i allmänhet >> idiotsäkra >>. Hur kulsprutan eller stormgeväret ser ut innuti, intresserar först i andra hand infanteristen. Han måste i första hand lära sig att hålla sitt vapen rent och att skjuta och träffa med det.
Det får inte sparas med medlen för utbildningen. Obegränsad ammunition åt skyttarna, undervisningsfilmer, närstrids- och skogstridsbanor är bara några av villkoren för en modern utbildning."
"Särskilt under det sista krigsåret anföll [ryssarna] med understöd av utomordentligt starkt artilleri [I slaget om Berlin 630 pjäser/km, sammanlagt 22.000 eldrör.] och med en ammunitionsinsats som tillät timslång trumeld i form av en eldvals."
"Även i framtiden kommer anfall att förbli det starkare stridssättet. Psykologiska och praktiska skäl gör anfall till taktikens och utbildningens tyngdpunkt. En armé utan anfallsanda liknar >> riddaren utan svärd>>. Trupp med anfallsanda, som behärskar detta stridssätt, kommer också -- med vederbörlig utbildning -- att så fast under försvar. Anfall har till mål att förinta fienden. Denna princip har bara vid anfall med begränsat mål och vid skenanfall en viss inskränkning."
"Även om ryska reglementen framhäver >> anfall som huvudstridssättet >>, måste dock försvar sägas vara ryska arméns starkaste sida. Främst ligger grunden härtill i den ryska folkkaraktären, som trots överflödet av levande styrka kännetecknas av en viss passivitet hos den enskilde ryssen. Denna förmåga att tåla och fördraga, som finner sitt uttryck i att den enskilde mannen låter sig slås ihjäl i sin skyttegrop, är en viktig förutsättning för ett hårt och segnackat försvar. Den kompletteras av den ryske soldatens starka naturgemenskap, som gör honom till en mästare i att bygga ut och maskera sin stridsställning."
"Ryssarna är mästare i skogsstrid. Med instinkten och säkerheten hos ett vilt djur rör de sig även i nästan ogenomtränglig skog under det att den tyske soldaten, som utbildats i västerns rationellt skötta skogsbygder först måste finna sig tillrätta med de försvårade stridsbetingelserna och därför var underlägsen sin ryske motståndare."
"Skogsstrid är närstrid; stormgevär, handgranat, blanka vapen och eldspruta är de viktigaste stridsmedlen. Skogsstriden avgörs inte av manövrerandet av elden eller av stridsvagnar utan av den enskilda mannen, infanteristen med eldhandvapen, genom rörlighet, initiativ och eld."
"Chefer för mindre förband uppehåller sig långt fram. >> Långt fram >> betyder emellertid inte >> i främsta ledet >>. Där upptäcks chefen och skjuts ned."
"Klara beslut och korta order är kännetecken på smidig stridsledning. De är en gammal erfarenhet att överbefolkade och överorganiserade staber hämmar besluten och fördröjer deras omsättande i order. Redan Clausewits sade: >> En order förlorar sin snabbhet, kraft och exakthet när vägen nedåt är lång... >> Staberna måste akta sig för sjukan att vilja organisera allt. I krig leder endast det enkla till framgång. En omfångsrik stab leder ständigt till att ansvaret delas. Den handlar obeslutsamt och långsamt, den är tunggrodd och komplicerad. En liten, ändamålsenlig stabs arbetar snabbt, rörligt och enkelt; ansvarsglädje och koncentration är dess kännetecken."
De som intresserar sig för den extremt viktiga (host) frågan om flygbasjägarna och militärpolisjägarna är "riktiga jägare", kan dessutom finna ett nöje i avsnittet "Insats av partisanjägarkommandon och partisanjägarpatruller".
"Den enklaste och samtidigt mest effektiva stridsmetoden mot partisanförband består i att slå dem med deras egna metoder och medel. Leva och slåss som de, spana utan att ses, jaga utan avbrott, söka upp dem förinta dem. Den lämpliga formen för detta är partisanjägarkommandon om högst 40-60 man. Dessa kräver emellertid ett annat slags chefer och trupp än vanliga förband. Den bästa personalen för strid mot partisaner var i regel särlingar, d v s soldater i vilkas vitsord ofta anmärkningen >> har svårt att underordna sig >> förekom.
För strid mot partisaner är inte formfulländad samverkan mellan olika vapen utan naturmänniskans instinkt fulländad. Jägare, skogsvaktare och skogsarbetare har särskilt goda förutsättningar för denna form av strid."
"Genom kombinerad insats av jägarkommandon och jägarpatruller förlorar partisanavdelningen den viktigaste förutsättningen för en framgångsrikt verksamhet, nämligen det obestridda herraväldet i sitt verksamhetsområdet. De är nu själva hetsade och strövar utan vila genom området i ständig oro för att bli upptäckta och anfallna. Under dessa omständigheter kan de inte längre i lugn och ro planmässigt förbereda och genomföra sina företag."
Boken innehåller även, bland mycket annat och föga förvånande, en rejäl genomgång av pansarförbands strid.
Vysotskij
Oct 15 2004, 16:30
A2Keltainen:
Tack för att du delar med dig, men fy fan vad jag blir avundsjuk!
(Har inte copyrighten gått ut så att du kan scanna boken?)
Me's likin' dis big time:
För att inte hänfalla till ensidighet måste man också fordra, att varje infanterichef från plutonchef och uppåt minst tre månader kommenderas till pansartrupperna och till artilleriet. Samma sak gäller naturligtvis omvänt.
Kunde effektiviserat svenskt försvar mellan 1960 och 1990 rätt ordentligt.
Nestor
Oct 15 2004, 17:38
Fick idag boken "elite Units of the third reich" i min ägo.
Handlar om tyska elitstyrkor som Rommels spökdivision, jetflygförbanden, tigervagnarna etc.
Hade tänkt att börja med den idag
A2Keltainen
Oct 15 2004, 17:42
QUOTE (Vysotskij @ Oct 15 2004, 17:30 )
Tack för att du delar med dig, men fy fan vad jag blir avundsjuk!
Med all rätta. :P Jag känner mig precis som Gollum till "sin" ring när det gäller den här boken, då det är den första boken jag stött som går igenom rysk och tysk krigföring på östfronten under VK2 på det sätt den gör. Jag höll på att hoppa i taket av lycka när jag hittade boken, och det blev inte direkt sämre när jag såg att den bara kostade 50 kr.

Du kan säkert gissa hur lätt det är att hitta ett annat/ytterligare exemplar av boken, med tanke på när den är utgiven och hur allmänpopulärt bokens ämne är... :P ;)

(Har inte copyrighten gått ut så att du kan scanna boken?)
Jag kan kanske scanna den, om någon kan upplysa mig om relevanta copyrightregler.
Mina klipp ur boken ovan är för övrigt något missvisande, då boken till största delen behandlar rysk och tysk taktik, stridstekniker och vapensystem. Det är det som gör den till en sann guldgruva.
Adam Wilhelm
Oct 15 2004, 17:51
Mycket läsvärt.
Jag pm:ar dig min adress så du kan skicka den till mig efter att du har läst ut den.
Skämt åsido så blev jag mycket nyfiken på den.
Tack A2,
Sidron
Oct 15 2004, 19:22
Någon som vet var man får bra millitäranknytna böcker/pockets till ett bra pris någonstans. Är Brahaus i Göteborg ett ställe där man kan finna pockets om millitär... eller har dem inte sådana pockets?
På tal om SMB. Jag såg att denna månads bok handlade om SAS. Självklart blev jag väldigt glad, men sedan slog det mig att jag har boken: SAS från ökenkrigare till ghostforce, av Ken Connor. Vet någon om dessa böcker liknar varandra till innehållet väldigt mycket? Eller kan det vara värt att köpa den?
Börjar jag bli tjatig med mina frågor?
LIQUID_
Oct 30 2004, 21:20
Stod och letade i boklådorna igår och fann följande fynd:
M7742-712004/ISBN 91-38-07809-0 Svensk Soldat 1983
Tidningarna : Hemvärnet Festskrift 1950 & 1960
Allt som allt 20 riksdaler
Vysotskij
Nov 1 2004, 17:32
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 15 2004, 16:15 )
I dag gjorde jag ett av de bästa bokköp jag någonsin gjort, om man ser till läsvärde per krona, då jag för 50 kr på lokalt antikvariat köpte:
Taktik på östfronten - Erfarenheter och slutsatser
Eike Middeldorf
Militärlitteraturföreningen, Nr 219
Stockholm, 1958
Har nu med god hjälp av Keltainen hittat denna bok, och måste säga att den även till priset 150 kronor plus frakt är ett kap.
Att notera är att författaren redan i mitten av 1950-talet förespråkar en uppdelning i skarpskyttar och prickskyttar, liksom att pansarskyttegrupper bör ha två ksp. Tog väl ett tag att införa i Sverige, om jag inte missminner mig...
A2Keltainen
Nov 2 2004, 00:07
QUOTE (Vysotskij @ Nov 1 2004, 17:32 )
Har nu med god hjälp av Keltainen hittat denna bok, och måste säga att den även till priset 150 kronor plus frakt är ett kap.
Så nu kan vi kanske tipsa resten av folket här om:
http://www.antikvariat.net/
Själv så var jag inne på
Olins antikvariat (trevligt ställe!) i Lund i dag. Där köpte jag:
Striderna i Suomussalmi
Generalmajor Hj. Siilasvuo
Medéns förlags aktiebolag
Stockholm
1940
Vett och vilja - Studie över svenska försvarsprinciper
C. A. Ehrensvärd
Hörsta förlag
Stockholm
1957
Jag ser
verkligen fram emot att läsa dessa två böcker.
A2Keltainen
Nov 2 2004, 10:51
För alla de som vill ha tag i Operation Garbo-serien: Jag såg att några av de böckerna finns att få tag i via antikvariat.net. Olins antikvariat i Lund finns inte listat på antikvariat.net, men hade åtminstone i går inne två av böckerna i serien (kommer tyvärr inte ihåg vilka). Antingen så kanske ni bor i närheten, eller har en kompis som bor i närheten eller så ringer ni och hör om de säljer via postorder.