QUOTE (Valpen @ Apr 3 2006, 00:27 )

Tjena.
Undrar om det är någon som har läst All Necessary measures av Cameron Spence. Handlar om SAS på Balkan.
Funderar på att köpa den men tänkte höra här först.
Som någon skrev på Amazons sida, "If you liked his first book (Sabre Squadron) you love this one".
Jag gillade "Sabre squdron", inte så mycket personhype som hos McNab o Ryan.
Tack för tipset!
Kn Glock
Apr 6 2006, 20:57
QUOTE (lanrezac @ Nov 21 2005, 11:15 )

Nu har Hans von Lucks bok Panzer Commander kommit ut på Svenska, under namnet "Pansarchef under Rommel" Lämplig Julklapp till en snäll MÖP?
Edit: tumvante
Grym! Fanns på bokrean för 99 spänn på ett flertal bokhandlar.
En honnör till författaren humanisten veteranen Hans von Luck.
Öv vid 32 år!
Sljivovica
Apr 12 2006, 21:58
http://www.smb.nu/mtk/serien/mtk_elitforband.aspUndrar om det är fler som tackat ja
till SMB:s serie?
Fick första boken idag, kan bara rekommendera.
Priset 149,- + massa andra superba erbjudanden
är inte mycket att beklaga sig över..
lanrezac
May 6 2006, 10:42
Har läst boken "Leo, ett estniskt öde" av Maarja Talgre, den handlar om hennes far och hennes sökande efter information om hans liv och död. Boken kan även läsas av en icke MÖP, den kostade bara 26kr.
http://www.bokrecension.se/9172213434Pocket. En bok för alla AB 2004-03.
ISBN: 9172213434 / 91-7221-343-4
Edit: stavfelning
Ny funktionJag har fixat lite med inställningarna i forumet så att länkar till innehåll hos BOKUS och ADLIBIRIS blir Affiliate-länkar dit.
På så sätt får SoldF sin lilla slant om ni köper boken.
BakgrundSoldF.com kostar lite att driva (licens på forum, webbhotell, domännamn, mm) men vill vara gratis för besökarna så måste vi ta in pengarna från annat håll.
Därför är vi med i ett affiliateprogram på böcker.
Böcker är något vi ändå skulle tipsa om och då är det lika bra att vi får en liten procent på de tipsen.
BOKUS och Adlibris är de vi har affiliateprogram med.
Vilket kan ses på Boksidorna på soldf.com
LänkarnaEn länk till en bok
http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...ISBN=055214276XBlir automatiskt ersatt till
http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...ISBN=055214276X-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna tråd är lite stökig så jag förslår att vi inom kort börjar på en ny tråd i ett standardiserat format.
BOKTITELFörfattare: Anders Andersson
ISBN: XX-XX-XXX-X
Språk: svenska
Antal Sidor: 200
Vikt: 0,8 kg
Foton: ca 200st.
Utgivningsår: 2006
Beskrivning: En kortfattad beskrivning om vad boken handlar om.
Kommentar: Din personliga kommentar om boken.
Pris: Inbunden: 350 kr LÄNK
Pocket: 50kr LÄNK
Koden för ovan så är det bara att Kopiera och klistra in
CODE
[img]http://www.soldf.com/books/cover_na.gif[/img]
[size=2][b]BOKTITEL[/b][/size]
[b]Författare:[/b] Anders Andersson
[b]ISBN:[/b] XX-XX-XXX-X
[b]Språk:[/b] svenska
[b]Antal Sidor:[/b] 200
[b]Vikt: [/b] 0,8 kg
[b]Foton:[/b] ca 200st.
[b]Utgivningsår: [/b] 2006
[b]Beskrivning: [/b] En kortfattad beskrivning om vad boken handlar om.
[b]Kommentar:[/b] Din personliga kommentar om boken.
[b]Pris:[/b] Inbunden: 350 kr LÄNK
Pocket: 50kr LÄNK
Fk_Djerf
May 26 2006, 16:34
Då lämnar jag "mina" bidrag:
Gå över gränsen av Robert Karjel
En fiktiv berättelse om 4 specialuttagna Svenskar som tar sig över till öst för att ta tillbaka en stulen Amraam. Bra underhållningsvärde!
ISBN 91-43-02151-4
Livvakt av lögner av Daniel Silva
Om agentspel under WW2 innan operation Overlord, mycket spännande!
ISBN 91-43-02173-5
Stridsflygare under Karelens himmel av Jorma Sarvanto
En helt och hållet sann berättelse om våra finska bröders kamp i vinterkriget.
Löjtnant Sarvanto sköt ner sex Sovjetiska bombplan på 4 minuter!
ISBN 91-975315-4-5
lanrezac
May 28 2006, 10:56
Spanska inbördeskrigetFörfattare:Antony Beevor
ISBN: 918505772X
Antal Sidor: 500
Vikt: 0,5 kg
Beskrivning: En bok om Spanska inbördeskriget
Kommentar: Det här är en läsvärd bok som ger en lite annan bild av Spanska inbördeskriget än vad som är vanligt i Sverige. Han beskriver utförligt bakgrunden till kriget och den stora splittringen på regeringssidan, saker som för mig var obekanta. Har visar även på hur kommunisterna många gånger lät partipolitik går före strategiska och taktiska mål, det och inbördesstriderna på regeringssidan brukar knappast tas upp i vanliga fall
Pris: Inbunden: 169 kr
Moldiver
Sep 5 2006, 07:45
Har jag missat det, eller är det ingen som som skrivit upp klassiker som:
Starship Troopers, av Robert A. Heinlein
The Forever War, av Joe Handleman
Enders Game, av Orson Scott Card
The Art of war, av Sun Tzu
The Guns of the South, av Harry Turtledove
Hans Engström
Sep 5 2006, 08:31
Även om jag äger och har läst alla du nämner med behållning, så är väl det egentligen bara Sun Tzu och Heinlein som platsar som klassiker?
Många roliga tips finns det här, men om man sållar så finns det ett fåtal som är omistliga böcker för den som är militärt intresserad. Här kommer min subjektiva lista över det som bör läsas.
Teori:
Sun Tzu "The Art of War"
von Clausewitz "Om Kriget"
van Creveld "Supplying War"
Filosofi:
Keegan "The Face of Battle"
Hanson "Western Way of War: Infantry Battle in Classical Greece" (tveksama slutsatser, men tankeväckande)
Memoarer:
von Luck "Panzer Commander" (ett ideal som ledare och människa i min mening)
Reglementen:
Infanterireglemente Skyttepluton
Pedagogiska Grunder
Historia:
Fuller "The Decisive Battles of the Western World and their Influence upon History"
Annat:
Heinlein "Starship Troopers"
Drake "Hammers Slammers"
Nån som läst denna?
Tänkte införskaffa den iaf.
Hitler : Stalins hemliga dossierFörfattare: Henrik Eberle, Matthias Uhl.
Översättare: Karin Mossdal
ISBN: 915184592X
Antal Sidor: 557
Vikt: 968 g
Beskrivning: Den här boken hade först bara en enda läsare; Josef Stalin - och var sedan försvunnen i ryska arkiv i över femtio år. Stalin trodde inte på rapporten om Hitlers självmord och gjorde därför allt för att få tag i överlevande som var förtrogna med nazistledarens omgivning och genom deras berättelser komma sanningen på spåren. Hitlerdossiern skrevs följaktligen på hans beställning av två tyska officerare i sovjetisk fångenskap. På så sätt skapades under åren 1948-49 ett unikt dokument om Tredje riket som ger ett osminkat porträtt av Hitler och häpnadsväckande inblickar i hur nazistaten fungerade.
Pris: Inbunden: Adlibris 178 kr
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=915184592X&s=1Bokus 178 kr
http://www.bokus.com/b/915184592X.htmlEn längre recension av SvD 30 Aug 2006.
http://www.svd.se/dynamiskt/rec_litteratur/did_13577018.asp
Moldiver
Sep 6 2006, 20:22
QUOTE (Hans Engström @ Sep 5 2006, 09:31 )

Även om jag äger och har läst alla du nämner med behållning, så är väl det egentligen bara Sun Tzu och Heinlein som platsar som klassiker?
Det beror nog på vem man frågar. Inom Sci-Fi litteraturen är samtliga i högsta grad klassiker.
Jonsson8
Sep 10 2006, 15:01
Tänkte tipsa om en bra bok jag läste för ett par år sedan.
Poltava av Peter Englund
ISBN: 917486050X
Antal Sidor: 369
Vikt: 245 g
Utgivningsår: 2001 (ursprungligen 1988)
Beskrivning: Kriget hade pågått i nio långa år då Karl XII i juni 1709 befann sig vid den belägrade lilla staden Poltava i Ukraina på sin marsch mot Moskva. Den ryska armén under Peter den store hade närmat sig steg för steg och stod nu endast en halvmil bort. Svenskarna hade förberett sig för drabbningen och dragit ihop sina trupper. Kungen utsåg fältmarskalken Rehnsköld till överbefälhavare och gav order om anfall, vilket skulle ske i gryningen måndagen den 28 juni. Man hade planerat att göra uppmarschen i skydd av mörkret och ta ryssarna med överraskning, men förflyttningen gick trögare än väntat och när solen gick upp var uppställningen inte klar. Det första anfallet misslyckades.
Peter Englund skildrar det ödesdigra slaget timme för timme, katastrofen som ledde till det svenska stormaktsväldets fall. Skeendet fylls av mänskliga röster från dem som var med: generalen och hans tjänare, soldaten och trosspojken, fältprästen och knektänkan.
Bokus: http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...917486050X.htmlAdLibris: http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...isbn=917486050X
Danielsson
Sep 23 2006, 21:29
Lekplatsen
Författare: Thomas Sanders
ISBN: 9137123483
Antal Sidor: 399
Vikt: 697g
Utgivningsår: 2003
Beskrivning: I slutet av 1970 talet bildas ett västtyskt elitförband vars enda uppgift var att göra specialuppdrag in i öst. Det är en sann berättelse om Elitkommando ost, författaren är den fd gruppchefen. Deras uppdrag kunde variera från livvakts uppdrag till större sabbotage. Sjukt spännande läsning helt enkelt.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137123483&r=1
QUOTE (Danielsson @ Sep 23 2006, 22:29 )

Lekplatsen
Författare: Thomas Sanders
ISBN: 9137123483
Antal Sidor: 399
Vikt: 697g
Utgivningsår: 2003
Beskrivning: I slutet av 1970 talet bildas ett västtyskt elitförband vars enda uppgift var att göra specialuppdrag in i öst. Det är en sann berättelse om Elitkommando ost, författaren är den fd gruppchefen. Deras uppdrag kunde variera från livvakts uppdrag till större sabbotage. Sjukt spännande läsning helt enkelt.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137123483&r=1Jag håller med, den är sjukt bra.
Nu finns den på
Ginza (inbunden) för 39:- (+frakt).
Den är slut hos de flesta bokhandlare, så passa på och köp en bra bok billigt.
AMFGRK
Sep 24 2006, 13:31
Nu finns äntligen boken "Jag ska bli kustjägare" i hyllorna igen.
192 kr på adlibris.se
Den kostar 300kr direkt från förlaget men barar 192kr från adlibris! Märkligt.
Valpen
Sep 24 2006, 14:05
Generation Kill
Devil Dogs, Iceman, Captain America and the New Face of American WarFörfattare: Evan Wright
ISBN: 042520040X
Språk: Engelska
Antal Sidor: 368
Vikt: 95g
Foton: 33st.
Kartor:2st
Utgivningsår: 2005
Beskrivning: Evan Wright was the only reporter with First Recon, which operated well ahead of most other forces, usually behind enemy lines. They were among the first marines sent into the fight and one of the last units still engaged on the outskirts of Iraq, even after the city centre fell.
The narrative focuses on a platoon of 23 marines, many of them veterans of Afghanistan, whose elite reconnaissance unit spearheaded the blitzkrieg on Iraq. This is the story of young men who have been trained to become ruthless killers. It's about surviving death. It's also about a war many questioned before it even began.
Kommentar: Med andra ord följde Evan wright med marine first recon som embedded reporter under andra gulfkriget. Det är en väldigt intressant bok där man får reda på en hel del saker man inte visste om kriget. Wright verkar inte ha mörkat någonting utan man får läsa om mycket som officerare och marinkåren troligtvis inte vill ska komma ut.
Tyvär finns boken inte på svenska
Pris: Tradepaper (stor pocket typ):
141krEdit:
[img]http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://www.adlibris.se/covers/0/42/042520040X.jpg[/img]
Adlibris pris:
123 kr
Dr. T-68
Sep 25 2006, 15:47
Jag håller just på att läsa boken "Svenska Amfibieförband -lyx eller nödvändighet" av Wockats och Stjernfelt.
Mycket intressant bok som handlar om bakgrunden till dagen amfibieförband. På sin tid var boken ett inlägg i försvarspolitiken. Sammanfattningen var att Svenska amfibieförband är en nödvändig beståndsdel i modernt skärgårds försvar. Ibland är tiden mellan ide och verklighet lång. Boken kom ut 1955 och jag fick tag på den i ett antikvariat.
Klart läsvärd bok även om det inte är skönlitteratur.
Snälla hjälp mig. Läste för något/Några år sedan en skönlitterär bok. Jag har antagligen helt fel om handlingen men detta är vad jag kommer ihåg/gissar mig fram till.
Island hamnar emellan ett krig mellan ryssland och USA. ett fullskaligt krig utvecklas i hela europa där jänkarna ger samtliga på tasken. Den handlar både om manskap på olika fartyg. Stridspiloter samt en liten grupp män på island som styr de Amerikanska anfallen. Jag har blivit galen av att inte komma på vad boken heter. Jag har för mig att det utspelades under kalla kgrigets dagar.
Finns det någon där ute i vida webben som vet.
skulle bli ooootrooligt tacksam för svar!
//Ingelström
The Swede
Oct 2 2006, 20:58
Tom Clancy, Röd Storm?
Böcker som inte nämnts tidigare, har bara med svenska/ översatta titlar:
1 vk:
Jolo: "Den okände soldaten" och "1914"
Tuchmann "Augusti 1914"
Ylikangas "Vägen till Tammerfors"
Keegan "Det första världskriget"
Mellankrigstiden:
Sebastian Haffner "En tysk mans historia"
2vk
Lidell-Hart "På andra sidan kullen"
Voss "Soldat i waffen-SS"
Vi som kan tyska bör väl dessutom läsa Guderians "Achtung Panzer!"
QUOTE (The Swede @ Oct 2 2006, 21:58 )

Tom Clancy, Röd Storm?
- Tack. Tack. Tack. Bokrea i stan. Sticker och köper. Tack igen.
BuddhaSWE
Oct 14 2006, 19:07
Stephen.E Ambrose Band Of Brothers
Mycket bra bok på engelska =D
Konsten att gissa rätt
Författare: Wilhelm Agrell
Förlag: Studentlitteratur AB
Bandtyp: Häftad, Språk: Svenska
Utgiven: 199801, Antal sidor: 218
Upplaga: 1, Vikt i gram: 350
ISBN: 9144004389
Pris: 182 kr (171,70 kr exkl. 6% moms)
(Ca-pris 324 kr)
En given bok om man är intresserad av Underrättelsetjänstens uppbygnad. Lättläst.
/T
QUOTE (Sgt T @ Oct 15 2006, 18:12 )

Konsten att gissa rätt
Författare: Wilhelm Agrell
Förlag: Studentlitteratur AB
Bandtyp: Häftad, Språk: Svenska
Utgiven: 199801, Antal sidor: 218
Upplaga: 1, Vikt i gram: 350
ISBN: 9144004389
Pris: 182 kr (171,70 kr exkl. 6% moms)
(Ca-pris 324 kr)
En given bok om man är intresserad av Underrättelsetjänstens uppbygnad. Lättläst.
/T
Fan!
Denna skulle in under "Möpens boklista"......
Kan ngn BlåGul hjälpa till???
/T
The Swede
Oct 15 2006, 18:51
QUOTE (Sgt T @ Oct 15 2006, 18:14 )

Fan!
Denna skulle in under "Möpens boklista"......
Kan ngn BlåGul hjälpa till???
/T
Fixat
Munken_swe
Oct 18 2006, 19:54
Böckerna av Sven Hassel. Man följer ett gäng soldater i ett strafförband i tyska armén under VK2. Skönlitteratur.
Anthony Beevors böcker. Om VK2.
Kejsaren-serien av Conn Iggulden

Julius Caesars liv som skönlitteratur. Oerhört bra.
Danielsson
Nov 2 2006, 23:20
Har varit och inhandlat följande: Specialförband från hela världen (författare: Mike Ryan, Chris Mann och Alexander Stillwell) och SS, ondskans mäktiga redskap (Gudio Knopp). Har inte läst SS boken än. Specialförband är alltid lika intressant att läsa om, stark rekomendation till alla MÖP:ar
Challe
Nov 22 2006, 00:31
QUOTE (Koskela @ Oct 11 2005, 17:36 )

Eldens fält av Webb, James
Nyutkommen på svenska. Orginalet kom 1978. Handlar om Vietnamkriget och en USMC-skyttepluton.
Kan bara instämma!
Mycket bra bok om Vietnamkriget.
/Challe
Slöbevakarn
Dec 19 2006, 12:46
Slutstriden av W.S Kuniczak.
Om polska flygare i brittisk tjänst under WW2.
lanrezac
Dec 24 2006, 01:23
QUOTE (109 Eken @ Jun 4 2005, 18:19 )

Efter att ha sett filmen "Hotel Rwanda" (rekommenderas!) blev jag intresserad av att lära mig mer om folkmordet i Rwanda. Jag köpte därför boken
"Shake hands with the devil" av Generallöjtnant Roméo Dallaire som var force commander för FN-styrkorna där.
Jag har nu läst den och kan rekommendera den, hoppas den utkommer på Svenska så den kan nå en bredare publik. Hade även tänkt investera i en ny bok i samma ämne
http://sydsvenskan.se/kultur/article204495.eceThe Silent Accomplice : Untold Story of France's Role in the Rwandan Genocide av Andrew Wallis
Furir Razer
Jan 5 2007, 14:26
I bok hyllan där hemma står:
Samtliga böcker av Andy Mcnab
4 st böcjer av Chris Ryan
Elitstyrka SAS av Ken Connor
och givet Soldf
"Pansarchef under Rommel" av Hans von Luck
Rekommenderas varmt.
Intåget i Polen; Västfronten; OP Barbarossa; Nordafrika; Västfronten igen och slutligen; Östfronten.
Mannen var med om allt.
/K
QUOTE (dalmas @ Oct 2 2006, 21:26 )

1 vk:
Jolo: "Den okände soldaten" och "1914"
och den tredje delen i Jolos VK1-svit: Rivna Fanor.

Ny book av
Hugh McManners (tidigare
Falklands Commando och
Scars of War) utkommer senare i år:
FORGOTTEN VOICES OF THE FALKLANDS
Anfall mot Sverige av pseudonymen Sune Andersson har tidigare nämts och nu har jag haft chansen att läsa igenom den ordentligt. Den är smått unik och presenterar tänkvärda tankar om det svenska samhällets sårbarhet. Är på sätt och vis överlägsen Operation Garbo. Ett måste för alla som är intresserade av rikets säkerhet och den sorts krig som förs utan vapen.
Jag har en förkärlek för böcker om diplomati och utrikespolitik i svunna tider. För er likasinnade kan jag rekommendera:
"Unionsåret 1905 — dramatik och vardag. Två brevväxlingar" av Evabritta Wallberg. Mycket intressant läsning om unionsupplösningen och hur nära det faktiskt var att Sverige och Norge hamnade i krig med varandra den gången.
"Örnarnas fall : Habsburg, Romanov, Hoenzollern : de stora europeiska dynastiernas slut " av John Elliot. Denna bok har jag sträckläst två gånger det senaste halvåret.
Ett par intressanta böcker:
En bok som jag precis har köpt, en svensk roman av
Karl Johan Nilsson: Mörkrets Hastighethttp://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...0109517&s=1I beskrivningen på adlibris finns att läsa:
Kurt Gerstein, tysk officer i Waffen-SS, chef för tekniska desinfektionstjänsten vid Institutet för hygien i Berlin, kom under hösten 1941 och våren 1942 Förintelsen på spåren och
försökte sprida den vetskapen till de allierade. Ingen ville tro på honom, inte heller svenskarna som via diplomaten Göran von Otter i Berlin fick en detaljerad rapport från Gerstein om massgasning av judar i Belzec; även påvens sändebud i Berlin avvisade Gerstein på hösten 1942 sedan denne försökt berätta vad han visste.
I Mörkrets hastighet berättar Karl Johan Nilsson historien från Gersteins egen horisont; hans vantrivsel i nazityskland, hur han medvetet infiltrerar den tyska militärapparaten, hans desperata kontakter med motståndsrörelsen i Holland och i Tyskland, den ohyggliga insikten om Förintelsen och oförmågan att bli trodd - och till slut krigsfångenskapen och anklagelsen att ha varit delaktig i skapandet av dödsfabrikerna i Polen. Gerstein tog livet av sig i fängelsecellen 1945.
En amerikansk doktorsavhandling:
Bryan Mark Rigg:
Hitlers Jewish SoldiersTiteln talar för sig själv, eller hur. Allt kastas över ända och allt ställs på sin spets.
Jag kommer själv delvis från en assimilerad tysk-judisk familj där männen var yrkesmilitärer i Wehrmacht...
Sådant har ju knappt gått att snacka om, så sjukt kändes det!
Men sedan jag har läst Riggs bok, har jag släppt grubblerierna...
Det var så otroligt många människor från huvudskligen delvis judiska familjer, som hade det likadant- och så behöver det ta över sextio år innan någon för det på tal och belyser det.
Dr. T-68
Apr 4 2007, 19:39
BOKTITELFörfattare: Tore Forsberg
ISBN: 9189660668
Antal Sidor: 512
Vikt: 0,28 kg
Utgivningsår: 2004 eller 2006 beroende på tryckning
Beskrivning: Boken innehåller hundratals "glömda" spionhistorier, men ger också bakgrund till och berättar mer om kända spioner som Stig Bergling, Stig Wennerström och Markus Wolf. Initierade skildringar från andra världskriget och från kalla krigets dagar.
Kommentar: Intressant att få en inblick i hur underrättelsearbet kan fungera.
Pris: Inbunden: 157 kr
LÄNKPocket: 39kr
LÄNK
AdamKalle
Jun 17 2007, 18:07
QUOTE (Dr. T-68 @ Apr 4 2007, 20:39 )

Författare: Tore Forsberg
Tore Forsberg och Boris Grigorijev (KGB-resident i Stockholm när det begav sig) har även skrivit "Spioner Emellan", som kom ut via SMB för ett par månader sedan. Båda sidor ger sin syn på spioneriet och även en ganska intressant historisk tillbakablick. Läsvärt!
Sommarens mest fängslande bok slukat i hängmattan:
Scott Turow: Ordinary HeroesEn son hittar ett gammalt brev bland pappans kvarlåtenskap och konfronteras med att fadern
skulle ställas inför krigsrätt under VK2 i samband med sin insats i Frankrike/Belgien.
Det skrapar vasst på familjemyten, så sonen tar reda på sanningen.
Låter ganska ordinärt så här långt, men Ordinary Heroes utmärker sig genom
en spännande intrig och komplicerade jättefint gestaltade karaktärer.
Speciellt ett monster till general plågat av existentiellt grubbel vann mitt hjärta direkt...
Den här boken kanske inte har nämnts tidigare, så jag vill rekommendera den:
Geoffrey Wellum: Jaktpilot i RAF - en stridsflygare berättar
Historiska media 2006, översättning Hans Dalén.
www.historiskamedia.se
Geoffrey Wellum blev stridspilot just före andra världskriget, tjänstgjorde i Royal Air Force under kriget och blev kvar i RAF t.o.m. 1961. På äldre dar fattade han beslut om att skriva en bok om sitt liv, med hjälp av sina gamla antekningar. I början hade han inte ens för avsikt att publicera texten.
Jag håller med den journalisten som påståd att boken är "svår att slita sig från", så levande känns Wellums memoarer. Tror dock att man ska ha något allmänt intresse för militärt liv och helst också för flygplan för att tycka om denna bok.
Annahörig
Nov 4 2007, 19:35
Krig och kultur av John Keegan. Oerhört intressant!
Mindre infomättad men vacker och en känga till alla som påstår att en soldat inte kan vara poet:
Kärlekens bröd av Peder Sjögren.
Arkadji Babtjenko: KRIGETS FÄRGER
Om kriget i Tjetjenien.
AdLibris rekommenderar:
"Som artonårig värnpliktig skickas ryssen Arkadij Babtjenko till kriget i Tjetjenien. De unga soldaterna misshandlas dagligen av veteranerna och traumatiseras för livet i striderna med den tjetjenska gerillan. Babtjenko tecknar våldets skoningslösa spiral: veteranerna pressar de värnpliktiga på pengar för att köpa sprit och heroin, de värnpliktiga säljer vapen till gerillan för att kunna betala, gerillan anfaller de ryska trupperna med deras egna vapen och veteranerna tar ut sin vrede på de värnpliktiga.
Efter fyra år i armén återvände Babtjenko till Moskva. För att bli fri från sina mardrömssyner började han skriva. I dag räknas Babtjenkos bok om krigets absurditet redan till de stora krigsskildringarna. Han arbetar som krigsreporter på Novaja Gazeta och var kollega till Anna Politkovskaja."
Vildmannen
Dec 27 2007, 13:50
”The Social History of the Machine gun” (The John Hopkins University Press)
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_718733.svdEnligt
Libris finns boken att låna på:
-Mhsk Karlberg
-Armémuseums bibliotek
-Mittuniversitetet i Härnösand
Cykelskytt
Jan 6 2008, 14:10
För den som är intresserad av CBRN (nåja, C i det här fallet) och historia:
"War of Nerves" av Jonathan B. Tucker.
Aleeio
Jan 11 2008, 02:15
Vet inte om den redan tagits upp men..
The art of war - Sun Tzu
Egentligen den enda boken förutom soldf som jag har läst när det gäller krigsföring (ligger väll t.o.m som grund för de flesta av moderna strategier även fast den är x hundra år gammal, rekomenderas starkt då mycket av det som står kan appliceras i vardagliga livet också.
Spartacus
Jan 21 2008, 23:56
Måste hålla med Krook om Hans von Lucks bok "Pansarchef under Rommel"
En riktigt bra bok som man slukar snabbt. En enormt intressant människa.
Annars kan jag starkt tipsa om "Frontschwein" av Günther K. Koschorrek. Günthers samlade dagboksanteckningar från sin tid i Wehrmacht som KSP-skytt på Östfronten. Helt otroligt hur han lyckades överleva. Skadad flera gånger och alltid tillbaka till fronten förr eller senare. Man inser verkligen vilket jävla helvete krig är och att mycket i slutänden handlar om tur.
Vildmannen
Feb 23 2008, 20:25
Ny bok om Koreakriget:
http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...ikel_904901.svd"Soldaterna skulle vara hemma till jul. Men USA hade inte den vältrimmade armé som man gav sken av. I stället utvecklades Koreakriget, skriver David Halberstam i en nyutkommen intervjubok, till en mardröm som mycket väl kunde slutat i ett kärnvapenkrig."
Annahörig
Mar 16 2008, 16:53
En desertörs bekännelse av Joshua Key, amerikansk desertör från kriget i Irak.
Intressant och något mer välskriven än liknande böcker jag har läst.
InfBrigSkBatStKompSpPlutC
Apr 1 2008, 13:57
Hejsan,
är ny på listan. Detta blir mitt första inlägg efter att ha "ubåtat" ett tag. Läser mest historiska trådar och utrustningstrådarna, vilket kanske inte kvalificerar mig som en MÖP men vad 17...
Konstigt nog har jag inte hittat W.E.B Griffins "Brotherhood of war" här. Skönlitteratur av en amerikansk fd officer som även har skrivit serier om OSS, USMC, polisen i Philadelphia och nutidens hemliga operationer.
http://www.webgriffin.com/thebooks.html"Brotherhood of war" handlar om ett antal officerare, främst inom amerikanska arméns pansar-, flyg och specialförband. Serien börja mitt i WWII med boken "Lieutenants" och går sedan vidare över huvudpersonernas insatser i Korea, Kuba, Kongo, Vietnam mm med böckerna "Captains", "Majors", "Colonels", "Green Berets", "Generals", "The new breed", "Aviators" och slutligen "Special Ops"
Mycket läsvärd med många interessanta fakta om livet i armén, hur Special Warfare Center och armeflyget grundades och funkar, soldaternas privatliv och med mycket detaljer. Lite som dramat ur "Krigets vindar" blandat med spänningen från Clancys böcker. Ett måste för MÖP-US(H) (amerikanska historiska stridskrafter)!
On Wings of Eagles - Ken Follett. Den sanna historien bakom Ross Perots privata försök att med ett gäng f.d gröna baskrar frita två av hans anställda i Iran i slutet av 70-talet
Röd storm, utan misskund, Tom Clancy
Gå över gränsen av Robert Karjel
Spioner och spioner som spionerar på spioner - Tore Forsberg. Mycket faktaspäckad bok om säkerhetstjänstens arbete under hela 1900-talet
Så! Detta var mitt första inlägg. Ska bli kul att hänga med er här!
9040B1
Jul 25 2008, 11:36
Vill slå ett slag för
Thunder run av David Zucchino
Handlar om när jenkarna gör en klassisk pansarstöt i hjärtat av Bagdad. Mycket lättläst även att den är på engelska. Skriven från en mängd intervjuver av bataljonchef ner till enkild soldat.
Ryktet säger att den är obligatorisk litteratur på kaptensskolan markstrid
Om man har alias C Pansar måste man ha läst denna bok
Finns både hos bokus och adlibris
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.