Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Möpens Boklista
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
A2Keltainen
Slutorden i ovan nämnda bok om Suomussalmi tål definitivt att citeras:

"Striden vid Raate hade ändats med fullständig undergång för fiendens 44. division. Den uppgift som hade anförtrotts mina trupper var slutförd.
Med beundransvärd skicklighet hade mina trupper i nästan en månads tid kämpat i Suomussalmis vintriga ödemarker. Trotsande döden hade de gått till anfall mot övermakten. Deras enda ledstjärna var det dyrbara, gemensama fäderneslandet, som stred för sitt liv.
Priset för de stora segrarna i Suomussalmi erlades med många tappra krigares hjärteblod. Ödmjukt gåvo de livet för sitt fosterland, sitt hem och sin tro. De vita korsen på kyrkogårdarna förtälja om deras offer. De visa folket en ärans väg, som var tung, men den enda.
Efter en kort vila flyttade jag med mina trupper över till Kuhmofronten, där nya, krävande uppgifter väntade oss."

(Jag stör mig verkligen på du-kan-inte-ändra-ditt-inlägg-efter-sex-timmar-funktionen.)
A2Keltainen
Jag rekommenderar varmt följande fyra böcker:

Generation Kill: Devil Dogs, Iceman, Captain America, and the New Face of American War
Evan Wright
Berkley Publishing Group
2005

Den här boken kan närmast beskrivas som lite av Fear and Lothing in Iraq med en USMC-spaningsbataljon i huvudrollen. Vi får genom en "inbäddad" journalists ögon följa bataljonens, och mer specifikt en viss plutons, verksamhet, när de under det senaste Irak-kriget rycker fram genom Irak. Bokens litterära stil är klart udda för genren och, åtmminstone för min del, mycket roande och beroendeframkallande. Författaren försöker inte sminka över krigets brutala verklighet, så man får på flera ställen läsa om hur oskyldiga civila mer eller mindre medvetet utsätts för eldgivning, hur befäl flippar ur och hur Marines beter sig på sätt som inte direkt finns i propagandafilmerna. Trots detta, så är inte boken på något sätt fördömande, på det sätt den förmodligen skulle varit om den skrivits av någon stereotyp USA-hatande vänsterjournalist.

Inside Delta Force: The Story of America's Elite Counterterrorist Unit
Eric Haney
Bantam Dell
2003

För den som är intresserad av Delta Force, så är den här boken ett utmärkt komplement till:

Delta Force : The Army's Elite Counterterrorist Unit
Charlie A. Beckwith, Donald Knox
Avon
2000

Läsaren får insikt i förbandets uppdrag, uppbyggnad och utbildning och får även följa författaren under bland annat personskydduppdrag i Beirut under den livliga perioden när staden var en totalt kaotisk krigszon.

Not a Good Day to Die: The Untold Story of Operation Anaconda
Sean Naylor
Berkley Publishing Group
2005

Som titeln antyder, så handlar den här boken om operation Anaconda i Afghanistan. I huvudsak så är det fyra grupper av soldater som man får följa genom bokens gång; 1st SFOD-D (Delta Force), SF (Special Forces), de lätta infanteriförbanden samt de involverade staberna. Författaren verkar ha pratat med ett stort antal av de som var involverade i olika nyckelpositioner och ger en bild som, åtminstone i mina var-inte-där-själv-ögon, verkar nyanserad.

The Finishing School: Earning the Navy SEAL Trident
Dick Couch
Crown Publishers
2004

Det här är uppföljaren till Warrior Elite av samma författare. I Warrior Elite så får man följa en pluton genom BUD/S (Navy SEALs grundläggande utbildning), medan man här får en inblick den utbildning som sedan följer för att göra sälarna "deployable". Jag känner inte till någon eller några böcker som ger en bättre inblick i modern sälutbildning, och enligt vad jag läst så tycker även sälarna själva väldigt bra om böckerna. Det faktum att författaren själv är före detta säl gjorde det förmodligen inte svårare för honom att få följa med under utbildningen.
Ragulin
Romaner.... tidningar.... Äsch! Tacka vet jag ett bra reglemente! camo.gif
Hotel Charlie One
Jag lyfter denna tråd och fortsätter att plussa för Robert Masons "Chickenhawk".
Läs den och titta på bilderna på http://www.robertcmason.com/gallery.html och http://www.robertcmason.com/Kaiser'sSlides/index.html
Förundras över vad krig gör med människor och vilka absurda vändningar livet kan ta.

Edit: En bildlänk till
Nestor
Läser just nu boken
"El Alamein 1942", av Karl-Gunnar Norén.

En mycket intressnat bok om Ökenkriget och El Alamein. Innehåller mycket milder och kartor, samt en del utdrag ur brev som skickades från fronten.
Författaren anser jag ochså ha en väldigt bra närvarokänsla i sitt skrivande.

En bok som rekommenderas.
109 Eken
Efter att ha sett filmen "Hotel Rwanda" (rekommenderas!) blev jag intresserad av att lära mig mer om folkmordet i Rwanda. Jag köpte därför boken "Shake hands with the devil" av Generallöjtnant Roméo Dallaire som var force commander för FN-styrkorna där.
lanrezac
I rikets tjänst av CA Ehrensvärd, Om hans liv o karriär 1911-1957 som avslutades som just CA.

Martin Ekström av Sievert Wester -orädd frivillig i fem krig

Ryska revolutionen av Richard Pipes

The long gray line av Rick Atkinson, West Points class of 1966. skildrar ett antal kadetters liv från 66-89 och ger en bra inblick inte bara i West Point utan även försvaret och samhället (finns på Svenska)

Winston Churchill My early life

John Keegan Churchill

Antony Beevor The Spanish civil war. En av hans bättre, ger en lite annan bild än vad vi är vana vid

Eino Hanski De långa åren och Brödrabataljonen
lanrezac
Har nyss läst "The Heights of Courage" av Avigdor Kahalani. han ledde en Centurion bataljon på Golanhöjderna 1973. Den här boken borde ha varit en obligatoriska läsning på Pansarskolorna, jag rekommenderar den verkligen. pansar2.png

Amazon.com

ISBN 0-275-94269-4
Praegerer Publishers, 88 Post Road West, Westport, CT 06881, USA
Solon
Har ni möjlighet att få tag på denna bok så köp den!

6 dagar i juni av Robert J. Donovan

5-10 Juni 1967, Kriget i Mellersta Östern

Boken tar upp och behandlar orsakerna bakom kriget, striderna i Sinai, Jordanien, Jerusalem, Syrien och de diplomatiska i FN samt det israeliska flygvapnets insattser.
Boken tar även upp följderna av kriget.
Meduza
Är det någon som har koll på var man ska vända sig för att få tag i Operation garbo I, II och III ?

På Timbro.se (utgivaren) står det att dom är slut...

Är ute efter pocketupplagan, adlibris.se ser ut att ha 2an inne men inte dom andra...

hittar dom ingenstans, om ni vet var så säg till.
A2Keltainen
QUOTE (Meduza @ Jul 12 2005, 03:32 )
Är det någon som har koll på var man ska vända sig för att få tag i Operation garbo I, II och III ?

Ja, prova att att söka på:

http://www.antikvariat.net/

http://bokborsen.se/
Dodge
Den enda bok jag för tillfället kan rekommendera, efter att ha läst den, är romanen Johnny var en ung soldat av Dalton Trumbo. Gripande och otäck bok om en ung man som blir totalt lemlästad i första världskriget. Denna bok fick mig verkligen att se med skepsis på all militärromantisk media och litteratur jag tidigare uppskattat.
Sljivovica
"Hjärtat eller döden" av Arvid Riddare
som omnämnts i någon annan tråd vill jag minnas.

Skrivet med ett ganska *ähum* mustigt språk..

Skulle kunna likna den vid en blandning av
"Operation Garbo", "Alpha Sierra"/"Alpha Tango"
och "Läsarnas egna sexnoveller".. blush.gif

Innehåller även en hel del svidande samhällskritik.

Kanske är jag konstig, men tycker att den
kändes klart läsvärd.
RRM Sjöbev
Då jag läste tråden blev jag inspirerad att gå med i SMB salute.gif !
Sen har jag beställt andra böcker som tipsats i denna tråd! clap.gif
M.a.o har man ett par sidor att plöja igenom!
lanrezac
The battle of Budapest av Krisztián Ungváry

den boken är bra och behandlar något som brukar vara rätt okänt hos många, boken börjar med att ge en politisk och militär bakgrund ur Ungerskt perspektiv från WW1 och fram till -44 vilket gör att det blir lättare att sätta in slaget i ett större perspektiv

The battle of Budapest (December 1944 to February 1945) was one of the longest and bloodiest city sieges of the Second World War. From the appearance of the first Soviet tanks on the outskirts of the capital to the capture of Buda Castle, 102 days elapsed. In terms of human trauma, it comes second only to Stalingrad, comparisons to which were even being made by soldiers, both German and Soviet, fighting at the time. This definitive history covers their experiences, and those of the 800,000 non-combatants around whom the battle raged. Makes use of a wealth of fresh historical evidence locked until recently in the secret archives of Russia and eastern Germany...the result is excellent scholarship and gripping reading. - Thomas Land, TLS
lanrezac
Just läst Avgörandets ögonblick: invasionen i Normandie 1944 av Michael Tamelander. Det är en bra lättläst bok om D-Dagen. (CDON säljer den nu för 39kr)

Har just beställt två till av Tamelander Den nionde april och Slaget om Västeuropa (39kr st ) smile.gif
Meduza
Fick för ett par dagar sedan hem ett gäng operation garbo böcker, I, II och III
Sljivovica
"Ubåtshotet" 1984 Anders Hasselbohm

"Ubåt 137- Tio dagar som skakade Sverige" 1984
Anders Hellberg & Anders Jörle

Finns säkert på ett bibliotek nära dig,
testa annars "fjärrlån"..

Sträckläsningsvarning på båda, man känner
riktigt hur kallt Kalla kriget var.. *burr*
109 Eken
När jag får pengar över ska jag köpa de här två böckerna:
100 Solar
[img]http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://www.adlibris.se/shop/images/9189204662.jpg[/img]
Och
Disruptive Pattern Material
[img]http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://tracker.tradedoubler.com/pan/TrackerServlet?p=21&a=298475&g=0&URL=http://www.adlibris.se/shop/images/095434040X.jpg[/img]

---------------------------------
EDIT:

Fixat länkarna.

The Swede
Sljivovica
*ninnananinannania*
Dagens boktips;

Ulf B. Andersson "Tuzla-förnuftets oas"
(Ni som varit på konvoj känner säkert igen
alla byar, Main Supply Roads, övriga nationers camper,
Pakbat eskort i Ribnica mm.
Har bara läst halvvägs, men var redan nu tvungen att
ge ett omdöme)

Sture Enberg "I krig och fred. Veterangenerationens
dubbla kamp."
(Om finska krigsveteraner. Går att finna en del paraller med FN-yxor.)
Fafner
http://www.brogren.nu/hemsida3.html

Ingen bok, men väl så spännande. Anders Brogren har lagt upp sin farfars farfars, Jonas Brogren, memoarer på nätet.

Denne klämmige typ deltog i de sista krigen sverige var inblandat i. Började som rekryt och slutade som Överstelöjtnant.

Mycket av den gamla hederliga(?) 1800-tals svenskan är bevarad, men allt är fullt förståeligt, dessutom finns gott om förklarande fotnötter.

Han skriver bla om det stora slaget vid Leipzig 1813 (Völkerschlacht), och om hur han var med och kapade en båt i Lübeck. Dessutom kunde de marchera på den tiden. Knatade från Linköping till Uppsala, fick kontraorder och vände (till fots!) ner till Tyskland osv.

Går att ladda hem som worddokument, 63 sidor.

/Rekommenderas starkast av Fafner läste till kl 02 på natten.
badvakten
för den mindre romantiske men mer praktiske..

en liten passus dock.. alltså alla dessa författare e nra dårar eller liknande.. på någon form av mänskligt plan e de ju helt ute å cyklar, jag menar de skriver på allvar böcker för svenne som har en .45 under kudden som han skall panga bovar med.. men på ett tekniskt/taktiskt plan är de mycket skickliga så man får ägna sig lite åt selektiv läsning..

andy stanford:
-surgical speed shooting
-fight at night

gabe suarez:
(notera att det e mycket text som e saxad mellan hans olika böcker så efter du läst den första boken blir det mycket upprepningar, gabe har också ett lite tvivelaktigt rykte men det betyder ju inte att han inte kan hantera ett vapen..)
-tactical advantage
-tactical rifle
-tactical shotgun
om du skjuter weaver och inte orkar lyssna på andys vurmande för iscoceles så kan du ju köpa gabes
-tactical pistol eller
-tactical pistol marksmanship istället

mark lonsdale:
-raids (den nya utgåvan borde dyka upp på amazon när som helst)

chuck habermehl:
the art of high risk entry
QL4
The World's Most DANGEROUS PLACES - Robert Young Pelton
Utgåva 5 (2003)

Över 1000 sidor underhållande om relativt aktuella oroshärdar och andra osäkra platser.
Dessutom kapitel om hur överleva kidnappning, minfält, bakhåll, snikna taxichaffisar, flygkrascherm, sjukdomar etc. etc.

Upplagd nästan identisk som en LONELY PLANET, fast för den mer "äventyrlige". Helfestligt! biggrin.gif
Vargas
Nyinkommet och läsvärt från SMB:

"Krigföring - Från Austerlitz till Bagdad" av Marco Smedberg
Pbmin
Hittade en sida på nätet där den kända boken Spetznas fanns i utskriftformat. Tänkte att det kan vara av intresse. Vet att många har letat efter denna bok. Håll till godo!

http://www2.eunet.lv/library/lat/WSUWOROW/specnaz_engl.txt
uoff
Jag kan inte se att någon nämnt Breven från Tonkin av Bertil Nelsson, vilket förbryllar mig. Det är nämligen en mycket fängslande bok. En roman som bygger på brev från två bröder som tar värvning i Främlingslegionen och hamnar i Indokina på 1880-talet. Sorglig - jovist, men otroligt intressant och som sagt väldigt fängslande.

En bok som jag gärna använder som en sorts uppslagsbok är Alf W. Johanssons Europas krig med den beskrivande undertiteln "Militärt tänkande, strategi och politik från Napoleontiden till andra världskrigets slut".
Jimbo
I det senaste numret av pennan & svärdet kunde man beställa "kalla krigets Kronoberg" (inte förmånsbok)
Är lite sugen på att beställa den, är det någon som lästa den och som kan rekommendera den?
j..
om den inte tidigare e nämnd

"on combat" av grossman

j
Ragulin
Håller just på med förmodligen den DEFINITIVA historien om slutstriden i Europa 1944-45: Harmageddon av Max Hastings. Mycket tjock, mycket tung och djävulskt bra! Späckad med intressanta fakta och en del pikanta avslöjanden samt, inte minst, rikligt med ögonvittnen och personliga redogörelser. Ett MÅSTE för de som är intresserade av hur kriget mot 3:dje Riket fick sin upplösning. Rekommenderas varmt. Det är förresten ORDER på att läsa den!! Verkställ!!
Sljivovica
"Balkan betyder berg" av Kjell-Albin Abrahamsson.
Koskela
Mitt bidrag till denna hög av litteratur är:
Krigserfarenhet och trupputbildning : en bok för soldater av Erhardt, Sven W.
En något gammal bok, skriven 1942 men tar upp en hel del goda truppartips...

Eldens fält av Webb, James
Nyutkommen på svenska. Orginalet kom 1978. Handlar om Vietnamkriget och en USMC-skyttepluton.

I övrigt kan jag rekommendera att läsa litteraturförteckningen längst bak, särskilt i en bra och fascinerande bok, oavsett ämne. Då kan man stöta på saker som Återtåg under strid av Keinonen, Y. Den hittade jag via Stridens grunder av Smedberg.

Koskela
Sljivovica
Äntligen!

"Kalla krigets Kronoberg" landade från SMB idag.

160 sidor mums, mums för oss som vägrar ge upp
tanken på invasionsförsvar.

Marsch iväg och införskaffa!
(Ja, ni kan tolka det som en order..) ;)
203 Driver
Köp/Sälj-annonser är EJ tillåtna på SoldF Forum.

The Swede
BLÅGUL
lanrezac
Nu har Hans von Lucks bok Panzer Commander kommit ut på Svenska, under namnet "Pansarchef under Rommel" Lämplig Julklapp till en snäll MÖP?

Edit: tumvante
patgb203
Någta lästips

WW1

The price of glory - slaget om Verdun 1916. Alistair Horne, Pengiun. Väl skildrat vansinne på ett övergripande plan.

Memoirs of an Infantry Officer - Siegfried Sassoon. Väl skildrat vansinne på ett personligt plan.

Shadow Divers (The true adventure of two men who risked everything to solve one of the last mysteries of world was II); Roberrt Kurson. En sann bok om hur fritidsdykare upptäckte en u-båt (U-869) utanför USAs östkust och arbetet med att identifiera denna. Klart läsvärd.
WW2

Böckerna om Grupp Polstjärnan - Grupp Polstjärnan 1940 (Brage 1994) Grupp Polstjärnan åter i
Österled (Brage 1995) Grupp Polstjärnan på Hangöfronten (Brage 1996. Av Åke Finnpers. Klart läsvärda romaner med faktabakgrund (inte nobelprislitteratur direkt, men OK).

Das ende zwischen Oder und Elbe - Der kampf um Berlin 1945; Wilhelm Tieke, Motor buch Verlag

Vietnam

Absolution - Charlie Company 3rd Batallion, 22nd infantry; Charles Boyd

Platoon - Bravo Company; Robert Hemphill

We were soldiers once...and young; Lt Hal Moore and Joseph Galloway

Company Commander Vietnam; James Estep

Father, soldier, son - memoir of a platoon leader in Vietnam; Nathaniel Tripp

Platoon Commander; James McDonough

Balkan (Bosnien 90-tal)

My War Gone By, I miss it so; Anthony Loyd

"Just before the final bend that led to the town we saw a small group of frightened civilians cowering beneath the guns of HVO troops in a farmyard. If we stopped we would surely be allowed no further so we raced past them and on to the edge of Vares. There, inevitable, a handful of HVO blocked the road, standing nonchalant around a string of anti-tank mines. Beyond them were two stationary, white painted APCs, a cluster of blue helmets and gun barrels sticking out of the hatches like a half-eaten bunch of grapes. The men inside might have been UN but they were playing by a completely different set of rules. They were Swedes; in terms of individual intelligence, integrity and single-mindedness I was to find them among the most impressive soldiers I had ever encountered. In Vares their moment had come...."

Irak

Jarhead

Thunder run

Generation Kill

Roberts Ridge
Hotel Charlie One
Jag har kommit halvvägs i Ernst Brunners roman om Karl XII och jag tycker den är väldigt intressant. Har aldrig varit särskilt intresserad av sånhär "gammelhistoria" men boken är verkligen att rekommendera. 800 sidor...
Vargas
Grymt sugen på att skaffa "Jawbreaker: The Attack on Bin Laden and Al Qaeda: A Personal Account by the CIA's Key Field Commander" av Gary Berntsen

Ja ... jag har sett på Fox News ...
simon
QUOTE (lanrezac @ Nov 21 2005, 10:15 ) *
Nu har Hans von Lucks bok Panzer Commander kommit ut på Svenska, under namnet "Pansarchef under Rommel" Lämplig Julklapp till en snäll MÖP?

Edit: tumvante

Precis läst ut en signerad engelsk version. Otroligt gripande och läsvärd!
combat
Black Hawk Down - Mark Bowden,
Band Of Brothers - Stephen Ambrose
We were soldiers once... and young - Harold G. Moore
In the Company of Heroes - Michael J. Durant
The Tunnels of Cu Chi - Tom Mangold

/ Combat
magnus242
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 15 2004, 16:15 ) *
I dag gjorde jag ett av de bästa bokköp jag någonsin gjort, om man ser till läsvärde per krona, då jag för 50 kr på lokalt antikvariat köpte:

Taktik på östfronten - Erfarenheter och slutsatser
Eike Middeldorf
Militärlitteraturföreningen, Nr 219
Stockholm, 1958

(248 sidor)

Medarbetare

F d översten, dr Oehmichen
F d översten Reinicke
F d översten Stirius
F d överstelöjtnanten Wätjen
F d kaptenen Hackenbuchner

Författarens militära tjänstgöring

1934 - 1942 Pluton-, kompani- och bataljonschef vid Infanteriregemente nr 8.
1941 - 1942 1. ordonnansofficer i 3. motoriserade infanteridivisionens resp 3. pansargrenadjärdivisionens stab. Generalstabsutbildning vid 102. infanteridivisionen.
1943 Krigshögskola. Generalstabsofficer vid 4. pansardivisionen.
1944 - 1945 Föredragande för bearbetning av taktiska stridserfarenheter i Härens överkommando (Generalstaben), utbildningsavdelningen.
1952 - 1956 Föredragande i Amt Blank resp. Försvarsministeriet.

"Som källor till föreliggande bok stod till förfogande:
-- det viktigaste materialet från den dåtida Härens överkommandos (OKH) utbildningsavdelning -- särskilt alla därifrån utgivna utbildningsanvisningar och erfarenheter,
-- ett omfattande underlag från den dåtida infanteriskolan Döberitz och pansartruppskolorna Wünsdorf och Bergen,
-- efterkrigstidens militära litteratur såväl i Tyskland som i utlandet samt
-- författarens och hans medarbetares personliga erfarenheter och dagboksanteckningar."

Boken innehåller även, bland mycket annat och föga förvånande, en rejäl genomgång av pansarförbands strid.

Boken finns att köpa för en överkomlig penning här:http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...9172975679.html
Gator
Sean Naylor - "Not a good day to die"

Detaljerat om 101st Abn, SOF mfl inblandade i Operation Anaconda, Afghanistan
HV.gif
Bazooka
Det är möjligt att den nämts tidigare och då ber jag om ursäkt, men det var många listor att läsa blink.gif

Et liv på kanten av B. S. Christiansen, ISBN:87-11-11855-5

En intressant självbiografi av mannen som bland annat var med och utvecklade Jægerkorpsets anti-terrorisstyrka. Han tjänstgjorde 28 år i Jægerkorpset, boken handlar så klart mycket om hans tid där och ger en intressant inblick i deras arbete. Boken är på danska men det är inte lika svårt att läsa som att förstå när dom talar, och jag tycker inte att den har samma super-mega-ultra-special-elite-combat-attityd som en del av hans amerikanska kollegors (spökskrivare?) har.

Helt klart en bok för MÖP:en.

@ The Swede: Heder åt din eminenta samling! clap.gif

Undrar vem som är mest MÖP:ig, den som lägger upp samlingen eller den som läser den, jämför med sin egen och blir avundsjuk på alla böcker... Visst är man skadad :P
AdamKalle
Fick just hem boken "Jagare" (finns att köpa via SMB eller marinlitteratur.se). Har sedan tidigare "Pansarskepp" och "Minsvepare" ur samma serie. Rekommenderas, särskilt om man utöver fakta och historia kring fartygen gillar en massa små berättelser från folk som var med om hur det gick till när det begav sig.

När det gäller svenskt KA rekommenderar jag samtliga Urban Sobéus böcker om KA i Stockholms skärgård.

Gillar man modernt KA verkar det tyvärr inte finnas mycket mer än "jubileumsboken" att tillgå. dry.gif
imint
För lokalpatrioter finns nu följande bok på rea: http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=31215
sleget
Har just läst ut "Musashi - samurajen" av Eiji Yoshikawa för andra gången.
En tegelsten, något av borta med vinden fast den utspelar sig i 1600-talets japan.

Boken handlar om Miyamoto Musashis liv och startar efter slaget vid sekigahara.
Musashi är en av japans mer kända svärdsmän och boken är tydligen mycket populär i hemlandet.
Även om boken är en roman med faktainslag så är den mer än väl läsvärd.
För japaner är ett gåtfullt folk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Miyamoto_Musashi

Edit: Lade till wikipedialänk.
ArreliuS
Fick hem efter 5-6 månaders väntan, boken "FN-soldat i Kongo". Boken skildrar de händelser som de svenska FN-soldaterna utsattes för i Kongo under 60-talet. Historierna i boken är skildrat av de som deltog så det finns med andra ord ingen ensam författare av boken.

Mycket intressant läsning och boken är även packad med bilder och illustrationer av olika operationer och händelser. Helt klart något att köpa. Köpte den själv via nätet hos Akademi Bokhandeln men de verkar ha tagit bort den ut sitt sortiment.

ISBN: 91-7260-651-7
stefanf
Inte en bok - utan massor och åter massor:
Anna Lindh Biblioteket
Ligger i Försvarshögskolan. Var precis inne och botaniserade lite ytligt, måste säga att jag har svårt att se att det skulle saknas något i bokväg där för en MÖP.
Dom hade, känns det som, allt. blink.gif
Vanliga låneregler, och vem som helst får skaffa lånekort (gjorde det precis själv).

Ber om ursäkt om det här finns med tidigare i tråden, bara för bra för att missa, så hellre en gång för mycket än inte alls. smile.gif

EDIT: spenderade ytterligare en timme inne på biblioteket. Nu är jag säker - detta skall hädanefter bliva min musik.
Det finns så mycket att det är svårt att välja ut böcker. Man måste nästan bestämma sig innan man går in vad man vill titta på. Skulle nog vilja beskriva det här som en MÖPs blöta fantasi vad det gäller böcker. smile.gif
sleget
Luftens Dirigenter
(Bjarne Darwall)

ISBN 91-973892-6-9

En bok om svenskt luftförsvar och stridsledning från 40 talet och framåt.
Har bara börjat läsa men den verkar väldigt spännande.

Köpt via det där irriterande smb.
Irriterande därför att varje gång jag bestämt mig för att avbeställa månadens bok på grund av ekonomiska skäl alltid lyckas hitta någon annan bok att beställa så det blir makaroner och ketchup ytterliggare en månad.

Sen, ingen som tipsat om Das Boot?
Lothar Günther Buchheim heter författaren.
Sett filmen? Läs boken!

Inte möp men helt ok i fantasy/scifi genren, Santiago av Mike Resnick.
KPAX av Gene Brewer. fun_icon_nana.gif

ph34r.gif
vemtogmittnamn
"På västfronten intet nytt" av E.M Remarque.

Mkt bra bok som skildrar VKR1 med kraftfull realism, och berätter psykologiserande om kriget.
Valpen
Tjena.
Undrar om det är någon som har läst All Necessary measures av Cameron Spence. Handlar om SAS på Balkan.
Funderar på att köpa den men tänkte höra här först.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.