QUOTE (Yxa @ Jul 26 2004, 00:26 )
Men min fråga är denna, var ser ni behov av nya finkalibriga vapen och understödsvapen i det svenska försvaret?
Jag är alltså inte ute efter att höra hur vi borde hänga på XM8 projektet därför att den är ny och därför borde vara bättre. Nej, var ser ni specifika behov av nya vapen (i roller som kanske saknar specifika vapen idag) och/eller modifikationer av rådande beväpning, samt var anser ni att vår nuvarande beväpning kommer till korta?
Nya(re)(/modifierade), effektiva(re) vapensystem finns det alltid behov av.
Jag ser t.ex. behov av en 7.62-kulspruta fortfarande. Men det har inte hänt någonting med vår gamla '58 egentligen sedan den kom. Givetvis fungerar den fortfarande på samma sätt som för 20 och 30 år sedan, men nog måste det gå att utveckla även det systemet. Nu är det kanske på väg lite bättringar, äntligen. Att behöva byta pipa efter 250 skott borde inte behövas idag när det finns pipor som tål tusentals skott i följd. Att ha samma typ av sikte som fanns för 200 år sedan känns också lite föråldrat när det finns nyare och bättre modeller. En vikt på närmare 12 kilo gör att den är ganska olämplig att bära med sig. (oavsett vad "pannbenen" på forumet säger så ÄR det inte helt funkis.) Ammunutionen är fortfarande ett problem, 7.62 går inte att göra så mycket lättare, dock går det inte att helt ersätta med mindre kalibrar när det gäller kulsprutor, anser jag.
Just nu i EN02 så hade vi ute Kulspruta 58 "på prov", och som övningsvapen på vagnarna eftersom det inte går att skjuta 20mm lösplugg. Det vi "kom fram till" är att vi vill ha dem "när de behövs". De skall finnas där i gaten, eller vid andra postställen för att fylla på med lite mer kraft vid behov. Den får gärna sitta i ett stativ för tailgunnern på vagnen... m.m. det går mao inte att ersätta 7.62 med 5.56/Kulspruta 90. Så behovet finns där, utveckla och gör konceptet bättre!
...och hoppas att vi får behålla våra sprutor om vi åker någonstans.

Automatkarbiner: Lite samma sak där. Våra automatkarbiner är förhållandevis tunga, och faktiskt helt utan "finesser" (bortsett från att de säger *pang*) Även där har det hänt en del saker de senaste 10-15 åren som gör vapnen effektivare. Sikten, vikt, storlek, (ergonomi?) m.m..
Alltså:
Sikten, vikt och "funktioner" behöver ses över på våra befintliga system.
Sedan ett kpist/PDW-vapen vore nog så trevligt, kanske en liten början vore att faktiskt utbilda på pistol, så man alltid kan ha ETT vapen med sig?