Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fråga Forward Air Controller med Gripen?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
järv
http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=22893

"Förhoppningen är att man till vinterns övningar har bytt ut JAS39A mot JAS39C som bland annat kan bära en kapsel, Lightning III Target Pod, som hängs på en av planets balkar. Med hjälp av denna kan man laserbelysa mål eller motta laserenergi från mål som belyses av markförband."

Vad betyder egentligen sista biten om att "motta laserenergi från mål som belyses av markförband"? Är det verkligen så att det inte har gått att leda in JAS39A via laserbelysning eller är det jag som har glömt något?
BJK
QUOTE (järv @ Jul 24 2004, 00:57 )
Vad betyder egentligen sista biten om att "motta laserenergi från mål som belyses av markförband"?

Betyder att man t ex kan fälla LGB´b mot mål som t ex är utpekade och belysta av andra förband.
Danne
"Förhoppningen är att man till vinterns övningar har bytt ut JAS39A mot JAS39C som bland annat kan bära en kapsel, Lightning III Target Pod, som hängs på en av planets balkar. Med hjälp av denna kan man laserbelysa mål eller motta laserenergi från mål som belyses av markförband."

Skall nog stå att förhoppningen är att det skall hänga en LITENING III på en balk. B)
J-Star
Hmm... jag tror det är är så att A-Gripen inte kan bära laserstyrd ammunition. Detta är högst personliga gissningar dock.

Info kanske finns här:
http://www.canit.se/~griffon/aviation/gripen/armament.html

/J
NisseNord
http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=22893

Vad betyder egentligen sista biten om att "motta laserenergi från mål som belyses av markförband"? Är det verkligen så att det inte har gått att leda in JAS39A via laserbelysning eller är det jag som har glömt något?

Det verkar rätt uppfattat, eftersom en av funktionerna med LITENING III kapseln är att kunna ta emot målbelysning från anndra källor.
järv
Trist. Borde ha varit implementerat redan från dag 1.
AdamKalle
QUOTE (järv @ Jul 24 2004, 14:14 )

Tror inte det var prio 1 eftersom vi inte har någon sådan am i Sverige vad jag vet, förutom RBS 17, och den går ju inte att hänga på fpl (i dagsläget).

Fast flygburen RBS 17 kanske vore något ändå..?
järv
QUOTE (AdamKalle @ Jul 24 2004, 17:09 )
QUOTE (järv @ Jul 24 2004, 14:14 )

Tror inte det var prio 1 eftersom vi inte har någon sådan am i Sverige vad jag vet, förutom RBS 17, och den går ju inte att hänga på fpl (i dagsläget).

Fast flygburen RBS 17 kanske vore något ändå..?

Om vi inte har (eller hade när jag utbildades) vare sig flygplan eller ammunition för det så kan jag undra varför vi hade utrustning (laserpek) och utbildning på att leda in företag på det sättet.
Skuggan
A9 utbildade en TACP grupp förra utb året, eller egentligen var det väl en kombinerad E/TACP grupp... dock övade de bara E-tjänst skarpt...
KD803
Laserstyrda bomber i form av GBU-12 är på väg in i Flygvapnet. Troligtvis så blir det bara 39C/D som får dessa.

Varför har inte 39A/B den förmågan? Rätt svar är nog att när Gripen projekterades så var attackens existensberättigande att slå hål på sovjetiska landstigningsfartyg, och till det skulle man använda Rb 15. Sedan har det tagit lite tid att komma fram till att precisionsbombning är bra att kunna, och då blir det 39C/D som får den förmågan då 39A/B kommer att avvecklas i närtid som det verkar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.