Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försvaret och trängselskatt
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Vildmannen
Trängselskatten i Sthlm kommer att övervakas på 2 sätt, antingen genom en dosa i bilen eller genom fotografering av nummerplåten. Nu undrar jag om en kommun har rätt att ta del av Försvarets fordonsregister för att kunna fakturera ett förband, vars fordon passerat Stockholms centrum utan dosa i bilen, i efterskott eller om registret är hemligt? 7.gif
Det skulle ju ge FM en massa merarbete om alla trängselfakturor skickades till en och samma adress på ex. Försvarsstaben och dom i sin tur fick skicka dom vidare till resp. kostnadställe.
KD803
Det är bara bra om de skickar fakturorna till Försvarsstaben, för då kommer de tillbaka med "Adressaten okänd". :P
Vildmannen
Högkvarteret kanske är en bättre adress. ;)
Eller Töntagon... ph34r.gif
Runqvist
Försvarsmaktens fordon samt utryckningsfordon m.m. måste ju ha undantag från dessa tullar. Annars hamnar vi i en typisk ineffektiv situation där skattepengar administreras bort.
Men med tanke på vilka partier som är störst i Sverige så är jag inte förvånad...
AdamKalle
Apropå det, kan ett kronreggat fordon få P-böter eller inser lapplisorna att de inte har så stor chans att få pengarna att det är värt att lappa dem?
dxl
Vad gäller pböter och fortkörning så lyder kronmärkta bilar under precis samma regler som övriga landets.

Är väl ganska säker på att man kommer vilja ha pengar även från försvarets bilar i Stockholm.
Sedan kan man ju fråga sig varför kronmärkta fordon skulle vilja köra in i Stockholm om det inte är någon övning på G och är det så, då har jag svårt att se varför man skulle betala trängsel avgifter.
Uttern
QUOTE (dxl @ Jul 23 2004, 07:46 )
Vad gäller pböter och fortkörning så lyder kronmärkta bilar under precis samma regler som övriga landets.

Är väl ganska säker på att man kommer vilja ha pengar även från försvarets bilar i Stockholm.
Sedan kan man ju fråga sig varför kronmärkta fordon skulle vilja köra in i Stockholm om det inte är någon övning på G och är det så, då har jag svårt att se varför man skulle betala trängsel avgifter.

De kanske vill köra till och från "K1" på Lidingövägen? Dessutom kör vi i Hemvärnet med såväl militära fordon som med privata fordon ut och in i stan.

Jag bor strax utanför de tänkta tullarna (Solna) och gör 90% av alla mina hembesök hos hv-soldater i stan eller strax söder om den. Jag kommer drabbas av mycket stora kostnader pga trängselavgifterna.

Uttern
Dexter
QUOTE (dxl @ Jul 23 2004, 07:46 )

Hört talas om Högkvarteret, Militärhögskolan Karlberg, Livgardesgruppen, Livgardet Kavallerikasern, Flygmedicincentrum, Försvarsmaktensrekryteringscentrum? Sen finns det ju även folk på Försvarshögskolan m.m.

Så nog finns det anledning att åka med kronfordon i Stockholm alltid.

Edit: Pucktvåa..
dxl
Bor i Göteborg så jag har inte världens koll måste väl erkännas.
Jag var dock under intrycket att det var skillnad på om man åkte privat eller i tjänsten.
Jag gissar på att företag inklusive FM kan få om inte rabatt så iallafall någon form så att det betalas centralt istället för att varje enskild person ska behöva betala.
KD803
Efter att ha läst lite i 1090594884315602&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=24]1090594884315602] lagtexten så framgår det att trängselskatt betalas på fordon som är införda i vägtrafikregistret.

Enligt 1090594884315602&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=24]1090594884315602]Lag (2001:558) om vägtrafikregister så omfattas inte fordon tillhörande bland annat Försvarsmakten av kravet på att finnas i vägtrafikregistret.

Av detta borde följa att Försvarsmakten tillhöriga fordon inte omfattas av trängselskatt. För av Försvarsmakten inhyrda civila fordon torde det dock vara en annan fråga.

Till sist så gör den förstnämnda lagen undantag för utryckningsfordon.
Snabeldraken
Vad jag hört under minibussutbildnignen angående försvarets bilar är att det finns nått ställe i sverige som håller koll på bilarna och vart dom är, dom har även koll på fordonets CIVILA regplåt, men det kan ju vara knivigt att få tag på en fredagkväll..
Alla vanliga bilar och minibussar har nämnligen även ett civilt regnummer och plåt som man kan använda om man vill, tex om man vill färdas med något och inte vill visa att FM är ute och åker.
Angående trängselavgifterna så har jag hört att man inte behöver betala om man passerar 2 tullar inom en viss tid, tex om man kör från k1 till berga och inte stannar inne i stan så är det gratis.
Alexandersson
Det militära fordonsregistret är hemligt, således blir det ett litet problem att fakturera kronbilar biggrin.gif Men det är klart, skicka parkeringsböterna etc till HK så blir det säkert jättebra.. biggrin.gif
Ignis nitidus
QUOTE (Alexandersson @ Jul 24 2004, 20:30 )
Det militära fordonsregistret är hemligt, således blir det ett litet problem att fakturera kronbilar biggrin.gif Men det är klart, skicka parkeringsböterna etc till HK så blir det säkert jättebra.. biggrin.gif

hur gör man om en bil från försvaret kör för fort och sticker,
eller om "den" krockar med någon och smiter?

sååå hemligt kan de ju inte va...

mitt inlägg har "verklighets förankring" då jag såg en försvars-bil som åkte
redigt fort idag på 30-väg. bong.gif
eskil
QUOTE (Uttern @ Jul 23 2004, 09:19 )
De kanske vill köra till och från "K1" på Lidingövägen?

Kommer inte K1 att hamna utanför tullzonen?
Jag har för mig att man tänkte placera tullen såpass långt söderut på Lidingövägen så att Lidingöborna ska kunna åka ut via Uggleviksvägen utan att betala. Då borde väl tullen hamna ungefär vid Stadion?

Jag vet inte hur det blir med Karlberg, men Essigeleden och Norra länken kommer väl också att bli avgiftsfri?

Jag har faktiskt dålig koll på var tullarna kommer att hamna. Är det ens bestämt än? Någon som vet?
SuperSandman
QUOTE (Vildmannen @ Jul 22 2004, 17:57 )
Trängselskatten i Sthlm kommer att övervakas på 2 sätt, antingen genom en dosa i bilen eller genom fotografering av nummerplåten. Nu undrar jag om en kommun har rätt att ta del av Försvarets fordonsregister för att kunna fakturera ett förband, vars fordon passerat Stockholms centrum utan dosa i bilen, i efterskott eller om registret är hemligt? 7.gif
Det skulle ju ge FM en massa merarbete om alla trängselfakturor skickades till en och samma adress på ex. Försvarsstaben och dom i sin tur fick skicka dom vidare till resp. kostnadställe.

med tanke på att trängeslavgifterna bara är på prov, så tror jag inte att högsta prioritet i dagsläget är att suga ut pengar ur FM.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.