Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenrem i Liberia
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Yxa
Var in och snurrade litet på SWEDINT's hemsida och såg bilderna från liberia - noterade där dessa två bilder:

Så US har OK på att köra med israelisk vapenrem, eller är det nån ny variant jag helt missat?

(Och om detta diskuterats tidigare så vägrade sökfunktionen berätta det för mig.)
prylombud
Det beror väl på vilka chefer man har jag har aldrig frågat, bara använt men vissa chefer kan man väl säga har ett överdrivet kontrollbehov (ju mindre det händer i AO´t desto mer regler)
Vargas
Det finns ett två möjligheter:

1. Stående order/komporder eller liknande för LA-styrkan medger att vapenremmen får nyttjas.
2. Soldaterna bär vapenremmen oavsett vad eventuella order säger.

Oavsett vilket känns det som liknande diskussioner har förts i oändligheter på detta forum. Oavsett om det handlar om hur man väljer att bära fälthatt kamo, kavlar upp ärmarna på 90L eller bär civil ryggsäck/vätskesystem på patrullering.
Lt. Payne
Kan ju finnas en logisk förklaring också, Vargas.

Kanske klimatet inte är för snällt mot läder?
Luftfuktighet, hög temperatur kanske sliter mer än vanligt på remmens hållbarhet?
Det har ju hänt förr att läder ruttnar i tropiskt klimat.
Yxa
QUOTE (Vargas @ Jul 21 2004, 23:08 )
Det finns ett två möjligheter:

1. Stående order/komporder eller liknande för LA-styrkan medger att vapenremmen får nyttjas.
2. Soldaterna bär vapenremmen oavsett vad eventuella order säger.

Oavsett vilket känns det som liknande diskussioner har förts i oändligheter på detta forum. Oavsett om det handlar om hur man väljer att bära fälthatt kamo, kavlar upp ärmarna på 90L eller bär civil ryggsäck/vätskesystem på patrullering.

Ja jo, ytterligheter verkar vara poppis, men då det verkade som att alla kör med samma model så tänkte jag att jag skulle höra mig för om det var något som tagits in eller eventuellt godkänts. Låter ju då onekligen som att någon har get klartecken på att dessa killar får bära dessa remmar. Funkis svar för mig.
SWJ
Eller så är det någon som tänkt till och använder det som funkar.... 7.gif

MVH SWJ.... 3.gif
Pansardvärg
QUOTE (SWJ @ Jul 21 2004, 23:16 )
Eller så är det någon som tänkt till och använder det som funkar.... 7.gif

MVH SWJ.... 3.gif

BRa sagt!!

Dom är där, vi är här säger ja bara!!
Vargas
Missförstå mig rätt, jag är definitvt för att man ska nya och bättre grejer.
Det var fint med häst och lans, men nu är det inte funkis längre.

Min ståndpunkt avseende vapenremmarna i Liberia är att soldaterna har det dom har på bilderna. Skulle det inte vara godkänt uppifrån tycker jag att det är otroligt synd att en man inte kan släppa på en sån skitsak, som dessutom innebär att man använder bättre materiel än FM:s.
Fu Kjellberg
Redan på Libanontiden använde vi israeliska remmar.
Kan kanske bero på närheten till Israel. B)

Finns ju en massa fördelar jämfört med läderremmen.
Dessvärre tål dom inte varma pipor lika bra.

Skönt att se dom använda funkis grejor.
SWJ
Jag har använt en kasserad prickskyttegevär 90 rem som jag fick lagat hos närmaste sadelmakare. FM laga inte dom själv, dom slänger dom om krokarna går sönder.
Den har varit väldigt bekväm.

MVH SWJ.... 5.gif
GC1
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jul 21 2004, 23:42 )
Redan på Libanontiden använde vi israeliska remmar.
Kan kanske bero på närheten till Israel. B)

Finns ju en massa fördelar jämfört med läderremmen.
Dessvärre tål dom inte varma pipor lika bra.

Skönt att se dom använda funkis grejor.

jag använder själv en israelisk rem, egentligen mest för att den rem jag fick ut var sjukt kort.
lite OT
vad beror det på att saker o ting i FM har så enormt olika stl? lakan, vapenremmar, ryggsäcksremmar osv. har man beställt olika eller ändrar lev efter eget tycke eller blir det fel när dom teleporteras runt i cyberrymden?

åter vapenrem. jag är inte helt säker på att en syntetrem alltid är bättre än lädervarianten främst med tanke på att den kan bli annorlunda vid kontakt med heta ytor(läs pipan)
cougar
Förhoppningsvis har man väl bättre saker att göra på en utlandsmission än att tjafsa om snöret bössan hänger i...
2Sharp
QUOTE (cougar @ Jul 22 2004, 22:35 )
Förhoppningsvis har man väl bättre saker att göra på en utlandsmission än att tjafsa om snöret bössan hänger i...

Det beror ju helt och hållet på vilka chefer du har.. (jag håller med dig)

En "viktig" fråga under Ba12 var vart man skulle bära namnbrickan på t-shirten.. den frågan var uppe i bat.rådet..

Ett, i mitt, praktexempel på skum prioritering...
cougar
QUOTE (2Sharp @ Jul 22 2004, 23:42 )
QUOTE (cougar @ Jul 22 2004, 22:35 )

Det beror ju helt och hållet på vilka chefer du har.. (jag håller med dig)

En "viktig" fråga under Ba12 var vart man skulle bära namnbrickan på t-shirten.. den frågan var uppe i bat.rådet..

Ett, i mitt, praktexempel på skum prioritering...

hehe, ok

Vad är/var Ba12? Jag är inte alls insatt i sådant.
The Swede
QUOTE (cougar @ Jul 22 2004, 23:46 )
Vad är/var Ba12? Jag är inte alls insatt i sådant.

Den tolfte bataljonen i Bosnien.

The Swede pansar2.png
gunsmoke4b
banan_rock.gif Jag var nere i Liberia och inventerade LA 01 inför överlämningen till LA 02, och jag kan säga att detta är ingenting som kronan har som ordinarie utrustning. Men däremot skulle vi ha en shop på varje regemente motsvarande det PX som fanns nere på Camp Clara, då skulle nog alla med pengar vara j...igt glada. Jag åkte därifrån fattig men "rik" fun_icon_nana.gif
gunsmoke4b
java script:emo_pop()
camo.gif En liten ändring av tidigare inlägg, Kronan slänger inte lapenremmar som kroken har gått sönder på... Möjligtvis på LG... Dom kassas om dom är spruckna (pga bristande vård) eller utslitna.
BARBIE
Jaha då var man med på bild då på detta fina forum!

Jag kan säga så mycket som att man använde den utrustning som var bäst! Vi hade också egna svett t-shirts pga att försvaret inte ekiperat oss med tillräckligt bra utrustning för tropiskt klimat.
Sedan ska jag väl också säga att vi fick svett tröjor från försvaret på prov en månad innan vi skulle åka hem.

Kängorna som vi fick ut för afrika, svettades man i redan på utbildningen i strängnäs (-10).

Men det kommer förhoppningsvis nya kängor för öken och tropik enligt vad de sa på material utvärderingen på swedint.

Jag kan ju säga att de fick kritik!! (läs sågade vid fotknölarna) FN1.gif
jaegare
QUOTE (Lt. Payne @ Jul 21 2004, 23:14 )
Kan ju finnas en logisk förklaring också, Vargas.

Kanske klimatet inte är för snällt mot läder?
Luftfuktighet, hög temperatur kanske sliter mer än vanligt på remmens hållbarhet?
Det har ju hänt förr att läder ruttnar i tropiskt klimat.

Helt riktigt, vapenremmarna möglade för oss. Därför skulle det köpas in vapenremmar i syntet. Vi hann aldrig få ut dem innan vi roterade hem. Men ryktet gick att de hade kommit till HF och att det var just israeliska remmar. Köpte en själv på PX:et, mycket bra rem, till skillnad mot läderremmen som är konstruerad för M/96..
Jag anser dessutom att om man inte får ut de prylar man anser sig behöva så skaffar man grejerna själv. (Finns ju gränser visserligen)
Irländarna gjorde likadant. Men deras personliga utr var nog snäppet bättre än våran iaf.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.