Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skattelättnad?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT
Pages: 1, 2
Kenta
Om man rekar mellan två missoner, kan man då få lägre skatt?

Har hört ryktesvägen att om man borta mer än ett halvår från sverige, och inte hemma mer än sjutiotvå dagar under ett år så har man rätt till lägre skatt.

Någon som vet?
Kimster
Det står förklarat nånstans på skatteverkets hemsida, har sett det.. leta där lite.

Men som det var för ett år sen så funkar det inte att få lägre skatt nej. Folk har kollat upp det förut och det har inte funkat.
Vad gäller 'rekandet' så följer du faktiskt med hem (ska du göra iaf enligt vad swedint sagt till mig när jag frågade dem) till sverige en runda vid missiones slut. Därmed kommer du aldrig att kunna vara på mission längre än 6mån ändå.
Sundman_MA03_BA02_KS01
Själva problemet ligger i att man skriver ett nytt kontrakt då man rekar och är inte anställd utomlands 1 år i sträck. Så har jag fått det förklarat. Orättvist javisst, men å andra sidan vet man hur landet ligger innan man åker.
FNYXA
Ni kan vara ute på mission hur länge som helst o betala full skatt i Sverige pga att lönen utbetalas från Sverige
Kimster
Just det så var det.. det var det jag hade fått berättat till mig.
sgt2421
Svaren som getts på den första frågan är ganska intressanta. Då det verkar som om alla fått olika svar kan jag också ge ett svar tänkte jag. Det första inlägget i tråden rör, såvitt jag kan se, den s.k ettårsregeln i 3 kap 9 § IL (Inkomstskattelagen) (1999:1229). Mitt något förenklade svar är att det pga ett undantag för statligt anställda inte är möjligt att undkomma beskattning i sverige. För de få människor som kan dra fördel av denna regel gäller också som framgår nedan att beskattning sker i det andra landet eller att det finns lagregler eller praxis som styrker att de inte skall beskattas i det andra landet. Har för mig att det fanns någon hänvisning till hjälporganisationer motsv. när jag läste om detta.
(Rätta mig om jag har fel!)

Bifogar även ett utdrag ur lagtexten.

Undantag från skattskyldighet vid vistelse utomlands

9 § En obegränsat skattskyldig person som har anställning som
innebär att han vistas utomlands i minst sex månader, är inte
skattskyldig för inkomst av sådan anställning till den del
inkomsten beskattas i verksamhetslandet (sexmånadersregeln).

Om vistelsen utomlands under anställningen varar i minst ett år
i samma land, är den skattskyldige inte skattskyldig för
inkomsten även om denna inte beskattas i verksamhetslandet, om
detta beror på lagstiftning eller administrativ praxis i det
landet eller annat avtal än skatteavtal (ettårsregeln).
Ettårsregeln gäller dock inte för anställningar hos staten,
landsting, kommuner eller församlingar inom Svenska kyrkan
annat än vid tjänsteexport.
Unicorn
Jag drar mig till minnes en skattefråga som fick mig att hamna på gränsen till hjärtinfarkt för snart tio år sedan.

Jag satt nämligen och zappade på text-TV, det måste ha varit 1995. Där fanns på text-TVs löpsedel med någon dags mellanrum två stora nyheter som i kombination fick mig att gå upp i varv ordentligt.

Den första var att president Clinton meddelade att han avsåg visa sin uppskattning över det viktiga och riskfyllda arbete de amerikanska soldaterna gjorde när de nu efter Daytonavtalet drog in i Bosnien för världsfredens skull. Alla amerikanska soldater som deltog i internationell fredsbevarande tjänst beviljades härmed total skattefrihet för alla sina inkomster. (Som kuriosa kan nämnas att de amerikanska trupperna dessutom kom till Bosnien i en relativt sett riskfri miljö efter att kriget avslutats).

"Det var väl ett fint initiativ", tänkte jag stillsamt.

Dagen efter kommer så närapå hjärtinfarkten; Ett lika stort Text-TV-löp om att all svensk personal som någonsin tjänstgjort i Bosnien retroaktivt skulle förmånsbeskattas för fria hemresor. Anledningen var att försvaret betalat leaveresan till Sverige den enda gång folk fått en ledig stund under hela tjänstgöringen.

Värt att veta är att då nyss lyckats förtränga irritationen över principen att beskattats för "förmån av fri kost och logi" för att bl a under beskjutning ha sovit i frusen lera i värn utomhus ätandes frusen burkmat samt i veckor hösten -93 levt på svältgränsen när vi inringades och maten tog slut. Hela tjänstgöringen igenom boendes i logement där råttor sprang över ens sovsäck.

Nu skulle man personligen punga ut med någon tusenlapp för att man ett par år tidigare på en direkt order hade fått förmånen att slippa kriget i ett par veckor. Och detta behöver man dessutom läsa om samtidigt som svensk media gör en stor nyhet av hur andra länder värdesätter sina soldaters insatser med total skattefrihet!

Om det är någon som tror att en enda svensk journalist tog upp den lätt absurda diskrepansen i svenskt och amerikanskt värdesättande av fredsbevarande insatser så har ni fel. Just den kopplingen var tydligen inte medialt intressant, och nyheterna behandlades helt separat. "Clinton-utspelet" försvann som nyhet i samma ögonblick som den svenska förmånsbeskattningen dök upp, och media gav sig enbart på Försvarsmakten. Man undrade bara, vilket i och för sig var berättigade frågor, antingen varför försvaret överhuvudtaget betalat hemresorna eller varför de inte tagit hänsyn till förmånsbeskattningen från början.

Men eftersom ingen journalist verkade tycka den ena nyheten var intressant i förhållande till den andra i ett större perspektiv kan man inte annat än undra varför amerikansk skattebefrielse överhuvudtaget var en så pass stor nyhet i Sverige.

Om det nu inte var intressant att jämföra med svenska förhållanden ens samma vecka undrar jag fortfarande varför Clintons utspel någonsin var en nyhet. Om den ändå inte skall sättas i proportion mot våra förhållanden kan jag överhuvudtaget inte se något nyhetsvärde i att veta hur Clinton avlönar eller beskattar sina FN-soldater?

Försvaret tyckte hur som helst situationen var högst penibel och tillförde för dyra pengar ett än större engångsarvode som efter ytterligare en beskattning precis täckte skatten, så jag behövde aldrig punga ut med pengar för mitt omedvetna och beordrade skattesmiteri två år tidigare...
Fk Backéus
Det förefaller väldigt enkelt för mig det...
Tyvärr är FM en del av staten och således ska Bosse Ringholm ha sin del på ~33%, beroende på var man "bor" hemma i Sverige.

Det norska systemet, om det fortf. är samma, verkar vara vettigt ur den anställdes synpunkt

För övrigt så anser jag att det skulle vara rimligt att man fick betela "sjömansskatt" om man rekade över för den andra halvan...

saint.gif
arune
Jag tar upp ämnet igen eftersom det har blivit aktuellt för oss som tjänstgör i Liberia under LA03 eftersom vi är här 7 månader ungefär.

Det finns en regel som heter 6-månadersregeln och enligt den skulle det vara möjligt att betala skatt i Liberia och därmed inte behöva betala skatt hemma. På skatteverkets hemsida under "Broschyrer" kan man finna SKV339 där det står en del matnyttigt, även "internationell beskattning 2005" ( http://www.skatteverket.se/rattsinfo/handl...ll/05/35209.pdf ) från sid 44 och framåt finns information om 6-månadersregeln.

De som pratat med människor på lokala skattekontor i sverige hävdar att 6-månadersregeln fungerar för oss så länge vi kan bevisa att vi betalat skatt här nere, om detta fungerar säkert vet vi inte förrens skattebesked vi får 2006 så risken ligger i att betala sin skatt här nere och sen inte få tillbaks skatten i Sverige.

Nå, betala skatt i Liberia? Jo, det fungerar faktiskt och vi får dokument som bevisar detta också, hurvida skatteverket tycker att dessa dokument är riktiga är ju aldrig lätt att veta.

Frågan är nu om någon av er gjort detta tidigare? Några tips/tankar/idèer?
Någon mission tidigare borde väl varit längre än 6 månader?
Kimster
QUOTE (arune @ Jul 31 2005, 19:11 )
Jag tar upp ämnet igen eftersom det har blivit aktuellt för oss som tjänstgör i Liberia under LA03 eftersom vi är här 7 månader ungefär.

Det finns en regel som heter 6-månadersregeln och enligt den skulle det vara möjligt att betala skatt i Liberia och därmed inte behöva betala skatt hemma. På skatteverkets hemsida under "Broschyrer" kan man finna SKV339 där det står en del matnyttigt, även "internationell beskattning 2005" ( http://www.skatteverket.se/rattsinfo/handl...ll/05/35209.pdf ) från sid 44 och framåt finns information om 6-månadersregeln.

De som pratat med människor på lokala skattekontor i sverige hävdar att 6-månadersregeln fungerar för oss så länge vi kan bevisa att vi betalat skatt här nere, om detta fungerar säkert vet vi inte förrens skattebesked vi får 2006 så risken ligger i att betala sin skatt här nere och sen inte få tillbaks skatten i Sverige.

Nå, betala skatt i Liberia? Jo, det fungerar faktiskt och vi får dokument som bevisar detta också, hurvida skatteverket tycker att dessa dokument är riktiga är ju aldrig lätt att veta.

*

Min bataljon var oxå nere mer än 6mån. Men vad vi kom fram till, tror det även är diskuterat här någonstans så går det INTE att få skatten betald där och slippa hemma pga att vi var ..statligt anställda eller hur det nu låg till, jag är lite osäker på den formella anledningen. Det jag dock minns väl var att det var kört hur man än vred o vände på det.
Rifleman/Medic
När det gäller beskattning av svenskar som innehar tillfällig anställning utomlands brukar man tala om en sexmånadersregel och ettårsregeln.

För att uppnå skattefrihet enligt sexmånadersregeln krävs vistelse utomlands i minst sex månader samt att inkomsten beskattats i verksamhetslandet – det finns inte något krav på hur mycket skatt som skall betalas i verksamhetslandet. Därför kan även den som betalat en obetydlig skatt utomlands erhålla skattefrihet i Sverige. Det har ingen betydelse att det är svenska staten som är utbetalare av lönen om förutsättningarna i övrigt är uppfyllda.

Har utlandsvistelsen varat längre än ett år kan den skattskyldige få skattefrihet även om skatt inte betalas i verksamhetslandet. Den skattskyldige får dock inte vara anställd hos svenska staten, varför ettårsregeln inte kan bli aktuellt för soldater i utlandsstyrkan.

Det finns även i inkomstskattelagen regler för hur avbrott i utlandsvistelsen skall behandlas. Vistelse i Sverige får ske för semester (leave) i högst sex dagar per hel månad eller 72 dagar per anställningsår. Varar vistelsen i Sverige längre tid någon av månaderna skall den månaden inte räknas med.

Läs mer i inkomstskattelagen 3 kap. 9 och 10 §§.

Unicorns problem kan numera lyckligtvis inte uppstå eftersom kost och hemresor för personal som tjänstgör i fredsbevarande verksamhet inte skall tas upp som inkomst.
BJK
QUOTE (arune @ Jul 31 2005, 18:11 )

*

Om jag var i era kläder så skulle jag se till att ha motsvarande summa undanstoppad så att ni kan betala en tyvärr högst trolig kvarskatt när skattmasen granskat era deklarationer, det fick nog ett antal från KS05 bittert erfara om jag inte är missunderrättad (Kimster kan säkerligen fylla på med mer info).
stevooooo
QUOTE (BJK @ Jul 31 2005, 21:30 )

*

Om jag var i era kläder så skulle jag se till att ha motsvarande summa undanstoppad så att ni kan betala en tyvärr högst trolig kvarskatt när skattmasen granskat era deklarationer, det fick nog ett antal från KS05 bittert erfara om jag inte är missunderrättad (Kimster kan säkerligen fylla på med mer info).
*

Inte bara kvartskatt, utan troligtvis även lite straffskatt.....( + 40% om jag inte mins helt fel.....)
arune
QUOTE (Kimster @ Jul 31 2005, 21:19 )
Min bataljon var oxå nere mer än 6mån. Men vad vi kom fram till, tror det även är diskuterat här någonstans så går det INTE att få skatten betald där och slippa hemma pga att vi var ..statligt anställda eller hur det nu  låg till, jag är lite osäker på den formella anledningen. Det jag dock minns väl var att det var kört hur man än vred o vände på det.
*

Vi vänder och vrider på det en del också men kommer fram till motsatsen, som statligt anställda gäller absolut 6-månadersregeln, det står ganska tydligt i SKV339. Kommer du på om det var någon annan anledning än det så får du gärna meddela detta, vi vill veta alla kryphål smile.gif

QUOTE (BJK @ Jul 31 2005, 21:30 )
*

De flesta kommer nog inte att begära ändring av skatt (så att vi får de pengarna nu), vi kommer vänta till deklarationen för 2005 och förhoppningsvis få ut lite pengar efter sommaren.
Kimster
Tja, vi var väll mer eller mindre ett kompani som letade kryphål, men skatteverket hade bara satt upp handen och skakat på huvudet.

Om jag känner skatteverket väl, så är de medvetna om hela grejen och har det förberett för sig för att det inte ska kunna gå. Det har ju ändå varit ett par bataljoner nu, och det är alltid nån i bataljonen som undrat och kollat upp.. så rent logiskt tror jag det inte är möjligt.
arune
QUOTE (Kimster @ Aug 1 2005, 18:41 )
Tja, vi var väll mer eller mindre ett kompani som letade kryphål, men skatteverket hade bara satt upp handen och skakat på huvudet.

Om jag känner skatteverket väl, så är de medvetna om hela grejen och har det förberett för sig för att det inte ska kunna gå. Det har ju ändå varit ett par bataljoner nu, och det är alltid nån i bataljonen som undrat och kollat upp.. så rent logiskt tror jag det inte är möjligt.
*

Det är några stycken som redan nu fått igenom jämkning och de som pratat med sina skattekontor har fått svaret att vi får in det under 6-månadersregeln och det i slutändan kommer an på bevisningen att vi betalat skatt i Liberia.

Eftersom det verkar peka i rätt håll (inget är dock klart förrens deklarationen gått igenom) så undrar jag verkligen vad som skiljer sig mot tidigare.
Kimster
Jag är skeptisk.

..men den som lever får se.
robinsonsteff
Jag gjorde ett schablonavdrag för "tillfälligt arbete utomlands" efter att jag kommit hem från Kosovo, vilket godkändes av Skattemyndigheten förra året. Hur det blir i år vet jag inte riktigt ännu.

För Serbien och Montenegro är detta avdra 340 kronor per dag. De tre första månaderna får man dra av 50 procent av schablonadraget. För resterande dagar 30 procent.
BJK
QUOTE (robinsonsteff @ Aug 1 2005, 21:08 )
Jag gjorde ett schablonavdrag för "tillfälligt arbete utomlands" efter att jag kommit hem från Kosovo, vilket godkändes av Skattemyndigheten förra året. Hur det blir i år vet jag inte riktigt ännu.

För Serbien och Montenegro är detta avdra 340 kronor per dag. De tre första månaderna får man dra av 50 procent av schablonadraget. För resterande dagar 30 procent.
*

Detta godkändes inte av skattemyndigheten i Östergötland 2003 eftersom man menade att vi fick traktamente (även om det bara var 15% av Utlandstraktamentet) och skulle vi göra avdrag för fördyrande levnadskostnader så skulle detta bestyrkas med relevanta kvitton motsv.
Summa summarum så är det lite gambling att yrka avdrag, och som Kimster skrev så har det ju gått några bataljoner och skattmasen har lärt sig hur dom ska granska. Sedan att vissa slipper i genom sina avdrag (som t ex schablonavdraget ovan) är nog rätt mycket tur att dom inte bli granskade tror jag.
Lite synd egentligen att det inte finns en mer "officiell" hjälp/lathund från FM om skatter, avdrag odyl för oss när vi varit ute och representerat Sverige tycker jag.
Vargas
QUOTE (BJK @ Aug 1 2005, 22:23 )
QUOTE (robinsonsteff @ Aug 1 2005, 21:08 )

*

Detta godkändes inte av skattemyndigheten i Östergötland 2003 eftersom man menade att vi fick traktamente (även om det bara var 15% av Utlandstraktamentet) och skulle vi göra avdrag för fördyrande levnadskostnader så skulle detta bestyrkas med relevanta kvitton motsv.
Summa summarum så är det lite gambling att yrka avdrag, och som Kimster skrev så har det ju gått några bataljoner och skattmasen har lärt sig hur dom ska granska. Sedan att vissa slipper i genom sina avdrag (som t ex schablonavdraget ovan) är nog rätt mycket tur att dom inte bli granskade tror jag.
Lite synd egentligen att det inte finns en mer "officiell" hjälp/lathund från FM om skatter, avdrag odyl för oss när vi varit ute och representerat Sverige tycker jag.
*

På KS09 så cirkulerade det ett ganska bra "Lessons Learned" med bäring på skatteavdrag. Det var INTE nåt som FM eller Swedint gav utan det var ett högst enskilt och väldigt uppskattat initiativ.
Som tidigare skrivits, det är lite av ett lotteri EXAKT vilka avdrag som "slinker igenom" hos skattmasen i olika delar av landet.
Kingecho1
Alla kan chansa med vad som helst o få igenom det!! Man måste ju skilja på vad som är tillåtet o vad som inte granskas! Men det hela är ett lotteri o olika personer granskar olika i olika län med olika nivåer o toleranser. Lite för mycket slumpen tycker jag men men!!

Anser själv att det bästa vore att skattelättnad på kommunalskatten infördes.

FN1.gif
APC-mannen
Som redan nämnts ovan är det ju inte det samma som att ett avdrag är helt funkis bara för att det gått igenom i samband med deklarationen. Hur många är det inte som t.ex. gör avdrag för sina resor/till från arbetet som egentligen inte uppfyller kraven? Ganska många tror jag... Ändå går det igenom hur ofta som helst, det enda det handlar om är hur ärlig man själv vill vara. Eftersom reglerna nu verkar vara som de är och det inte finns några egentliga kryphål för svenska FN-soldater är detta ju egentligen endast diskussioner om hur man lurar staten på pengar.

Detta betyder dock inte att jag själv aldrig fuskat med avdrag, för det har även jag gjort. Men det är ju syvende och sist bara olika typer av fusk, inget annat.
Ing
QUOTE (APC-mannen @ Aug 2 2005, 07:07 )
Detta betyder dock inte att jag själv aldrig fuskat med avdrag, för det har även jag gjort. Men det är ju syvende och sist bara olika typer av fusk, inget annat.
*

...som ett par år senare kan slå tillbaks tråkigt hårt rakt i bakhuvudet på en.
Kanske är lite dumt att "spela" det spelet.
APC-mannen
QUOTE (Ing @ Aug 2 2005, 22:16 )
QUOTE (APC-mannen @ Aug 2 2005, 07:07 )
*

...som ett par år senare kan slå tillbaks tråkigt hårt rakt i bakhuvudet på en.
Kanske är lite dumt att "spela" det spelet.
*

Visst kan det ske. Mina "fusk" sträcker sig till reseavdrag som jag gjorde för några år sedan när jag hade långt till jobbet. Avdragen var inte riktigt ok sett ur tidshänseende (minns inte riktigt hur reglerna var angående hur mycket tid som skulle sparas när utnyttjande av kollektivtrafik och egen bil jämfördes).

Jag tror att det är rätt ovanligt att just sådana avdrag kollas på nytt efter några år, det handlar nog mer om att de antingen godkänns eller inte. Hade en arbetskamrat som hade gjort liknande avdrag under flera år, för att ett år få ett "no no". Han ringde till Skatteverket och sa att hans avdrag godkänts flera år i rad. Svaret var att nu när de hade granskat hans deklaration så uppfyllde han inte just de där tidskraven, de tillade även att de faktiskt kunde gå tillbaka och granska hans gamla deklarationer, alltså en hint om att bara gilla läget nu och inte börja tjafsa... Nästa år gick dock samma avdrg igenom, och nästa, och nästa... Skatteverket har därmed enligt en empirisk undersökning inget register eller någon varningsklocka som ringer om liknande situationer uppstår.

Jag påstår att i princip enda hindret för den enskilde att fuska med avdrag är det egna samvetet, i alla fall när det handlar om mindre summor. Dock är det inget annat än stöld från staten, men det har ju blivit hyfsat accepterat i samället. "Alla" gör ju det, som man brukar säga.

Annars är det ju ett intressant fenomen det här, en form av stöld som de flesta tycker är ok. Om jag skulle traska in på en godtycklig statlig myndighet och hitta 10000:- i kontanter liggandes på ett skrivbord och plocka ner dem i fickan skulle ju de flesta anse att jag var en riktigt simpel tjuv, förutsatt att dessa pengar nu tillhörde svenska staten och inte var en anställds privata pengar. Men avdragsfusk är ju "helt ok" enligt de flesta. Tydligen även när det handlar om svenska FN-soldater eftersom de flesta vet att avdragen inte är ok egentligen, men eftersom deras deklarationer inte granskas, och de därmed får tillbaka pengar för att det haft dubbelt boende och allt vad det nu kan vara, så känns det ju rätt ok för de flesta. Det jag vill ha sagt är att det, som tidigare nämnts, är stor skillnad på ett avdrag som är ok och ett avdrag som inte är ok, men som ändå går igenom för att Skatteverket inte granskar alla deklarationer.
arune

Det finns en regel som heter 6-månadersregeln och enligt den skulle det vara möjligt att betala skatt i Liberia och därmed inte behöva betala skatt hemma.

...

*

Det som händer just nu är att ett skattekontor har tagit kopior på ett kvitto på betald skatt här i Liberia och hela ärendet är skickat "uppåt" i skattemyndigheten till "rättsenheten" där de ska ta beslut om detta. Tanken är väl att vi ska få ett beslut som sen går ut till alla lokala skattekontor så det inte blir några tveksamheter när våra deklarationer dyker upp nästa år. Förhoppningsvis får vi deras svar redan inom någon vecka.
BARBIE
schablonavdrag som nämns tidigare denna tråd gick igenom för mig. (LA01) vet också minst en som gjorde samma avdrag och fick igenom det. biggrin.gif
Gomer Pyle
@arune
Du kan väl berätta hur det går. Om du känner för det, skulle jag uppskatta om du kunde PM:a mig namn och kontor på den handläggare du pratat med. Eftersom jag är aktiv i FörsvFörb. och frågan alltid kommer upp är jag intresserad av eventuella prejudikat och praxis.

@Vargas
Du har möjligtvis inte en kopia på LL:an som du nämner cirkulerade på 09:an. Skulle vara intressant att kopiera och uppdatera.

Saxat ur SKV 339 utgåva 11

"Vilka omfattas av sexmånadersregeln och ettårsregeln?
Sexmånaders- och ettårsregeln gäller endast för anställda och således inte för egenföretagare. ... För den som är anställd i svensk offentlig tjänst (stat, kommun eller landsting) eller i svensk församling gäller sexmånadersregeln men däremot inte ettårsregeln."

"Sexmånaders- och ettårsregeln innebär att du medges skattebefrielse endast för anställningsinkomsten i utlandet. Det saknar betydelse om lönen betalas ut i Sverige eller i utlandet."

"Den semesterersättning som du får på grund av den i Sverige – genom ettårs- eller sexmånadersregeln – skattefria inkomsten av tjänstgöring i utlandet är skattefri även om du får den först efter hemkomsten."
Blackadder
Killarna i Liberia är inte på något sätt först, pratade med en tidigare lönechef på swedint och

detta har gjorts förut bla av minröjare i Cambodja där arbetsgivaren (swedint) fick en jämkning och dom betalade skatt i landet.

/b
arune
QUOTE (Gomer Pyle @ Aug 17 2005, 10:16 )
@arune
Du kan väl berätta hur det går. Om du känner för det, skulle jag uppskatta om du kunde PM:a mig namn och kontor på den handläggare du pratat med. Eftersom jag är aktiv i FörsvFörb. och frågan alltid kommer upp är jag intresserad av eventuella prejudikat och praxis.
*

Jajamen, jag kommer hålla er informerade, lita på det!
(Jag har PMat)

QUOTE (Blackadder @ Aug 17 2005, 17:48 )
Killarna i Liberia är inte på något sätt först, pratade med en tidigare lönechef på swedint och

detta har gjorts förut bla av minröjare i Cambodja där arbetsgivaren (swedint) fick en jämkning och dom betalade skatt i landet.
*

Strålande, det var precis sådan information jag eftersökte.
Du vet inte mer om detta? T.ex. om det gick under sexmånadersregeln?
Blackadder
QUOTE (arune @ Aug 17 2005, 17:56 )
QUOTE (Gomer Pyle @ Aug 17 2005, 10:16 )
@arune
*

Jajamen, jag kommer hålla er informerade, lita på det!
(Jag har PMat)

QUOTE (Blackadder @ Aug 17 2005, 17:48 )

*

Strålande, det var precis sådan information jag eftersökte.
Du vet inte mer om detta? T.ex. om det gick under sexmånadersregeln?
*

tja eftersom hon är nära ;) så frågade jag henne mer och såhär:

För arbetsgivaren så är det inget problem att inte betala skatt, det enda som krävs är som sagt en jämkning från skatteverket och dom i sin tur måste veta att på något sätt att du verkligen betalar skatt i landet du är i.
Det enda hon säger här är att var NOGA med pappersarbetet från skatteverket så att du inte åker på en saftig kvarskatt, men annat än principiellt så hade hon inget emot det då.

Så sexmånadersregeln fungerar men det är ditt lokala kontor som måste producera jämkningen till FM.

/b
GeBe
Grode vanliga schablonavdrag för "tillfälligt arbete på annan ort" under min tjänstgjöring, man är ju inte direkt bosat i södertälje, det gav en fin slant åter de efterföljande åren (var ute över ett årskifte)...
arune
QUOTE (Blackadder @ Aug 17 2005, 20:18 )

För arbetsgivaren så är det inget problem att inte betala skatt, det enda som krävs är som sagt en jämkning från skatteverket och dom i sin tur måste veta att på något sätt att du verkligen betalar skatt i landet du är i.
Det enda hon säger här är att var NOGA med pappersarbetet från skatteverket så att du inte åker på en saftig kvarskatt, men annat än principiellt så hade hon inget emot det då.

Så sexmånadersregeln fungerar men det är ditt lokala kontor som måste producera jämkningen till FM.

/b
*

Låter bra.
Jag tror de flesta med mig kommer ta detta i deklarationen för 2005, dvs inte jämka (inte göra slut på pengar jag inte har).
Blackadder
QUOTE (arune @ Aug 18 2005, 21:19 )
QUOTE (Blackadder @ Aug 17 2005, 20:18 )

/b
*

Låter bra.
Jag tror de flesta med mig kommer ta detta i deklarationen för 2005, dvs inte jämka (inte göra slut på pengar jag inte har).
*

klokt..

/b
Brigadgeneralen
Eftersom varje skattekontor förefaller autonomt (självstyrande) vad hemskt i sig, är det alltid klokt att kontakta sin egen "mas". Och ännu klokare att I FÖRVÄG pressa masen på en SKRIFTLIG överenskommelse.

FN1.gif
SGT Jakobsson
@ aurne och övriga
hur mkt kan man tjäna på 8mån om man skattar i tex liberia eller anv andra "avdrag" snackar vi
< 5000
5000-10000
eller mer är 10000 kronor?

eller inte förlora kanske är bättre ordval?

Edit1[aurne's jävla namnstavning smile.gif]
Edit2[Tillägg]
Knekt
QUOTE (arune @ Aug 13 2005, 13:39 )

Det finns en regel som heter 6-månadersregeln och enligt den skulle det vara möjligt att betala skatt i Liberia och därmed inte behöva betala skatt hemma.

...

*

Det som händer just nu är att ett skattekontor har tagit kopior på ett kvitto på betald skatt här i Liberia och hela ärendet är skickat "uppåt" i skattemyndigheten till "rättsenheten" där de ska ta beslut om detta. Tanken är väl att vi ska få ett beslut som sen går ut till alla lokala skattekontor så det inte blir några tveksamheter när våra deklarationer dyker upp nästa år. Förhoppningsvis får vi deras svar redan inom någon vecka.
*

Intressant! Skatt går ju att betala retroaktivt. Det borde ju funka när det gäller Liberia också. Vad har skattmasen i Monrovia för adress? biggrin.gif
APC-mannen
@Knekt: Ähh... Var nöjd med att du under 6 månader i Bosnien betalade 1000:- mindre skatt per månad än mig, pga av våra olika kommunalskatter. smile.gif
Knekt
QUOTE (APC-mannen @ Sep 6 2005, 21:03 )
@Knekt: Ähh... Var nöjd med att du under 6 månader i Bosnien betalade 1000:- mindre skatt per månad än mig, pga av våra olika kommunalskatter. smile.gif
*

Jo, det var en sabla skillnad minns jag. Det om något visar ju hur vansinnigt skattesystemet för US är.

Men du... om du får 6000 bagis av mig, så kan väl jag få tillbaka 27% eller vad det nu kan bli, av det jag betalade i skatt i Liberia? Deal? dribble.gif
arune
QUOTE (SGT Jakobsson @ Sep 6 2005, 14:52 )
@ aurne och övriga
hur mkt kan man tjäna på 8mån om man skattar i tex liberia eller anv andra "avdrag" snackar  vi
< 5000
5000-10000
eller mer är 10000 kronor?

eller inte förlora kanske är bättre ordval?

Edit1[aurne's jävla namnstavning smile.gif]
Edit2[Tillägg]
*

Det beror ju helt på befattningsarvodet, men med lägsta lönen (skyttesoldat eller vad det kan vara) så handlar det om runt 60 000. Det är en ganska stor "löneförmån". Detta gäller alltså bara 6-månadersregeln. Skattesatsen i Liberia är 4% så det är bara räkna själv:

(Befattningsarvode+Missionstillägg)*0,33 = Den skatt du betalar i Sverige
(Befattningsarvode+Missionstillägg)*0,04 = Den skatt du betalar i Liberia

Den skatt du betalar i Sverige - Den skatt du betalar i Liberia = Det du "sparar" på 6-månadersregeln

QUOTE (Knekt @ Sep 6 2005, 18:49 )
Intressant! Skatt går ju att betala retroaktivt. Det borde ju funka när det gäller Liberia också. Vad har skattmasen i Monrovia för adress? biggrin.gif
*

Har du någon vän här nere som kan ordna det åt dig hade det ju säkert fungerat. LA03 åker hem snart så vi kan nog inte hjälpa dig. Vissa på LA04 kommer kanske göra detta, om jag fattat rätt så är de som åker ner med rot1 och hem med rot2 här 6 månader. LA05 kommer kunna göra det eftersom de är här 8 månader.
Knekt
Det är ju helt sanslöst att ingen nämnt den här lösningen tidigare. Jäklars vad deg.
arune
QUOTE (Knekt @ Sep 9 2005, 18:24 )
Det är ju helt sanslöst att ingen nämnt den här lösningen tidigare. Jäklars vad deg.
*

Det beror nog på flera saker. För att 6-månadersregeln ska gälla krävs att landet du ska betala skatt i ska betraktas som stat, detta bestämmer UD och jag kan tänka mig att det varit tveksamt i Kosovo t.ex.
Samtidigt ska landet ha ett skattesystem och eventuellt, detta har jag inte riktig klarhet i, det kan för vissa länder finnas skatteavtal mellan landet och Sverige som reglerar om detta går att genomföra.
Till detta kommer då att man ska vara där minst 6 månader.

Till saken hör ju också principen att man aldrig kommer undan staten. Jag var tveksam första gången jag hörde förslaget och är fortfarande tveksam till om det går igenom, trots att jag läst på det som finns att läsa om 6-månregeln.
Knekt
QUOTE (arune @ Sep 10 2005, 15:13 )
QUOTE (Knekt @ Sep 9 2005, 18:24 )
*

Det beror nog på flera saker. För att 6-månadersregeln ska gälla krävs att landet du ska betala skatt i ska betraktas som stat, detta bestämmer UD och jag kan tänka mig att det varit tveksamt i Kosovo t.ex.
Samtidigt ska landet ha ett skattesystem och eventuellt, detta har jag inte riktig klarhet i, det kan för vissa länder finnas skatteavtal mellan landet och Sverige som reglerar om detta går att genomföra.
Till detta kommer då att man ska vara där minst 6 månader.

Till saken hör ju också principen att man aldrig kommer undan staten. Jag var tveksam första gången jag hörde förslaget och är fortfarande tveksam till om det går igenom, trots att jag läst på det som finns att läsa om 6-månregeln.
*

Vilken myndighet gick ni igenom i Liberia? Fick ni hjälp av det svenska konsulatet, eller var det eget und arbete?
arune
QUOTE (Knekt @ Sep 10 2005, 14:41 )
Vilken myndighet gick ni igenom i Liberia? Fick ni hjälp av det svenska konsulatet, eller var det eget und arbete?
*

Finansdepartementet.
Den svenska konsuln finns inte kvar i Liberia, de ska inte ha någon här i fortsättningen.
Vi har en local (ej anställd) som hjälper oss, eftersom det är ett gäng i LA03 som genomför detta så har vi ordnat så att inte varje människa behöver åka in till bank/departementet. Personuppgifter tas in från varje individ på campen, underskrifter av deklarationen sker på campen och själva skatten tas in på campen så allt sker samlat mot bank och finansdepartementet, eller åtminstone i några få omgångar.
jaegare
QUOTE (arune @ Sep 10 2005, 18:23 )
QUOTE (Knekt @ Sep 10 2005, 14:41 )

*

Finansdepartementet.
Den svenska konsuln finns inte kvar i Liberia, de ska inte ha någon här i fortsättningen.
Vi har en local (ej anställd) som hjälper oss, eftersom det är ett gäng i LA03 som genomför detta så har vi ordnat så att inte varje människa behöver åka in till bank/departementet. Personuppgifter tas in från varje individ på campen, underskrifter av deklarationen sker på campen och själva skatten tas in på campen så allt sker samlat mot bank och finansdepartementet, eller åtminstone i några få omgångar.
*

Om nu den svenska skattemyndigheten inte godkänner detta, vad händer då med den skatten ni har betalat till Liberia? Går det att få tillbaka, eller skänker ni det som välgörenhet isåfall?
arune
QUOTE (jaegare @ Sep 10 2005, 18:31 )
Om nu den svenska skattemyndigheten inte godkänner detta, vad händer då med den skatten ni har betalat till Liberia? Går det att få tillbaka, eller skänker ni det som välgörenhet isåfall?
*

Att få tillbaks pengarna från Liberia tror jag man kan glömma. Men om skattemyndigheten godkänner det vi betalat som skatt men underkänner 6-månadersregeln på goda grunder så skulle man kunna "kvitta" skatten här mot skatten hemma så man inte går back på det. Dvs om jag erlagt 10000 i skatt i Liberia så betalar jag 10000 mindre i skatt hemma. Detta på grund av att skattemyndigheten skulle se det som dubbel beskattning annars.
BARBIE
någon som vet om detta är genomförbart i afganistan? Och var man kan få reda på hur mycket skatt man betalar i afganistan i sådant fall?
106
QUOTE (BARBIE @ Sep 17 2005, 12:53 )
någon som vet om detta är genomförbart i afganistan? Och var man kan få reda på hur mycket skatt man betalar i afganistan i sådant fall?
*

Kanske inte så lämpligt rent säkerhetsmässigt att skriva sig där och lämna alla personuppgifter när man annars bara använder förnamn. Vissa nationer får inte ens ha egen mobiltelefon med sig, vet dock inte vad som gäller svenskarna.
Pte Falk
QUOTE (GeBe @ Aug 18 2005, 19:47 )
Grode vanliga schablonavdrag för "tillfälligt arbete på annan ort" under min tjänstgjöring, man är ju inte direkt bosat i södertälje, det gav en fin slant åter de efterföljande åren (var ute över ett årskifte)...
*

Denna var verkligen intressant!
Jag hittade detta svaret på Skatteverkets hemsida och min tolkning är att det är fulltmöjligt (du har ju tydligen fått igenom ditt och då funkar det ju)

Detta får jag inte glömma dom komande åren
Rifleman/Medic
QUOTE (Pte Falk @ Sep 18 2005, 11:11 )
QUOTE (GeBe @ Aug 18 2005, 19:47 )
*

Denna var verkligen intressant!
Jag hittade detta svaret på Skatteverkets hemsida och min tolkning är att det är fulltmöjligt (du har ju tydligen fått igenom ditt och då funkar det ju)

Detta får jag inte glömma dom komande åren
*

Det är aldrig fel att som medborgare i landet med världens högsta skatter göra sitt yttersta för att få behålla en så stor del som möjligt av sin lön. Men när skatteverket godkänner avdrag för ökade levnadsomkostnader har de enligt mig gjort fel eftersom du inte haft några ökade levnadsomkostnader.

För mer information se: 7§ Förordning om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten.

För den som ändå vill försöka få igenom detta avdrag kan rättsfallet RÅ 1998 ref. 39 vara av intresse eftersom vi där kan lära oss att även om du bor kvar i ditt föräldrahem och därför inte har några kostnader på hemorten ändå har rätt till avdraget.

Då du säkerligen saknar kvitton för att bevisa merkostnaden skall du givetvis yrka på schablonavdraget.

Vad gäller sexmånadersregeln och Liberiansk skatt kan jag meddela att frågan är under utredning hos skatteverket.
Pte Falk
QUOTE (Rifleman/Medic @ Sep 18 2005, 11:29 )
Då du säkerligen saknar kvitton för att bevisa merkostnaden skall du givetvis yrka på schablonavdraget.

Det är det jag kommer att göra då jag som alla vet inte har några kvitton och kommer säkert inte få några heller för den delen.

Jag vet inte vad "7§ Förordning om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten" säger men det står säkert att jag inte får göra detta för Försvarsmakten och utlandsstyrkan är ju tydligen någon speciell arbetsgivare som får göra avsteg från det mesta när det gäller skatter (i detta fallet)

Man får väl testa helt enkelt... ses i April FN1.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.