Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bra magfickor till ak4 magasin?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
2Sharp
Är det någon som vet bra magasinsfickor till ak4 magasinen?

Väldigt gärna i stil med de mag. fickorna till ak5 som sitter på stridsväst 2K, dvs plats för 2 st magasin med magpuls.

Skall använda dem på stridsväst 2K.

Om någon vill lipa om att det inte är reglementerad utr. så kan ni väl ge fan i att göra det i den här tråden, ring din mamma istället.

wub.gif
SISU
Ja recon har ett par att välja mellan ...
Denna vet jag att 2 mag + magpul får plats

endast i M/90
Inte så blodigt dyr !
2Sharp
Jag kikade på dem precis, följde din länk om utförsäljning.

Har de samma typ av stängning som fickorna till 2K??

Synd att det inte fanns gröna dock..
SISU
Dom har oxå en modell 2003 tror jag att den heter den ska enligt recon vara nästan identisk med sv2k fickan .samma stängning . camo.gif
2Sharp
Okok.. får nog ta och fundera här [igen] funkar dåligt med fickorna för ak5 magasinen tycker jag.
KD803
Har du provat med lilla flerbruksfickan? Den borde vara ungefär rätt storlek. Iofs så finns det ingen resår i den.
2Sharp
QUOTE (BJE @ Jul 18 2004, 19:59 )
Har du provat med lilla flerbruksfickan? Den borde vara ungefär rätt storlek. Iofs så finns det ingen resår i den.

Jepp, den funkar, men jag har ju 8 magasin, och jag vill gärna ha flerbruksfickan till annat, jag vill även ha dedikerade magasinsfickor!
Fu Kjellberg

Du hade gillat min ficka som sitter jämte flerbruksfickorna.
Skall se om jag kan fixa någon till dig.
Är bara en prototypficka.
Gav 180 kr
Rymmer 2 mag med magpul och har pals på sidorna.
KD803
QUOTE (2Sharp @ Jul 18 2004, 21:08 )
QUOTE (BJE @ Jul 18 2004, 19:59 )

Jepp, den funkar, men jag har ju 8 magasin, och jag vill gärna ha flerbruksfickan till annat, jag vill även ha dedikerade magasinsfickor!

Jo, men du kan ju råka komma över flera fickor...
Nifelhel
@Twosharp

Då föredrar jag denna, den passar för 2 stycken AK4 eller 3 stycken 5,56mm magasin. Samma typ an stängning och fästning som på sv2k. 2st ak4 mag med magpul går ner utan större problem. Du får väl ta 5min klämma å känna vid tillfälle. PÅ magfickan då alltså... ;)

http://www.recon.se/Stridsvastfickor/magasinsficka_2003.htm
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Jul 18 2004, 21:09 )
Du får väl ta 5min klämma å känna vid tillfälle. PÅ magfickan då alltså... ;)

Fegis.. smile.gif

Är det resår för att hålla ena magasinet i den också? Som på ak5 fickorna..

smile.gif
Nifelhel
QUOTE (2Sharp @ Jul 18 2004, 22:55 )
QUOTE (Nifelhel @ Jul 18 2004, 21:09 )
Du får väl ta 5min klämma å känna vid tillfälle. PÅ magfickan då alltså...  ;)

Fegis.. smile.gif

Är det resår för att hålla ena magasinet i den också? Som på ak5 fickorna..

smile.gif

jaopp det finns ett resårband inuti.

Inte feg, har lite självbevarelsedrift bara. Kan ju inte släppa till sådär bara... blink.gif
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Jul 18 2004, 22:13 )
jaopp det finns ett resårband inuti.

Inte feg, har lite självbevarelsedrift bara. Kan ju inte släppa till sådär bara... blink.gif

Åkej, snygt, jag tycker det är toppenfunkis.

Hmm, jag tyckte allt att du såg lite lättfotad ut igår.. ;)
Fk.Mandrake
Jag har ett par av Recons gamla ak4/ak5 fickor samt en flerbruksficka SV2000. Använder samtliga till magasinsfickor och i mitt tycke är den gamla Reconfickan bättre. I och med att locket inte har några sidor utan enbart är en "flärp" så är det snabbt och enkelt att jobba med.
SV2000 flerbruksficka är betydligt "knöligare" att å ut magasinen ur, trots magpul.
Speedy2
@2Sharp

Jag har magasinsfickor (som Nifelhel visar bild på) på min stridsväst.
Och jag kan rekomendera dom varmt.
Dom passar bra med AK4 magg både med och utan maggpuls.
men du behöver inte fler än två du kan ju ha övriga tre i flerbruksfickan.

Mvh Speedy
2Sharp
Tack för inputen!

Jag vill ha möjligheten att ha annat i flerbruksfickan, annars kunde jag ju tossat in samtliga magasin i den stora flerbruksfickan smile.gif

4 fickor får det nog bli, huga... får nog vänta ett tag, man är ju ständigt pank i detta prylköpande..
Ing
QUOTE (2Sharp @ Jul 18 2004, 23:51 )
Tack för inputen!

Jag vill ha möjligheten att ha annat i flerbruksfickan, annars kunde jag ju tossat in samtliga magasin i den stora flerbruksfickan smile.gif

4 fickor får det nog bli, huga... får nog vänta ett tag, man är ju ständigt pank i detta prylköpande..

Inte för att vara sådan va.. men varför inte bara skaffa ett par små flerbruksfickor till?

Är de mindre funkis än riktiga magasinsfickor?
Knekt
QUOTE (Fk.Mandrake @ Jul 18 2004, 22:35 )
i mitt tycke är den gamla Reconfickan bättre. I och med att locket inte har några sidor utan enbart är en "flärp" så är det snabbt och enkelt att jobba med.

Håller absolut med! AK4/5-fickorna är otroligt smidiga. Utan tvekan det bästta jag använt!

Tyvärr så har de slutat produceras och kommer utgå. Det är därför de inte finns i helgrönt längre. :(
2Sharp
QUOTE (Ing @ Jul 19 2004, 07:58 )
Inte för att vara sådan va.. men varför inte bara skaffa ett par små flerbruksfickor till?

Ja, jag vill verkligen ha resåren, tycker det är skitnice, skulle man feppla med att inte stänga fickan sitter det kvar utan bekymmer och det skramlar inte, tight and nice.

Jag har nog hellre lite miffel med att få upp magasinen än att jag riskerar att tappa dem.

Av någon anledning har jag misaat en del tidigare inlägg, skumt.. men..

Kjellberg, låter toppen, är de tillverkade av Recon?? smutt...

Mera prylar...
Tomale
Har hört ett ryckte om att HV instas ska få ut stridsvästen nästa år, kan det stämma?
2Sharp
QUOTE (Tomale @ Jul 19 2004, 11:55 )
Har hört ett ryckte om att HV instas ska få ut stridsvästen nästa år, kan det stämma?

Teoretiskt kan det nog stämma bra, men rent praktiskt så är jag mycket tveksam.

Men visst hade det varit trevligt, men det lär ju inte komma lämpliga fickor för ak4 magasinen.. och då missar man ju lite meningen.
Fu Kjellberg
2Sharp@ Dom är inte tillverkade av Recon. Vet faktiskt inte vem som är tillverkare. Ingen resår i dom.
2Sharp
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jul 19 2004, 13:46 )
2Sharp@ Dom är inte tillverkade av Recon. Vet faktiskt inte vem som är tillverkare. Ingen resår i dom.

Roger that!
Knekt
QUOTE (2Sharp @ Jul 19 2004, 10:36 )
QUOTE (Ing @ Jul 19 2004, 07:58 )

Ja, jag vill verkligen ha resåren, tycker det är skitnice, skulle man feppla med att inte stänga fickan sitter det kvar utan bekymmer och det skramlar inte, tight and nice.

Fast jag gillar verkligen inte resåren. Så fort den börjar slappa, så fastnar läpparna i den när man vill ha ner ett magasin i fickan igen.

Jag tyckte det var ett sabla meck efter ett tag, så jag tog fram saxen.

Vad jag märkt, efter ihärdigt testande, så räcker lockets (på AK4/5-fikcorna) kardborre mer än väl för att hålla maggen på plats även när man har brådis.

Skrammel har jag aldrig haft nått större problem med med, men det går ju att dra åt snöret/dragskon på utsidan, om man vill ha fickan lite tajtare.
Tomale
QUOTE (2Sharp @ Jul 19 2004, 12:57 )

Men visst hade det varit trevligt, men det lär ju inte komma lämpliga fickor för ak4 magasinen.. och då missar man ju lite meningen.

det är säkert som du säger..
kanske lika bra att köpa egen stridsväst. har någon ett bra alterrnativ som passar oss i HVnet, så att AK4 mag & sånt får plats..
Fu Kjellberg
QUOTE (Tomale @ Jul 22 2004, 00:54 )

det är säkert som du säger..
kanske lika bra att köpa egen stridsväst. har någon ett bra alterrnativ som passar oss i HVnet, så att AK4 mag & sånt får plats..

Tomale@
Recon har en väst.
Reconväst

Sen har Wafe också en liknande väst.
Wafe

Eller så finns det modulära västar från Blackhawk.
Bla STRIKE systemet.
STRIKE
Vill du beställa från utlandet så finns denna.
Practical tactical/HSGI mesa vest.
Om du tycker den verkar ok. Så kontakta mig så hjälper jag dig. Har haft kontakt med Tim som äger företaget.

Kolla även här.
Combatkit
En del intressanta lösningar. Norsk kille som har företaget.
Tycker du skall välja modulärt. banan_rock.gif
Tomale
Fu Kjellberg

tack för tipsen, hittade en väst på combatkit som verkar vara intressant.

Såg att militartshop sålde en väst från sydafrika, verkar praktisk.. (och lite billigare) smile.gif vad tycker du om den?

verkar bli dyrt om jag snickrar ihop en själv.. är en fattig student
några tips på hur man kan hålla nere kostnaderna?
2Sharp
SADF (Sydafrikanska) västen tycker jag är mycket bra, köp bara en som inte är en kopia, utan en "riktig" väst.

Jag har använt min både vid b-styrka och Hv övningar, jag tycker den sitter bra och man kan bära det man behöver.

Den är lite "old skool", men har man inte massor med pengar tycker jag det är ett bra alt.
Min har hållt bra trots tung last och vilda manövrar...

Jag har målat min och sprättat bort ryggfickan, ryggfickan rök för att det skulle vara lättare att bära rygga.
Fu Kjellberg
Tomale@
Här har du både orginal och M-shops på samma bild.

Kan rekomendera dom.
Men Combatkits väst som liknar norska jägarvästen på m-shop ligger på ca 2000 kr.
Ungefär samma prisklass som SADF-västen.
På Combatkit får du mer väst för pengarna.
M-shop tar 4000 kr för sin.

Kontakta mig via Pm.
Så kanske jag kan hjälpa dig B)
2Sharp
Jag vill åka hem till Fu Kjellbergs hobbyrum och lära mig lite...

smile.gif
Fu Kjellberg
2sharp@
Du är välkommen. :P
Är intresserad av din knivsamling wub.gif

Bara säg till om du skall neråt.
2Sharp
U bet!

smile.gif
CLP
Just till västen har jag inget att komma med- men har själv letat efter ngt bättre än stridsbältesfickorna... Vet att det finns separata fickor till AK4 mag- dock i Norge. Men tror inte att det får plats med Magpul i dessa. Någon som vet?
The Swede

Har du inte läst senaste SoldR Mtrl P?
Där står följande text tydligt och klart på sidan 83:
Magasinsficka M7390-307138
Dubbelmagasinsficka för två Ak 5 magasin eller två Ak 4 magasin, kan fästas på bältet eller västdelen. Ett magasin kan låsas med resårbandet i fickan. Locket har dubbla låsfunktioner, krok och tryckknapp.

Kungen har bestämt att det får plats 2 magasin till ak4 i magasinsfickan så nu är det bara för dig att lära dig handha utrustningen. biggrin.gif :P

The Swede pansar2.png
2Sharp
QUOTE (The Swede @ Jul 26 2004, 00:27 )
Kungen har bestämt att det får plats 2 magasin till ak4 i magasinsfickan så nu är det bara för dig att lära dig handha utrustningen. biggrin.gif  :P

The Swede pansar2.png

Åh fan? Här skall spettas.. ohmy.gif
jake the snake
QUOTE (2Sharp @ Jul 26 2004, 01:45 )
QUOTE (The Swede @ Jul 26 2004, 00:27 )

Kungen har bestämt att det för plats 2 magasin till ak4 i magasinsfickan så nu är det bara för dig att lära dig handha utrustningen. biggrin.gif  :P

The Swede pansar2.png

Åh fan? Här skall spettas.. ohmy.gif

Vilja, våld och vansinnigt mycket vaselin! laugh.gif
The Swede
Jag har själv två ak4-magasin i mina magasinfickor.
Håller med om att det är lite trångt men min förhoppning är att det blir bättre så fort fickorna är lite inslitna.
Jag kan dock inte förstå varför dom valt en sån fullständigt idiotisk utformning av locken.
Det är ett litet helvete rent ut sagt att få upp maggen utan att trassla in sig, fick förvisso upp ganska bra färdighet på Fårö men då var det ak5-magasin jag brottades med.

The Swede pansar2.png
Nifelhel
@Twosharp
Har du MagPul på så kan du glömma 2 magasin en ficka. Oavsett vad reglementet säger. För när allt kommer omkring så är det inte reglementet som har sytt fickan... :P
2Sharp
QUOTE (jake the snake @ Jul 26 2004, 00:48 )
Vilja, våld och vansinnigt mycket vaselin! laugh.gif

Vi militära människor använder den militära versionen "våld, vilja, vapenfett" ;)

@ Swede och Nifelhel, taget.. jag tycker iofs att utformningen är helt ok för ak5 magasinen, hellre det än att man tappar dem.
Swede, du behöver magpuls! smile.gif

Nifelhel, hehe, nä, reglementet har inte sytt dem.. stämmer inte verkligheten med reglementet så får verkligheten anpassa sig helt enkelt smile.gif
The Swede
QUOTE (2Sharp @ Jul 26 2004, 10:58 )
Swede, du behöver magpuls! smile.gif

Jo, jag kollade faktiskt på det när jag var på Militaryshop förra veckan men det blev inga då.
Få se om man kan hitta någon billigare leverantör så kanske det blir ett inköp.

The Swede pansar2.png
KD803
QUOTE (The Swede @ Jul 26 2004, 11:01 )
Få se om man kan hitta någon billigare leverantör så kanske det blir ett inköp.

Eller gör egna med lite silvertejp motsv...
The Swede
Bestälde precis ett tolvpack från MAGPUL INDUSTRIES CORP
Det blev ungefär 22:- styck inklusive frakt.

The Swede pansar2.png
2Sharp
QUOTE (BJE @ Jul 26 2004, 10:04 )

Jag hävdar nog att det inte blir lika bra, då med tanken att de inte reser sig, vilket jag tycker är en stor fördel med de riktiga magpul'sen.

Snyggt Swede smile.gif
KD803
QUOTE (2Sharp @ Jul 26 2004, 11:26 )
QUOTE (BJE @ Jul 26 2004, 10:04 )

Jag hävdar nog att det inte blir lika bra, då med tanken att de inte reser sig, vilket jag tycker är en stor fördel med de riktiga magpul'sen.

Det är nog sant, men om man nu är ute efter en budgetlösning så. Å andra sidan så verkar ju inte alla ha Militaryshop-priser.
The Swede
Fick mina MAGPUL idag. biggrin.gif
4 st. 3-pack svarta till mina ak4 magasin. wub.gif
Fick även med en bruksanvisning i varje trepack så nu har jag fyra stycken. :P

EDIT:
Två ak4-magasin med Magpul får plats i magasinsficka till SV2K

Lite trångt men det går.

The Swede pansar2.png
Nifelhel
Japp har oxå tråcklat ner 2mag med MagPuls... Är inte nöjd dock. Går inte att stänga fickan på ett tillfredställande sätt. Och MagPulsen trycks ihop.
SBP
QUOTE (The Swede @ Jul 26 2004, 11:24 )
Bestälde precis ett tolvpack från MAGPUL INDUSTRIES CORP
Det blev ungefär 22:- styck inklusive frakt.

The Swede pansar2.png
*

Sitter precis och ska beställa från Magpul, men Sverige finns inte med i listan över länder dom levererar till. Hur gjorde du? Har du klagat på FedEx, eller??
The Swede
Jag skrev Danmark och sen gjorde jag en liten kommentar.

Gör ingen beställning, du har PM.
SBP
Klartecken. PM tebax.
Tigern
Jag letar efter en magasinsficka/duellficka (till SV2000) som rymmer 1 st AK4 mag, har hittat en typ av ficka som jag gillar (se länken), men vad jag vet så finns den bara att beställa ifrån USA. Finns denna ficka att beställa på närmare håll?

Är det någon som har erfarenheter i denna typ av ficka, är den bra eller dåig?

[url=http://www.tacticaltailor.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=66]www.tacticaltailor.com
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.