Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsvagn 122 Leopard
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
FhF laddare
Satt å fundreade på valet om strisdvagn för ett par årsedan pansar2.png
Det sas att man valde bort den Franska Leclerc pga att den INTE hade varit i strid!
Så jag vilket krig Leoparden(Sv 122:an) med i??
Eller är jag het ute å simmar igen bong.gif
Doggydriver
Anledningen till att det inte blev en fransk tonk (vem vill ha en strv fylld med baguettsmulor och krafit odör avsnigel/lök ändå? ;) ) känner jag inte till, men det har diskuterats här på forumet för ett tag sedan (hela urvalsprocessen). Om jag hämtar ur minnet vill jag minnas att Leclercen då hade en del intressanta elfel bl a. Sök runt lite på forumet, sedan finns det pansaridioter av guds nåde här som kommer med mycket uttömmande inlägg kan jag tro.
Rickard N
Leclerc hade en och annan barnsjukdom när testerna genomfördes. Har hört från en som var med att den hade sämre skjutresultat än centurionen som var med som referens.
Lonnelid
Om jag hämtar ur minnet vill jag minnas att Leclercen då hade en del intressanta elfel bl a.

Vore lite humor om Leclerc led av elfel .... Min erfarenhet av franska bilar är att dom ofta har vissa elproblem.
Hans Engström
För att inte tala om en kollapsande hydraulisk fjädring från [trumvirvel]just det...Citroen ;)

Vad jag bestämt minns är att en av de stora klagomålen var att vagnschefen ej kunde observera snett höger eftersom skyttens sikte skymde. Detta fel är numera åtgärdat.
Rickard N
Kollapsande hydrauliska fjädringar har vi väl lite erfarenhet av ändå smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.