Här verkar många veta en hel del om allt, så tänkte att ni kunde hjälpa mig. Är på jakt efter information om olika kommunikationssystem, antenner och annan utrustning för satellitkommunikation med militärt flyg. Ett exempel kan vara antennsystem för tex JAS. Tacksam för alla tips på info källor eller upplysning / Linda
@Linda
Oopps, Nu ger du dig in på ett snårigt område. Det är inte så mycket information om den kommunikationen som är möjlig att släppa.
Ev. insatta personer som vill delge information bör tänka igenom vad som kan skrivas på ett öppet forum resp. stanna inom organisationen.
Ja jag kanske borde vara mer specifik. Jag är INTE intresserad av hemligstämplad information utan t ex. ett tips på en bra länk. Det finns en uppsjö information av SATCOM på nätet redan och tänkte slippa sortera i all evighet efter relevant fakta, genom att först fråga här. /Linda
Mig veterligen finns det ingen utrustning för satellitkommunikation på mindre spetsiga fpl såsom JAS39, om man inte räknar GPS till satellitkommunikation.
Det brukar däremot finnas på störr flygplan, både civila och militära (VIP-transport, luftburna ledningscentraler mm).
Om du bara vill veta vad respektive antenn har för funktion föreslår jag faktaboken om Gripen eller gamla nummer av exempelvis Air Forces Monthly.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.