Kimster
Oct 22 2004, 16:10
Då vet vi.. slut OT nu tack !
/BlåGul
Fk Zak
Oct 24 2004, 17:34
Sytare
Oct 24 2004, 17:39
Den nya kasetten, hur många bumpa rymmer den?
Fk Zak
Oct 24 2004, 19:52
Ny kassett också? Minns att vi hade samma som för 58B.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Oct 25 2004, 07:45
OT.
Har använt KSP90b med den nya tygkasetten tyvärr inte i särskilt fältmässiga förhållande, ngn som vet hur den funkar??
Slut OT.
2Sharp
Oct 25 2004, 08:53
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Oct 25 2004, 07:45 ] OT.
Har använt KSP90b med den nya tygkasetten tyvärr inte i särskilt fältmässiga förhållande, ngn som vet hur den funkar??
Slut OT.
Fördelen är att den är smidigare, nackdelen är bl.a att pluggen kan "välta" och trassla sig i påsen, vilket kan ge eldavbrott, även om du skulle råka klämma kasetten mot kroppen eller (o-)lämpligt objekt kan du få eldavbrott.
Dragkedjan på påsen har en viss tendens att gå sönder.
Fästet är dock ljusår bättre än på plastkasetterna, särskilt om det är återanvända(plastkasetterna).
Jag föredrar tygkasetten, dels för att den är tyst och att den sitter bättre fast på vapnet.
Kontrollerar dock religiöst länken när tillfälle ges.
[MPJ]Sgt.Ratchak
Oct 25 2004, 11:43
@2Sharp
Den är väldigt tyst om man jämför med den gamla ja...
Jag tyckte det var lättare att ha det nya maget i magasinsfickan till KSP90b och ladda om än det gamla, men som sagt jag sprang inte så mycket i teränglådan med den under MP01/02.
QUOTE (2Sharp @ Oct 25 2004, 09:53 )
Fästet är dock ljusår bättre än på plastkasetterna, särskilt om det är återanvända(plastkasetterna).
Har aldrig använt plastkassetterna men tygkassetten tog det inte lång tid innan jag råkade ha sönder fästet på, så jag vågar inte tänka på hur de gamla var.
Doggydriver
Oct 29 2004, 19:57
Enligt uttalanden från "gamla rävar" från flygbassäk:
Gamla plastkasetten (välanvänd) medförde väldigt ofta följande ljudeffekter:
"-Klick - RASSEL-RASSEL - Duns - Klirr - JÄÄÄVLAR!"
Allra helst när hela patrullen smög på tå och var taggade så in i h-e.
Tygkasetterna medförde två eldavbrott under de 6 månader vi hade f-skallarna - vilket är ett bra facit anser jag.
Fredriksson
Oct 29 2004, 21:00
Själv föredrar jag dom gamla plastkassetterna, fast då med eltejp på "läpparna" (sitter som berget då). Har haft några eldavbrott med dom nya kassetterna i stridens hetta p.g.a. oaktsamhet kombinerat med liggande skjutställning/gropig mark. Dom är däremot väldigt sköna att ha när man svinar på skidor.
AnimalMother
Nov 7 2004, 11:35
Är inte sprutan på bilden slående lik, Ksp90b?
den ser ut som en hybrid, mellan 58b-ksp90b, 90:ans inskjutbara kolv, 90:ans framstock i helhet,
men som sagt nätet fram ser ju för illa ut..
AnimalMother
Nov 7 2004, 11:38
håller med 2SHARP, tygkasetterna till 90b har en stor svaghet, dragkedjorna. Mesiga och för små, tål inte mycket släng och däng. samt att det skulle vara en vik flik över hela dragkedjan för att förhindra smuts motsvarande att tränga in i själva kedjan.
Nätet borde ju åtgärdas..Ser ju för jävligt ut...Men det kanske är funkis?
Sgt Andersson
Jan 18 2005, 13:09
The Swede
Jan 18 2005, 13:23
Dessutom har man förstorat kassetten så att den rymmer 1000 patroner mot tidigare 50, säger Mats Lundkvist vapenofficer på Livgardet.
Varför inte ett vertikalt handtag vid framstocken som på försöks ak5 eller är bara ett sådant bara i vägen?
QUOTE (The Swede @ Jan 18 2005, 13:23 )
Dessutom har man förstorat kassetten så att den rymmer 1000 patroner mot tidigare 50, säger Mats Lundkvist vapenofficer på Livgardet.

Har du inte läst "Varför är det så ont om Q" av Hasse Alfredsson?
Ksp-kasetten har givetvis större innermått än yttermått!

Ärligt talat måste de fixa ett främre handskydd, om de nu är oroliga för att skyttarna ska hålla handen för nära utkastarluckan får de väl lägga till en "krok" på det främre handskyddet så att man inte kan glida bakåt av misstag.
Ryggsäcken verkar vara ett steg i rätt riktning, men den ser ut att behöva en slang för bandet att löpa i. Dessutom ser den i alla fall lite smäckig ut.
2Sharp
Jan 18 2005, 14:14
Om jag har förstått det rätt är anledningen att man inte har ett främre vertikalt frontgrepp då man riskerar att skada sig vid ev. hylssprägning.
Inte primärt att man inte skall klämma sig eller få hylsor på sig.
Van der Kaye
Jan 18 2005, 14:22
Herr 2Sharp har helt rätt om saken.
Tidigt i utvecklingen kring detta vapen fanns det ett vertikalt handtag under vapnet, vid främre bultinfästningen i lådan.
Detta togs dock bort just på grund av att skyttens hand kommer i riskområdet vid hylssprängning, vilket kan förekomma på dessa vapen pga deras funktionsprincip.
Mvh
Van der kaye
[MPJ]Sgt.Ratchak
Jan 18 2005, 14:51
Men varför inget handskydd??
M240B har ju handskydd och har för mig att Sverige oxå testat handskydd liknande det amerikanska.
2Sharp
Jan 18 2005, 15:01
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Jan 18 2005, 13:51 ] Men varför inget handskydd??
M240B har ju handskydd och har för mig att Sverige oxå testat handskydd liknande det amerikanska.
Personligen är jag glad att det inte finns något, bara fler saker att fuppla med, samtidigt som det ökar volymen på hela apparaten.
Jag har i mitt stilla sinne haft en fundering på om man inte kunnat fästa ett frontgrepp som var vinklat typ 45 grader?
QUOTE (Van der Kaye @ Jan 18 2005, 14:22 )
Herr 2Sharp har helt rätt om saken.
Tidigt i utvecklingen kring detta vapen fanns det ett vertikalt handtag under vapnet, vid främre bultinfästningen i lådan.
Detta togs dock bort just på grund av att skyttens hand kommer i riskområdet vid hylssprängning, vilket kan förekomma på dessa vapen pga deras funktionsprincip.
Mvh
Van der kaye
Jaja, självklart ska alla risker beaktas, olyckor förebyggas osv. Men varför
flyttar man då inte handtaget/handskyddet längre fram?
Att hålla sprutan i pistolgrepp och pipans handtag är inte helt optimalt. Det gör det dessutom svårare att skjuta stående från axeln (för dem som har fysiken och skjutträningen för att göra det).
2Sharp
Jan 18 2005, 17:48
QUOTE (Inf @ Jan 18 2005, 15:17 )
Jaja, självklart ska alla risker beaktas, olyckor förebyggas osv. Men varför flyttar man då inte handtaget/handskyddet längre fram?
Att hålla sprutan i pistolgrepp och pipans handtag är inte helt optimalt. Det gör det dessutom svårare att skjuta stående från axeln (för dem som har fysiken och skjutträningen för att göra det).
Om du inte är byggd väldigt annorlunda än mig så även om du flyttar greppet längre fram så har du ju fortfarande armen under lådan.
Sedan skall man ju helst nå ordentligt också.
Kulspruta 58 har ju en rätt lång låda.
johanp
Jan 18 2005, 20:51
men det vär alltså fortfarande tänkt att man ska ha vänstern på axelstödet som på bertil? sitter ju inget speciellt utformat "grepp" för detta, men det kanske inte behövs?
edit: i liggande skjutställning såklart
The Swede
Jan 18 2005, 20:53
QUOTE (johanp @ Jan 18 2005, 20:51 )
men det vär alltså fortfarande tänkt att man ska ha vänstern på axelstödet som på bertil? sitter ju inget speciellt utformat "grepp" för detta, men det kanske inte behövs?
Sätt handen mellan rören, mot framkanten på bakkappan.
Finns det möjlighet att vrida/fälla in kolven, motsvarande som Ksp90B?
2Sharp
Jan 19 2005, 10:54
QUOTE (Alien @ Jan 19 2005, 08:42 )
Finns det möjlighet att vrida/fälla in kolven, motsvarande som Ksp90B?
Hint: läs på den sida det länkades till, inte bara kolla på på bilderna...
Honkenhombra
Jan 19 2005, 12:40
Shysst

Skjuta kulspruta är livet.
Legacy
Jan 19 2005, 13:10
Livgardet har reviderat sidan om KSP58D. Den nya kasseten påstås nu rymma 100 patronen, tidigare stod det 1000. Den bandmatningsväska (eller vad man nu ska kalla den) som syns på bilden borde ju faktiskt kunna rymma 1000 patroner.
Van der Kaye
Jan 19 2005, 13:15
Bandsäcken rymmer 2 st separata kassetter med 250 skott vardera.
Säcken rymmer således 500 skott.
mvh
Van der Kaye
olaevil
Jan 19 2005, 15:00
QUOTE (Van der Kaye @ Jan 19 2005, 13:15 )
Bandsäcken rymmer 2 st separata kassetter med 250 skott vardera.
Säcken rymmer således 500 skott.
mvh
Van der Kaye
Vad blir totalvikten på den med 500 bulor i påsen.Undrar bara.
Annars ser den smidigare ut.
Meduza
Jan 19 2005, 23:12
24,5 * 500 + kassetterna och säckens vikt ;)
(13-14kg borde det bli då ;))
Raptor
Jan 20 2005, 22:36
Nu när jag kollade har de ändrat antalet skott i kassetten till 100 stycken. Det verkar kanske rimligare. Något jag reagerade på var formuleringen:
QUOTE (http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=25782)
Hela systemet har också blivit tre kilo lättare, men själva kulsprutans vikt är oförändrad.
Sprutan väger alltså 11,6 kg (den var oförändrad). Var kommer den sparade vikten från i så fall? Tillbehören? Sedan landar totalvikten för ksp på 11,6 + 2,8 ammo [98 skott bandade] på 14,4 kg. Är det inte lite mycket eller är det bara jag som är för lat av mig?
:P
Syftet var väl ändå att göra pjäsen lättare?
Edit: Fel vikt på ammon
Amfibieslusken
Jan 20 2005, 23:50
@Raptor: Tror att de har formulerat sig lite fel. Jag tror att de menar lådan med mekanismen som är oförändrad. Kortare pipa betyder ju lägre vikt bland annat, samt att bakstycket med den infällbara kolven borde väga mindre.
EDIT: Jag stavar som en kråka.
The Swede
Jan 21 2005, 07:21
Kortare pipa behöver inte betyda lägre vikt.
Om jag inte ser helt galet så är det tjockare gods i denna pipan vilket innebär att eventuell viktminskning från kapningen försvinner i det tjockare godset.
Rörkolven torde vara något lättare än träkolven men hur mycket vet jag inte.
Har vi ingen här som jobbar/gör vpl på gardet som kan väga en spruta?
The Swede
Van der Kaye
Jan 21 2005, 07:39
Pipan har inte tjockare gods jämf med KSP 58B.
Pipan har samma gods men är kortad samt att den har 8 st lättningsspår.
På ena versionen som testas så har man även kortat bärhandtaget.
Som sagt.
Lådan är inte modifierad/lättad (pga säkerhet)
Kortare pipa, nya kolven, nya vapenremmen etc gör vapnet lättare.
Dock har man även tillfört detaljer som tex ställbar siktesskena.
Detta gör att totalt sett är vapnet något lättare än KSP 58B.
Den stora vinsten är dock SYSTEMVIKTEN.
Dvs vapen med rem och buren ammunition.
Lättare och bättre ergonomi o funktion.
De gamla tunga bandlådorna är bla skrotade o utbytta med nya lätta.
Mvh
Van der Kaye
The Swede
Jan 21 2005, 07:47
Ok, blev lurad av lättningsspåren i pipan.
ksp58DF väger snäppet mer än sin föregångare pga det nya axelstödet siktet med mera...det va även på väg när vi fick den att det skulle komma en rygg säck emd xtra pipa o grejer.
Kommer man införa någon spärr eller fjäder som håller locket uppe när man fällt upp det helt, som på Ksp90B? Jag ser lite dåligt på livgardets bilder men hur har man löst problemet med reservriktmedel? På de svarta som visats bilder på tidigare i tråden finns det vanliga hålsiktet kvar men jag ser inget sådant på livgardets bilder trots att kornet verar vara kvar.
Själv hade jag gärna sett att man bytt ut pistolgreppet, som jag tycker är för fyrkantigt och förbannat kallt att hålla i vintertid.
Ser ju ut som en ksp 58 våldtagit en ksp 90 och detta blev resultatet.
jaja hade den där bilden presenterats på en annan sida hade jag trott det vore ett skämt men jaja roligt för dem som får skjuta med den.
markus2005
Feb 9 2005, 22:25
QUOTE (Toll @ Jul 14 2004, 00:28 )
Någon aning vad som hände med handskyddet som var väldigt likt ak5's?
Mindre vikt.
Sen så fanns det inget behov av det.
Det finns(fanns) alltså 3 "olika" versioner av KSP58DF
Numbero oneNumbero twoNumbero threeNågon som sitter inne med info om vilken det är som valts ut för anskaffning och/eller ytterligare tester? När kommer bössan ut på förband "på riktigt"? osv. osv.
The Swede
Feb 12 2005, 22:18
Tja, din "Numbero one" är ju den som presenterades på LG hemsida för inte så länge sen så jag lägger nog mina pengar på den.
The Swede
Skuggan
Feb 12 2005, 22:19
näe, numera fins det bara 1 version, det är bild 1 i ditt inlägg, 2 och 3 är borta till förmån för 1 ;)
Lite OT här men vad är det för grön kantig rygga på bild Numbero one ?
2Sharp
Feb 13 2005, 11:51
QUOTE (SISU @ Feb 13 2005, 10:45 )
Lite OT här men vad är det för grön kantig rygga på bild Numbero one ?
Am-låda, så man slipper rigga en själv...
Om jag inte missuppfittat...
The Swede
Feb 13 2005, 11:53
@SISU
Om du bemödar dig att läsa tråden så framkommer det. :P
Ok fan jag måste börja läsa allt !!
Van der Kaye
Feb 14 2005, 08:08
Lite info.
Det finns två versioner av KSP 58DF.
Under försöken kallas de KSP 58DF1 och KSP 58DF2.
Samma grundutföranden men med vissa skilnader:
Svart / grön färg
Fast skena/ställbar skena (fasta avstånd 200-800m)
Lång/kort inskjutbar kolv
8 gaslägen/4 gaslägen
Vanlig vapenrem/taktisk vapenrem (båda i nytt material)
..och så vidare.
Detta för att kunna prova ut det bästa från båda varianterna till
ett slutligt utförande.
Den gröna väskan är som sagt en bandsäck.
I den bär man två plastkassetter med 250 skott vardera.
Säcken öppnas i toppen o det är bara att dra ut banden.
MVH
Van der Kaye
QUOTE (Van der Kaye @ Feb 14 2005, 08:08 )
I den bär man två plastkassetter med 250 skott vardera.
Är det något slags engångsförpackning a la plastkassetten till Kulspruta 90? Är det tänkt att dessa ska komma färdigbandade?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.