Help - Search - Members - Calendar
Full Version: BMP-1 och dess amfibiska kapacitet
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Hans Engström
Under tiden 501orna var i tjänst, fick man simma med dom i Sverige? Om man fick det, hur var det?
imint
QUOTE (Hans Engström @ Jul 13 2004, 19:49 )
Under tiden 501orna var i tjänst, fick man simma med dom i Sverige? Om man fick det, hur var det?

Det är inget större fel på den "riktiga" BMP-1ans amfibiska egenskaper, det tar dock 15-20 minuter att göra den klar för övergång av vattendrag. inte direkt från marsch som man lätt kan få för sig på diverse sovjetiska "reklamfilmer"
111 SSK BAT
Någonstans på forumet har jag sett bilder på en 501 i vattnet. Bilderna kom från sista utbildningsåret i Eksjö eller Halmstad om inte minns fel.

Det simmades (läs vadades med dem som försök vid mitt utbildningsår, tyvärr innan den tiden då digitalkamera ingick i min prylsamling) och det tog lång tid att göra iordning dem minns jag. Vi tittade bara på på avstånd men det gick ju inte i F1 fart direkt. Dock snabbare än att bygga en bro samt att det kunde göras enskilt. Jag tror att det var i InfSS regi. Inte säker då det var mek inf kompaniet (Kungsbacka) som stod för det där med pansaråkande.

Å andra sidan tyckte jag att de var jäkligt ballt när de sköt...

Vi genomförde en förevisning och såg en med dem.

Jag tyckte de var helt okej och IB 2000 hade säkert varit ett rejält uppsving...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.