QUOTE (ArtMan @ Sep 19 2004, 19:02 )
USA slogs blint mot komunismen. De gick över gränsen i många fall och inte fan är det så demokrati ska se ut.
Allt är lätt när man inte själv behöver göra det. Vad förväntar du dig egentligen? USA styrs av människor och åtminstone jag tror inte att människor på något sätt är perfekta. Man får även tänka på att USAs president inte har oinskränkt makt, utan istället ofta måste gå med på fulkompromisser för att överhuvudtaget kunna bedriva någon politik. Så är det ofta i demokratier, för där styr inte enbart en person.
Tycker du att man ska införa demokrati med en järngrepp? Döda de som inte tycker likadant och ersätta landets styre med sina alierade.
Ja, det låter helt ok om vi exempelvis har att göra med en hård kommunistisk diktatur i land X. Döda ledningen i X och deras hantlangare och inför demokratiska val i X. Vad tycker du att vi ska göra; skriva brev till diktatorn och be honom bli snäll? Hålla en demonstration här i Sverige för demokrati i X, där svenska politiker pratar om hur viktigt det är mer demokrati? Skicka tiotusen namnunderskrifter där Greta i Kiruna tycker att demokrati är jättetoppen? Oooh, det hjälper säkert jättemycket för att inrätta demokrati i X. Det enda som lär hända är att diktatorn i X får sig ett gott skratt.
USA har mycket blod på händerna men ingen verkar inse detta.
Om du läser om mitt inlägg, så kanske du ser att åtminstone jag inser detta. Men jag inser även att det ibland är bättre att ha blod på sina händer än blod sprutande ur sin nacke, för det är tyvärr ibland alternativen ute i den hårda riktiga världen bortom Sverige.
Att blanda in barn är riktigt korkad. De hade inget att göra med vad deras regering gjorde.
Min poäng var just att barnen inte har något att göra med vad deras regering gör.
Jag tycker mig se att många vill se utrikes- och säkerhetspolitik som svartvitare än vad dessa områden faktiskt är. Detta gäller i synnerhet USA. Jag får lätt uppfattningen att man av många förmodas tycka att USA antingen är jättebra eller jättedåligt. Jag tycker däremot att det funnits och finns både bra och dåliga i USA, vad gäller exempelvis inrikespolitik, säkerhetspolitik och utrikespolitik. Å ena sidan så är jag inte så glad i alla de diktatorer USA stött. Å andra sidan så kan jag se pragmatiskt på saken och förstå varför synsättet "min fiendes fiende är min vän" kan vara väldigt lockande i hårt spända situationer. Så som jag ser det, så kan det i slutändan varit bra att USA stött en del ljusskygga ledare om detta lett till att en ännu värre ledare inte fått makten. Jag kan dock även klandra för att man kanske kunde ha tryckt mer på frågan om mänskliga rättigheter för många av de ledare man stött. Men å andra sidan så förespråkar jag själv exempelvis tortyr i en del fall. Mitt standardexempel för svenskar är:
Säg att polisen gripit terrorist X och vet helt säkert via flera oberoende källor att X placerat en stor kärnladdning i Stockholm, en kärnladdning som kommer att sprängas om exakt tre timmar och döda ett mycket stort antal oskyldiga människor och vålla enorma ekonomiska skador. Säg nu även att polisen vet hur man desarmerar laddningen om man hittar den. Är det i den här situationen fel av polisen att ta till grov tortyr för att försöka få X att avslöja var kärnladdningen är placerad, om detta är enda chansen att hitta kärnladdningen?
Säg nu att X istället varit en kommunistisk ledare i land Y, ett land vars något ljusskygge ledare Z USA stödjer. X har inga som helst planer på att införa något fjolligt demokratiskt styre, utan om X får makten, så är det X och hans parti som kommer att styra. Är det fel av USA att se mellan fingrarna när Z låter tortera X för att få reda på var X kamrater gömmer sig? Utgå först ifrån att vi inte vet om det styre som X tänkt inrätta är grymmare än Z styre. Utgå sedan ifrån att det styre som X tänkt inrätta faktiskt är ännu grymmare än Z styre? Utgå nu istället från att vi ser en möjlighet att införa demokrati på tio års sikt i Y om vi låter Z behålla makten, men att hans styre fram till dess kommer att vara rätt hårdhänt. Om i det fallet inte skulle låta Z behålla makten, så tar istället X makten och inrättar ett styre som leder till att vi inte har en aning om hur situationen i Y är om tio år.
Det är sådana här problem man måste dras med när ens dagliga arbete är att utarbeta utrikes- och säkerhetspolitiken i ett land som USA. Det är sådana här problem man inte behöver dras med när man exempelvis är en 15 år gammal skolflicka i Motala som är med i ung vänster och tycker att USA är jätteelaka för att "Bush är dum", "alla i USA är vapengalningar", "USA har en försvarsmakt", "USA dödar barn" och "USA stödjer diktaturer".
Låt oss titta på några konkreta fall inom områdena utrikes- och säkerhetspolitik. Jag är inte på något sätt expert inom något av ovanstående områden, men den bild jag ger är den bild jag fått baserat på det jag läst.
Kuba
Batista var en skurk och stereotyp banandiktator som gick United Fruits ärenden och förtryckte det kubanska folket. Så att Castro med vänner sparkade bort honom från tronen, är inte något som gör mig ledsen på något sätt. Vad som däremot gör mig ledsen är att jag hittills inte sett några fria demokratiska val under Castros styre. Låt oss nu säga att USA hade sparkat bort, eller varför inte sparkar bort, Castro från tronen. Hade det varit rätt? Ja, om USA sett till att fria demokratiska val hållits på Kuba. Nej, om USA tillsatt en ny banandiktator.
Israel
Arafat med vänner är långt ifrån så rumsrema som många i västvärlden tror. Israel utsätts regelbundet för terrordåd riktade mot civila. Israel spränger de ansvariga i småbitar med pansarvärnsrobotar och försöker minimera skador på civila så gott det går i samband med vapeninsatserna. Är det rätt? Ja, jag tycker Israel gör helt rätt i att ha ihjäl terroristerna. Jag tycker dock att Israel ska anstränga riktigt jävla hårt för att oskyldiga inte ska hamna i vägen när de har ihjäl terroristerna. Å andra sidan så är terroristerna i många fall den typen av människor som inte drar sig för att använda civila kvinnor och barn som sköldar för att få Israel att framstå som elaka om de angriper terroristerna. Så vems fel är det då om det dör en kvinna och tre barn när Israel skjuter fem terrorister till himmelriket med en pansarvärnsrobot när dessa gömt sig i kvinnans lägenhet? Jag har inget riktigt bra svar på det. Jag sörjer dock inte det minsta över terroristerna.
Saudiarabien, USA och Al Qaida
Saudiarabien är en diktatur/monarki som är hårt styrd av familjen Saud. I praktiken så har det varit så att undersåtarna varit garanterade en bit av oljeguldkakan, mot att de inte börjat bråka om demokrati och andra saker är till besvär för familjen Saud. Familjen Saud har även haft en klar tendens att vara kompisar med USA, även om förhållandet inte alltid varit helt utan spänningar. Vi har nu våra saudiarabiska MÖPar, vilket i det här fallet betyder muslimskt överintresserad person, som tycker att USA dissar dem fett genom att placera trupp på helig mark. Problemet kompliceras av att MÖParna inte har minsta möjlighet att framföra sina åsikter i Saudiarabien genom demokratiska val, för sådana är inte något som familjen Saud direkt gillar. Vi får inte heller glömma vad MÖParna vill förutom att slänga ut USAs trupp i Saudiarabien. Tyvärr så hamnar MÖParna rätt så långt ned på min de-där-vore-kul-att-lära-känna-bättre-lista, då det styre de vill ha t.o.m. får familjen Saud att verka som mysiga typer. Så är det nu rätt att MÖParna slår till mot USA och det saudiska styret med våld? Jag har själv svårt att se vad som är rätt eller fel när det gäller MÖParnas attacker mot både det saudiska styret (om de exempelvis skjuter saudiska prinsar) och USAs militär (om de exempelvis spränger Air Force One i småbitar), trots att jag själv betydligt hellre ser att familjen Saud, med USA som kompisar, styr i Saudiarabien än att MÖParna gör det. Däremot så tappar MÖParna poäng något otroligt fort på min har-rätt-att-leva-lista, det ögonblick de ger sig på amerikanska civila eller civila saudier som inte direkt har något att göra med med saudiska diktaturen.
Irak
Saddam Hussein är en skurk. FN är oftast helt handlingsförlamat i frågor som den om Irak, då man nästan alltid kan garantera att någon av säkerhetsrådets permanenta medlemmar har starka ekonomiska band med vilken skitdiktatur man än lyckas hitta. Så var även fallet när frågan om Irak kom upp på bordet. Frågan är här varför vi ska utgå ifrån att FN har någon slags gudomlig rätt att avgöra i internationella konflikter, då dess säkerhetsråd i dagsläget är konstruerat på ett sätt som åtminstone i mina ögon framstår som totalt trasigt. Det jag skulle vilja ha är ett avskaffande av vetorätten och en seriös diskussion om hur säkerhetsrådet ska vara utformat, vilka som ska sitta där och på vilka grunder. Man kan exempelvis fråga sig om alla länder ska ha en röst vid omröstningar i FN. Är det rättvist då länder som exempelvis USA både har många medborgare och är ekonomiskt och militärt starka? Om man ska olika antal röster för olika länder, vilka kriterier ska då vara styrande för hur många röster ett land har? Som det är i dag, så bryr jag mig inte något vidare om vad FNs säkerhetsråd beslutar i en fråga. Vad gäller USAs invasioner av länder, så bedömer jag dem från fall till fall. Den dagen FN får betydligt mer fungerander verksamhet än i dag, så kan jag eventuellt börja ta större hänsyn till vad FN tycker om USAs invasioner. Jag tyckte att det var bra att USA invaderade Irak och sparkade bort Saddam Hussein från tronen. Ärligt talat, så bryr jag mig i det här fallet inte så mycket om exakt varför USA invaderade Irak. Huvudsaken är att de fick bort Saddam Hussein från makten och att de nu tillsammans med Iraks folk arbetar hårt för att inrätta ett demokratiskt styre i Irak, ett styre som då skulle vara det andra demokratiska i mellanöstern i dag (Israel är det enda andra). Till alla de som klagar på USAs invasion vill jag fråga; tycker ni att det hade varit bättre om Saddam Hussein haft kvar makten i Irak i dag. För det är med största sannolikhet vad som hade varit fallet om USA inte invaderat landet. Jag hoppas att USA invaderar fler diktaturer och tillsätter demokratier i dem i framtiden. För det första, så får vi då fler demokratier här i världen. För det andra, så kanske FN då tvingas ta i tu med sina problem, med ett bättre fungerande FN som följd. Jag måste även säga att jag hyser enormt stor tacksamhet till de amerikanska soldater, marinkårare, flottister och flygare som riskerar sina liv för mig, och de jag bryr mig om, i kampen mot de muslimska terroristerna. Ja, det allra flesta av de terrorister som är ett hot mot oss i västvärlden är just muslimer. Därmed inte sagt att alla muslimer är terrorister, för det är de inte. HAKKA PÄÄLLE!