Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Datorjustering
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Gator
Lillgrabben har härjat med sin dator och nu lyckas vi bara starta den i "felsäkert läge". Var/hur går man in för att återställa den till "Normalläge" ? Vet att jag gjort detta förut (barn och datorer... :( ) men minns ej nu... Kör Win98.

Mvh, G.
HV.gif
Klargplutte
Jag tror du ska trycka på F5 när du startar upp datorn , typ just innan den börjar ladda Windows , prova om det är F8 om det inte funkar , den är då till XP.
Gator
Just det, så var det. Nu gäller det bara att hitta "rätt" nanosekund då man skall trycka... :(
HV.gif
Groaghach
Om du vill så kan jag försöka komma förbi ikväll och försöka hjälpa dig.

Groaghach
Honken
Tryck F8 strax innan Windows startar (mao: tryck på F8 som en idiot när datorn startas upp)

Då kommer du till "avdelningen" där du kan välja vilket läge du vill köra den i.
Dock så kan det vara som så att datorn inte alls vill köra i normaltläge så då får du lägga lite tid på att fixa den.
Panzerfaust
Alltså, ni kan bara starta den i felsäkert läge nu?
För mig brukar det hjälpa om man trycker F8 när det står "Startar win 98" i vänstra hörnet, om jag inte mins fel. Så väljer man felsäkert läge. Låter datan starta upp... Sen stänger man av den i felsäkert läge och slår på den igen. Då brukar man komma in i vanligt läge igen. Alternativt att du gör en medveten felstartning/avslagning av datan... då brukar dos menyn komma upp automatiskt efter scan disk :P

WIN 98 ROCKS!!!
Björn-
Vet inte om det går med win 98 men systemåterställning burkar lösa det mästa
Phaser
Har för mig att Win98 inte har system återställare, men är lite osäker på den fronten.

Annars så tycker jag att du ska göra som Panzerfaust och Honken säger.

Phaser over 'n out
Gator
Thanks fellas, grabbens burk är (för tillfället ;) ) återställd.
Då har ju naturligtvis nästa problem uppstått: den nya digitalkameran vill ha minst Win98SE för att trivas. Saken är vi i vår burk bara har Win98... blush.gif Kan man "uppgradera" Win98 till Win98SE, och isf hur ??
HV.gif
Honken
Mig veterligen så är Win98 mer eller mindre ett fristående, men uppgraderat Win98, operativsystem. Det vill säga att det inte finns några uppdateringar att ta hem för att gå från Win98 till Win98 SE. Antar att det blir att bita i det sra äpplet och köpa Win98 SE, frågan är bara vilken affär som håller sig med ett 6 år gammalt operativ system :P

Förhoppningsvis kan du snoka rundor på Windows Update och se om de har några uppdateringar för Win98 eller så kan du kolla på tillverkarens hemsida efter patchar.
Fk Bengtsson
De flesta datorbutiker kan ta hem win98se då den faktiskt tillverkas fortfarande. Vi t-ex har inga problem att få hem det. Så gå in i någon lokal datorbutik (elgiganten/onoff kanske inte har tid/bryr sig) och be dem ta hem ett exemplar.
Gator
QUOTE (Fk Bengtsson @ Aug 19 2004, 08:15 )
De flesta datorbutiker kan ta hem win98se då den faktiskt tillverkas fortfarande.

OK, men det är fortfarande total ominstallering som krävs då, är det rätt uppfattat ?
Min tanke var att kanske kunna slippa det, annars kan man ju gå direkt på XP, right ?
HV.gif
Honken
QUOTE (Gator @ Aug 19 2004, 08:36 )
OK, men det är fortfarande total ominstallering som krävs då, är det rätt uppfattat ?
Min tanke var att kanske kunna slippa det, annars kan man ju gå direkt på XP, right ?
HV.gif

Det är helt rätt uppfattat! smile.gif
Fk Bengtsson
QUOTE (Gator @ Aug 19 2004, 08:36 )
QUOTE (Fk Bengtsson @ Aug 19 2004, 08:15 )
De flesta datorbutiker kan ta hem win98se då den faktiskt tillverkas fortfarande.

HV.gif

Näh, det går att uppgradera. Win98se är ju en nyare version än win98. I med skivan och kör...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.