Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kontrast
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
UAV
Jag tyckte den här framsidan på SoldR Mtrl Karbin på http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/SoldRKarbin.pdf visar en ovanlig kontrast vad gäller materiel.

Mer än ett sekel skiljer stridsväst och karbin. M94 är med sin korta pipa kanske det vackraste vapnet i FM, enligt min mening. Tänk att göra ett eldöverfall med sådan beväpning. Det vore respektingivande.

EDIT: Fixade länken.
Yxa
QUOTE (UAV @ Jul 12 2004, 21:24 )
M94 är med sin korta pipa kanske det vackraste vapnet i FM, enligt min mening. Tänk att göra ett eldöverfall med sådan beväpning. Det vore respektingivande.

Med bajonett m/15 på, jodu! camo.gif

Väcker faktiskt ett viss ha-begär... wub.gif
Karin
Vad är Ak5 mot karbinen wub.gif .....? INGENTING

Så underbart att hålla ett vapen av trä och stål tillverkat i tyskland för mer än 100 år sedan i handen.......att marschera bland livrädda japaner med karbinen i högerhand och låta bajonetten glimma i solen på slottsbacken.......att sätta en 6,5a i bröstet på pappfiguren....att göra patron ur, föra tillbaka slutstycket och varsamt plocka ur patronerna så att ingen hamnar på marken.......att slacka mekanismen........suck...... wub.gif
Sytare
OUCH!!!!!!

Jag tror knappt att det är sant när jag tittar på sidan 21 i ovan nämnda reglement!
Det må står att man skall sätta tändstiftet mot ett föremål som inte skadar tändstiftet, men att sätta den mot trä var banne mig förbjudet.
Skärpning FM.
Rickard N
Hehe, siktet är inställbart mellan 300 och 1600 meter, max praktiskt skjutavstånd 300 meter. brow.gif
Yxa
QUOTE (Tollen @ Jul 13 2004, 10:33 )
OUCH!!!!!!

Jag tror knappt att det är sant när jag tittar på sidan 21 i ovan nämnda reglement!
Det må står att man skall sätta tändstiftet mot ett föremål som inte skadar tändstiftet, men att sätta den mot trä var banne mig förbjudet.
Skärpning FM.

Vadårå, så länge trät inte var stocken till vapnet så.
Yxa
QUOTE (Rickard N @ Jul 13 2004, 14:04 )
Hehe, siktet är inställbart mellan 300 och 1600 meter, max praktiskt skjutavstånd 300 meter. brow.gif

Ja? Frågor på det? biggrin.gif
106
QUOTE (Karin @ Jul 13 2004, 09:24 )
Så underbart att hålla ett vapen av trä och stål tillverkat i tyskland för mer än 100 år sedan i handen

Hade du en tysktillverkad K m/94 alltså?
Mauser Werke tillverkade cirka 10 000 K m/94 1894-1895
Carl Gustav tillverkade totalt cirka 115 000 K m/94 av olika varianter 1901-1918 samt 1932.
källa: Swedish Rifles and Karbines
Raffe
*drömmer sig tilbaks till de glada dagarna som ny Hv-ungdom med mauser i handen och 59an på kroppen* - underbart!

Har aldrig hållit i en 94a men det verkar som om det i stort är en kortare och lättare version av m/96. Det som skiljer dem åt förutom låda/kolv/pipa verkar vara att manöverhandtaget är böjt. m/96 isär ihop på runt 6 sekunder, dubbelskott och försök till automateld, ummm *drömmer* fun_icon_nana.gif
ABP
Hehe, siktet är inställbart mellan 300 och 1600 meter, max praktiskt skjutavstånd 300 meter. 

Får tänka på att vapnet togs fram innnan WW1. Då fanns det skyttegravar. Soldaterna tog helt enkelt klumpa ihop sig ställde in avståndet lobba iväg skottet i hopp om att träffa någon.

Man skulle kunna kalla det finkalibrig plutons art.

AG90 reservriktmedel är dock en roligare historia. Det kan man inte sikta med på 2000 meter eftersom ditt öga då hamnar bakom kolven...
Fk Satan
[quote=ABP,Jul 13 2004, 15:23 ] [QUOTE]AG90 reservriktmedel är dock en roligare historia. Det kan man inte sikta med på 2000 meter eftersom ditt öga då hamnar bakom kolven... [/quote]
Det viktiga är inte att man kan sikta, utan att det finns där eftersom det stod så på kravspecen... biggrin.gif
Lockwed
Jag är så glad att jag fick chansen att skjuta med den bössan när jag var med i hvu.
Fast det var ju på den tiden när hvu hadde uniform 59 och K1 låg på Lidingövägen så jag måste vara förskräckligt gammal nu biggrin.gif
ABP
Faktum är att det fanns ingen kravspec till AG90 vad jag vet???

Sådannt där speciellt inköp som lobbades in i FM.
UAV
Jag har också haft nöjet att skjuta m96. Jag hade ont i axeln en vecka efteråt, men jä**** vad bra precision det var i den bössan. Det är en speciell känsla med repetergevär och deras mekanism.

Att det praktiska skjutavståndet på m94 är avsevärt mindre än de 1600 meter som siktet är graderat till är väl inte så konstigt. Man kan ju i alla fall levera lite nedhållande eld på stora avstånd. Ksp 58 var ju till exempel graderad till 1400 meter om jag inte minns fel.
dxl
Gillar det som står på sidan 27

Det är förbjudet att använda spårljusprojektil vid bevakningstjänst

Ungefär som att den används vid annat laugh.gif
Rickard N
I vilken bok finns ak4 och ak5 med?
106
QUOTE (Rickard N @ Jul 13 2004, 18:43 )

För närvarande endast i gamla upplagor av SoldR Mtrl P (kom en ny under våren) och i respektive Ibok.
Det skall komma SoldR Mtrl Ak5, PSG90 mm men tydligen prioriterar någon Karbin m/94 och Kpist m/45 framför dessa, SoldR Mtrl Tksp tror jag till och med att det har hunnit komma två upplagor av.
Karin
QUOTE (106 @ Jul 13 2004, 14:49 )
QUOTE (Karin @ Jul 13 2004, 09:24 )
Så underbart att hålla ett vapen av trä och stål tillverkat i tyskland för mer än 100 år sedan i handen

Hade du en tysktillverkad K m/94 alltså?
Mauser Werke tillverkade cirka 10 000 K m/94 1894-1895
Carl Gustav tillverkade totalt cirka 115 000 K m/94 av olika varianter 1901-1918 samt 1932.
källa: Swedish Rifles and Karbines

Jag hade turen att få en m/94 tillverkad i Tyskland 1895......de flesta i plutonen hade karbiner tillverkade i Sverige några år in på 1900-talet.
roninn
Tror ni det var likadant på den tiden med att "alla" ville ha en karbin istället för den vanliga bössan ung som att alla nu vill ha AK5D?

"Jag har hört att Dragonerna har fått den nya bössan"
"faen vad orättvist, den som vi behöver som strider i tät skog"
"Fanjunkaren stämmer det att alla har fått den nya karbinen utom vi?"
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Inf
Jag vet från säkra källor att det fanns de som gärna tog en karbin m/94 i stället för ett gevär m/96 på den tid det begav sig. Värnpliktiga var på den tiden inte bara tvugna att ständigt bära uniform, utanför kasernområdet i Boden var de dessutom tvugna att vara beväpnade och ha ansvarigt befäl...
För de som ville träna skidåkning var gevär m/96 ingen favorit så om man kunde få ut karbiner i stället tog man det. Underofficerare hade självklart pistol m/07 vilket var lite smidigare i skidspåret.
På skjutbanan var det dock ingen som ville byta bort sitt gevär m/96.
Inget är nytt under solen.
Dedicated
Är så gammal att jag (Jag vet Karin, jag ÄR jättegammal....!) när jag gick med i Hv utrustades med m96. Inte vilket m96 som helst heller utan högst detsamma som min farfar burit under sin tid i Hv. Det var inte så lätt att med denna "pjäs" låtsas vara civil sabotör i Malmö, men........det var med en klump i halsen jag slutligen lämnade vapnet ifrån mig för att byta det mot en i relation högeffektiv automatkarbin i stål och plast. Det var speciellt att i början se de äldre gentlemännen försöka göra mantelrörelse efter vart skott på AKn.......du milde......

Ursäkta O-T.
Johan ES

Detaljerade information (t ex isär/ihop) om AK5 och AK4 finns i "SoldR Mtrl P 1992".

/Johan ES
Ing
QUOTE (Johan ES @ Jul 15 2004, 15:53 )

Detaljerade information (t ex isär/ihop) om AK5 och AK4 finns i "SoldR Mtrl P 1992".

/Johan ES

Precis som "106" säger några inlägg uppåt.

Dock är det en bok som är just .. från 1992. Och reglerna är inte alltid desamma som då som nu.

Märkligt att prioritera m96, ett vapen som används av ett fåtal individer vid ett fåtal tillfällen före AK5.
Rickard N
finns den på nätet, hittade inte bland de andra...
Ing
QUOTE (Rickard N @ Jul 15 2004, 17:13 )
finns den på nätet, hittade inte bland de andra...

SoldR Mtrl P finns inte på nätet nej.
UAV
Var finns dessa m94:or då?
www.technika.nu
EN stor mängd blev ombyggda till krevadkarbiner och de flesta andra blev exporterade eller skrotade.

MVH Technika.nu
Karin
QUOTE (UAV @ Oct 13 2004, 18:17 )
Var finns dessa m94:or då?

De flesta (av de som finns kvar) finns på Livgardet och används vid beriden högvakt.
Rickard N
sköt nog fan mer med krevadkarbin än med ak5 mina 6 sista månader dry.gif
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (LIQUID_ @ Oct 14 2004, 22:16 )
Vad är en krevadkarbin ? En dåligt rengjord karbin som drabbats av pipsprängning ?  banan_rock.gif  biggrin.gif  :P  biggrin.gif  :P  biggrin.gif  fun_icon_nana.gif

Ser mer ut som farbror Joakims muskedunder med sin trattformade mynning.. biggrin.gif
Används för att simulera indirekt eld. och skjuter iväg någon form av projektil (är väl drivpatron + laddning, ungefär som gevärsrökgranaten till AK4?) som sedan exploderar med ett schysst gnistregn.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
JBP
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Oct 15 2004, 00:01 )
QUOTE (LIQUID_ @ Oct 14 2004, 22:16 )

Vad är en krevadkarbin ? En dåligt rengjord karbin som drabbats av pipsprängning ?  banan_rock.gif  biggrin.gif  :P  biggrin.gif  :P  biggrin.gif   fun_icon_nana.gif

Ser mer ut som farbror Joakims muskedunder med sin trattformade mynning.. biggrin.gif
Används för att simulera indirekt eld. och skjuter iväg någon form av projektil (är väl drivpatron + laddning, ungefär som gevärsrökgranaten till AK4?) som sedan exploderar med ett schysst gnistregn.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

*Host* Nån mer än jag som lyckats träffa en älgtjur i planeten med krevadkarbinen? *host*

Det sägs att älgar inte galloperar..........den här gjorde det i alla fall :P
sleget
Suck. (nostalgi).
Jämtland i början på 90 talet, någonstans runt Duved.
Klockan ca 0300 och jag står ensam post i ett skogsbryn. Alla andra i gruppen trynar sött.
Där står jag med min 96 från 1898 i näven då jag i ena ögonvrån ser något komma springandes emot mig.
Hann konstatera att det inte var en människa.
Vad tusan kan det då vara? Järv,björn, varg?
Pulsen är uppe i 2000. Gör mantelrörelse eftersom jag tänkte att ett par pangar kanske kan skrämma den där varulven eller vad det nu är.

Då stannar skuggan tvärt. Håller sig precis i utkanten av ett ljusare område och börjar cirkla runt mig. Lägger an men då kommer månen fram och jag ser att det är bondens nere vid vägen Border Collie som är ute på vift.

Tja, det var tider det!
UAV
Jag har sett m96 förses med någon form av trattliknande tillsats på pipan, liknande någonting som används för att skjuta gevärsgranater. Denna kunde skjuta en blå "plastgranat" för att simulera indirekt eld. Jag har dock inte fått intrycket av att detta gevär var ombyggt för att kunna göra detta.l
Groaghach
Ngn som har en bra bild på krevadkarbinen?

har nog aldrig sett en sådan.

Groaghach
Rickard N
QUOTE (JBP @ Oct 15 2004, 00:51 )
*Host* Nån mer än jag som lyckats träffa en älgtjur i planeten med krevadkarbinen? *host*

Det sägs att älgar inte galloperar..........den här gjorde det i alla fall :P

Nej, men en helikopter 9 smile.gif

@UAV, det är en krevadkarbin, en hållare för en liten fyverkeripjäs smo man skjuter iväg med en lös patron. Den blå bollen har en tändhatt i botten som träffas av träpluggen och någon sekund senare så regnar det ner lite glitter från himlen som sprakar.
gunsmoke4b
Kommer aldrig att glömma M/96:an.
eskil
En krevadkarbin ser ut ungefär så här.
Nu är det dock inte någon krevadkarbin på bilden, utan ett granatgevär m/ä, men likheterna är slående.
UAV
Uppdaterad länk: karbin m/94.
FrämstePI
Kort fråga, har krevadkarbinen utgått numera, eftersom det verkar vara så få som sett den (eller är de som inte sett den HV-personal)? "Smattrandet" var ju aldrig särskilt imponerande så den riktiga uppfattningen hos truppen vad det var som faktiskt hände då det började smattra fanns ju aldrig riktigt där. Hur simulerar man artillerield idag under övning?
3924
Kan det vara så att man väntar på att AK5C/D skall bli klara innan man trycker upp SoldR Mtrl Ak5.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.