Help - Search - Members - Calendar
Full Version: KEL-TEC SU-16 RIFLE
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Sir Vival

Description: KEL-TEC .223 Remington (5.56 mm) SU-16 RIFLE

The SU-16 is a gas operated, self-loading rifle in .223 Remington caliber. Several unique features make the SU-16 a versatile sporting firearm.

~An integrated Picatinny rail for mounting different sight systems.
~The forend folds down to form a bipod for increased accuracy.
~The stock can store spare magazines. Two 10 rounds clips or one 20 or 30 rounds.
~The stock and trigger mechanism can be folded forward for added safety and to facilitate secure storage or carry under extreme conditions.

The SU-16 has a conventional gas piston operation and utilizes the proven M-16 breech locking system. It is compatible with standard M-16 magazines. The reciprocating bolt handle and magazine catch are on the right side, while the push bolt safety can be changed to work from either side.

Except for barrel, bolt and mechanism the SU-16 is made entirely of high impact reinforced polymer.

Technical Specifications

Caliber: .223 Rem
Weight unloaded: 2.3kg
Length open: 950.0mm
Length closed: 670.6mm
Barrel length: 467.4mm
Magazine capacity: 10 rounds
Barrel diameter: 19.1mm to 15.9mm
Twist: 1:228.6mm
Bolt travel: 104mm
trigger pull: 22.2N to 31.1N
Barrel weight: 738.8g

======================================

Någon som läst/hört/sett något om SU 16?
(Låter f.ö. som ett gammalt ryskt jaktplan...)

Med ett pris på c:a US$600 så lär det inte vara ett underverk och Kel-tec har ju inte bästa ryktet.
finska furiren
Snygg var den inte vare sig på ut eller insidan....
Inpassning o finish var ala rörmokare.

Prövsköt inte på nåra längre avstånd(fick dock ihop nåra hyfsade serier stånde på 100m), men vapnet verkar ha bra "praktisk" precision...lättskjuten och smidig.

Inga funktions störningar vad jag kan minnas, heller.

/FF
scattergun
KelTec är väl inte direkt känt för att vara hög kvalitet!? Deras pistoler är väl mest populära i kretsar som rör sig i East LA och Compton!! Men lite kul koncept med en bössa med funktioner som en Schweizisk fällkniv!!
Sir Vival
Efter att ha sett lite fler bilder på SU-16 så kan jag konstatera att den var i alla fall 25% större än jag först uppfattade den som.
Så den faller tyvär utanför ramen för tänkt användningsområde...
QUOTE (www.ktrange.com)
slurry
jag upplever generellt KelTec:s grejer som plastiga och rackliga, fast det tyckte jag ju om Glocken från början också. laugh.gif det är säkert en vanesak.
Yxa
Litet M-6 Scout Rifle-känsla över det.
Sir Vival
@Yxa
Tack, tack, tack!

Bildens upphovsrättshavare.
Yxa
QUOTE (Sir Vival @ Jul 11 2004, 12:14 )
@Yxa
Tack, tack, tack!

Bildens upphovsrättshavare.

Fast kanske inte med den där fällbara kolven... Urk... blyg.gif
Sir Vival
@Yxa
Gillar inte avtryckaren på gevärsmodellen. Men den designen har så klart en fördel om man har skadat händena... Men ändå!!!
PingisÖga
Geväret som står på stöd är lite lik en Browning ;) eller?

//Pingis
Yxa
QUOTE (Sir Vival @ Jul 11 2004, 13:57 )
Gillar inte avtryckaren på gevärsmodellen. Men den designen har så klart en fördel om man har skadat händena... Men ändå!!!

Tja det var ju en överlevnadsbössa för piloter och då gäller det ju att den klarar litet tuffa tag (typ överleva en kraschlanding i Burma's djungel) och då är ju grepptrycke svårare att skada än en liten avtryckare. Sen var väl tanken den att man skulle kunna avlossa vapnet även om man hade tumvantar på.
Yxa
QUOTE (PingisÖga @ Jul 11 2004, 14:40 )
Geväret som står på stöd är lite lik en Browning ;) eller?

Jo, litet like en BAR är den nog.
Sir Vival
Fortsätter här, då det blivit lite av en "take-down-survival-gun"-tråd...

Eftersom min vanliga källa till info befinner sig i Alaska på älgjakt så ställer jag frågan här.

Hur stor chans bedöms det att vara att erhålla licens på någon av nedanstående?

(Har numera ramp till RP-/kikarsikte)

Bilderna kommer från AR-7 Customized Accessories

Edit:
Tillverkarens sida: Henry U.S. Survival .22
Ett problem kan vara totallängden på 89cm.
Yxa
Den första av de två har jag sett här i Sverige, men det var en viss vapenhandlare som är mer eller mindre knuten till FM som hade en dylik (med ljuddämpare) för utvärderingssyfte tror jag.
Inf
Först av allt utgår jag från att du avser ändamål jakt. Då finns två hinder, piplängd och utseende.
Pipan måste vara över 45 cm (17,7") och vapnet får inte se elakt ut.
Bedömt klarar sig den första versionen men inte den andra vad gäller elakhet, men det är en fråga hur den enskilda vapenhandläggaren tolkar naturvårdsverkets föreskrifter. Om handläggaren vet att det finns elaka versioner kan det bli svårt att få licens även om man söker på den snälla.
Sir Vival
QUOTE (Inf @ Oct 7 2004, 13:55 )
Först av allt utgår jag från att du avser ändamål jakt. Då finns två hinder, piplängd och utseende.
Pipan måste vara över 45 cm (17,7") och vapnet får inte se elakt ut.
Bedömt klarar sig den första versionen men inte den andra vad gäller elakhet, men det är en fråga hur den enskilda vapenhandläggaren tolkar naturvårdsverkets föreskrifter. Om handläggaren vet att det finns elaka versioner kan det bli svårt att få licens även om man söker på den snälla.

Tja... Piplängden ligger på 16.25" så i det hänseendet så är det då tämligen kört.
Avseende den stygga modellen så finns den inte som modell utan endast som "customisering" så det borde inte vara det stora problemet (missförstånd från min sida).

Att geväret kan demonteras, kan just det leda till problem?
Inf
Tyvärr kan det räcka med att fel person ser en bild av fel customiserad bössa för att det ska bli nej även till en snäll variant. Det beror på handläggaren. Är man beredd att överklaga beslutet till länsrätt och sedan beredd att driva det vidare mot polismyndigheten i kammarrätt och eventuellt regeringsrätt kan man mycket väl få rätt i slutändan. Hela processen tar runt två år. De flesta orkar dock inte med detta utan blir det nej av den lokala sheriffen brukar de flesta nöja sig med det.

Att vapnet går att demontera är helt ok, men det får inte ha en fällbar kolv. Det får således vara möjligt att helt ta av kolven mycket snabbt, men ej att fälla den. Konstigt men sant. Keltecen är över gränsen eftersom det går att fälla kolven eller möjligen precis på gränsen eftersom den inte går att avfyra i fällt tillstånd.

Edit: fummel
Sir Vival
Då tar vi nästa fråga... Någon som kan identifiera vapnet?
404 Skenberg
Kände igen vapnet och slog i mitt uppslagsverk.
The Complete Encyclopedia of Automatic Army Rifles av A.E Hartink

Vapnet på bilden som Sir Vival frågar om heter:

Kel-Tech Sub-9 Carbine
Kal: 9mm
Mag kap: 10->33 skott
Omladdning: Rekyl
Längd: 76,2cm
Pip längd: 40,9cm
Vikt: 2,1 kg
Sir Vival
Fortsätter min förvirrade irrfärd ibland "nödbössor"...
Någon som känner till H&R/NEF och om det finns återförsäljare i Sverige?

http://www.hr1871.com/firearms/index.php?cat=6&subcat=5

Men denna är kanske också för "stygg"... Finns i kaliber .410 - 45 Colt/.223/.308/10/12/20
Yxa
H&R hamnar i samma klass som Lorcin, Jennings, Hi-Point etc etc. Har tappat räkningen på hur många av deras revolvrar jag kapat. Men bössorna kanske är bättre (även om jag aldrig skulle lägga mina egna pengar på deras produkter)?
Inf
Den är nog ok, för den är väl inte halvautomatisk. Utseendereglerna gäller bara halvautomater som tur är. Annars skulle väl allt svart och i syntet bli förbjudet för jakt. wacko.gif
En annan bössa som skulle vara trevlig om man hamnade i en nödsituation är Steyrs Scout. Den vore trevlig annars med.

Mer info på
http://www.steyr-mannlicher.com/
Sir Vival
Vad finns det för alternativ när det gäller instickspipor till en bock?

@ Yxa
Tackar!
En av anledningarna till att jag slutade köpa G & A i början på 90-talet var bl a att inte en enda recension var kritisk och det samma upplever jag med de som återfinns på nätet.
Yxa
QUOTE (Sir Vival @ Nov 19 2004, 16:27 )
En av anledningarna till att jag slutade köpa G & A i början på 90-talet var bl a att inte en enda recension var kritisk och det samma upplever jag med de som återfinns på nätet.

I sådant fall rekommenderar jag GunTest istället. De har nada reklam i sina utgåvor och de är brutalt ärliga.
Yxa
QUOTE (Inf @ Nov 19 2004, 16:06 )
Den är nog ok, för den är väl inte halvautomatisk. Utseendereglerna gäller bara halvautomater som tur är. Annars skulle väl allt svart och i syntet bli förbjudet för jakt.  wacko.gif
En annan bössa som skulle vara trevlig om man hamnade i en nödsituation är Steyrs Scout. Den vore trevlig annars med.

Mer info på

Steyr Scout Rifle är ju litet smådyr, man kan ju lätt bygga en egen bössa efter samma koncept (såsom Jeff Cooper föreslog långt innan Steyr beslutade sig att följa hans råd) - en bössa med relativt syntetstock, kort pipa och frammonterat lågförstorande kikarsikte (eventuellt Aimpoint). Har faktiskt lurat på det själv. Finns till och med frammonterat kikarsiktesfäste för M/96... ;)
Johan ES
QUOTE (Yxa @ Nov 19 2004, 17:07 )
QUOTE (Inf @ Nov 19 2004, 16:06 )
Den är nog ok, för den är väl inte halvautomatisk. Utseendereglerna gäller bara halvautomater som tur är. Annars skulle väl allt svart och i syntet bli förbjudet för jakt.  wacko.gif

Mer info på

Steyr Scout Rifle är ju litet smådyr, man kan ju lätt bygga en egen bössa efter samma koncept (såsom Jeff Cooper föreslog långt innan Steyr beslutade sig att följa hans råd) - en bössa med relativt syntetstock, kort pipa och frammonterat lågförstorande kikarsikte (eventuellt Aimpoint). Har faktiskt lurat på det själv. Finns till och med frammonterat kikarsiktesfäste för M/96... ;)

Jag trivs mycket bra med min Scout Tactical i 308W med ett Aimpoint 7000SC. Speciellt dyr tycker jag inte den är om man tänker på vad man får. Självklart kan du bygga ett eget gevär från grunden efter samma princip. Frågan är dock om det blir så mycket billigare?

För mer information klicka här.

/Johan ES
Yxa
QUOTE (Johan ES @ Nov 19 2004, 19:07 )
Jag trivs mycket bra med min Scout Tactical i 308W med ett Aimpoint 7000SC. Speciellt dyr tycker jag inte den är om man tänker på vad man får.
Så vad gav du för din? Ny från Staffans Vapen så får du pröjsa 15975kr för en 308.

Självklart kan du bygga ett eget gevär från grunden efter samma princip. Frågan är dock om det blir så mycket billigare?
Konverterar man en redan existerande bössa så kostar det inte så mycket... Fast det kanske är litet fusk att jag kan utföra allt jobb själv? vissel.gif
Johan ES
QUOTE (Yxa @ Nov 19 2004, 19:30 )
QUOTE (Johan ES @ Nov 19 2004, 19:07 )
Jag trivs mycket bra med min Scout Tactical i 308W med ett Aimpoint 7000SC. Speciellt dyr tycker jag inte den är om man tänker på vad man får.
Så vad gav du för din? Ny från Staffans Vapen så får du pröjsa 15975kr för en 308.

Självklart kan du bygga ett eget gevär från grunden efter samma princip. Frågan är dock om det blir så mycket billigare?
Konverterar man en redan existerande bössa så kostar det inte så mycket... Fast det kanske är litet fusk att jag kan utföra allt jobb själv? vissel.gif

Min inhandlades på Torsbo handels AB och kostade (inkl. Aimpoint och fästen) ca 19 000 SEK. Fick även med en del tillbehör gratis som inte hade något med geväret att göra. Grundpris för endast geväret är på Torsbo handels AB (2004-11-19) 14 995 SEK.

Som lite kuriosa kan nämnas att jag inte personligen hämtade geväret. Den som hämtade ut vapnet hade ingen aning om hur vapnet skulle se ut. Normalt sett är stocken som bekant gråfärgad med svarta inlägg, d v s den vanliga Scout. När jag kommer hem och ska titta på vapnet för första gången blir jag något förvånad då jag ser att jag har fått en s k Tactical Scout. Så här i efterhand är jag mer än nöjd med det då jag slipper det skedformade slutstyckshandtaget samt att jag är väldigt svag för helsvarta vapen.

Skulle jag köpa en ny studsare idag (inräknat mina erfarenheter av Scout) skulle jag köpa en Scout. Vore trevligt att ha en i kal. .223.

När du talar om att modifiera ett existerande gevär har du då räknat in kostnaden för optik av bra kvalité?

/Johan ES
Yxa
QUOTE (Johan ES @ Nov 19 2004, 21:51 )
När du talar om att modifiera ett existerande gevär har du då räknat in kostnaden för optik av bra kvalité?
Jag har redan ett Aimpoint CompM med snabbfäste som inte sitter på något i dagsläget (lurar dock på att trycka fast en skena på hagelbraken) så svaret är ja. ;)
Och om man inte är så lyckligt lottad att man redan har ett sikte extra att undvara så är det mest en fråga om att veta var man skall leta (och köpa). saint.gif
Sir Vival
Och DÄR flippade tråden ur!!!
Yxa
QUOTE (Sir Vival @ Nov 19 2004, 23:52 )
Och DÄR flippade tråden ur!!!

Vadå flippade ur?

I praktiken kan du köpa en m/96 för under tusenlappen och få ett par snabba modifieringar gjorda vilket resulterar i en fullt funkis överlevnadsbössa som du inte behöver oroa dig för om den blir litet kantstött mellan varven.

Allt du behöver är:
    1. Kapa och krön pipan
    2. Frilägg pipan
    3. Montera scout scope mount
    4. Montera kikarsikte
    5. Skjut in
    6. Abuse the shit out of it!
Sir Vival
Ah! Jag får väl ta åt mig att jag inte var direkt tydlig ang. att H&R/NEF lätt går att dela, men annars trodde jag det var rätt tydligt att alla andra vapen i tråden är någon form av take-down eller compact-storage.
Dvs att med minsta tillåtna piplängd på 450mm så borde den främre delen på ett delbart vapen inte ligga på mycket över 550mm, vilket i princip borde vara den minsta totallängd man kan uppnå på laglig väg i Sverige.

Får väl ärligt medge att jag i dagsläget inte vet priset på att få byggt ett take-down-system baserat på m/96.

/Ulf
Yxa
QUOTE (Sir Vival @ Nov 20 2004, 12:50 )
Ah! Jag får väl ta åt mig att jag inte var direkt tydlig ang. att H&R/NEF lätt går att dela, men annars trodde jag det var rätt tydligt att alla andra vapen i tråden är någon form av take-down eller compact-storage.
Dvs att med minsta tillåtna piplängd på 450mm så borde den främre delen på ett delbart vapen inte ligga på mycket över 550mm, vilket i princip borde vara den minsta totallängd man kan uppnå på laglig väg i Sverige.

Jodå, jag är fullt medveten om att H&R:n är isärtagbar, dock ville jag propagera litet för en alternativ lösning (ett kort oömt gevär av Scout-modell). Men om det är enbart take-downs som är intressant så kan vi härmed avsluta diskussionen om Scout Rifles.

Får väl ärligt medge att jag i dagsläget inte vet priset på att få byggt ett take-down-system baserat på m/96.

Samma här. Och för att få ett riktigt välskjutande system utan att behöva lägga ned en herrans massa pengar (för vill man konvertera ett vanligt gevär till take-down så kan det bli rejält dyrt) så är det nog nästan bäst att köpa ett vapen som är tillverkat som take-down från första början. Fast sådana är inte alltid så billiga heller:

HS Precision
Blaser LRS2
Dakota Arms Model 76 Traveller
5.gif
Sir Vival
@ Yxa
Say no more! :P

So far...
I nuläget lutar det åt en kortad bock av enklare modell, ev utsustad med instickspipa alt. är man hänvisad till sluggs (som jag gillar biggrin.gif ), utsustad med syntetkolv; troligen med pistolgrepp.
Då jag tycker det är lite bökigt att skjuta fågel i flykt med öppna riktmedel moterat så överväger jag i fall det skall monteras, men troligen och då av "Hi-Vis"-modell.
Förmodligen i kal. 12, men det är lite trist med att amunitionen är tämligen skrymmande, så kanske en kal. 20 (som tyvärr har ringa verkan på farligt vilt, typ gris).

Inte tagit ställning till opt.riktmedel, men vill montera skena inför framtiden.
Yxa
QUOTE (Sir Vival @ Nov 20 2004, 14:29 )
Då jag tycker det är lite bökigt att skjuta fågel i flykt med öppna riktmedel moterat så överväger jag i fall det skall monteras, men troligen och då av "Hi-Vis"-modell.

Äntebar ågefania tittpåem?

(Har tritium ghostring på min hagelbrak)
Sir Vival
QUOTE (Yxa @ Nov 20 2004, 15:00 )

??? ohmy.gif
Yxa
QUOTE (Sir Vival @ Nov 20 2004, 15:09 )
QUOTE (Yxa @ Nov 20 2004, 15:00 )

??? ohmy.gif

Vadå, klarar du inte av dalmål? ;)

Äntebar ågefania tittpåem? = Är det inte bara att ge fan i att titta på dem (riktmedlen)?
Sir Vival
5 § Flerpipiga hagelgevär oavsett system samt enkelpipiga hagelgevär med manuell repeter- och enskottsmekanism får användas vid jakt. Även hagelgevär med halvautomatisk mekanism (gas- eller rekylomladdande) eller pumprepeterande mekanism (framstocksrepeterande) får användas vid jakt, om de är konstruerade för, eller ändrats så att de kan laddas med, högst tre patroner (en patron i patronläget och två i magasinet) enligt nedan angivna ändringsbeskrivning.
...
7 § Enkelpipiga hagelgevär med funktionssätt och laddningskapacitet enligt 5 § i kaliber 12, 16 och 20, laddade med patroner i kaliber 12, 16 eller 20 försedda med en projektil (kula) avsedd för respektive kaliber (exempelvis s.k. slugpatron) får användas vid jakt efter vildsvin, dovhjort och mufflonfår, av den som är behörig att använda kulgevär avsedda för patroner i klass 1 vid jakt.
...

Ovan medför/innebär alltså att "mitt" vapen skall vara enkelpipigt för att kunna användas till jakt på gris med slug och för att minimera volymen på medförd amunition så vore kal. 20 att föredra.
Vad man iofs kan hävda är att "nöd häver lag" och i fall man nu skulle nödgas att fälla vilt med kula från en bock så får man väl ta smällen efteråt... Men kan man vara laglydig så är det väl bättre.

Så ett enkelpipigt gevär med brytmekanism i kaliber 20 och lämpligt för RP-montage och träffsäker ut till 80-100 m skall nu efterspanas.
Trist at den där H&R/NEF:en inte verkar speciellt bra...
www.technika.nu
Sir Vival

Det finns även pumpar och automater som är takedown.
Föredelen med dessa är att precisionen är högre med slugs och att det är enklare att montera optik.
Winshester modell 12 och modell 1897 är två klassiska pumpar, som likväl som de flesta andra vapen som är välgjorda ej tillverkas längre.

Bilden ovan är på min Win m12 med extra pipsett.
Då magasinsröret tas av i ett paket med pipan blir totallängden inte längre än vad pipan är.

Sen finns det ju även en svensk dansk klassiker av hög kvalitet och det är sjögren..............

MVH Technika
Sir Vival
Någon som vet om det finns en svensk agent för Thompson/Center Arms?
http://www.tcarms.com/

scattergun
Har nyss kollat med en kompis och enligt honom är det en kille i norrbotten som ska ha köpt upp hela lagret av delar från förra agenten och ska väl antagligen öppna nån form av agentur, men jag vet att det är krångligt med delar just nu.

Såg ni förresten att det går en 30-30 Contender med 10" och 14" pipor på auktionen efter hemlige Bengt!?
Vinter
Får man jaga med en-skotts contenders i Sverige?
Inf
Varför inte? Ruger No 1 är ju tillåten. Det gäller bara att träffa rätt med första skottet och möjligtvis vara lite snabb med omladdningen.
Den mer formella delen är att pipan givetvis måste var tillräckligt lång för att vara godkänd för jakt. Inga pistolpipor m a o.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.