Glidarn
Jul 3 2004, 10:52
Risken är att denna fråga varit uppe innan, men det var svårt att söka på "m14" då det innehöll för få tecken...

Nåväl, frågan lyder: i flertalet filmer ser man vietnamsoldater genomföra sin GU med m14 (?) för att väl på plats i djungeln få sin m16. Vad var tanken bakom detta? Kan väl knappast tro att det berodde på försörjningsproblem... Borde kännas knäppt att skjuta in sig på fel bössa, ammo osv...
USA införde M-16 under Vietnamkriget med början i USAF. Det var nog helt enkelt så att alla förband inte fått vapnet ännu, och då prioriterades inte utbildningsenheterna.
På samma sätt så utbildades soldaterna på M1 Garand när M14 var under införande.
stefanf
Jul 3 2004, 11:20
M-16 var ny. Och i början så var det väl politik, att dom som var i Vietnam skulle ha dom först. Alltså hade dom under utbildningen M-14 tills det fanns M-16 i tillräcklig mängd.
Vet faktiskt inte när M-16 officiellt ersatte M-14.
ollevarm
Jul 3 2004, 11:44
Igår kl2300 (går i repris ikväll 0200 tror jag) gick ett program på discovery, som hette USA:s hemliga krigare eller något liknande, såg att i vissa klipp användes M14 om jag inte såg helt fel.
Så nu till frågan, nån som vet om det fortfarande används M14 militärt i USA.
ollevarm
Jul 3 2004, 12:12
M14 was replaced as a first line weapon in the late 1960s, but is still used in small numbers by US Navy. It also served as a platform to build M21 Sniper rifles. Semi-automatic only versions of the M14 rifle are commercially manufactured for civilian and police markets by the Springfield Armory Inc since 1974 under the name of M1A. Some other US companies are assembling the M14-type semi-automatic rifles using military surplus M14 parts kits. Beginning in the early 1970s thousands of M14 rifles were given to several nations under military aid programs. In the 1990s alone, over 100,000 of these rifles have been given away to Estonia, Latvia, Lithuania, the Philippines, South Korea, Taiwan, and Turkey.
http://world.guns.ru/assault/as15-e.htm
Ok, tack för svaret, det var seals som var i filmklippen, då stämmer det med US Navy fortfarande har M14.
jonte72
Jul 3 2004, 12:21
QUOTE (Axl @ Jul 3 2004, 13:17 )
Ok, tack för svaret, det var seals som var i filmklippen, då stämmer det med US Navy fortfarande har M14.
Tror även bla USMC använt M14 i senaste Irak kriget.....
Foxtrot Lima
Jul 3 2004, 12:30
Vill minnas att det har nämnts på forumet att det finns/fanns folk som inte litade/litar på vapensystem som tillkommit under eller efter Vietnamkriget (M-16 m fl). Därför sägs det att det finns/fanns personer som föredrog M-14 framför "plastbössan". De ska ha varit främst inom SF som man gärna använde det äldre geväret.
Kan ju nämna att det i filmen "Black Hawk Down" finns en soldat som använder M-14. Tror det var en Delta-snubbe, men är inte säker. Sedan kan han ha varit prickskytt också - mitt minne sviker mig.
Hälsningar, Foxtrot Lima
Isgubbe
Jul 3 2004, 12:53
QUOTE (Foxtrot Lima @ Jul 3 2004, 13:30 )
Vill minnas att det har nämnts på forumet att det finns/fanns folk som inte litade/litar på vapensystem som tillkommit under eller efter Vietnamkriget (M-16 m fl). Därför sägs det att det finns/fanns personer som föredrog M-14 framför "plastbössan". De ska ha varit främst inom SF som man gärna använde det äldre geväret.
Kan ju nämna att det i filmen "Black Hawk Down" finns en soldat som använder M-14. Tror det var en Delta-snubbe, men är inte säker. Sedan kan han ha varit prickskytt också - mitt minne sviker mig.
Hälsningar, Foxtrot Lima

Det finns redan diskussioner på forumet där fördelar och nackdelar mellan .223 och .308 diskuteras och att m14 används idag är inget som någon behöver tro då det är ett faktum.
Smocken
Jul 3 2004, 12:53
Brukar du hämta information och källmaterial från Hollywood produktioner?
QUOTE (Smocken @ Jul 3 2004, 14:53 )
Smocken, det är ett konstaterat faktum att en av Delta's prickskyttar brukade M14. Om det var Shutgart eller Gordon har jag inte i huvudet nu (lånade ut Mark Bowden´s BlackHawk Down till en av mina GB).
Men det är ett faktum.
Smocken
Jul 3 2004, 13:46
QUOTE (Tollen @ Jul 3 2004, 14:36 )
QUOTE (Smocken @ Jul 3 2004, 14:53 )
Smocken, det är ett konstaterat faktum att en av Delta's prickskyttar brukade M14. Om det var Shutgart eller Gordon har jag inte i huvudet nu (lånade ut Mark Bowden´s BlackHawk Down till en av mina GB).
Men det är ett faktum.
Eftersom du inte fattade..........och mållåste på BHD känner jag mig tvingad:
Foxtrot Lima
Jul 3 2004, 18:39
@ Smocken
Brukar du?
Hälsningar, Foxtrot Lima
nastyheadwound
Jul 3 2004, 19:12
USMC har nyligen återinfört M14 i form av ett "Designated Marksman Rifle", d.v.s. ett skarpskyttevapen på gruppnivå. Det rör sig om en M14 med "specialpipa", McMillan-kolv, Harris-benstöd och ett kikarsikte från Leupold. Om detta vapen kommer bli standardutrustning eller om det bara är en specialgrej för Afghanistan/Irak är mer än jag vet, men jag vet att det finns ett speciellt "DMR"-program i US Army/USMC.
stefanf
Jul 3 2004, 20:44
Använder dom inte M-21? (t.ex Shughart i BHD)
Nu ska jag villigen erkänna att jag inte känner till detaljskillnaderna mellan M-14 och M-21, men det finns ett par. Ska ta reda på dom och posta här.
Fu Kjellberg
Jul 3 2004, 21:22
Troy industries SOPMOD vesion av M14 ser inte helt fel ut.
http://troyind.com/sopmod m14
Den undre
Isgubbe
Jul 3 2004, 21:59
QUOTE (Isgubbe @ Jul 3 2004, 22:59 )
Det finns flera bolag som säljer m14 idag till civila marknaden från ca 400 USD om man vill köpa i USA.
Eh, skulle det vara en begagnad halvautomatisk Norinco då eller? Jag pröjsade nämligen $450 för min och när jag var klar så såg den ut som på bilden nedan.
Tror du får jobba rätt hårt om du skall hitta en fabriksny helautomatisk
M14 för $400 legalt.
stefanf
Jul 3 2004, 22:58
Nu är det möjligt att jag cyklar, så jag försöker:
Med M-14 kan man väl skjuta helautomat? Kan man det på M-21?
Isgubbe
Jul 3 2004, 23:03
QUOTE (Yxa @ Jul 3 2004, 23:56 )
QUOTE (Isgubbe @ Jul 3 2004, 22:59 )
Det finns flera bolag som säljer m14 idag till civila marknaden från ca 400 USD om man vill köpa i USA.
Eh, skulle det vara en begagnad halvautomatisk Norinco då eller? Tror du får jobba rätt hårt om du skall hitta en fabriksny helautomatisk
M14 för $400 legalt.
Finns ett antal mer eller mindre nogräknade. Billigaste jag sett är en m-14 för 499. Den var inte helautomatisk utan bara semi vilket iof räcker bra på den bössan. Kommer inte ihåg vem tillverkaren var nu. Skulle nog inte köpa den ny för det priset. Ska man ha en kvalitets bössa ska man nog lägga en 1500 för en m-14. Finns bland annat Springfield att välja på i så fall.
Springfield
QUOTE (Isgubbe @ Jul 4 2004, 00:03 )
Finns ett antal mer eller mindre nogräknade. Billigaste jag sett är en m-14 för 499. Den var inte helautomatisk utan bara semi vilket iof räcker bra på den bössan. Kommer inte ihåg vem tillverkaren var nu. Skulle nog inte köpa den ny för det priset. Ska man ha en kvalitets bössa ska man nog lägga en 1500 för en m-14. Finns bland annat Springfield att välja på i så fall.
Okej, ett M14 är per definition
helauto. Springfields bössa, M1A, är halvauto(M1A har också fått ge namn åt samtliga halvauto-varianter av M14). Och oavsett fabrikat så vidhåller jag att det är "svårt" att i dagsläget få tag på en fabriksny halvauto för "runt $400." $499 är ju snarare runt $500 och även då skulle jag vilja våga påstå att vi snackar uteslutande begagnade bössor.
nastyheadwound
Jul 4 2004, 01:21
Med M-14 kan man väl skjuta helautomat? Kan man det på M-21?
M-21 har ingen full-auto kapacitet nej. M-21 baserades på M-14 National Match som var en semi-auto version av M-14.
M1A är så vitt jag vet Springfields egen beteckning på M-14 i semi-auto utförande för den civila marknaden. I USA:s krigsmakt heter vapnet M-14 oavsett version (undantag M-21). Det var för övrigt vanligt att M-14 som tilldelades soldater i Vietnam bara hade semi-auto kapacitet.
Glidarn
Jul 4 2004, 21:42
Glömde tacka för svaren......
Så där ja...
Och nu fick de igång fotoservern jag hade lagt upp bilden på...
Och för er som inte orkar scrolla:
Med viss perversion och stor uppskattning för ingenjörskonst, men visst är detta vackert:

"Ja tack, gärna" säger vill ha-tarmen.
Vinter
Sep 20 2005, 10:08
Det skulle vara mycket intressant att se en jämförelse mellan AK4 och en original M14. Mycket vacker bössa får man säga.
Rickard N
Sep 20 2005, 10:53
Gjordes det inte tester med M14 när AK4 köptes in? Eller var det bara FAL, G3 och Huskvarnabössan som testades?
comander
Sep 23 2005, 20:06
M14 var med i FMV:s bedömmning
VMI2002
Sep 29 2005, 16:58
Kan for ovrigt namna att M14 fortfarande anvands for "Drill and Ceremony" vid USAs officershogskolor och liknande. M14 anses vara "vackrare och hogtidligare" an M16A2.
Kanske ingen viktig poang - but nevertheless.
Svempa
Sep 29 2005, 21:55
I en dokumentär om Navy Seals som inte är allt för gammal så berättar ju även en kille att dom använder M14 i samma funktion som en M16. Framförallt i tuffare klimat då M14 tål mer. "This is no puny M16" som han säger.
2Sharp
Sep 30 2005, 01:19
QUOTE (Svempa @ Sep 29 2005, 20:55 )
I en dokumentär om Navy Seals som inte är allt för gammal så berättar ju även en kille att dom använder M14 i samma funktion som en M16. Framförallt i tuffare klimat då M14 tål mer. "This is no puny M16" som han säger.
Ta inte vad en (1) grodman säger i en dokumentär som gällade för ett hela sälkåren
Gäller givetvis rent allmänt också, inte bara i detta fallet
olaevil
Sep 30 2005, 21:37
Vad jag såg på en Dokumentär så hade dom på Vinterträning uppe någonstans i Kylan i norr...
Mina 5 öre
MVH
Olaevil
Finns gott om bilder av SEAL:s på övning i Nordnorge med M14 istället för M16. M14 används fortfarande (och har fått en liten uppsving i sin DMR konfiguration nedan)och mer är det väl inte med det. ;)
Amerikanarna har gallrat bland sina M14 och använder dom som klarar national match kvalitet som extra designated marksman rifle. Allt i en salig röra, vissa har trä kolven, andra kolfiber, etc.
Endel förband har börjat få ut den här varianten:
olaevil
Oct 3 2005, 16:05
Appropå Vinters inlägg så är det Fulton Armory som tillverkar denna versionen.
Fulton Armory LINK....Nog en himla trevlig Version
MVH
Olaevil
Hemvärnsman av guds nåde
Aug 30 2006, 12:26
Jag hajade till när jag såg på någon tv serie som utspelades delvis irak.
En soldat hade en puffra med teleskopiskt axelstöd som dom refererade till som en M14.
Så där ser väl inte en M14 ut tänkte jag.
Men så hittade jag denna tråd.
Så var det mysteriet löst.
Är det helt nybyggda karbiner?
Eller är det modifierade M21?
Hornet
Aug 30 2006, 14:39
SOPMOD M14 sök på det på google ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.