Går det att få helautolicens i dagens läge?
Nifelhel
Jul 2 2004, 01:05
Det går men är oerhört svårt. Lättast är att kolla med den lokala tillståndsenheten hos polisen.
scattergun
Jul 2 2004, 07:14
Om du bedriver aktivt tävlingsskytte med helautovapen så ska det gå, men du kan inte bara börja skjuta i en klubb och tro att du ska få licens, oftast finns både resultats- och tidskrav.
Fu Kallenberg
Jul 2 2004, 11:41
Finns det klubbar i Sverige som bedriver tävlingsaktivitet med HELautomatiska vapen? Knappt med semiautomatiska vapen heller för den delen, förrutom pistol.
Mig vetterligen finns det ingen skytteform där "...en eldskur" förekommer civilt.
Jag vet att det låter som ordklyveri men det är rätt viktigt vid licens ansökan. Kravet för att få licens civilt (borträknat jakt) är att det finns en klubb och att det bedrivs tävlingsverksamhet med den vapentyp som ärendet gäller.
nastyheadwound
Jul 2 2004, 12:42
K-pistskytte förekommer ju, och är en hyfsat stor sport så vitt jag förstår. Visserligen skjuter de bara punkteld men vapnen ska ju vara standard m/45B så vitt jag förstår, d.v.s. helautomatiska. Det ingår väl som tävlingsmoment att kunna skjuta just punkteld med ett helautomatiskt vapen. Som k-pisttävlingsskytt borde det gå bra att få licens på en sådan.
Annars är ju samlarlicens ett alternativ, tror det är enklare att få än "vanlig licens"..
Finns någon tråd om det här på forumet, har jag för mig..
Fu Kallenberg
Jul 2 2004, 20:05
@Nasty
Sant, glömde bort K-pist skyttet. men det gäller ju bara m/45 då. Sökes det för ett annat HELauto vapen blir det vsårt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.