Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gasdriven pistol - Wildey?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
stefanf
Bläddrade i en utländsk vapentidning från 1983. Råkade hitta följande (från minnet):
Wildey Magnum Winchester .45

Det var en halvautomatisk "gasdriven" .45-a.
Vet ej om det är korrekt terminologi, men en vanlig halvautomatisk pistol skulle jag kalla "rekyldriven".

Den fungerade alltså enligt samma princip som t.ex en AK5, med gasuttag i pipan som drev mekanismen.

Jag bläddrade i tidningen på en loppis så jag kunde inte läsa hela avsnittet, men det stod nånting i still med "bra eller anus?".
Och eftersom jag tidigare inte hört talas om nån sådan pistol, undrar jag om ni har gjort det.

Ha ha, om man googlar litegrann så:

http://world.guns.ru/handguns/hg128-e.htm

Men det är i alla fall ett intressant koncept. Någon som kommit i kontakt med det?

EDIT igen: lärde mig precis att Desert Eagle också är "gas-operated". hmmm
2Sharp
Det var ju lite poppis under 70-talet med vapen av den typen, bla Wildey och Auto-Mag är 2 som poppar upp, de är/var ju ofta stora, klumpiga och kanske inte så värst användbara "pistoler".

Dock är de ju skitsnygga och jag vill gärna ha dem båda... smile.gif

Konceptet finns ju kvar i dels Desert Eagle och div. tillbyggnader för 1911 stommar, jag har ännu inte hittat frågan som dessa skall vara svaret på.. ;)
9x19
De hade en till salu på Widforss vapenauktion i vintras.

Många konstruktörer har försökt sig på att meckla med gasen, antingen för att ladda om, eller för att bromsa slutstyckets rörelse vid kombination med ett konventionellt rekylpåverkat slutstycke (tex H&K P7 och modifierade 1911or).

Konstruktionerna har i mina ögon inga egentliga fördelar över ett konventionellt Browningsystem (så länge vi pratar om "normala" pistolkalibrar, dit varken .50AE eller .45 Winchester Magnum hör), däremot finns det en del nackdelar, som till exempel försvårad vård och ökat vårdbehov, ammunitionskänslighet och ett ökat antal delar. För det mesta alltså en lösning på ett icke existerande problem.
scattergun
Vad man än säger så är en Wildey Magnum en av de absolut snyggaste automater som gjorts!! Den är nästan lika snygg som Automagen men görs ju i lite kraftigare kalibrar så dom ligger väl lika på "Vill ha"-listan!! B)
Yxa
Om nån av er råkar glida förbi High Country Guns & Knives i Prescott, Arizona så verkar det som de börjat samla på dylika don, de hade fem stycken liggande i en separat display (visserligen inte så värst många, men de är inte så väldans vanliga.)
Stora är de, (att de är snygga håller jag inte med om, men smaken är som baken) och vette fan om de är så värst praktiska, dock minns jag en snubbe som hade en i .30 Carbine på skjutbanan. Jävlar vad det small!
Inf
QUOTE (2Sharp @ Jul 1 2004, 00:14 )
Det var ju lite poppis under 70-talet med vapen av den typen, bla Wildey och Auto-Mag är 2 som poppar upp, de är/var ju ofta stora, klumpiga och kanske inte så värst användbara "pistoler".

...fast Automag är inte gasomladdad. Kort piprekyl med vridlås är funktionsprincipen om man ska vara noggrann och det ska man med vapen smile.gif
Vapen med udda funktionsprinciper och eller användningsområden tenderar ofta att få en viss aura kring sig som t ex glock 17 nog aldrig kommer få.
Automag wub.gif
stefanf
@Inf:
Men tänk på hur berömd Glock 17 är istället. Om du var vapentillverkare, vad skulle du varit stoltast över att ha byggt, Glock 17 eller Wildey?

EDIT: Jag hade skrivit att jag trodde att DE och Wildey inte fungerade enligt gas/vridlås, men du har helt rätt, Inf.

"with a rotating bolt, full gas operation" (DE)

"Wildey pistol is a gas operated, rotating bolt semiautomatic firearm" (Wildey)
Yxa
QUOTE (stefanf @ Jul 1 2004, 20:15 )
EDIT: Jag hade skrivit att jag trodde att DE och Wildey inte fungerade enligt gas/vridlås, men du har helt rätt, Inf.

"with a rotating bolt, full gas operation" (DE)

Kan ju nämna att slutstycket på DE är misstänkt lika ett M16/AR15 slutstycke. vissel.gif
Inf
QUOTE (stefanf @ Jul 1 2004, 20:15 )
@Inf:
Men tänk på hur berömd Glock 17 är istället. Om du var vapentillverkare, vad skulle du varit stoltast över att ha byggt, Glock 17 eller Wildey?

Om jag hade varit i Dr Gaston Glocks skor hade jag som man säger gråtit hela vägen till banken. biggrin.gif
Självklart (!) har ju alla vapen sin egen charm. Jag tycker inte illa om glocks pistoler, verkligen inte! Trots det är det skillnad på vilken sorts charm t ex en automag och en glock 17 utstrålar. En del av charmen med glock 17 är att det är ett på flera sett optimerat vapen, såväl ekonomiskt som funktionellt och det är det inte många vapen som är. En glock är kort sagt ett rationellt val för väldigt många vapenköpare, kanske inte just till bana vapengrupp A, men för väldigt många andra användningsområden.
Det jag kanske egentligen menar är att om ett val är rationellt är det ofta en smula tråkigt. Jämför volvo 850 med italienska sportbilar t ex.
scattergun
QUOTE (Inf @ Jul 1 2004, 22:21 )
Det jag kanske egentligen menar är att om ett val är rationellt är det ofta en smula tråkigt. Jämför volvo 850 med italienska sportbilar t ex.

Glock jämfört med Wildey/Auto Mag motsvarar knappast en jämförelse mellan en Volvo och en italiensk sportbil!! En italiensk sportbil är raffinerad och smäcker, nålvass i sin precision, medan en Wildey är ett brutalt redskap av stål utan kompromisser, ett lite grovhugget och klumpigt väsen. Skulle tro att jämförelsen kan rättfärdigas om den formuleras som den mellan en Volvo och en Dodge Challenger med kompressormatad 426 Hemi!! B)

...petigt, men som sagt....vapen ska man vara noga med!! ;)

PS. Den italienska sportbilen kan få vara en Tanfoglio fullracepang för dynamiskt skytte......
Inf
Rejält OT men ändå: Helt rätt scattergun! Analogin var inte helt mitt i prick. Jag får ursäkta mig med att jag kan mer om vapen än om bilar och därför har svårt att hitta en bilvärldens motsvarighet till wildeyn.
Vapen är mer än stål-/plast-/trä-/aluminiumbitar med funktion att skicka iväg kulor! clap.gif
scattergun
Medge likheten!!

stefanf
I en Clintan-film så får han en ny picka, nån typ av halvautomat. Vilket märke var det? Auto-mag?
scattergun
Svar Ja!
Yxa
Måste säga att ergonomin på automagen är litet bristfälligt tilltänkt. Man är ju tvungen att hålla litet långt ner på greppet, vilket betyder att loppet ligger rätt högt ovanför handen = större rekyl. Eller så kanske detta var avsiktligt gjort... ;)
Inf
Ergonomin på automagen lämnar en hel del i övrigt att önska. Rekyluppslaget är det minsta problemet med den pistolen, faktum är att det nog inte är många som vill ha den rekylen rakt in i handen, det är rätt kraftiga doningar om man laddar dem hårt, och laddar man dem inte hårt kan man ju lika gärna ha en helt vanlig pistol i 10 mm auto, 45 acp eller vad som helst.
Men snygg är den, och så har ju Clintan haft en. B)
Yxa
QUOTE (Inf @ Jul 2 2004, 14:51 )
Ergonomin på automagen lämnar en hel del i övrigt att önska. Rekyluppslaget är det minsta problemet med den pistolen, faktum är att det nog inte är många som vill ha den rekylen rakt in i handen, det är rätt kraftiga doningar om man laddar dem hårt, och laddar man dem inte hårt kan man ju lika gärna ha en helt vanlig pistol i 10 mm auto, 45 acp eller vad som helst.
Men snygg är den, och så har ju Clintan haft en. B)

Jo men om ergonomin var bätte så skulle den upplevda rekylen vara mindre än i tex en S&W M-29 (om vi ska hålla oss till Clintan-vapen ;) ) då Automagen som automatpistol tar upp mer av rekylen i omladdningsprocessen (stating the obvious...)

Fast man kanske ska vara glad att de inte kör med grooves och skit? biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.