Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bo Baldersson?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
stefanf
Nån därute som vet vem som döljer sig bakom dessa två alias?
Påsen
Psedonymen Bo Baldersson är mig veterligen en väl bevarad hemlighet. Det finns många spekulationer men jag har aldrig fått det bekräftat vem det är/var. Personen verkar dock haft stor insikt om hur det funkade i politiken då.
PerL
I viken sammanhang figurerar dessa alias. Kan det vara Bengt Baldesten +?

FN1.gif Lennartsson
The Swede
QUOTE (PerL @ Jun 28 2004, 13:03 )
I viken sammanhang figurerar dessa alias. Kan det vara Bengt Baldesten +?

FN1.gif Lennartsson

Det tror jag knappast.
Bo Baldersson är en välkänd författare.

The Swede pansar2.png
straitrock
http://susning.nu/Bo_Balderson

Robin Hobb har jag aldrig ens hört talas om. Gjorde en liten sökning på AltaVista.

http://www.nok.se/frame.asp?i=/nok/strukt/003803.htm

http://www.sfbok.se/bulle/bull29f.htm
Dahlberg
Klippt från susning.nu:
"...den troligaste gissningen är den okände läraren [Björn Sjöberg]?, vilket är den teori Aftonbladet fört fram."
Där har du svaret; Baldersson är Sjöberg, Sjöberg är Baldersson. Aftonblaskan har kommit fram till den teorin, och då måste det ju bara stämma... :P
Raffsec
Robin Hobb skriver även under Pseudonymen Megan Lindholm detta ska tydligen vara personens rätta namn (tyvärr ingen käll) men däremot en slagning på Googel gav mig detta.

LÄNK

HV.gif
Hans Engström
Raffsec, om du läst länken til SF Bokhandlen hade du insett att Megan Lindholm också är en pseudonym.
stefanf
He he, tycks att dom lyckats väl att hålla författarna hemliga.
Själv trodde jag i början när jag läste Baldersson att det var Palme eller Sträng som skrev - kanske inte helt själva, utan med hjälp av en "riktig" författare.

Ang Robin Hobb:
Läser precis första boken i trilogin om Handelsmännen och dom magiska skeppen.
När jag jämför med Mördaren-trilogin så börjar jag undra om inte Robin Hobb rentav är flera författare. Bara en vild gissning än så länge. Särskilt som jag har 2 och 1/2 bok kvar i den serien.
stefanf
Ja, appropå ingenting...

Robin Hobb heter egentligen Margaret Ogden.
Som nämndes tidigare så skrev hon först under pseudonymen Megan Lindholm, men sålde inte så bra och bytte pseudonym och skrivsätt.
Axial
QUOTE (stefanf @ Jun 30 2004, 20:46 ) *
He he, tycks att dom lyckats väl att hålla författarna hemliga.
Själv trodde jag i början när jag läste Baldersson att det var Palme eller Sträng som skrev - kanske inte helt själva, utan med hjälp av en "riktig" författare.
(---)

Dito.

Ytterligare en teori om Balderson.

Det som skulle motbevisa denna teori är att jag är ytligt bekant med såväl hustrun som en av sönerna till teorimakaren. Den förra var skolläkare när jag gick i gymnasiet och sonen gick i en parallell-klass. Baserat på vad jag sett av dessa personers beteenden är jag övertygad om att vad som än kommer från den klanen inte kan vara rätt och riktigt. biggrin.gif
EDIT: tillägg:
Flashback lyckas, som vanligt, knåpa ihop en larvigt spekulativ tråd om Balderson.

För övrigt rockar böckerna om Statsrådet fett!
Länus
Robin Hobb är hennes "fantasy-författar-namn".
Hon skriver under andra namn som ni nämner tidigare, men i andra grenar inom litteraturen.

På tal om inget, hennes fantasy-böcker är storslagna!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.