The Swede
Sep 30 2002, 21:06

Den tyska brovagnen M3 "Alligator" testas just nu på Ing2.
Den kan användas som färja eller som flytande bro om man kopplar ihop flera fordon med varandra.
100 meter bro skall kunna byggas på 20 minuter.
Jag ska försöka komma åt att ta lite bilder på den under nästa vecka vid förevisningen.
The Swede
Skuggan
Sep 30 2002, 21:08
ja den är ju inte vacker men det är ju funktionen som räknas.
76-1022677289
Sep 30 2002, 21:13
Kör man ut den i vattnet och fäller ut vägbanan eller? Ser lite så ut
The Swede
Sep 30 2002, 21:15
Jepp, de två "kanot" liknande delarna som ligger uppepå fälls ut och bildar brodelar.
Dessutom finns det påfartsramper (ligger under "kanoterna")
The Swede
Oj. Sicken stygg grej.

Kör hela bilen ut i vatten och viker ut "brotaket"? (verkar inte finnas någon vettig farbana på flakdelen när man tar bort "brotaket"
Hur mycket pallar den med? (pontonerna ser ju inte så stora ut jämfört med t.ex. Db200)
Drivning i vattnet? Med hjulen? Eller används bogserbåt?
Eller.. vänta nu. Lägger man pontonerna vinkelrätt mot färdriktingen? (i strömriktingen) Dålig bild Swede.. öka med bilderna! Seså!!
Det är ju värsta transformern ju! Är han "deception" eller "autobot"? (de två lagen i transformers för dem som inte minns)

"50% bil, 50% bro, 100% alligator".. ok, nu är det dags för mig att sova tror jag bestämt. Nog flummat för idag.
Fu Frippe
Sep 30 2002, 22:31
En rysk transformer? Vet inte ens om jag vill köra min Micra där över!
TYSK...
inte
RYSK
JAWOHL
inte
DA
Fu Frippe
Sep 30 2002, 22:38
Ooops!! :withstupid
Får skylla på den sena timmen och den förestående rotfyllningen!
Är den tysk kan jag så klart köra över den! ;)
Vet förresten inte om jag borde bli orolig för att det finns människor som jag utbyter åsikter med som har foton på modeller av krigsbroar hemma?
VA?Vad är det för fel på krigsbroar? :0
Själv sitter jag i Acad och ritar en bro.. så lägg av!

Problem: Min dator börjar bli för trött.. vad tusan gör man?! :(
Fu Frippe
Sep 30 2002, 23:44
Ing: Du får givetvis ha bilder på krigsbrosmodeller på din hårddisk! Jag har ju lite andra bilder som man kanske inte förknippar med ett sunt sinne och leverne!
116-1022693932
Oct 1 2002, 06:43
The Swede
Oct 1 2002, 10:18
Mer info och bilder hittar ni på tillverkarens hemsida.
http://www.ewk.de/wehrtechnik/amph_eng.htmlThe Swede
Dedicated
Oct 1 2002, 10:48
Få ner den i vattnet är kanske inte är några bekymmer, men UPP! Tänkte på att den har hjul....
Skuggan
Oct 1 2002, 12:13
tror det kallas 4 hjuls drift, det gör saken lite lättare om jag inte har fel.
2 hjul greppar tag i strandkanten och drar fordonet up ur vattnet samtidigt som resterand hjul skjuver fordonet framåt och sedan upp ur vattnet.
*kanske lät lite rörigt*
Dedicated
Oct 1 2002, 12:28
Vilket torde innebära att kanterna på vattendraget inte får lov att vara speciellt höga. Men nån betydligt klokare än jag kan säkert reda ut begreppen!
POF
The Swede
Oct 1 2002, 12:44
Förhoppningsvis vet jag lite mer efter förevisningen den 10/10 när dom ska visa åbäket i Soåsasjön.
The Swede
Adam Wilhelm
Oct 1 2002, 14:39
Såg på Discovery hur britterna använde den, det gick väldigt snabbt att upprätta bron.
Thomas/ imponerad
Bravo One
Oct 1 2002, 16:42
QUOTE (POF @ Okt. 01 2002,13:28)
Vilket torde innebära att kanterna på vattendraget inte får lov att vara speciellt höga. Men nån betydligt klokare än jag kan säkert reda ut begreppen!
POF
Finns en maskinpluton som kan fixa till kanten =)
75-1028908616
Oct 3 2002, 20:38
..ahhaa ...mm jag tyckte jag såg något svinfult köra omkring på regementet... fan nu e man inte tyngst längre ..eller ? vet du vad den väger "The Swede" ??
The Swede
Oct 3 2002, 21:25
25 300 kg
12,82 meter lång
3,35/6,57 meter bred (hopfälld/utfälld)
3,97 meter hög
Max hastighet: 80 km/h på land 15 km/h i vatten (olastad) 10 km/h i vatten (lastad)
Ni är varken tyngst, längst, bredast eller högst längre.

Och det finns två stycken på Ing2 dessutom.
The Swede
75-1027696024
Oct 3 2002, 21:40
Är den inte väldigt att behöva ha ett helt fordorn för varje liten bit bro? Och om den ska vara lång???
The Swede
Oct 3 2002, 21:48
Du måste ju redan nu ha en massa lastbilar för att köra brodelar.
En pontondel till däcksbro 200 per lastbil t.ex.
Dessutom kan denna användas som färja eller som hel bro om man bygger ihop flera.
Till 100 meter bro behövs 8 fordon.
The Swede
Den bron snackades det en del om på 2:a komp Ing 2. Är det försöksavdelningen som ska pilla med den eller har 2:a komp fått den äran? Slutade ju på 2:a för ett tag sedan, så jag har lite koll. Har blivit 4:e kompare hehe, Pbv och sånt! Visserligen hemskickad pga utlandsstyrkan men men..
The Swede
Oct 3 2002, 22:01
Det är försöksavdelningen som plockar med dessa vagnar.
Eftersom det bara är prov så är dom inte utskickade på brokompaniet.
The Swede
75-1028908616
Oct 4 2002, 16:49
...*muttrar* ...25300 ... äh jaja något ton hit eller dit.. >:)
Jaså är det den som de ska förevisa, trodde det var en DB200 de hade slängt på lite ny färg eller något i den stillen

Då kanske det är lönt att masa sig ner till Soåsen då...
Vi kan ju bara konstatera att vi idag inte har möjligheterna att upprätta broar på den tid som krävs i dagens stridstempo så en ny bro är alltid välkommen
EOD
The Swede
Oct 11 2002, 11:54
Jag har nu varit och tittat på förevisningen av "Amphibious equipment" M3.
Riktigt imponerande faktiskt.
Besättningarna hade endast övat med fordonen i vatten under tre dagar men det gick ändå riktigt snabbt och smidigt att bygga en tvåriggs färja.
Tyvärr finns det inga pengar för att inhandla systemet.
Försvaret fick hyra dessa riggar väldigt billigt av tillverkaren eftersom systemet alldrig tidigare använts i kallt klimat och huvuddelen av testerna skall genomföras i Boden.
Försvaret agerar alltså mer eller mindre produktprovare åt tillverkaren.
Enligt tillverkaren kan man bygga 100 meter bro på 20 minuter med hjälp av 8 riggar.
Rekordet med väl övad trupp är dock 180! meter på 17!!! minuter.
Jag tog en rulle under förevisningen och kommer att lägga upp bilderna på min hemsida när dom är framkallade.
The Swede
70-1020763829
Oct 11 2002, 12:01
Swede, aldrig hört talas om digitalkamera
Jodå.. han har fött höra att han inte har någon digitalakamera... :P
http://www.mabey.co.uk/panfram.html <<-- BROAR
The Swede
Oct 11 2002, 12:39
QUOTE (Fu Dahlberg @ Okt. 11 2002,13:01)
Swede, aldrig hört talas om digitalkamera

Jodå Dahlberg, det har jag.
Har du någonsin hört talas om att digitalkameror kostar pengar???
Eftersom jag har en väldigt bra systemkamera så skulle prislappen för en jämnbördig digitalkamera bli ganska hög.
Jag vill ju inte gå ner i kvalitet vad det gäller bilder bara för att jag ska ha en digitalkamera.
Jag funderar dock på att sälja min systemkamera och köpa en digital istället då det är enda sättet för mig att kunna ha råd att köpa en digitalkamera.
The Swede
70-1020763829
Oct 11 2002, 14:06
Väldogt OT men...
swede, Givetvis ökar kvaliten Fruktansvärt med en systemkamera (har själv en), men famkallningstiden är jobbig. Det finns om inte jag minns fel ett "inlägg" till S-kameror så att det blir som en digitalkamera... För inte alt för store pengen...
Hör efter hos din Närmaste kunniga kameraaffär...
Sedan finns det ju Digitala systemkameror, men dom får man mardrömmar av att bara kolla på prislapparna...
Nää, lägg av nu. Det finns redan en tråd eller två om kameror. Fortsätt där. Nu handlar det om.. BROAR!
Swede, vilka är det som ska prova ut bron? Slänger de ut det på värnpliktiga, som därmed får en helt onödig utbildning? Säkert roligt att bygga något som ingen annan bygger iof.. kändes ungefär så för oss, men nu har jag hört att det köpts in två stycken eller så, + att vägverket köpte några. Så lite är väl kunskapen värd.. men om det inte ens finns planer på att skaffa systemet?
The Swede
Oct 11 2002, 15:38
Enligt vad vi fick veta så kommer det inte att bli vpl. utbildning på utrustningen.
Det är befäl från Ing2, I19/ingbat samt FMV som ska utföra försöken.
Systemet är inte så personalkrävande då endast 3 personer bemannar varje rigg.
Försöken ska pågå till 2004.
Det vore iofs. inte så dumt att låta 6-10 vpl. få utbildning på systemet för att se hur det passar i ett vpl. försvar.
The Swede
The Swede
Oct 13 2002, 20:02
Ett reportage med bilder finns nu på Ing2 hemsida. (Fotografen på Ing2 har digitalkamera vilket jag inte har.)
http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=10657The Swede
Intressant sak det där.
Försvarsmakten har vid ett antal studier sett ett stort behov av ett nytt snabbt och personalsnålt flytbrosystem som klarar våra nya stidsvagnar.
Det låter iaf. som att de är lite nyfikna på den.. bara pengar och vintertest som saknas..
73-1030022792
Oct 15 2002, 10:01
En kul anekdot I sammanhanget är att jag mötte de där makapärerna på E4 I höjd med trosa utanför Stockholm I måndags den 14-oktober vid 13:00 tiden. Då var de på väg norrut med blinkande gula lampor och hela hejochhå.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.