QUOTE (Hans Engström @ Jun 27 2004, 02:53 )
Givet detta, så är väl möjliga fordon antingen Tgb 13 eller Bv 206.
Hur stor drivmedelsförbrukning har Bv 206? Hur ofta måste man byta band på den?
Ngn mer som reagerar över att man endast har 2 manöver plutoner istället för tre?
Nej, inte om jag förstått lbb:s tänkta användning korrekt. Du tänker förmodligen i termer av klassiskt lätt infanteriförband, men försök istället föreställa ett förband med två skillda uppgifter:
1. Lätta räder mot exempelvis staber. Här skippar man en stor del av de tyngre understödsvapen (granatsprutorna och pansarvärnsrobotarna) och uppträder som ett lätt skytteförband. Alla tre plutonerna fungerar som manöverplutoner genom att pansarvärnsplutonen uppträder som en skyttepluton.
2. Bakhåll mot pansar- och underhållsförband. Här har man med alla tyngre understödsvapen. Här finns inget behov av manöver i traditionell lätt infanteri(anfalls)bemärkelse.
Som jag förstått det, så kommer den stridande insatsenheten vanligtvis att vara skvadron eller förstärkt skvadron. Förbandet kommer därför inte att strida samtidigt/bataljonsvis på ett litet område på samma sätt som en traditionell (lätt) infanteribataljon.
120 orna är utmärkta vapen som batresurs men det vore nog lämpligt att tillföra 81 orna som kompani resurs (samma system som i de gamla Norrlandsjägarskvadronerna), lämpligast på stabspluton.
Man lär nog ha problem som det är med lastkapaciteten i helikoptrarna. Detta gör att vikt och plats förmodligen bättre används till mer ammunition än till fler stycken grk. Det kan även hända att man redan i dag har svårt att hitta dugligt soldatmaterial i tillräcklig mängd, vilket i så fall borde innebära att man inte vill utöka organisationen. Jag tycker, baserat på det jag vet om lbb i dagsläget, att det vettigaste verkar vara att inte ha några grk på bataljonsnivå, utan istället ha en grk-pluton i varje stridande skvadron. Dessa grk-plutoner skulle i så fall vara utbildade på både 81 mm grk och 120 mm grk, och välja grk efter uppdrag. Med en sådan organisation, så kan även tänka sig att man inför ett uppdrag exempelvis medför två stycken 81 mm grk och en 120 mm grk, för att på så vis maximera antalet granater samtidigt som man bibehåller viss förmåga att skjuta STRIX eller annan "smart" ammunition. Om man ser till hela försvarets budget, så är kostnaden för en (maximalt) dubbelt så stor uppsättning grk småpotatis i sammanhanget, då sådana här enkla typer av grk (till skillnad från exempelvis AMOS) inte direkt tillhör de dyrare vapensystemen. Granater lär det nog redan finnas i lager i stor mängd till båda typerna.
Det blir väl 4 hjulingar på kompani nivån, helt OK för am till grk (precis som dom är som fordon för Rb 56).
Eller varför inte sexhjuliga ATV:er, då en del sådana tar bra mycket mer last än de flesta fyrhjuliga motsvarigheter?
Som addendum, kom ihåg att vikten av grk systemet är tämligen egalt, det är vikten på ammunitionen som är viktig. Inget helt fotvandrande förband kan, på ngt sätt, medföra nog med ammunition för att göra ett grk system effektivt om vi inte lägger oss på 47mm grk och dylikt.
Det är inte alla lätta dragfordon av ATV-typ som klarar av att dra en 500 kg tung 120 mm grk på ett bra sätt. Jag utgår dessutom ifrån att det är helt uteslutet att flytta en 120 mm grk med snöscooter. En 120 mm grk är dessutom svår att lasta in i många helikoptertyper. Det kan ju faktiskt hända att man ibland inte vill ta den som hängande last under helikoptern, om man exempelvis redan har en ATV hängande där. Det går dessutom inte att komma ifrån att 81 mm grk:s lättare vikt jämfört med 120 mm grk:s gör den förstnämnda allmänt lättare att förflytta, gruppera och handha genom att den kan bäras.