Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Övningsskytte för poliser...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
scattergun
Har en fråga om hur man som polis kan förbilliga sitt övningsskytte, då den utlämnade mängden amm för övning är mycket liten. Att köpa norma Tc för att öva är väl lite för dyrt. Har någon några tips på billig övningamm som SIG:en pallar för. Har för mig att en kille på piketen som jag kände sköt med någon form av recycled ammo med hylsor skjutna en gång. Tror att kulan var en TC eller vanlig FMJ.
Fu Frippe
Det låter som om du, och alla andra stackare som jobbar i myndigheter som inte bjuder på övningsammunition, får börja ladda själv. Som jag ser det är det väl det billigaste alternativet i längden.

Prova dock först att prata med en skjutinstruktör, han/hon kanske blir så glad över att du vill skjuta mer att din portion av ammunition kanske ökas? 7.gif
scattergun
Det är inte jag som ska ha amm, utan en kompis. Jag laddar själv, men den här killen vill panga så mycket att det inte är riktigt på en kompis-basis om man ska ladda åt honom. Vi snackar så pass mycket skott att han gärna köper omladdad amm. från en firma.
EMK
Fiocchi
2.gif
san
@scattergun, vet du hur lite "mycket lite" är... jag är nyfiken bara.

Det ser ut som att polishögskolan i Umeå använder Fiocchi (av tomhylsorna att döma) om det är till någon hjälp. En del brukar rekommendera Sellier&Bellot som fungerande lågprisammunition... Den har haft en del precisionsproblem för mig, men antagligen inte tillräckligt för att spela nån roll om din bekant inte tänker börja jaga minimala träffbilder på 25 meter...
Sir Vival
QUOTE (scattergun @ Jun 24 2004, 12:26 )
Det är inte jag som ska ha amm, utan en kompis. Jag laddar själv, men den här killen vill panga så mycket att det inte är riktigt på en kompis-basis om man ska ladda åt honom. Vi snackar så pass mycket skott att han gärna köper omladdad amm. från en firma.

Har det inte tidigare varit förbjudet att handladda åt andra - oavsett "till kompis" eller kommersiellt?
jöjje
seller o bellot säljs för 1,15-120 kr/st, frågan är om det finns någon anledning med att bråka med laddpressen då?

Men dom sagt bör han kanske fråga på myndighetenb först efter ammunition, de poliser jag känner inom mitt skytte ( iofs ofta instruktörer) brukar vara tämligen välförsedda med fiocchi biggrin.gif
Unicorn
Den omladdade ammunitionen hette "Comtri", var en FMJ, tillverkades i Uppsala och köptes in i stora mängder av polisen över hela Sverige.

Jag tror inte den tillverkas längre.

Nu används som sagt Fiocchi, men Sellier & Bellot samt PMC är förmodligen billigast för privatköp.

Som jöjje säger brukar det inte längre vara några större bekymmer att få tillgång till ammunition som polis.
Yxa
Polisens övningsamm är tillverkad av Fiocchi men de har haft stora problem med den. Det lustiga är att de borde kunna få tag på tillräckligt med Speer GoldDots till ett lågt pris för att ävan kunna öva med den.

Är själv en stor förordare för att öva med samma amm som man senare skall bära. Blir färre tråkiga överaskningar på så sätt.

För oss civilister går 1000st Speer GoldDot lös på runt 1200kr i USA och för ett sånt pris går det fan inte att handladda billigare. Oklart hur många ören per 1000 bulor som polisen rent teoretiskt sparar på att öva med Fiocchi, dock så förlorar de rent praktiskt pengar på att skiten inte funkar. :(
roninn
Rekommenderar att köpa Sellier och Bellot. Det går knappast att handladda till ett så lågt pris. Lägger man dessutom ned den tid det tar att handladda så blir den inköpta ammon ännu mer prisvärd.

Att klaga på precisionen på SB eller Fiocchi eller PMC är inte helt relevant tycker jag. I de absolut flesta fall skjuter ammunitionen bättre än skytten. Dvs det är skytten som sprider inte ammon.

Har personligen inte haft några problem med Fiocchis övningsammunition, det smäller som den skall och kulorna far iväg som de skall.

Nej, tyvärr, Unicorn som polis idag (iaf där jag jobbar, skiljer nog mycket mellan myndigheterna) får man inte fri övningsammo. Vi "får" runt 300 skott per år vill man skjuta mer får man köpa/sno/låna ammo. För gemene polis "räcker" dock 300 skott oftast. Det är bara vi "skjutglada wannabee piketpoliser" som skjuter mer och därigenom får dåligt rykte eftersom det är fult att träna skytte, likaså det är fult att träna styrka i gymmet ;)

Bra är att äta bullar och skratta bullrande så att magen guppar så där konstapel Klang sött
Fu Frippe
Vilken tur att min myndighet ger mig så mycket ammo som jag vill ha! smile.gif Det blev ju inte värre när jag började med praktiskt/dynamiskt skytte och gick med i myndighetens skytteklubb. Gränsen får am.tilldelning går vid "Hur mycket orkar du bära?" ungefär... B)

Detta kanske kan bero på att "alla andra" inte skjuter så mycket, men när jag började jobba sade skjutinstruktören att han precis fått årets tilldelning av ammunition och då hade förra årets inte tagit slut...

Ni får flytta till Halland! (Eller inte kanske, då blir där ju mindre över till mig...)

@roninn: Visst är det fult att träna skytte och träna på gym! Den första rektorn på polisutbildningen i Växjö yttrade de bevingade orden: "Vi vill inte ha några fyrkantiga poliser", när vi undrade när gymmet skulle byggas...
Adam Wilhelm
QUOTE (roninn @ Jun 24 2004, 17:17 )
Det är bara vi "skjutglada wannabee piketpoliser" som skjuter mer och därigenom får dåligt rykte eftersom det är fult att träna skytte, likaså det är fult att träna styrka i gymmet ;)

Bra är att äta bullar och skratta bullrande så att magen guppar så där konstapel Klang sött

Bra att man vet vad som ska prioriteras. blink.gif
Yxa
QUOTE (roninn @ Jun 24 2004, 17:17 )
Har personligen inte haft några problem med Fiocchis övningsammunition, det smäller som den skall och kulorna far iväg som de skall.

Man får ju hoppas att det då endast var ett parti av ammon som var illa anpassad till vapnen och att det flyt du har haft sprider sig och fortsätter att hålla i sig. smile.gif
jöjje
det finns två "sorter" Fiocchi, den gamla återkallades eller fick skjutförbud men den nya verkar funka bra och är försedd med ett par linjer på asken som märkning.

En skyttevän till mig ska tom använda Fiocchi på IPSC EM så helt fel kan det inte vara. för egen del verkar det som att jag får skjuta S&B, vilket jag inte är riktigt nöjd med (tycker den ger någon flyer då och då), det är ingen som sitter på ett parti Norma TC kpist eller säk?
Nifelhel
Oj nu skall bena ut litet här.

Ja det har varit problem med Fiocchi, men det berodde på bla fel i kommunikationen med spaghettigubbarna. Felen var bla att manteln är gjord i samma mtrl som hylsan, dvs mässing men detta är nu ändrat till tombak som vi ville haft från början(Nato beställer med tjock mässingsmantel skall tydligen ha god verkan i västar. Dem trodde vi ville ha samma mtrl fast tunnare mantel). Sen hade dem fel i krutdoseringmaskin i vilken det blev stopp och vissa patroner inte fick något krut alls. Vilket medför det finns en del patroner som ger "puffskott", och ungefär i 6 fall av 10 så skjuter skytten en skott till och man får en skottbula på pipan. De partierna är äntligen slut nu.
Den "dåliga" fick skjutförbud men det hävdes, och den skjuts/sköts upp(det finns kvar lite här och var).

Precisionen mellan Speer Gold Dot och Fiocchi är knappt märkbar. Knappt att de tävlingsskyttar inom verket märker nån skillnad. Övriga tjänstemän(kvinnor inkluderat) kommer aldrig att märka nån skillnad. Då de flesta har fullt upp med att träffa tavlan med nåt av sina skott... ;)

Den vapenhandlare osv som förser en polis med ammunition begår ett lagbrott, såvida inte tjänstemannen har licens för 9x19. En polisman har inte licens för vapnet utan det är myndigheten. Och myndigheten förser sina tjänstemän med ammunition. Jag vet att det ser olika ut runt om i landet. Synd att inte alla myndigheter kan göra samma. :(

@Yxa
Fiocchi 130gr TMJ ligger på strax över 1kr i pris medan Speer GD 124gr ligger strax under 2kr. Och precisionen är som innan nämnt knappt märkbar. Dessutom är Fiocchi framtagen för att kunna användas inomhus(pga blydamm) därav TMJ, GD är ju inte helt kapslad.

@Unicorn
Det var nog den sämsta skit som köpts in någonsin. Den funka i en del pistoler, men i en stor del så vart precisionen jättedålig. Kan skilja upp till 40cm mellan skotten. Och den tillverkas fortfarande, men köps inte in till fördel för Fiocchi.
Yxa
QUOTE (Nifelhel @ Jun 24 2004, 23:31 )
Precisionen mellan Speer Gold Dot och Fiocchi är knappt märkbar. Knappt att de tävlingsskyttar inom verket märker nån skillnad. Övriga tjänstemän(kvinnor inkluderat) kommer aldrig att märka nån skillnad. Då de flesta har fullt upp med att träffa tavlan med nåt av sina skott... ;)

...

@Yxa
Fiocchi 130gr TMJ ligger på strax över 1kr i pris medan Speer GD 124gr ligger strax under 2kr. Och precisionen är som innan nämnt knappt märkbar. Dessutom är Fiocchi framtagen för att kunna användas inomhus(pga blydamm) därav TMJ, GD är ju inte helt kapslad.

Tack för ett mycket bra inlägg. Jag fick min info från vapenteknikerna i Stockholm och de var inte speciellt impade av Fiocchi.

Det sagt så tycker jag det är litet typiskt att polisen betalar mer för GoldDoten än vad man som civilist behöver göra på gatan. Visst tillkommer det en del frakt för att skicka men en nationell polismyndighet borde kunna förhandla ned priset rätt rejält till att börja med.

En av anledningarna till att jag förordar att man övar och bär samma amm har inte enbart att göra med precisionen - den upplevda rekylen är rätt viktig också. Jag har sett folk som stått och övat med American Eagle 230gr FMJ bulor på banan men sen när de ska sätta sig i bilen så trycker de i ett magasin 165gr Federal Hydra-Shok - de två beter sig väldigt olika "i handen." Om Fiocchin och GD sparkar lika mycket och har samma precision så har jag inte mycket att invända.
Nifelhel
Erkilaine och Yxa blush.gif

Fiocchi och GD sparkar rätt lika, för att det inte skall vara för stor skillnad mellan övning och tjänste ammunition.

Jag har sett folk som stått och övat med American Eagle 230gr FMJ bulor på banan men sen när de ska sätta sig i bilen så trycker de i ett magasin 165gr Federal Hydra-Shok

Det där är ju rent ut sagt idiotiskt att göra så. Det är ju en fördel om vapnet beter sig likadant på banan och ute på "gatan".

En anledning till att priset är högre för myndigheten kan vara att det var lite andra krav än den som finns på amerikanska marknaden. Bla utgångshastighet skall vara 360m/s och ett bättre tätningslack(finns det nåt på de civila?). Tätningslacket har för övrigt vissa "blöta" förband i usa visat intresse för...
Yxa
QUOTE (Nifelhel @ Jun 25 2004, 14:40 )
Fiocchi och GD sparkar rätt lika, för att det inte skall vara för stor skillnad mellan övning och tjänste ammunition.

Dåså... biggrin.gif

Jag har sett folk som stått och övat med American Eagle 230gr FMJ bulor på banan men sen när de ska sätta sig i bilen så trycker de i ett magasin 165gr Federal Hydra-Shok
Det där är ju rent ut sagt idiotiskt att göra så. Det är ju en fördel om vapnet beter sig likadant på banan och ute på "gatan".
Prexis, dock så är det ju inte sällan som logistikmänniskor missar sådana detaljer.

En anledning till att priset är högre för myndigheten kan vara att det var lite andra krav än den som finns på amerikanska marknaden. Bla utgångshastighet skall vara 360m/s och ett bättre tätningslack(finns det nåt på de civila?).
Måste jag nog krypa till korset och erkänna att jag inte kan minnas något som liknade tätningslack på de civila guldpluggarna.

Tätningslacket har för övrigt vissa "blöta" förband i usa visat intresse för...
Bassängjägarna, jo dem har man ju hört talas om. gasmask.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.