På
http://www.mil.ru/stc/gallery.shtml finns det en skojiga bilder från övningen Mobilnost-04. Det utlovas ytterligare bilder, men det verkar vara något fel som är i olag. Jag gillar bilden längst ner till höger - "i punkten för psykologisk avlastning".
Lockwed
Jun 23 2004, 23:54
Men klockrenast är ju ändå bilden på den gigantiska mördarhunden
A2Keltainen
Jun 24 2004, 00:22
QUOTE (Detsl @ Jun 23 2004, 22:14 )
Jag gillar bilden längst ner till höger - "i punkten för psykologisk avlastning".
Har den där bilden något att göra med ryssarnas behandling av krigpsykiatriska skador? Skälet till att jag undrar är att de kommit fram till att ett effektivt sätt att behandla många sådana skador är att ge soldaterna några timmars eller dagars vila och mat i en lugn miljö, innan de skickas tillbaka till fronten. Det finns en intressant rapport/artikel om detta på nätet, och den är möjligen utgiven av FMSO. Ryssarna verkar allmänt ligga långt framme inom detta område, men tyvärr så gör språksvårigheter att jag inte kan läsa all litteratur inom området.
De har ju haft en hel del tillfällen att testa metoder för chocktrauman, så det kan nog tänkas att de har nått en hel del framgångar på det området. Miljön i det där avkopplingsrummet är nog tänkt att kännas maximalt civil, och all den där röda plyschen ger kanske något slags livmoderassociationer... Har nån av er lyckats bläddra bland bilderna. Sajten är pinfärsk, så det kanske helt enkelt inte finns så mycket bilder som det påstås.
Härligt! Man anar en viss självdistans i beskrivningarna - "Ett arbete för en karl"
På sidan 2 - "Tjazjelo v utjenii - legko v boju" - ung. "Jobbigt på övning blir lätt i strid" fortfarande ryssarnas mantra ser jag...
A2Keltainen
Jun 24 2004, 10:02
QUOTE (Detsl @ Jun 24 2004, 09:23 )
Har nån av er lyckats bläddra bland bilderna.
Jag lyckades kolla igenom något hundratal bilder, vilket jag uppfattade var alla i bildserien. Genom att klicka på tumnaglarna så öppnas varje stor bild i ett eget nytt fönster. Har du kollat att du har Javascript påslaget, då detta används för att öppna de nya fönstren och visa de större bilderna?
QUOTE (Zimin @ Jun 24 2004, 08:24 )
Härligt! Man anar en viss självdistans i beskrivningarna - "Ett arbete för en karl"
På sidan 2 - "Tjazjelo v utjenii - legko v boju" - ung. "Jobbigt på övning blir lätt i strid" fortfarande ryssarnas mantra ser jag...
Samma som SAS: "Train hard, fight easy."
Just. Nu funkare. 150 bilder, men då är ju några av dem tabeller och emblem och flaggor och sånt. På några av vinterstridsbilderna från Taman-divisionen kan man se att soldaterna bär pälsmössor under hjälmen. Ser varmt och behagligt ut. Hela östfronten-historien under 2vk lärde nog ryssarna nyttan av att ha varma mössor. I vilket fall som helst är det utan tvekan ett rätt skoj material, fast grundligt tillrättalagt och censurerat.
A2Keltainen
Jun 24 2004, 15:50
QUOTE (Detsl @ Jun 24 2004, 14:33 )
På några av vinterstridsbilderna från Taman-divisionen kan man se att soldaterna bär pälsmössor under hjälmen. Ser varmt och behagligt ut.
Jag skrattade gott när jag såg de bilderna, då mössan och hjälmen inte direkt verkade vara gjorda för att bäras tillsammans för att uttrycka det milt. Hur bra skyddar hjälmen när den sitter två decimenter ovanför skallen?
Ja, hur mycket skyddar en sån där plåtkruka överhuvudtaget. Jag tror nog att soldaten ifråga ser varmt om öronen som ett mer prioriterat mål än splitterskydd. Överhuvudtaget har ryska militärer helt andra uppfattningar om coolt stuk på uniformen än vad som verkar vara vedertaget i väst. De tycker till exempel om att ha på sig huckle i strid; alltså tygsjok snott runt skallen, och då helst med knutändarna hängande utefter ryggen. Basker bör bäras så långt bak på huvudet som möjligt.
QUOTE (Torak @ Jun 24 2004, 12:31 )
QUOTE (Zimin @ Jun 24 2004, 08:24 )
Samma som SAS: "Train hard, fight easy."
Dock myntat av fältmarskalk Alexander Suvorov (1729-1800), en rysk legendar inom krigskonsten - så vi får nog ge ryssarna krediten ändå.
Han står f.ö. bakom en hel andra bevingade ord inom området - exemplevis "The bullet is a fool, the bayonet is a fine fellow." Skrev dessutom en bok betitlad "The art of Victory", till skillnad från Zen, som nöjde sig med "The art of War".
Värjan Skämtar Intet
Jun 28 2004, 19:35
Jag undrar en sak som ni kanske kan svara på.. dessa bilder är alltså nya? På flertalet så används hammaren & skäran flitigt...
Använder sig Ryssland fortfarande av den symbolen här å där lr har jag missat nåt viktigt ?
bara undrar...
/värjan
AdamKalle
Jun 28 2004, 19:44
Intressant variant på skivstång killen på en av bilderna hade.. B)
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Jun 28 2004, 20:35 )
Jag undrar en sak som ni kanske kan svara på.. dessa bilder är alltså nya? På flertalet så används hammaren & skäran flitigt...
Använder sig Ryssland fortfarande av den symbolen här å där lr har jag missat nåt viktigt ?
bara undrar...
/värjan
"Flitigt" och "flertalet" kanske är lite överdrivet. Jag har bara lyckats få syn på en enda bild med hammare och skäror på. Den är från segerdagen (9:e maj) då hela Ryssland firar segern över Tyskland 1945 och hammaren och skäran sitter förmodligen på samtida segerfanor som tilldelats förbandet i samband med segerfirandet.
I dessa sammanhang skäms man inte för att använda de gamla sovjetiska symbolerna, men i övrigt är de mig veterligen bortrensade. På vissa officiella byggnader sitter en dock kvar. Exempelvis har inrikesministeriet en gigantisk hammare och skära på fasaden, som lyses upp nattetid.
Xancerman
Jun 29 2004, 11:53
kan någon säga mig vad "grillgallret" gör på denna vagn? antenner? eller något försök till tilläggspansar mot RSV?
http://www.mil.ru/dyn_images/img6824
QUOTE (Xancerman @ Jun 29 2004, 12:53 )
kan någon säga mig vad "grillgallret" gör på denna vagn? antenner? eller något försök till tilläggspansar mot RSV?
http://www.mil.ru/dyn_images/img6824 Sannolikt det senare, skydd mot RSV-laddningar. Bakdelen av tornet är en svag punkt - om jag inte minns fel sitter en automatladdare där. En träff där kan lätt sätta den ur spel eller antända ammunition.
A2Keltainen
Jun 29 2004, 12:26
QUOTE (Zimin @ Jun 29 2004, 09:34 )
"Flitigt" och "flertalet" kanske är lite överdrivet. Jag har bara lyckats få syn på en enda bild med hammare och skäror på. Den är från segerdagen (9:e maj) då hela Ryssland firar segern över Tyskland 1945 och hammaren och skäran sitter förmodligen på samtida segerfanor som tilldelats förbandet i samband med segerfirandet.
I dessa sammanhang skäms man inte för att använda de gamla sovjetiska symbolerna, men i övrigt är de mig veterligen bortrensade. På vissa officiella byggnader sitter en dock kvar. Exempelvis har inrikesministeriet en gigantisk hammare och skära på fasaden, som lyses upp nattetid.
Används inte hammaren och skäran fortfarande av ryska flygvapnet? Jag har åtminstone sett ett flertal bilder på ryska flygplan som har hammaren och skäran påmålad.
QUOTE (Zimin @ Jun 29 2004, 13:13 )
QUOTE (Xancerman @ Jun 29 2004, 12:53 )
http://www.mil.ru/dyn_images/img6824Sannolikt det senare, skydd mot RSV-laddningar. Bakdelen av tornet är en svag punkt - om jag inte minns fel sitter en automatladdare där. En träff där kan lätt sätta den ur spel eller antända ammunition.
Kom till efter erfarenheter i Tjetjenien. Ganska effektiva mot RPG, om man nu inte jämför med det modernaste hybrid pansaren, vinner dock på ekonomi.
OT
Men "train hard fight easy" användes redan av de gamla romarna
A2Keltainen
Jul 1 2004, 15:24
QUOTE (Vinter @ Jul 1 2004, 13:52 )
Ganska effektiva mot RPG, om man nu inte jämför med det modernaste hybrid pansaren, vinner dock på ekonomi.
Vinner förmodligen även på vikt.
Vysotskij
Sep 13 2004, 15:28
Angående hammaren och skäran finns de kvar i Aeroflots logga och på många rätt vardagliga ställen i f d Sovjetunionen - på staket, på militära bälten (tror jag) och på en massa annat - utöver de redan nämnda.
För den vanlige ryssen har vapnet nog inte samma politiska betydelse som för oss i Väst, där det ju är liktydiga med kommunismen. Förmodligen kan den jämföras med de svenska tre kronorna, som vi sannolikt inte skulle slita bort från allahanda vapen och tröjor ens om vi införde republik.
tango.
Sep 14 2004, 13:51
http://www.mil.ru/dyn_images/img6822det var det största ak47/74-magasin jag sett!
Vysotskij
Sep 14 2004, 14:02
Är det inte standardmagget till RPK?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.