QUOTE (Gerle @ Oct 21 2004, 07:07 )
QUOTE (Ghostface @ Oct 20 2004, 15:24 )
Hur många tror dessutom att de kommer agera 100% i en skarp situation oavsett utbildning?
Ah det är det många som tror, att de sedan oftast får ett abrupt uppvaknande är ju en annan sak...
´Japp enligt och flera av mina kamrater som varit med i en liten del av de sammandrabbngar som varit på bla balkan kan jag säga att man gör som man blivit lärt.
1. Man tar skydd, man skyddar vapnet och sitt huvud, resten får ta hur mycket stryk som helst. Reflexartat
2. Man rör sig efter skydd, man ligger ej kvar.
3. Man tar tyvärr med sig saker som man under utbildning alltid tar med sig tex tomma p-skott. under utbildning och träning ska man släpa med sig avskjutna p-skott. Tyvärr lär man då soldaterna att ta med dessa vid skarpa incidenter.
4. Tomma magasin ska man droppa, det finns fler, jag lovar! om inte har man en inkompetens KVM (men det är lite försent då kanske B)
Med rätt träning, rätt gruppchef och rätt förutsättningar klarar man de flesta kriser, såvida inte flera ur gruppen råkar ut för skador eller blir dödade.
En förutsättning jag åttagit på egen hand under 4 missioner är att alltid kunna säga nej. Anser jag att chefen (oftast den närmaste) inte klarar uppdraget så åker antingen jag eller han hem. Allt beror på nästa chef i ledet och dennas handlingsförmåga.
Jag tycker soldaterna på bilden har en bra attityd, en fyller på magasin/bandar eller liknande, en del vilar (1000m blicken) medan flertalet spanar efter uppdykande FI. exemplariskt beetende.