Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Eldstrid i Baqubah
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
Haegg
Bilder från en 12-timmars eldstrid söder om Baqubah i Irak. Enligt uppgift så dödades 13 irakier medan inga amerikanska förluster noterades.

Det är "F Troop, 4th U.S. Cavalry, the brigade reconnaissance troop for the 3rd Brigade Combat Team, 1st Infantry Division" som förekommer på bilderna. Det är inte utan men får en känsla för vad värmen och spänningen gör med soldaterna. Detta trots att de verkar vara tämligen stationära.
Bradleyn på bilden sägs ha blivit träffad av en RPG utan att bli utslagen.

Fler bilder finns att tillgå på Army Times hemsida
Källa: http://www.armytimes.com
breach
Hyfsad 1000-mila blick från Soldaten på bild nr 5 ohmy.gif
Man känner igen den där blicken från vissa beväringar under min värnplikt.. K1.. stallet.. Utdelning av hästar innan ridning.. Pretraumatiskstress. tveka.gif
Ing
QUOTE (breach @ Jun 22 2004, 17:59 )
Man känner igen den där blicken från vissa beväringar under min värnplikt.. K1.. stallet.. Utdelning av hästar innan ridning.. Pretraumatiskstress. tveka.gif

blink.gif
Isgubbe
QUOTE (breach @ Jun 22 2004, 17:59 )
Hyfsad 1000-mila blick från Soldaten på bild nr 5  ohmy.gif
Man känner igen den där blicken från vissa beväringar under min värnplikt.. K1.. stallet.. Utdelning av hästar innan ridning.. Pretraumatiskstress.  tveka.gif

Jag tror du ska kolla upp vad 1000 mila blick står för eller så har jag missat något vad beridna högvakten gör på dagarna. blink.gif
Raffe
Hästar seru, det är faaarliga människor! brow.gif
breach
@Isgubbe: blir uppätna av hästar blink.gif
Tivaljör
"With temperatures soaring to 120 degrees, a soldier with F Troop, 4th U.S. Cavalry, rests during a 12-hour gun battle against insurgents south of Baqubah, Iraq, on Thursday. "

Uff... strida i nära 50-gradig hetta måste vara ruskigt påfrestande...
Triggerpuller
Och i kroppsskydd med tilläggsplattor. Fy fan....
Smeghead
Usch, 12h under gassande sol dry.gif

OT:
Har amerikanarna börjat packa på ERA på sina fordon nu?
järv
Är det nån som kan gissa sig till vad den här mekaniserade spaningsenheten (kompani?) verkar ha för order/taktik? Behålla stridskänning för att hålla koll på och uppehålla fi tills de stora tunga kommer?
jake the snake
QUOTE (järv @ Jun 23 2004, 11:16 )
Är det nån som kan gissa sig till vad den här mekaniserade spaningsenheten (kompani?) verkar ha för order/taktik? Behålla stridskänning för att hålla koll på och uppehålla fi tills de stora tunga kommer?

Det är ju helt omöjligt bara genom att kolla på ett par bilder.
Det kan vara försvar av stridsställning, det kan vara ett anfall och bilderna är tagna hos den understödjande enheten, det kan vara OP, det kan vara vad fan för nåt som helst.
Lt. Payne
Antalet tomhylsor och killarnas kroppsspråk ger ett rätt tydligt intryck.

En liten fråga från den eviga fredens Sverige utan kritik mot soldaterna där, Har inte soldaten på bild 1 pipan lite väl långt ut?

Finns ju en risk att han avslöjar sig, kollegan med kikaren står ju en bit längre in i rummet.
King Kill
QUOTE (Lt. Payne @ Jun 23 2004, 11:53 )

En liten fråga från den eviga fredens Sverige utan kritik mot soldaterna där, Har inte soldaten på bild 1 pipan lite väl långt ut?

Finns ju en risk att han avslöjar sig, kollegan med kikaren står ju en bit längre in i rummet.

Satt och tänkte på samma sak. Det var väl en av reglerna vi fick lära oss först: att aldrig låta vapnet sticka ut utan stå en bit in i rummet.

Ett svar kan ju vara att de vill ha byggnaden intakt och inte sabba fönsterrutorna, men varför skulle de isf ta eldställning där?
järv
QUOTE (jake the snake)
Det är ju helt omöjligt bara genom att kolla på ett par bilder.
Det kan vara försvar av stridsställning, det kan vara ett anfall och bilderna är tagna hos den understödjande enheten, det kan vara OP, det kan vara vad fan för nåt som helst.

Hmm tänkte mest gällande vad t ex ett mekaniserat spaningskompani brukar ha för uppgifter och kan tänkas hamna i för situationer. Jag, som inte har någon större insikt, skulle med tanke på omständigheterna i övrigt kunna tänka mig att de fått order att söka upp och behålla stridskänning.

QUOTE (Lt. Payne)

Jag har reflekterat över samma sak tidigare när jag sett bilder på amerikanska prickskyttar i bebyggelse. Verkar förekomma..
Zeb
QUOTE (Tivaljör @ Jun 22 2004, 19:09 )
"With temperatures soaring to 120 degrees, a soldier with F Troop, 4th U.S. Cavalry, rests during a 12-hour gun battle against insurgents south of Baqubah, Iraq, on Thursday. "

Uff... strida i nära 50-gradig hetta måste vara ruskigt påfrestande...

Jag tror att "bara" strida är tillräckligt påfrestande. Jag menar "i stridens hetta". Snacka om adrenalinhöjning i kroppen.

Någon här på forumet som har varit med om riktig strid/beskjutning??. Jag har "bara" varit med om att stå ca 50cm från ett vådaskott i farlig riktning.
9x19
QUOTE (Zeb @ Jun 23 2004, 12:42 )
Någon här på forumet som har varit med om riktig strid/beskjutning??. Jag har "bara" varit med om att stå ca 50cm från ett vådaskott i farlig riktning.

Ja.

Några har också berättat om det, gör en sökning.
KD803
QUOTE (King Kill @ Jun 23 2004, 12:23 )

Satt och tänkte på samma sak. Det var väl en av reglerna vi fick lära oss först: att aldrig låta vapnet sticka ut utan stå en bit in i rummet.

Visst fick man lära sig det. Min erfarenhet är dock att ju längre tiden går och ju tröttare man blir, desto större benägenhet får man att börja slarva med det.
A2Keltainen

Jag vet inte om det är jag som ser helt fel, men jag tycker mig se ett "galler" i fönstret. Om jag ser rätt, så kanske soldaterna inte ville/kunde ta loss det, och därför valde att sticka ut pipan genom gallret för att inte träffla stängerna i det om/när de skulle skjuta.
J-Star
Påpekande: När yttertemperaturen överstiger kroppstemperatur så borde det vara av intresse att vara påbyltad. Detta därför att det isolerar kroppens lägre temperatur från den högre yttertemperaturen. Värmen kommer inte in till dig längre.

/J
Hotel Charlie One
Dessvärre medger inte hjälmen och skyddsvästen den värmeväxling som också behövs då.
J-Star
QUOTE (Hotel Charlie One @ Jun 23 2004, 19:06 )
Dessvärre medger inte hjälmen och skyddsvästen den värmeväxling som också behövs då.

Värmeväxling med vad om jag får fråga?

Anledningen till att du inte vill vara påbyltad är normalt för att du vill släppa ut värme från kroppen. Detta sköts automatiskt när du lättar på klädseln eftersom värme alltid går från det varma till det lite mindre varma.

Men om det är 50 grader, då är det du som är svalast. Alltså försöker omgivningens värme ta sig till dig. Då är det väl ändå - rätta mig om jag har fel - i ditt intresse att hindra värmen från att komma fram till dig.

/J
Hotel Charlie One
Förutsatt att det är alldeles vindstilla ja.
Adam Wilhelm
Alltså samma princip som de arabiska folken har använt ett bra tag.
Hotel Charlie One
Japp. De stora klädsjoken ger både ett direkt skydd mot värmen men när man rör sej generar tygsjoken också ett visst mått av fläktande.
GC1
@ j-star och aw

jag kan inte svara för hur det är när det är 50 grader varmt men jag vet precis hur det det känns då det är över 40 grader varmt. det blir inte svalare om du byltar på dig fältuniform och stridsutrustning.
prova att isolera kroppen och sedan utsätta dig för riktigt hårt arbete.

ang "beduinklädsel" så tror jag att de använder sig av en till taktik i hetta, gör så lite som möjligt håll dig i skuggan om det går.
A2Keltainen
Spekulationer: Borde inte mer kläder på kroppen riskera att försämra kroppens möjlighet att värmereglera genom svettning? Om exempelvis vinden kan blåsa mot huden, så avdunstar svetten lättare enligt min erfarenhet. Hur man bäst ska klä sig i ökenmiljö kanske därför beror på hur mycket vatten man har. Beduinerna, som inte hade så gott om vatten, kanske helt enkelt fick välja en något sämre kylmetod genom att bära tjocka kläder, då denna sparar vatten. Soldater som har gott om vatten, kan däremot kosta på sig att använda detta i större utsträckning för att få bättre kylning. Beduinerna har dessutom fördel av att ha bott hela sina liv i ökenmiljö, vilket i viss mån vant dem (psykologiskt) vid värmen.
Adam Wilhelm
Spekulationer forts.

Jag har aldrig provat att bylta på mig a´la det arabiska sättet, men det vore ju intressant att prova. Om det är nåt de nomadiska ökenfolken kan så är det ju att överleva i öknen.
Som jag har förstått det så har man flera tunna lager på sig som draperas runt kroppen och därmed skapar luftspalter som isolerar mot värmen.
Men det är ju bara min tolkning... laugh.gif
Tomale
en spekulation till

beduiner har ju lösa ytterplagg, vad kandet bero på? hjälper det till att svalka lr är det av praktisk natur? inte vet jag.. 7.gif
GC1
QUOTE (Tomale @ Jul 19 2004, 15:48 )
en spekulation till

beduiner har ju lösa ytterplagg, vad kandet bero på? hjälper det till att svalka lr är det av praktisk natur? inte vet jag.. 7.gif

skillnaden jag kan se mellan "beduinkläder" ala stora tygsjok i flera lager med luft imellan och stridsutrustning med skydssväst är att det verkar som om "beduinkläderna" lättare ventilerar ut luft och därmed kyler av kroppen genom avdunstande svett.

som sagt så är det inte 50 grader varmt på balkan under sommaren men väl över 40 under de varmaste veckorna, och under den perioden så fungerar inte full stridsutrustning med hela uniformen som skydd mot hettan.
ugly
Vid rökdykning klär man på sig underställ och larmställ. Luftlagret mellan dessa skyddar mot värmen när man går in för att släcka.
Värmen som man själv skapar samlas upp i kroppen och kläderna.
Detta funkar skitbra tills värmen slår igenom, då känns det som man blir både kokt och stekt.

Detta borde vara typ av samma sak. Det funkar ett tag och det känns bra, men sedan går man i backen pga värmebelastningen från yttre påverkan och kroppens minskade sätt att kunna leda bort värmen.

Viktigt är ju att tänka på svettet kan avdunsta från huden så att kroppen kan reglera värmen.

Alla deras "lakan" kanske har en bra genomstömning av luften och kan således transportera bort svetten på ett bra sätt.

Sedan måsta man ha i tanken att dom är uppväxta med värmen. blyg.gif
dxl
QUOTE (ugly @ Jul 19 2004, 20:29 )
Alla deras "lakan" kanske har en bra genomstömning av luften och kan således transportera bort svetten på ett bra sätt.

Det har jag hört av vänner som bott i nordafrika.
Det är tillockmed så att den värma luften som "fläktar" kroppen när den "strömmar" genom kläderna.
Kollar man noga så ser man ofta att lakanen slutar ungefär vid anklarna och detta ska tydligen vara så varm luft sugs in och sedan strömmar uppåt.
Medic76
QUOTE (järv @ Jun 23 2004, 11:16 )

I AIRFORCETimes berättar dom lite mer om den taktiska bakgrunden.
I övrigt samma story

http://www.airforcetimes.com/story.php?f=1...925-3027047.php
Gerle
QUOTE (A2Keltainen @ Jun 23 2004, 08:10 )

Jag vet inte om det är jag som ser helt fel, men jag tycker mig se ett "galler" i fönstret. Om jag ser rätt, så kanske soldaterna inte ville/kunde ta loss det, och därför valde att sticka ut pipan genom gallret för att inte träffla stängerna i det om/när de skulle skjuta.

Precis som A2 säger tror jagatt man valde mellan att vara taktiskt riktig och sitta långt bak i rummet men att då löpa risken att träffa gallret, och att sitta längre fram och kanske bli sedd. Så länge han inte skjuter så syns han nog inte, i det solskenet är han nog osynlig i det mörka fönstret.
Fade
QUOTE (J-Star @ Jun 23 2004, 19:14 )
QUOTE (Hotel Charlie One @ Jun 23 2004, 19:06 )

Värmeväxling med vad om jag får fråga?

Anledningen till att du inte vill vara påbyltad är normalt för att du vill släppa ut värme från kroppen. Detta sköts automatiskt när du lättar på klädseln eftersom värme alltid går från det varma till det lite mindre varma.

Men om det är 50 grader, då är det du som är svalast. Alltså försöker omgivningens värme ta sig till dig. Då är det väl ändå - rätta mig om jag har fel - i ditt intresse att hindra värmen från att komma fram till dig.

/J

Den enda anledningen till att man vill klä sig extra i varma klimat är att förhindra att solen steker dig. Kroppen försöker hålla en temperatur på ca 37 grader. Blir det för mycket svettas man. Svett dunstar och på så sätt kyler den ner kroppen. Kan svettet inte dunsta så fungerar inte nedkylningen och då kommer du fortfarande vara varm som fan oavsett om du har en eskimådräckt eller en fältuniform.
När musklerna arbetar stiger kroppens temperatur, kläder isolerar värmen från att lämna kroppen. Det blir alltså inte speciellt mycket svalare av att klä sig, förutom att du förhindrar solen från att höja din yt-temperatur.
heiho
Snackade med lillbrorsan i dag om just detta med kläder och värme.
Han jobbar som säljare på Craft.
Dom håller på att testa en tröja som kyler av kroppen, testen har fungerat över förväntningarna och tröjan släpps vecka 10.
Det handlar egentligen om ett system bestående av 2 plagg där den inre tröjan transporterar bort fukten från kroppen till den yttre där den avdunstar och på så sätt kyler av.

Jämför det gamla trixet att vira in en flaska i en tidning, blöta ner den och lägga den att torka i solen. Enligt uppgift kan det bli så kallt att glasflaskan spricker.

Har dessutom för mig att militaryshop har en undertröja med kraftiga kanaler som är avsedd att bäras under t.ex. skyddsvästen för att skapa dessa kanaler/skorstenar för värmecirkulation
GrodanBoll
Skummt att inte den där RPG 7-an slog igenom Bradleyn...? Verkar som om den hade fett med extra ERA monterat, men ändå, RPG-7 är en ganska bra pansarknackare. Har iofs hört att irakierna har en dålig ovana av att glömma bort att aptera granaterna i stridens hetta inan dom skjuter. Kan någåt sådant ha hännt i denna sittuation? blink.gif
GC1
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 9 2004, 04:45 )
Skummt att inte den där RPG 7-an slog igenom Bradleyn...? Verkar som om den hade fett med extra ERA monterat, men ändå, RPG-7 är en ganska bra pansarknackare. Har iofs hört att irakierna har en dålig ovana av att glömma bort att aptera granaterna i stridens hetta inan dom skjuter. Kan någåt sådant ha hännt i denna sittuation? blink.gif

i min lilla värld så har jag svårt att identifiera granatmodellnr enbart genom att titta på ett rykande hål i en pansarplåt.....

kan det vara så att de inte var en rpg7 eller att de gjort am själva?

det är ju inte ovanligt att man "licenstillverkar" am i mindre fabriker utan den bästa utrustningen. speciellt rsv är väldigt svår att få så där extra skitbra om man inte har rätt utr.
Triggerpuller
Sekvensen där vagnen börjar bekämpa och föraren därefter svänger in chassifronten är bara så hård!
Backis
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 9 2004, 04:45 )

Tja...

Om "RPG-7" är bra på att slå igenom vadsomhelst beror ju på hur hårt användaren kan kasta den. ;)

Ungefär som för grg så beror ju effektiviten en hel del på vad man laddar med.

Den ammunitionstyp som är vanligast förekommande i Irak är gamla PG-7 (med ett fåtal PG-7V) och Kinesisk motsvarighet, vilken presterar ungefär 300-330mm RHA. Dock måste man definitivt reservera sig för vilket skick dessa granater är i, Irakierna var ju inte direkt berömda för att underhålla sina grejer bra... Vissa AAR jag läst säger att så många som hälften av granaterna är blindgångare vid vissa eldöverfall...

Vissa varianter tillverkade i t ex Rumänien var nere under 250mm RHA i penetrationsförmåga.

PG-7 i stort sett oduglig mot ERA och t o m gallerskydd (t ex som på Stryker), det förra då penetratorn formas rätt kaotiskt och snabbt förlorar fokus, det andra då utlösningsmekaniskem inte reagerar på att laddningen slås sönder (om inte den piezolektriska strömbrytaren på "tappen" längst fram på granaten är det som träffar gallret först).
Ghostface
Avseende skytten i fönstret, ser det ut som en sniper?
Tyckte inte heller det...
Hur många tror dessutom att de kommer agera 100% i en skarp situation oavsett utbildning?
5.gif
Gerle
QUOTE (Ghostface @ Oct 20 2004, 15:24 )
Hur många tror dessutom att de kommer agera 100% i en skarp situation oavsett utbildning?

Ah det är det många som tror, att de sedan oftast får ett abrupt uppvaknande är ju en annan sak...
Lt. Payne
QUOTE (Gerle @ Oct 21 2004, 08:07 )

Ah det är det många som tror, att de sedan oftast får ett abrupt uppvaknande är ju en annan sak...

Är man medveten om de sätt kroppen och psyket kan reagera på är det lättare att hantera sin rädsla/självbevarelsedrift/oförmåga till handling.
Det är som sagt ingen garanti för att man reagerar som utbildningen varit inriktat på.
Gerle
Nej, det var det jag menade. Sen finns det förstås otaliga exempel på att träningen tagit över, att folk inte ens riktigt är medvetna om vad de gör, så nog får träningen ofta det resultat man eftersträvar.
UAV
Notera att M60-kulsprutan lyser med sin frånvaro. Vår Bradley på bilden har ju m240. Soldaterna använder ju också minimi/m249 och MAG/m240. Kul för FN.
sisuchef
QUOTE (Gerle @ Oct 21 2004, 07:07 )

´Japp enligt och flera av mina kamrater som varit med i en liten del av de sammandrabbngar som varit på bla balkan kan jag säga att man gör som man blivit lärt.
1. Man tar skydd, man skyddar vapnet och sitt huvud, resten får ta hur mycket stryk som helst. Reflexartat
2. Man rör sig efter skydd, man ligger ej kvar.
3. Man tar tyvärr med sig saker som man under utbildning alltid tar med sig tex tomma p-skott. under utbildning och träning ska man släpa med sig avskjutna p-skott. Tyvärr lär man då soldaterna att ta med dessa vid skarpa incidenter.
4. Tomma magasin ska man droppa, det finns fler, jag lovar! om inte har man en inkompetens KVM (men det är lite försent då kanske B)

Med rätt träning, rätt gruppchef och rätt förutsättningar klarar man de flesta kriser, såvida inte flera ur gruppen råkar ut för skador eller blir dödade.

En förutsättning jag åttagit på egen hand under 4 missioner är att alltid kunna säga nej. Anser jag att chefen (oftast den närmaste) inte klarar uppdraget så åker antingen jag eller han hem. Allt beror på nästa chef i ledet och dennas handlingsförmåga.

Jag tycker soldaterna på bilden har en bra attityd, en fyller på magasin/bandar eller liknande, en del vilar (1000m blicken) medan flertalet spanar efter uppdykande FI. exemplariskt beetende.
OBRON
En RPG som satt dåligt. Eller lättare sagt, dålig RPG.
jonte72
QUOTE (UAV @ Nov 5 2004, 19:19 )
Notera att M60-kulsprutan lyser med sin frånvaro. Vår Bradley på bilden har ju m240. Soldaterna använder ju också minimi/m249 och MAG/m240. Kul för FN.

Bradley har aldrig haft M60-kulspruta........
Animal
Enligt den här artikeln i BBC hinner inte ammunitionstillverkarna med i tempot med att tillverka med ammo till amerikanarna...

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/3754307.stm
Stella-Polaris
Reglen torde vara att ha minimalt med blottad hud. Detta eftersom direkt solstralning ar uppvarmande. Vid svettning sugs svetten upp av plagget och da plagget torkar fas en extra avkylnings effekt. Ett ytterligare lost hangande plagg borde hjalpa till att isolera fran solstralning.
gislemark
QUOTE (9x19 @ Jun 23 2004, 12:13 )
QUOTE (Zeb @ Jun 23 2004, 12:42 )

Ja.

Några har också berättat om det, gör en sökning.

Kan du lägga upp en en länk dit, hittade inget-
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.