Help - Search - Members - Calendar
Full Version: G36
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Sgt Tulo
I "Proof of Life" (som gick på tv igår, 040620) pratas det om en G36 med brittisk mekanism. Vad är detta?
Adam Wilhelm
Jag reagerade också på det.
Britterna äger (ägde?) HK... eller???

Annars har jag ingen aning om vad de menar.
Som jag har förstått det så bygger G36 mekanism på AR-18.
KaffeKalle
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jun 21 2004, 12:42 )
Som jag har förstått det så bygger G36 mekanism på AR-18.

Gör den?
AR-18 är väl en ganska gammal häck som var tänkt att ev. kunna ersätta M16A1?
Vinter
Brittern äger HK det är sant, HK har tex försökt att knåpa ihop ett fungerande koncept av den brittiska L85(HK har ju också varit framme och fingrat på M4).

AR 18 var ett koncept som tävlade om ett amerikanskt kontrakt, sedan dess har ritningarna sålts och kopierats otaliga gånger. G36s mekanism baseras på ar 18. Geniala ideer återanvänds ofta.
Mulle
Vad jag vet så äger British Aerospace Heckler & Koch, dock borde väl designen i helhet och mekanismen fortfarande vara tysk? På www.hkpro.com kan man läsa att dom lånat vissa designer från vapen som AR-18, men det låter konstigt att det skulle vara en brittisk mekanism helt och hållet.
Adam Wilhelm
"The operating system appears to be a modification of the older American Armalite AR-18 rifle"

Saxat från: Guns.ru
san
QUOTE (KaffeKalle @ Jun 21 2004, 12:54 )
AR-18 är väl en ganska gammal häck som var tänkt att ev. kunna ersätta M16A1?

Så hemma på historien bakom Stoners grejor är jag inte, men vad gäller rena grundkonstruktioner och ideer så var det rätt länge sen det hände nåt riktigt banbrytande... Ibland är gamla ideer beprövade ideer biggrin.gif

Så räknar ju till exempel AK4an sina rötter i ruinerna från tredje riket, och AK5an i Sovietunionen i stort sett (plus minus några år) samtidigt.
Speedster
I filmen snacka dom ju om G-36or men hade M4or ;)
Adam Wilhelm
Inte bara M4 utan M4A1! laugh.gif
Sgt Tulo
QUOTE (Speedster @ Jun 21 2004, 14:42 )
I filmen snacka dom ju om G-36or men hade M4or ;)

Förvisso, men i den scenen som jag refererar till så håller dom upp en G36:a.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.