Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jobba på FMV...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
BertilXerxes
Fick detta från Per Arvidsson på FMV. Han tyckte det verkade som om rätt målgrupp fanns på denna sida för en annons för ett jobb inom vapenutveckling åt FMV.

Eftersom det berör vapen i allra högsta grad lägger jag det i Kasunen - Blågul må väl straffa mig om dom anser att det behövs.

FMV - teknik för Sveriges säkerhet
FMV utvecklar framtidens materiel för totalförsvaret och andra kunder. Här föds visionerna och här utvecklas de nya tekniska lösningarna. Med fokus på nationellt och internationellt samarbete, affärsmässighet och avancerad systemutveckling stärker vi Sveriges totala försvarsförmåga. I en stimulerande affärsmiljö med komplexa projekt och kvalificerad projektledning ger vi våra medarbetare stort eget ansvar.

Kompetenscentrum Vapen söker
Ingenjör eller teknisk officer som vill arbeta med finkalibriga vapen och understödsvapen.

En ingenjör som kan styra utveckling och anskaffning av finkaliber- och understödsvapen .
Som teknisk handläggare/projektledare leder du utveckling, anskaffning, driftsstöd samt verifiering och validering av finkaliber- och understödsvapen, inklusive ammunition. Du har ansvar för tid, ekonomi, kvalitet, systemsäkerhet m. m. i nära samarbete med användarna. Jobbet innebär också att du är med och utvecklar framtidens vapen.

Din kompetens
Vi tror att du är högskoleingenjör eller teknisk officer, lägst nivå 5. Har du kunskap om Försvarsmaktens lättare vapen är det meriterande. Du är drivande och kan ta egna initiativ, samtidigt som du trivs med att samarbeta i grupp. Vi ser gärna att du kan analysera, planera och strukturera arbetet och att du har erfarenhet av arbetsledning. Du kommer att resa både inom och utom landet och du måste behärska svenska och engelska i tal och skrift.

Att jobba på FMV
Vi har en kreativ och spännande miljö med högt i tak och stora möjligheter till kompetensutveckling. Vi har flexibel arbetstid och erbjuder friskvård. Vår arbetsplats ligger centralt på Gärdet i Stockholm. Du måste vara svensk medborgare för att jobba hos oss.

Vill du veta mer?
Kontakta Svante Wåhlin, 08-782 55 14, e-post svante.wahlin@fmv.se eller
Per Arvidsson, 08-782 41 81, e-post per.arvidsson@fmv.se

Fackliga företrädare
SACO: Bertil Adler. TCO/Försvarsförbundet: Leif Jansson. OF: Lars Taraldsson. SEKO: Kjell Malmberg. Alla nås på telefon 08-782 40 00.

Välkommen med din ansökan
Märk ansökan ”Projing understödsvapen” och skicka den så att den är oss tillhanda senast 2004-08-12 till helena.stenbeck.nilsson@fmv.se alternativt till Försvarets materielverk, Helena Stenbeck Nilsson, 115 88 Stockholm. Ange gärna löneanspråk.
King Kill
Den tackar vi för salute.gif Som nyexaminerad ingenjör till hösten (förhoppningsvis) så gäller det att söka alla jobb man ser... Men dessvärre ska man väl helst vara 20, nyexaminerad och ha 15 års arbetslivserfarenhet i ryggen :P
Mulle
Mums, låter ju som ett riktigt kul jobb biggrin.gif Den som får detta, jag är avundsjuk... wub.gif
Tyvärr kommer jag själv nog aldrig varken orka eller vilja skaffa mej sådan hög utbildning, men får väl utveckla vapen åt FM privat istället och sälja dom sen laugh.gif
Cwacker
Lyxigt yrke :P

F.ö. är det svårt att få jobb inom vapenindustrin i övrigt?
Nifelhel
Alltid skall dem ha en ingentinggör! Bättre dem sätter en "användare" på den biten. Men vad vet väl lilla jag. unsure.gif
Yxa
Synd att vi stackars vapensmeder inte är intressanta utan att det måste vara ingenjörer. angry.gif
Adam Wilhelm
Det står ju faktiskt: "Vi tror att du är..."
Det skadar ju inte att söka eller hur?
Yxa
Skickade ett mail till herr Arvidsson och frågade. Man är ju universitetsutbildad i USA också, så kanske...
AdamKalle
Hmm, sådana jobb kan ju vara intressanta, även fast jag pluggar till elektroingenjör och inte maskin (motsv).

Kan de inte lägga upp MÖP som en merit också? Eller är det kanske det som "kunskap om FM lättare vapen" innebär med en finare formulering? fun_icon_nana.gif

Har faktiskt funderat en del på SaabTech, åtminstone till exjobbet. Någon som har erfarenhet av exjobb där?
Skuggan
tror ni Bofors behöver folk utan gymnasie kompetens men som läst några CNC kurser??? Malajn.gif
johanp
QUOTE (King Kill @ Jun 21 2004, 14:10 )
Den tackar vi för salute.gif Som nyexaminerad ingenjör till hösten (förhoppningsvis) så gäller det att söka alla jobb man ser... Men dessvärre ska man väl helst vara 20, nyexaminerad och ha 15 års arbetslivserfarenhet i ryggen :P

wtf. är du redan färdigstuderad? hur har du hunnit med det? (du låg ju fan inne i år...)
King Kill
QUOTE (johanp @ Jun 22 2004, 00:13 )
QUOTE (King Kill @ Jun 21 2004, 14:10 )
Den tackar vi för  salute.gif Som nyexaminerad ingenjör till hösten (förhoppningsvis) så gäller det att söka alla jobb man ser... Men dessvärre ska man väl helst vara 20, nyexaminerad och ha 15 års arbetslivserfarenhet i ryggen  :P

wtf. är du redan färdigstuderad? hur har du hunnit med det? (du låg ju fan inne i år...)

Hehe, det är inte utan någon orsak man kallades "farfar" laugh.gif Började karriären i HV-plut som 23-åring innan jag blev överförd till SSK veckan innan Op Sthlm smile.gif
Jehova
QUOTE (AdamKalle @ Jun 21 2004, 20:31 )
Hmm, sådana jobb kan ju vara intressanta, även fast jag pluggar till elektroingenjör och inte maskin (motsv).

Kan de inte lägga upp MÖP som en merit också? Eller är det kanske det som "kunskap om FM lättare vapen" innebär med en finare formulering? fun_icon_nana.gif

Har faktiskt funderat en del på SaabTech, åtminstone till exjobbet. Någon som har erfarenhet av exjobb där?

Har tidigare jobbat och exjobbat på Bofors Underwater Systems i Motala samt Celsius och sen SAAB Tech i Stockholm.

Sysslade med mjukvaruutveckling för minsystem, analys av torpedmålsökare mm.
turner
M7 och TP2000 riktiga plus för SBUS
Yxa
Återuppväcker denna tråd. Första rundan av intervjuer är avklarade men tydligen beslutade de sig för att intervjua ytterligare sökande. Nån annan som fick komma på intervju?
vissel.gif
siros
Är det någon som vet vilken linje man ska läsa på högskolan för att jobba med vapen uteveckling 7.gif
Yxa
QUOTE (siros @ Oct 13 2004, 17:58 )
Är det någon som vet vilken linje man ska läsa på högskolan för att jobba med vapen uteveckling 7.gif

Tja, kan ju bita i det sura äpplet och åka utomlands och utbilda dig till vapensmed på en högskola där. Litet mer hands-on än rent designarbete, men det ger dig en helt annan förståelse för hur vapen fungerar. Kan ju med viss säkerhet säga att de som höll på med det gamla OICW-projektet arbetade utifrån design och inte handhavande... ;)
kronvrak

Ingenjör t ex.
Maskin, elektro eller data beroende på vad du vill jobba med.
Vysotskij

Mycket lär funka, men maskin, elektro eller data på teknisk högskola skulle jag säga (finns lite besläktade linjer också). Du fattar säkert vad för utveckling som ligger närmast de olika inriktningarna. Industriell ekonomi lär vara bra om du vill jobba mer med systemtänket.

Antingen civing eller högskoleingenjör; båda lär behövas i krigsindustrin. Annars en KY-utbildning med inriktning avancerad tillverkningsindustri.
www.technika.nu
Jag jobbar med en del vapenutveckling och jag har inte en högskolepoäng.
Gick verkstadsteknisk linje på gymnasiet i slutet på åttitalet när linjerna var tvååriga.
Då var jag väldigt sugen på att hoppa av gymnasiet och börja jobba, jag ångrar mig fortfarande att jag inte gjorde det då jag bara förlorade pengar på att gå i skolan och lärde mig mindre än när jag jobbade.

MVH Technika.nu
Yxa
Nu är tjänsten i alla fall tillsatt, dock inte av mig. :(
Rune Frunkh
- Hur många jobbar på FMV?
- Ungefär hälften...

(Gammalt ordspråk i branschen.)
Fu Frippe
QUOTE (Rune Frunkh @ Nov 18 2004, 22:22 )
- Hur många jobbar på FMV?
- Ungefär hälften...

(Gammalt ordspråk i branschen.)

OT: "Jag har sökt en tjänst, inte ett jobb!" Gammalt polisordspråk... smile.gif Kan nog tillämpas på de flesta statsanställda??
Yxa
Under intervjun så konstaterade de att jag var överkvalificerad vad gällde det tekniska kunnandet - hade jag sökt jobb där för en 10-15 år sedan så hade jag varit en perfekt kandidat. Men tyvärr, idag består en projingtjänst till 99% av pappersexercis, den sista procenten kan vara nåt "kul" då och då. Oh well.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.