King Kill
Jun 20 2004, 16:54
Jag har en kompis som behöver hjälp. Häromdagen så rensade han ut sin pappas hus (som hade flyttat, lever alltså fortfarande) och fann då en laddram med fyra stycken skarpa patroner. Då kompisens farfar varit aktiv skytt har antagligen pappan tagit hand om ammunitionen när kompisens farfar gick bort. Min kompis tog hand om ammunitionen då det fanns bla fanns barn i närheten. Nu undrar vi vad man kan göra av den?
Vi vet att det är olagligt att inneha ammuntion och vill därför göra av med den snarast på bästa sätt. Hur är det att gå till polisen i såna här lägen? Bäst av allt vore ju om man gick dit och bara lämnade in den utan att behöva svara på en massa frågor, men funkar det så?
PS. Den gamla klyschan "Jag har en kompis som..." får ni väl tro på hur mycket ni vill.
SteveO
Jun 20 2004, 17:01
Det är bara att knalla in till polisen och lämna in ammunitionen. Det är rätt vanlig förekommande och det ställs inga större frågor från polisen. Om man inte drar världens historia dvs, men i ert fall så är det ju bara att tala om som det är.
King Kill
Jun 20 2004, 17:12
Ah, låter ju lysande.
Kommer ihåg för några år sedan då polisen hade någon kampanj att man fick lämna in åtminstone vapen utan att det ställdes frågor och tänkte att det kanske var lite känsligt det där.
En anekdot: MIN farfar var också aktiv skytt och hade bössorna hemma ståendes bakom sovrumsdörren ända tills flyttade till ett äldreboende. Jättebra med tanke på att han blev väldigt virrig på gamla dagar. Vem vet vad han kanske hade fått för sig... :(
Panzerfaust
Jun 20 2004, 23:49
En fråga till:
Har samma bekymmer. Städade ur mina uniformer och väskor, hittade överbliven ammo från nån övning förmodligen. Är det polisen som gäller då också, eller är det HV jag ska lämna den till?
Och så har jag lös K-pist ammo som jag hittade vid mitt jobb för typ 7 årsen... Ligger i en påse i morsans källare. Samma sak där? Kom på det nu... vill bli av med skiten.
The Swede
Jun 20 2004, 23:57
Om du är med i HV och ammunitionen kommer därifrån kan du lämna tillbaka den dit. Det blir nog minst frågor då.
Ta med k-pistammunitionen på samma gång.
The Swede
det brukar inte vara några problem att lämna till amförådet, de tar tom emot civil am för destruktion
Lt Gunnar Malmström MDM
Jun 21 2004, 11:10
Är det militär ammunition så är det bara att lämna in den på närmast militära myndighet.. i brist på sådan i närområdet.. ( ja och det är det ju troligen efter förvarsbeslutet!!

).. då är det bara att gå till Polisen och lämna in..
Lockwed
Jun 21 2004, 19:48
Är man hemvärnsman och hittar några patroner i fickan så är ju inte hela världen, man behöver ju bara ta med dom på nästa övning och komma ihåg att brassa av dom.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.