QUOTE (Danne @ Mar 13 2008, 15:31 )

QUOTE (Maskirovka @ Mar 13 2008, 15:07 )

Såg precis en Hkp14 och ett par Hkp9 flyga lågt över Gävle. Första gången jag såg en NH90 och jag tyckte den såg stor ut, större än Hkp4 (iallafall i luften). Dock verkade den väldigt "baktung" , helikoptern flög liksom i en lutning bakåt medan andra helikoptrar man ser brukar nästan luta lite framåt i färdriktningen (det gjorde att den såg väldigt trög ut) . Dessutom tyckte jag den rök en hel del från motorerna, tillskillnad från Hkp9 vars avgaser inte syntes alls.
Skoj iallafall att det börja röra sig igen på himlen ovanför Gävle, de senaste veckorna har man sett Gripar, Super Pumor och annat smått och gått. Nästan som förr i tiden...
Hmmm
Är du säker. Jag såg nämligen rumpan på vår enda (som är auktoriserad för flygning) 14 vid frukosten, vid T&E Malmen. Den har heller inte flugit på ett tag av olika orsaker.
Det jag undrar på däremot är den tyska CH-53an som är i omlopp. Den är baktung, den är stor OCH den ryker som kedjerökare. Kolla lite på lite bilder på den tyska CH-53 och kom med lite feedback.
Då var det säkert en sådan, jag tog liksom för givet att det var en Hkp14 eftersom den var flygvapengrå till färgen och kom flygandes tillsammans med ett gäng Hkp9. Det var väl därför jag tyckte den såg så jäkla stor ut och lät högt som bara den, CH-53:an är ju något större än NH-90.
Vad gör en tysk CH-53 i Sverige och vad kan dom ha gjort i Gävletrakten?
Edit: Såg nu ditt tidigare svar. Tysken är ju inte alls gråfärgad, måste ha varit mina ögon som lurade mig isånnafall. Frågan är väl bara vad den gjorde här tillsammans med ett gäng Hkp9?