Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NH-90
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2
Maverick
QUOTE(mike123 @ Feb 14 2005, 19:02 )
Jag har en fråga (som jag inte har hittat något svar på) om huruvida hkp 14 kommer att ha terrängföljande radar eller inte? Samt om hkp`n inte skall ha det hur det isåfall påverkar möjligheterna att flyga i alla typer av väder?

MEn det är väl inget krav med Tf radar för att flyga i mörker NVG fungerar väl tillfredställlande???
Danne
QUOTE(Maverick @ Feb 15 2005, 11:55 )
QUOTE(mike123 @ Feb 14 2005, 19:02 )
Jag har en fråga (som jag inte har hittat något svar på) om huruvida hkp 14 kommer att ha terrängföljande radar eller inte? Samt om hkp`n inte skall ha det hur det isåfall påverkar möjligheterna att flyga i alla typer av väder?

MEn det är väl inget krav med Tf radar för att flyga i mörker NVG fungerar väl tillfredställlande???

Nej det är ingen terrängfäljande radar inplanerad till Hkp 14. Bör nog INTE införas nu heller då det nog skulle leda till att folk började spontanhoppa från högsta våningen på H-huset i Linköping. ph34r.gif

Tf radar, ger en maskin låghöjds-allväderduglighet då NVG till relativt stor del är väderberoende. Vidare tilåter den längre flygninngar på låg höjd då den till viss del avlastar besättningen som förpassas till en övervakande roll. Skall man ner på gräsrotsnivå så är det dock manuell spakviftning som gäller, då det idag inte finns någon tillräckligt bra Tfrr eller terrängdatabas för att klara av detta. Folk har påpekat att det borde gå i i Irak, där det saknas träd osv och terrängen därmed blir mer svepande. Tyvärr så har sanddyner en benägenhet att ständigt var under förflyttning, så att göra en terrängdatabas är omöjligt och även Tfrr har problem här ( falska ekon, från rotor wash)
Sgt Papa Bear
Dags att öppna denna gamla tråd igen...

Den första svenska NH90 (HKP 14) gjorde sin första testflygning från Marignane (Eurocopter fabriken) i Frankrike i fredags.

Helikoptern var vid tillfället svartmålad, men med stora gula bokstäver på sidan som annonserade att detta var "1st SWEDISH" och "HIGH CABIN".

Coolt så det förslår fun_icon_nana.gif
//Sgt Papa Bear
Yman
Och för den som vill veta lite mer om detta går det bra att läsa här.

//Y
Meteor
Man kan läsa här också: http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1207
martinator
Hmmm...18 helikoptrar till ett värde av drygt 6 miljarder står det att läsa på FMVs hemsida. Det gör 333 miljoner / helikopter! WOW. Får vi något mer än själva helikoptrarna för de pengarna, serviceavtal, reservdelar, utbildning mm. Eller är det priset för en helikopter och inget mer?

/martinator
Maskirovka
Såg precis en Hkp14 och ett par Hkp9 flyga lågt över Gävle. Första gången jag såg en NH90 och jag tyckte den såg stor ut, större än Hkp4 (iallafall i luften). Dock verkade den väldigt "baktung" , helikoptern flög liksom i en lutning bakåt medan andra helikoptrar man ser brukar nästan luta lite framåt i färdriktningen (det gjorde att den såg väldigt trög ut) . Dessutom tyckte jag den rök en hel del från motorerna, tillskillnad från Hkp9 vars avgaser inte syntes alls.

Skoj iallafall att det börja röra sig igen på himlen ovanför Gävle, de senaste veckorna har man sett Gripar, Super Pumor och annat smått och gått. Nästan som förr i tiden...
Danne
QUOTE(Maskirovka @ Mar 13 2008, 15:07 ) *
Såg precis en Hkp14 och ett par Hkp9 flyga lågt över Gävle. Första gången jag såg en NH90 och jag tyckte den såg stor ut, större än Hkp4 (iallafall i luften). Dock verkade den väldigt "baktung" , helikoptern flög liksom i en lutning bakåt medan andra helikoptrar man ser brukar nästan luta lite framåt i färdriktningen (det gjorde att den såg väldigt trög ut) . Dessutom tyckte jag den rök en hel del från motorerna, tillskillnad från Hkp9 vars avgaser inte syntes alls.

Skoj iallafall att det börja röra sig igen på himlen ovanför Gävle, de senaste veckorna har man sett Gripar, Super Pumor och annat smått och gått. Nästan som förr i tiden...

Hmmm

Är du säker. Jag såg nämligen rumpan på vår enda (som är auktoriserad för flygning) 14 vid frukosten, vid T&E Malmen. Den har heller inte flugit på ett tag av olika orsaker.

Det jag undrar på däremot är den tyska CH-53an som är i omlopp. Den är baktung, den är stor OCH den ryker som kedjerökare. Kolla lite på lite bilder på den tyska CH-53 och kom med lite feedback.
Aigore
Vad vill en tysk CH-53 här?

Måste ha varit en härlig syn å se en sådan komma vispandes.....får liksom intrycket att den låter rätt duktigt dribble.gif
Danne
QUOTE(Aigore @ Mar 13 2008, 16:05 ) *
Vad vill en tysk CH-53 här?

Måste ha varit en härlig syn å se en sådan komma vispandes.....får liksom intrycket att den låter rätt duktigt dribble.gif

Tidigare inlägg

Den mellanlandade här, på väg mot Finland har jag för mig. finns på mil.se (hkpflottiljen)
Maskirovka
QUOTE (Danne @ Mar 13 2008, 15:31 ) *
QUOTE (Maskirovka @ Mar 13 2008, 15:07 ) *

Hmmm

Är du säker. Jag såg nämligen rumpan på vår enda (som är auktoriserad för flygning) 14 vid frukosten, vid T&E Malmen. Den har heller inte flugit på ett tag av olika orsaker.

Det jag undrar på däremot är den tyska CH-53an som är i omlopp. Den är baktung, den är stor OCH den ryker som kedjerökare. Kolla lite på lite bilder på den tyska CH-53 och kom med lite feedback.

Då var det säkert en sådan, jag tog liksom för givet att det var en Hkp14 eftersom den var flygvapengrå till färgen och kom flygandes tillsammans med ett gäng Hkp9. Det var väl därför jag tyckte den såg så jäkla stor ut och lät högt som bara den, CH-53:an är ju något större än NH-90.

Vad gör en tysk CH-53 i Sverige och vad kan dom ha gjort i Gävletrakten?

Edit: Såg nu ditt tidigare svar. Tysken är ju inte alls gråfärgad, måste ha varit mina ögon som lurade mig isånnafall. Frågan är väl bara vad den gjorde här tillsammans med ett gäng Hkp9?
Danne
QUOTE(Maskirovka @ Mar 13 2008, 16:20 ) *
Vad gör en tysk CH-53 i Sverige och vad kan dom ha gjort i Gävletrakten?

Edit: Såg nu ditt tidigare svar. Tysken är ju inte alls gråfärgad, måste ha varit mina ögon som lurade mig isånnafall. Frågan är väl bara vad den gjorde här tillsammans med ett gäng Hkp9?

Det som jag funderade på var om den nu är på väg hem. Allt detta är dock gissningar från min sida.
Erik_G
Har ju sett en CH53 i linköping förr, apropå Dannes observation.. om jag hade haft den kamera jag har idag 1994 hade ni fått se fina bilder.. men tyvärr är Erik inte kompatibel med analoga kameror.. Jag vet förresten inte om bilderna blev fina, det vet ingen, för dom försvann när filmen gick av i kameran och locket for upp..

/E
achilleos
Det var CH-53:an och två tyska BO-105 du såg, på väg hem från Rovaniemi efter övning. De var på väg till Uppsala för övernattning och passerade Malmen idag på väg hem.
Maskirovka
QUOTE (achilleos @ Mar 14 2008, 17:18 ) *
Det var CH-53:an och två tyska BO-105 du såg, på väg hem från Rovaniemi efter övning. De var på väg till Uppsala för övernattning och passerade Malmen idag på väg hem.

Tackar då vet jag.
blush.gif Jag hade ju inte en siffra rätt, från att jag trodde jag såg en Hkp14 och ett par Hkp9:or tills att det visade sig vara tyskar allihop (även fast Hkp9 är Bo-105).

Imponerande iallafall när dom flög på relativt låg höjd över en...
3924
Tänkte att ni kanske är nyfikna på hur det går för finland och deras NH90:or. Från att ha varit sena som få så har nu finnarna fått snurr på sina leveranser och det var nyligen rollout för deras första NH90 hkp:er. Hur går det nu då för Sverige? så vitt jag vet så står fortfarande våran enda sverigebaserade hkp14 på backen, Finland har gjort ett skutt från att ligga långt efter till att ligga "före" med två hkp i drift.

Bilder finns här
JCasper
i drift kanske e o ta i, en liten artikel om de bara.

http://www.defencetalk.com/news/publish/ar...es110015651.php
kerran
Var Chinnok ett alternativ i svenska upphandlingen som NH-90 vann?

Var det priset som avgjorde utgången av upphandlingen eller någon annan faktor?
Danne
QUOTE(kerran @ May 8 2008, 09:49 ) *
Var Chinnok ett alternativ i svenska upphandlingen som NH-90 vann?

Var det priset som avgjorde utgången av upphandlingen eller någon annan faktor?

Blast from the past. rolleyes.gif

Kerrans likadana fråga för ett år sedan.

Så jag svarar samma nu som då, fast lite mer tangentbordseffektivt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.