QUOTE (Erik_G @ Jun 23 2004, 00:49 )
På punkt fyra kan jag inte riktigt hålla med dig VC.
Ok jag skriver en rapport med en lösning på ett problem åt dig vill du ju självklart snabbt ha svaret. Om du är nöjd med svaret så är väl allt bra, men ibland vill man veta varför det blev just det svaret, och då är det ju bra att kunna gå vidare. Precis som man kan länka till information på ett forum, eller skriva källhänvisningar etc.
Sammanfattningen blir dels ett snabbt sätt att inhämta kontentan av informationen, men även en "teaser" där man snabbt kan konstatera om man vill dyka djupare i informationen eller om man vet tillräckligt redan.
/E
Jag anser nog att valet att fördjupa sig/ställa frågor bör finnas, men efteråt, och om det behövs.
Sammanfattning av läget och styrning av uppgifter bör komma först.
Därefter fördjupar man sig, ställer frågor och kontrollerar med gruppen om det inte går att förbättra "planen".
Det är en konst att utrycka sig och mala ur sig text/ord, det är sant.
Jag är kass på det, ska det sägas någonting vill jag få det sagt direkt, ofta är det tvärtom när det gäller "chefer".
Allting skall motiveras och detaljstyras. Att lägga ut allting FÖR mycket blir inte bara tråkigt att lyssna på/läsa,
det idiotförklarar även mottagaren en aning då man inte får tänka någonting själv.
*Karlsson! En handgranat, mot den stora krevadgropen klockan 2. Avstånd 18 meter. ELD.
(Karlsson vet i det här läget redan att det ligger fyra individer i ett hål, ca 18 meter från stridsställningen och skjuter mot honom.
*Lättare för både chef och "medarbetare": "Karlsson, Stridsställning här. Eldområde...")
*Karlsson! Plocka upp den långa fimpen med läppstift på! Använd ditt ergonomiska skräpplockarverktyg som vi köpt in för ändamålet.
Lägg fimpen med läppstift i den blå plastsäck du håller i vänster hand. Därefter...
(Karlsson har i uppgift att städa en gård
*Lättare för både chef och "medarbetare": "Karlsson, idag under förmiddagen städar du gården")
PS.
Prata igenom ledarskapet ibland.
Inte vem som skall vara chef/ledare, utan HUR gruppen anser att det sköts.
Chefen måste få bli "ledare", även om han inte automatiskt är det från början.
Jag tycker det är ofta det gnälls på ledarskapet, men det är sällan någonting görs åt det.
Nu babblade jag också ut i massa text. Känsligt ämne.
Nytt jävla rekord från mig.

Sammanfattning!
Det är hel***es svårt att vara chef!

Uppgifter och läge bör ges kortfattat och med förtroende för medarbetare och grupp!
Det är bara mina egna små erfarenheter egentligen.
Detaljstyrning äro ofta av ondo, både civilt och militärt!
;)