Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Beväpning Stridsbåt 90
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
rhdf
* Mössa Av

Synd bara att våra "kära" kvällstidningar ska frossa i denna tragiska händelse
inte ens så enkla saker som teknisk data på Båtarna har dom klarat att få rätt
eller har jag helt missat att 90H numera är beväpnad med 30 mm Akan ??
9x19
Nej, det är 2 stycken parallellmonterade TKSP i ett hydrauliskt lavettage. De avfyras av föraren via kontroll på babords skopreglage.

Det har dock gjorts försök med akan.
KaffeKalle
QUOTE (9x19 @ Jun 18 2004, 13:40 )
Nej, det är 2 stycken parallellmonterade TKSP i ett hydrauliskt lavettage. De avfyras av föraren via kontroll på babords skopreglage.

Det har dock gjorts försök med akan.

Hur mycket kan egentligen ksp'na styras i sida/höjd?
Akan togs väl bort pga skrov-vridning?

Tänk om man kunde sätta på Grsp och/eller Minigun, kan det vara något?
9x19
Detta är väldigt off-topic, men efter detta kan vi väl återgå..

I sida: Inget alls, i normalfallet. Man riktar med hela båten.

I höjd.... varierar det lite. Kommer inte ihåg exakt hur många grader det är, men inte särskilt mycket, den är ju gjord för att skjuta mot markmål. Vissa lavetter monterades bristfälligt så det gick att skjuta genom fördäcket med dumpad pjäs, men detta är såvitt jag vet (hoppas? smile.gif) åtgärdat.

Jag hade nöjet att tala med en av herrarna som låg bakom Helge för ett par år sen, tyvärr har jag glömt lite, men jag har för mig att det var dels viss skrovvridning och dels den hiskeliga ammunitionsförbrukningen som gjorde att man la ner idén med akan. Jag har sett videoinspelningar av skjutning med akan från stridsbåt och det är rätt bra eldhastighet på den. Bättre med ett vapen med lite lägre eldhastighet och en lättare/mindre patron.
henke
Anledningen att kvälls och morgontidningarna i samtliga fall haft felaktiga data är att de kollat på nån gammal sida hos marinen och inte på SoldF.com.

Om jag inte minns fel så har jag iaf hört att en BIDRAGANDE anledning till bytet av akan till dubbel tksp12, 7 var det större riskområdet vid skjutning.
Enligt vad jag kan minnas hade man i början när Strb90 H kom en 30 mm akan på "lösa" fästen som gav spridning och knappast någon gyrostabilserad manövrerbar lavett i fronten. OM man sedan av någon våg får båtens för att resa sig under skjutning kan ju projektilerna få en högre ballistisk bana och därmed ett stort riskområde.
Att ha stora riskområden är både tidskrävande och jobbigt att hålla fritt från fartyg och kontrollera.
EO4
Den version jag har fått mig till livs under GU var att de tekniska problemen med 30 mm AKAN (som tydligen kom från Draken-flygplanen) var lösbara när serieproduktionen skulle dras i gång. Vad som vägde över till Tksp var dels att det ihop med granatsprutan gav bedömd tillräcklig eldkraft, men den största orsaken var att man behövde ett vapensystem som kunde handas av värnpliktiga och fungera under fältförhållanden. 30 mm AKAN bedömdes som för komplicerad i konstruktion och vård-/UHmässigt.
Amfibieslusken
Här kommer ännu en version: Vad jag hört så ska det dels ha berott på skrovvridning och för hög eldhastighet ( 1500 skott/min ), men en annan bidragande orsak skall ha varit AKAN:s höga vikt. 87 kilo väger den in på. För tung och att den endast är en till antalet i båtens beväpning gör det olämpligt att dels montera ner den för att gruppera på marken. Vilket innebär att man måste ta ner Tksp/Grsp från ringlavetten och lämna båten utan LV-post.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.