Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rysk miniubåt hittad?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Limp
Aftonskvallret
[Neo]
Så j-a sjuuukt blink.gif Sänktes inte en lettisk fiskebåt utanför Öland, på svenskt vatten, av en rysk u-båt för nån vecka sen? Tror jag hörde det nämnas häromdagen.
Vc_90
Jo, sannolikheten att dom tuffat runt hela Skåne och framförallt genom Öresund med moderubåt och allt är ju enorm....

Vi skall lugna oss med spekulationerna men om aftonbladets uppgifter stämmer kan vi nog glömma att den skulle ha militärt syfte. Gul är inte direkt den första färgen jag skulle använda på en farkost jag vill gömma. Fast dom kanske hade slut på svart.....
Nä, för mig stämmer den hittills mycket knapphändiga informationen in på att det är en civil ubåt av samma typ som användes för att ta sig en titt på DC 3:an tex!
Fu Carlsson
Om det är en militär rysk miniubåt du menar så varför i all fridens namn skulle dom måla den gul? Nä, jag tror det är en forskningssond/ubåt motsv som har rymt, kanske är det tom en svensk AUV från torpedverkstaden i Motala som har varit ute på vift vid något försök och kommit bort.

edit: sorry om det blev lite kaka på kaka.. pucktvåa..
Fu Frippe
Samma nyhet i Expressen.

Danskarna alltså?? dry.gif 7.gif

;)
Sgt Papa Bear
Alltid intressant med ryktesspridning...
Ubåten är en sk. ROV - Remotely Operated Vehicle och används bl.a för att identifiera saker undervattnet.

Den lettiska fiskebåten blev inte nedseglad av en rysk ubåt. Den blev sannolikt nedseglad av ett cypriotiskt flaggat lastfartyg med ukrainsk besättning.

//Sgt Papa Bear.
Allt som står på nätet eller i aftonpressen måste ju vara sant... blink.gif eller...
Ing
GöteborgsPosten:

Militär mini-ubåt hittades
Kustbevakningen hittade en fjärrstyrd militär
undervattensfarkost i Kattegatt på torsdagen.
- Den används framförallt för minletning,
säger en expert på undervattensfarkoster.

Så, den var visst militär. Borttappad liten sak för att leta minor. Borde inte det vara någonting man anmäler officiellt när man tappat bort? dry.gif

...för tillverkaren talar tydligen inte om varifrån den kommer.
Nestor
Kan ju vara så att ett engelskt fartyg har tappat den under någon övning och att den har drivit hit...
Xit
hmm, tappade inte jänkarna något dyl utanför Norges kust för några månader sen?
Ing
QUOTE (Xit @ Jun 18 2004, 16:22 )
hmm, tappade inte jänkarna något dyl utanför Norges kust för några månader sen?

QUOTE (GP)
I början av maj tappade den amerikanska
minsveparen USS Swift en liknande undervattensfarkost
under en Nato-övning i Nordsjön. Den drev iland i Norge.

....kanske?
Luno
det är inte den Amerikanska mini ubåten för den hittades några dagar efter den försvan . Men den engelska fartyget HMS Penzance blev även dom av med en mini ubåt som inte har hittats

och jag slår vad om att det är den som man har fiskat upp nu
Luno
Det roliga är att just nu håller antagligen den svenska armens tekniker på att skruva sönder ubåten
och är det den engelska Ubåten så lär inte Engelsmännen bli allt för glada med tanke på att den var fylld med topphemlig utrustning biggrin.gif
Nestor
Finders keeps it :P
Lite surt för blitterna dock.

Kan tänka mig hur det kan se ut när "våra" skruvar i sönder den:
- Du var är det hör för liten låda?
- Vet inte, är säkert värd 500p

:P
Luno
Hehe ja dom lär slita sitt hår nu.. biggrin.gif

Citat från Den norska artiklen om dom försvunna Engelska Ubåten

The mini-sub is used in connection with charting the seabed and searching for mines. Like its US counterpart, the British mini-sub is reportedly loaded with advanced and secret equipment valued at millions of dollars.
http://www.aftenposten.no/english/local/ar...e?service=print

OT: tog bort ett stavfel
Nestor
Bloody swed`s
Britter bong.gif sverige
Björn-
Om det inte är en jätthehemlig sak så borde ju nån säga att dom tabbat bort den och vil ha tillbaks den til dess borde dom visa hemsa blder i tv när dom skruvar sönder den :P

Edit: Tappade en miniubåt på tanjentbodet.
Luno
Jag tycker vi ska ta och undersöka den väldigt grundligt innan vi lämnar tillbaks den smile.gif det finns antagligen många grejer som vi kan kopiera och använda i våra egna mini-ubåtar navy2.gif
Foxtrotcharliegrg
Borde det inte varit en stor Union Jack och "Property of Her Majestys Navy" skrivet på den ;) ?
Kul om HKV ringde MOD och sa:
"What, a lost mini-sub? Sorry chaps, it turned out it was just a yellow mink and not your missing mini-sub so we set it free again" biggrin.gif
Nestor
Flera av komponenterna är ju tydligan ganska värdefulla.
Då har vi sparat en massa pengar på att utveckla liknande...

Man måste ju få vara lite ful ibland
Cwacker
Vad är det jag hör?
Lämna tillbaka?
Utan att titta?

Vem vet, det är säkert en spiongrej som skulle flyta iland här och ta foton på svenska kossor och annat hemligt. Klart vi måste få undersöka biggrin.gif

//Cwacker, inte fullt seriös.
Strix
Grabbar grabbar... Alla har fel...

Dom har ju äntligen hittat Beatles skapelse!!! The yellow submarine! Slår vad om att John Lennon sitter å häcker inne i den där saken...
Klargplutte
Säkert nån som mekat ihop nått på slöjden å snört det i havet för att väcka lite huvudbry , lite skumt det där att ingen verkar (?) sakna den , om nu inte nått land haft nått fuffens för sig så borde ju nån höra av sig ganska snabbt.
Nestor
QUOTE (Strix @ Jun 18 2004, 22:07 )
Grabbar grabbar... Alla har fel...

Dom har ju äntligen hittat Beatles skapelse!!! The yellow submarine! Slår vad om att John Lennon sitter å häcker inne i den där saken...

Okej, den där var faktiskt riktigt rolig... laugh.gif

"We all live i a yellow submarine..."
niben
Lämna tillbaka???

Den e ju vår nu ju. Det där är ju ganska dyra grejor. Kan vara bra och ha.

Och vem skall vi lämna den till igentligen? Det är ju inte som om man kan sätta upp en lapp i hissen på FN. - "Ubåt hittad i kattegatt, återfås mot beskrivning" smile.gif
[Neo]
QUOTE (Sgt Papa Bear @ Jun 18 2004, 08:45 )
Den lettiska fiskebåten blev inte nedseglad av en rysk ubåt. Den blev sannolikt nedseglad av ett cypriotiskt flaggat lastfartyg med ukrainsk besättning.

//Sgt Papa Bear.
Allt som står på nätet eller i aftonpressen måste ju vara sant... blink.gif eller...

Rykte o rykte, det var inte på nätet jag läste det, det var i ett nyhetsinslag jag tyckte de nämnde det i förbifarten, men helt säker är jag ej.
Nestor
Läste i GP nu att det sannorlikt är från natoövningen "Blue Game".
Förmodkigen sp har den tappat kontakten med sin "mamma"
turner
Det är en gammal Rov,heter "PAP" kommer från Frankrike
målobs
QUOTE (turner @ Jun 19 2004, 23:03 )
Det är en gammal Rov,heter "PAP" kommer från Frankrike

Källa på det ?
turner
nje men rätt säker, kan vi säga biggrin.gif
knaZen
Hoppas dom sätter ihop den lite slarvigt efter dom snokat igenom, det vore dråpligt tycker jag.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.