Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridssimulator
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
simon
Var på uppvisningsdagen på flottiljområdet i Halmstad, och på övre området ställde Lv6 ut dårå....jag å fåssan råkade komma förbi en hall vid ingången och nyfikna som vi är gick båda in.

I det dunkla rummet var en stor filmduk upphängd och en projektor projicerade en bild på ett skogslandskap i snöskrud. "Kameran" var placerad på en höjd och en bit bort började det röra på sig, ett gäng figurer avancerade mot oss.

Framför skärmen låg 8 pers med varsin AK5:a. När figurerna kom närmre öppnade de 8 eld. Deras träffar registrerades och när scenariot var färdigt visades varje "spelares" reusltat. Med antal avlossade skott och antal träffar osv. osv.

Jag och fåssan provade ett gäng omgångar och det var rättså trevligt faktiskt! Med den lilla erfarenhet jag har av skarpskjutning med AK5:a, bedömer jag att rekylen var relativt trovärdig också, då slutstycket for bakåt som på riktigt efter varje avlossat skott.

I pistolhandtaget fanns en kabel kopplad, som löpte längs marken till nån sorts dator.

Vid ingången fick jag senare se en skylt där det stod ungefär
"Stridssimulator för övning av gruppens strid"

Finns denna simulator ute på andra förband, eller är det bara ett test som bedrivs i Halmstad?
Raffsec
Låter som det simulator systemet som polisen fast anpassat till militären har kanske så att FMV har den för utvärdering för framtida bruk.

HV.gif
herman
Det du såg är en av tre FATS anläggningar som försvaret köpt.
Dessa finns i halmstad,livgardet och på Vaxholm.
I dessa anläggningar kan man öva allt ifrån inskjutning till gruppstrid,även skyddsvakt moment går att öva.
Försvaret har byggt om till varje ställe 10 st Ak5 samt några pistol 88.
Systemen har ett grafiskt skjutavstånd på 600 m.
KaffeKalle
Har Amf1? Sedan närdå? Och var?
Hur funkar det när man övar i grupp och RÖR på sig i olika formationer? Springa framför en stor tv-duk..?
Fu Carlsson
Har hört att det ska ha funnits en "filmskjutbana" på KA2 redan på 70-talet. Tror den fanns på Gräsvik men försvann iom flytten ut till Rosenholm. Någon som vet något om detta?
RANGERTEDDY
QUOTE (simon @ Jun 17 2004, 19:12 )
Var på uppvisningsdagen på flottiljområdet i Halmstad, och på övre området ställde Lv6 ut dårå...

he he Klart man skall va petig.. simulatorn finns inte på LV6 utan på MHS gammla F14... ;)

Simulatorn e kul som faan, finns ett antal olika "senarier". Som tex försvarande av stridsställning samt SIB, de har även tillverkat en egen sekvens (möjligen fler). Polisen använder även anläggningen.

En av grejjerna man kan göra är att se på "striden" i repris och då kan man se var man sköt och träffade/missade. Man kan följa hur man riktade pipan och var de eventuella träffarna/missarna tog. Man kan även plocka upp resultat på de esnkilda skyttarna antal skott och träff/miss. Jättebra redskap dock väldigt dyrt, tror det gick på 3-4 miljoner eller nått.

Får ni tillfället att prova, tveka INTE banan_rock.gif
jake the snake
QUOTE (RANGERTEDDY @ Jun 18 2004, 00:33 )
QUOTE (simon @ Jun 17 2004, 19:12 )
Var på uppvisningsdagen på flottiljområdet i Halmstad, och på övre området ställde Lv6 ut dårå...

he he Klart man skall va petig.. simulatorn finns inte på LV6 utan på MHS gammla F14... ;)

Och ska man vara ännu petigare så ligger det inte på MHS utan på FMHS
dxl
QUOTE (Fu Carlsson @ Jun 17 2004, 23:38 )
Har hört att det ska ha funnits en "filmskjutbana" på KA2 redan på 70-talet. Tror den fanns på Gräsvik men försvann iom flytten ut till Rosenholm. Någon som vet något om detta?

Såg för ett tag sedan en instruktionsfilm om skydds/kasern vakt som helt klart verkade vara från 70 talet.
Där sköt dom mot vad som verkade vara en helt vanlig filmduk.
Altså the badguy dyker upp soldaten skriker halt och allt det där och sedan pang pang med skarp(!) ammo, då pausar instruktören och de går fram och kollar var han träffade.
Sir Vival
Två gånger vi skulle öva på FMHS så har "hårdisken" varit sönder - a.k.a. datorhaveri utgår jag ifrån; resultatet har i alla fall varit att övningen fått ställas in... TRIST! DUMMA APPARAT!
Monikander
Finns en filmsnutt någonstans i cyberrymden där jänkarna gör samma sak fast grunden i programmet är spelet Americas Army. Lyckades inte hitta den nu men den var iaf sevärd.
PingisÖga
Någon som har en pris upfattning på en sådan här molijox kanske ska börja spara i god tid :P

Mvh//PingisÖga Deluxe Edition
Mulle
QUOTE (PingisÖga @ Jun 19 2004, 17:32 )
Någon som har en pris upfattning på en sådan här molijox kanske ska börja spara i god tid :P

Mvh//PingisÖga Deluxe Edition

Kika på rangerteddy's inlägg, du får nog göra några väldigt bra investeringar om du ska ha råd att köpa en sån :P
Fredriksson
Det finns även en FATS på I19. Används mestadels av Insatskompaniet. Mekanismerna på vapnen drivs f.ö. med tryckluft.
PingisÖga
happ då var det bara att börja spara då wub.gif

//Pingisöga
Fk Backéus
Den gamla klassikern! smile.gif

Nyttjade den samma under en flygdag (motsv.) på dåvarande F14/FHS 1994.

Det var en riktig höjdare måste jag säga. Som utbildad AK5-skytt var det en barnlek att piska skiten ur sin kompisar banan_rock.gif
De var kaxiga som satan när de sa att de skulle klå mig som hatade att skjuta och de två lymlarna hade sina guldmärken för Kpist M/45B. Men skrattar bäst som sist...

Som nämts i tråden tidigare så är det ett bra sätt att träna upp skyttar att på ett snabbt och effektivt sätt använda sina vapen under varierande lägen!

MER FILMSKJUTBANA ÅT MÖParna! worthy.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.