Var på uppvisningsdagen på flottiljområdet i Halmstad, och på övre området ställde Lv6 ut dårå....jag å fåssan råkade komma förbi en hall vid ingången och nyfikna som vi är gick båda in.
I det dunkla rummet var en stor filmduk upphängd och en projektor projicerade en bild på ett skogslandskap i snöskrud. "Kameran" var placerad på en höjd och en bit bort började det röra på sig, ett gäng figurer avancerade mot oss.
Framför skärmen låg 8 pers med varsin AK5:a. När figurerna kom närmre öppnade de 8 eld. Deras träffar registrerades och när scenariot var färdigt visades varje "spelares" reusltat. Med antal avlossade skott och antal träffar osv. osv.
Jag och fåssan provade ett gäng omgångar och det var rättså trevligt faktiskt! Med den lilla erfarenhet jag har av skarpskjutning med AK5:a, bedömer jag att rekylen var relativt trovärdig också, då slutstycket for bakåt som på riktigt efter varje avlossat skott.
I pistolhandtaget fanns en kabel kopplad, som löpte längs marken till nån sorts dator.
Vid ingången fick jag senare se en skylt där det stod ungefär
"Stridssimulator för övning av gruppens strid"
Finns denna simulator ute på andra förband, eller är det bara ett test som bedrivs i Halmstad?